MPEG4-migrationen för marksänd TV påbörjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

279000 har Boxer-abonnemang via marksänd tv. https://statistik.pts.se/VariableValue/VariableValuesResult/6...

380000 tittar på fri-tv via marksänd tv. https://statistik.pts.se/undersokning-om-fri-tv/

Det får jag till sammanlagt 659000. Fri-tv-uppgifterna har några år på nacken, så låt oss avrunda nedåt till 500000.

Finns ju inga nya siffror sedan 2017 vad jag ser men man kan ju se en ganska skarp nedgående trend på dom år som finns.

Alltså dags att skrota skiten helt enkelt.

Det och allt som inte är nyheter eller samhällsnytta på på SVT, Sport och Slager ska bort, inget som ska betalas via skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag överdriver, men är samtidigt helt säker på att teknikutveckling inom marksänd TV är poänglöst. De som bryr sig använder inte den tekniken.

Jag bryr mig. Med högre kvalité så kommer jag nog titta lite mer på marksänt. Men det är främst utbudet på program och filmer som behöver få sig en förbättring för att jag ska fortsätta titta.

Föredrar fortfarande att mata min hemmabio med Blu-Ray pga kvalitén.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Finns ju inga nya siffror sedan 2017 vad jag ser men man kan ju se en ganska skarp nedgående trend på dom år som finns.

Alltså dags att skrota skiten helt enkelt.

Därför att?

För en som jobbar i branschen kan jag säga att intäkter från linjär-tv, och titt är förvånade hög, och det betalar sig fortfarande med linjär-tv. Finns ingen anledning att döda det.

Eller vad exakt är det som ska dödas? Ska teracom sluta med marksändningar? Dom får ju in pengar för denna tjänsten? Bara för att du tycker att folk inte kollar på tv? Jag är förvirrad.

Edit.
Håller med om SVT dock, hade gärna sett deras budget åtminstone halverats, och att dom iom detta sysslade mindre med ”underhållning”. Vart en del på SVT, och det märks att pappa betalar.

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Fast med telefonnätet har man en kopparledning in i bostaden. Marksänd tv sänds i luften. Någon ledning behöver därför inte installeras eller underhållas. Med andra ord lite orättvis jämförelse.

Skillnaden är många så det inte går att göra en liknelse rakt av.
Telefonnätet hade kablar och stolpar som fick underhållas. Och med underhåll så var det även problem med en massa träd i närheten som kunde blåsa ner.
Marksänt radio och tv upptar frekvensutrymme som ej går att använda till något annat som mobilsändning. Back in the days så var NMT nere på 450MHz och man hade mobiltäckning på ställen mitt i sverige där man inte har täckning idag.

Nerläggning av kopparbundet telefonnät har resulterat i att många i sverige endast har tillgång till telefon genom internet. Är internet nere så kan de ej ringa, då det ej har mobiltäckning i bostaden. Detta anser jag är mer allvarligt än att backupsystem för tv saknas.

Min åsikt är att de skulle se över frekvensutrymmena mer, jag ser det bra att det fortfarande finns en analog radiokanal, men deras utrymme kan också begränsas. Det kan låta att det inte är dyrt att sända, men de upptar dyrbart frekvensutrymme.

Jag vill minnas en dokumentär om varför det var så dyrt med mobilabonnemang i usa. Där allt handlade om brist på lediga frekvenser. Aktörer köpte rättigheter för extrema pengar av staten, sedan sålde de ut rättigheter till andra att använda hela deras frekvenser. Jag vet inte hur sanningsenlig dokumentären var, men deras slutsats var just att mobilnätet var så kostsamt för att vi har ett begränsat frekvensutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Möjligt, Jag skulle aldrig få för mig att se på marksänd TV eller TV över huvud taget :). Dock har vi många TV tittare kvar i landet.

Kan det vara någon sak som finns kvar i nödfall, säg ifall det blir krig och internet slås ut, så finns marksänd TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Du betalar för dem genom hyra/avgift. Det är således inte gratis.

30kr betalar jag.

Permalänk
Medlem

Tja. Det var ganska länge så att SVT hade bättre bild i marknätet än på SVT Play. Märktes tydligt när man skulle se på konståkning exempelvis. Först på senare år som sportkanaler via nätet kör i full hd och 60fps. Vilket jag utgår ifrån att de gör, men jag ser sällan sportkanaler.

Angående marknätet så är det faktiskt så att stora delar av Sverige inte haft tillräckligt spritt bredband för att vara ett lämpligt alternativ till tak-antennen. Kabel-TV har varit ett jävla härj, där många till och med låg kvar med analoga kanaler innan de baxade över kunderna till en (mer eller mindre stängd) digital plattform.

Jag är f.ö rimligt säker på att lantisarna i sina 200kvm-villor i genomsnitt har större TV-apparater än lägenhetstrångisarna som jag, som trängs på 100kvm och knappt har en vägg stor och tom nog för en modern TV.

Angående streaminglösningarna är det först på senare år de blivit tämligen bra.

Däremot är det ju rätt självklart att ribban sattes för lågt vid övergången till digital-TV, den stressades igenom, valde inte Norge mpeg4 direkt istället för mpeg2 som vi? Flera digitala kanaler hade sämre bild än deras tidigare analoga, speciellt vid sport som tål komprimering dåligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

30kr betalar jag.

Fortfarande inte gratis, vilket var poängen.

Edit, ditt uttalande.

Skrivet av jehuty:

Jag! Att betala för tv är för mig helt onödigt. Får 1-12 (minus 10:an) gratis via fastigheten.

Permalänk
Medlem

Märkligt. I går efter bytet till Mpeg4 så var Kunskapskanalen interlaced, dvs bara varannan linje uppdaterades för varje bildruta. Effekten blev en randig bild, speciellt vid horisontella rörelser i bilden. I dag är den bara till hälften interlaced. Alltså de verkar nu växla två gånger per sekund mellan interlaced och inte interlaced. En liten förbättring. De håller kanske på och testar olika lösningar(?). Det här gäller Vedyxa-sändaren utanför Uppsala, och det verkar bara gälla Kunskapskanalen (jag har bara de fria kanalerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Finns ju inga nya siffror sedan 2017 vad jag ser men man kan ju se en ganska skarp nedgående trend på dom år som finns.

Alltså dags att skrota skiten helt enkelt.

Det och allt som inte är nyheter eller samhällsnytta på på SVT, Sport och Slager ska bort, inget som ska betalas via skatt.

Teracom som sänder ut kanalerna har intäkter på 445 miljoner kronor för TV och 250 miljoner kronor för radio, deras radio och tv-sändningar går med vinst. Dessutom ger masterna de har ytterligare 537 miljoner kronor (alla siffror 2020) för inplacering, radiolänk och andra tjänster. Teracom Mobil (gamla Net1) går däremot med en mindre förlust, de är dock inplacerade i Teracoms master så det är ändå lite plus minus noll. Besluten om var kanalerna ska sändas i etern och vilka kanaler som ska sändas tas dock av Myndigheten för press, radio och tv.

Straxt över hälften av dessa 445 miljoner kronor kommer från andra än SVT. Så de privata kanalerna betalar över 200 miljoner för att finnas i etern.

Inbyggd mottagare är ganska smidigt oavsett om det är DVB-T2, DVB-C/C2 eller DVB-S/S2. Finns ganska många lokala kabeltv-nät i landet och det finns ganska många fibernät som skickar ut DVB-C genom fiber med en extra modul eller modul inbyggd i mediaomvandlaren. Finns också en del flerbostadshus som har centralantenn. Att betala för att få ett grundutbud till flera TV-apparater där man behöver separata boxer som är knutna till en leverantör tycker jag personligen låter lite osmidigt. Att det finns appar till TVs idag är inte riktigt samma sak som att det fungerar smärtfritt att se livetv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laban77:

Märkligt. I går efter bytet till Mpeg4 så var Kunskapskanalen interlaced, dvs bara varannan linje uppdaterades för varje bildruta. Effekten blev en randig bild, speciellt vid horisontella rörelser i bilden. I dag är den bara till hälften interlaced. Alltså de verkar nu växla två gånger per sekund mellan interlaced och inte interlaced. En liten förbättring. De håller kanske på och testar olika lösningar(?). Det här gäller Vedyxa-sändaren utanför Uppsala, och det verkar bara gälla Kunskapskanalen (jag har bara de fria kanalerna).

Och nu är det interlaced hela tiden igen. Spännande värre

Permalänk
Medlem
Skrivet av laban77:

Och nu är det interlaced hela tiden igen. Spännande värre

Kunskapskanalen sänds så vitt jag vet inte i HD, så det är nog din mottagare som inte klarar av MPEG4 576i/25 ordentligt om det är samma på typ SVT Barn/SVT24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kunskapskanalen sänds så vitt jag vet inte i HD, så det är nog din mottagare som inte klarar av MPEG4 576i/25 ordentligt om det är samma på typ SVT Barn/SVT24.

SVT Barn/SVT24 ser bra ut. Det är bara Kunskapskanalen som är randig. Båda sänds med 576p. Enda skillnaden jag kan se i TVns inforuta är att Kunskapskanalen inte sänds med HbbTV medan alla andra kanaler gör det. Det har väl inget med bildkvaliteten att göra vad jag vet(?)

Permalänk
Bildexpert

Tillämpas ens 576p i marknätet? Har alltid fått för mig att det ska vara 15kHz för standardupplösning.

Permalänk
Medlem

Vi kopplar in den gamla TV-boxen 1-2 gånger om året. När det är typ OS eller andra sportevenemang som inte går på Play kanalerna utan enda sättet att se dem gratis är just via marksänt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av laban77:

SVT Barn/SVT24 ser bra ut. Det är bara Kunskapskanalen som är randig. Båda sänds med 576p. Enda skillnaden jag kan se i TVns inforuta är att Kunskapskanalen inte sänds med HbbTV medan alla andra kanaler gör det. Det har väl inget med bildkvaliteten att göra vad jag vet(?)

Det är 576i/25 (50 Hz interlaced), bara kodaren som bytts mot MPEG2 till MPEG4. Samma TS-stream ska sändas vidare till alla så antingen upplever alla det (fel på avkodaren hos SVT) eller så är det något med din mottagare som flippar ur.

Permalänk
Medlem

Ja, min TV säger att det är 576p. Märkligt också att det verkar variera nu. Jag har tre kanaler som inte är HD och nu verkar det som att de är interlaced ibland, och ibland inte. Antingen håller SVT på med att testa olika inställningar eller så är min TV knäpp.

Permalänk

MPEG4 stöder väl inbakade undertextfiler? Kommer det gå att sända ut flera olika undertexter nu som man kan välja mellan på tv:n?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De festa kanalerna har sänts i mpeg4 i marknätet, enbart SVT som haft MPEG 2 för att stödja de tidiga digitalboxarna.
Någon skillnad i funktion är inte att förvänta sig.
Är trotsa allt ComHem/tele2 som äger boxer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är 576i/25 (50 Hz interlaced), bara kodaren som bytts mot MPEG2 till MPEG4. Samma TS-stream ska sändas vidare till alla så antingen upplever alla det (fel på avkodaren hos SVT) eller så är det något med din mottagare som flippar ur.

Lite sent svar men eftersom mitt område inte ändrade över fören precis nyss får det vara så.

Som tidigare nämnts så sänds SVT Barn och Kunskapskanalen nu i 576p, INTE 576i. Känns som ett märkligt val då det säkert finns utrustning som inte riktigt vet vad den ska göra med en så ovanlig signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Lite sent svar men eftersom mitt område inte ändrade över fören precis nyss får det vara så.

Som tidigare nämnts så sänds SVT Barn och Kunskapskanalen nu i 576p, INTE 576i. Känns som ett märkligt val då det säkert finns utrustning som inte riktigt vet vad den ska göra med en så ovanlig signal.

Har SVT bekräftat det? Har du problem med interlacing låter det snarare som mottagaren inte vet vad de ska göra med 576i/25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har SVT bekräftat det? Har du problem med interlacing låter det snarare som mottagaren inte vet vad de ska göra med 576i/25.

Har inte kollat tillräckligt mycket för att se om det var något problem med interlacing då jag bara gjorde en kanalsökning och kollade så det fungerade. Men innan sökningen var kanalerna SD|576i och nu är de HD|576p.

Permalänk
Medlem

Har fått problem med en LG TV att den verkar spela upp båda ljudspåren på SVT-kanalerna samtidigt så det blir typ eko samt att ena ljudspåret så läser den upp texten om det är text. Nån som har varit med om liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Har fått problem med en LG TV att den verkar spela upp båda ljudspåren på SVT-kanalerna samtidigt så det blir typ eko samt att ena ljudspåret så läser den upp texten om det är text. Nån som har varit med om liknande?

Låter som att du får in syntolkning, kollat runt i inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Låter som att du får in syntolkning, kollat runt i inställningarna?

Mjo, tycker att jag har kollat allt. Man kan ju välja ljudspår och om man väljer syntolkning så är det ju bara det som hörs men om man väljer det andra ljudspåret så hörs båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Låter som att du får in syntolkning, kollat runt i inställningarna?

Du hade rätt, i hjälpmedelsinställningarna så var det både 'ljudbeskrivning' och 'nedsatt hörsel' på!

Permalänk
Inaktiv

Jag har telefon via koppar funkar kanonbra. Morsan har allt via kopparkabeln TV, Telefon och Internet men digitalt även telefonen. Telia levererar och det funkar bra.

720 duger bra till TV och Video om man stoppar in hög kvalité signaler förstås. 1080 - 8k Ok om det är bra grejor man stoppar in och inte bara skräp med onormalt hög upplösning och en massa kontrast. Men det är ju innehållet som är problemet då man har sett alla bra filmer redan och då skiter man väl i upplösningen.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Tycker både Tv-kanaler och flera streamingtjänster är rejält eftersatta (Som t.ex. Cmore!)

Skulle vara intressant med en undersökning hur många som har UHD-upplösning eller bättre på sina tv-apparater för jag tror inte det är många som är kvar på HD-upplösning (720p) på sina TV-apparater längre?

Att man går från SD kvalité till HD (720p) år 2021 får mig att fundera på om det inte lika gärna vore bra dom släckte ner hela nätet istället?

Du vet väl att högre upplösning uppdaterar sämre!
Panorering fungerar sämre.
Dessutom tittar de flesta på TV i vardagsrummet typ 3 meter.
Då är 1280x720 perfekt....

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Zarper:

Som tidigare nämnts så sänds SVT Barn och Kunskapskanalen nu i 576p, INTE 576i. Känns som ett märkligt val då det säkert finns utrustning som inte riktigt vet vad den ska göra med en så ovanlig signal.

Vad har du för mottagare?

Jag testade i helgen på föräldrarnas 55B1 och där var Barnkanalen och Kunskapskanalen i 576/50i efter ny kanalsökning. De har antenn via Boxer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad har du för mottagare?

Jag testade i helgen på föräldrarnas 55B1 och där var Barnkanalen och Kunskapskanalen i 576/50i efter ny kanalsökning. De har antenn via Boxer.

Kör via TV:ns inbyggda mottagare. En gammal Samsung 26" från 2008.