Snabbkoll: Vilken svensk chipsgigant föredrar du?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Olw smakar mest fett och blir som en hinna i munnen

Estrella all the way! Mer smak och bättre smaker

Så kan man tycka.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Av de två Olw.
Estrella smakar bara socker.

Permalänk
Medlem

Avstår omröstningen då jag inte är någon chips gourmet. Dock är Salt & Vinegar dödligt goda.

Permalänk
Vila i frid

ICA:s grillchips är det enda som köps numera - om det öht köps. Både OLW och Estrella har sunkat ned sig.

Permalänk
Medlem

Lantchips!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S.Shooter:

Nu är inget av de märkena längre svenska. Men ok, de var.
Själv röstar jag på Svenska Lantchips eller Bjärechips.

Jag är för dålig på chips alltså. Var säkert år sedan jag köpte chips sist.
Men ja - när jag såg dina två alternativ så insåg jag att det är precis de två jag skulle valt också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skönt att se att vi som har objektivt korrekt smak är i majoritet!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

När jag var liten så åt vi något som kallades för chips med ketchupsmak. Så vitt jag vet är det väldigt populärt i Kanada men går nästan inte att få tag i här i Sverige. Är det något som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så kan man tycka.

Av de två alternativen finns väl bara en åsikt trodde jag?

Lite som att sötningsmedel smakar som att någon smält plast i drickan

Permalänk
Medlem

Estrella eller Lays för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När jag var liten så åt vi något som kallades för chips med ketchupsmak. Så vitt jag vet är det väldigt populärt i Kanada men går nästan inte att få tag i här i Sverige. Är det något som testat?

https://m.media-amazon.com/images/I/91GSJSJbWCL._SY879_PIbundle-3,TopRight,0,0_SX664SY879SH20_.jpg

’Simulated flavour’

Vad betyder det ens?

Permalänk
Medlem

När jag köper chips tar jag det som är närmast, tror att jag blivit tipsad om att den ena är godare än den andre men har inte känt "wow vilken skillnad" så har glömt vilken det är och gissar alltid på vilken. Skiljer det sig några kronor mellan de så tar jag den billigaste.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Båda har ok chips men ingen av dom har gjort så goda chips som Blair's Death Rain Potato Chips med sina Habanero och Jalapeno/Cheese . Tyvärr finns dom chipsen inte längre och den enda som kommer i närheten av dom är Chili Klaus windforce chips.

Permalänk
Medlem

Svenska Lantchips är det enda rätta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chromatic:

När jag var liten så åt vi något som kallades för chips med ketchupsmak. Så vitt jag vet är det väldigt populärt i Kanada men går nästan inte att få tag i här i Sverige. Är det något som testat?

https://m.media-amazon.com/images/I/91GSJSJbWCL._SY879_PIbundle-3,TopRight,0,0_SX664SY879SH20_.jpg

Givet att lite en av "nationalrätt" är något som kombinerar ost, brunsås och pommes så kanske man inte ska använda kanadensare som smakreferens

Har testat Poutine ett par gånger, men tack och lov missat chipsen med ketchupsmak!

Klicka för mer information

Poutine

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Btw Estrellas chokladdoppade jordnötsringar är farligt goda. 529cal i en liten 100g påse.

Sänkte två sånna i lördags på 10 minuter.
Aldrig mer, farligt ju

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Av de två blir det Esterella men jag vill helst ha Bjärechips. Tyvärr finns de inte där jag brukar handla här i Uppsala...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara någon större skillnad. Jag köper den påse som råkar se mest lockande ut för stunden. Har två påsar hemma nu, som jag köpte här om dagen. Har inte den blekaste aning om det är OLW eller Estrella.

Favoriten är dock Doritos Cheese.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tänker inte på märket. Det blir det jag är sugen på för gången. Men många ggr blir det Estrellas Salt & Vinäger. Man hinner ju inte äns öppna påsen innan den är slut.

Förövrigt. Tar ni inte längre med (avstå röst) i beräkningen?
Siffrorna stämmer för bra med tanke på att jag avstod röst.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Index1:

Estrella är bättre på att göra chips MEN de har inte de skit goda starka ostbågarna.

Jo, svarade nog mest OLW då jag älskar Jalapeno ostbågarna. Annars så vet jag nog inte. Är oftare extrapriser på OLW här på ICA, så blir mest det, så är ett tag sen man ens köpte en Estrella påse. De har inte deras Rings på min ICA butik.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Estrella alla dagar. Dill och grillchipsen är klassiker. Men annars är jag mer för tortilla chips. Och allra helst Doritos flamin hot nacho cheese

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Har alltid köpt OLW då vi ofta har 2 för 35kr, ibland 2 för 32kr. Men Estrellas sourcreme&onion är ju så mycket bättre än OLW's.

Bjärechips är absolute bäst!

3 för 65 är stammispris på OLW i min ICA butik. Fast köper mer jalapeno-ostbågar än chips.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är faktiskt sant. Deras chips är rätt goda. Inte som Estrella, men inte långt efter. Visste inte att de slutat med dom men handlar knappt aldrig på Willys.

Nästa fråga är: Räfflade eller släta chips?

Jag svarar Räfflade! Det är något visst med räfflade, man biter av några vågor i taget

Dippen fastnar bättre på räfflade!

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Gillar bjärechips bäst MEN av någon anledning smakar de 1000x bättre om man är ute i naturen. Kan inte äta de hemma för jag blir alltid besviken....men så fort man sitter ute på en sten i skogen eller på en strand så smakar de som man vet att de kan.
Annars är nog estrella min favorit över OLW men inte stor marginal minsta rea på någon så är valet av märke gjort den kvällen.
Gillar estrellas gräslök och sourcream på sistone, smaken är inte kvar på samma sätt dagen efter som sourcream och onion...men kanske kunde haft lite mer punch i smaken.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har ingen klar favorit sådär men jag föredrar oftast estrella, kanske vart femte påse är en olw

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

3 för 65 är stammispris på OLW i min ICA butik. Fast köper mer jalapeno-ostbågar än chips.

De lät dyrt, antar att de inte är en ICA Maxi? Jag arbetar och handlar på Coop.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Föredrar Estrella gentemot OLW. Mer studs i Dill och Gräslök- och Grill-chipsen. Lättsaltade chips så blir det hellre Lantchips eller Lays. Iom att det nästan alltid är rabatt på enbart OLW i min butik blir det ett bra sätt att hålla nere konsumtionen, att bara köpa chips om de andra märkena skulle råka vara rabatterade.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr lantchips. Idag har det kommit så många nya märken. Svårt att säga vilken som är godast när jag undviker dem p.g.a. kaloriinnehållet. En annan fråga är vilken smak. OLW pepparkryddade är nostalgi för mig och det ska vara med originalbilden.
Jag vet inte om jag skulle kalla dem för de godaste, men nostalgikänslan väger mycket...

Håller med, kommer ihåg OLW lanserade peppar chipsen redan på 90 talet men då hette de Mexikanska Men saknar dem någe enormt de som är i närheten idag är Estrellas skördefest chips, svartpeppar/souercream!

Annars är Estrella klar favorit Grill/Peppar blir det oftast, och jag är chipsoman

Permalänk
Medlem

Estrellas chips är mycket godare och knaprigare OLW har sämre konsistens och smak ungefär som gamla chips i en påse som legat öppen ett tag.
Jag gillar även Estrellas ostbågar men dom brukar vara lite knepigare att hitta men jag gillar även OLWs ostbågar.
OBS det heter ostbåge inte ostkrok.
Lays är sämst och jag skulle kalla det ungdomschips alltså när dom rensat all pant dom kunde hitta och pengarna ändå inte räcker till bra chips.

Permalänk
Medlem

OLW alla dagar i veckan, går inte ens jämföra. Enda jag gillar från Estrella är Grill.