Finns det lite mer chill brandvarnare?

Permalänk
Medlem

Finns det lite mer chill brandvarnare?

Jag är på jakt efter en ny brandvarnare och har kollat in lite olika smarta alternativ, såsom Nests variant. Min huvudprioritet är dock en brandvarnare som inte kör igång på fulla cylindrar direkt då rök upptäckts. Istället skulle jag vilja ha någonting där larmet börjar lugnt och ej skränigt för att tillslut, om ingen kommer och stänger av det stegrar upp det hela. När jag har kollat på videos av Nests brandvarnare så verkar det som att man får ett kort, kort talat meddelande innan ljudinfernot bryter löst. Är detta rätt uppfattat?

Finns det alternativ till Nest som är mer chill och där man faktiskt får en sportslig chans att hinna släppa den osande stekpannan och sedan stänga av alarmet innan det drar igång för fullt? Jag har försökt göra lite efterforskningar själv, men det känns ändå som att jag har en ganska fringe preferens varför dessa saker inte riktigt gås igenom i olika tester.

Förslag? Tankar?

Permalänk
Medlem

När brandvarnaren aktiveras pga skarpt läge är varje sekund viktig. Att den chillar om du tex sover är ganska kontraproduktivt...

Men det kan ju däremot vara en ide att försöka placera den så att det dröjer innan matos aktiverar tjutet.
När vi installerade larm (med brandvarnare) så sa installatören att det gärna fick vara en dörrpost mellan köksoset och varnaren.

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan. Det är otroligt viktigt att brandlarm sätter igång direkt. Varje sekund kan rädda liv.
Om din matlagning sätter igång brandlarmet bör du se över hur du lagar mat först och främst. Inte tumma på säkerhet och liv.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Men snälla nån, vad händer om din familj sover igenom det 'lugna och ej skräniga' ljudet för att sedan brinna inne? Är du på riktigt?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Då vi engång söker idiotiska grejer så skulle någon kunna föreslå en krockkudde som inte fylls så snabbt ?
Tycker det är lite jobbigt högt ljud då man krockar och den utlöses

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av henkiii:

När brandvarnaren aktiveras pga skarpt läge är varje sekund viktig. Att den chillar om du tex sover är ganska kontraproduktivt...

Men det kan ju däremot vara en ide att försöka placera den så att det dröjer innan matos aktiverar tjutet.
När vi installerade larm (med brandvarnare) så sa installatören att det gärna fick vara en dörrpost mellan köksoset och varnaren.

Detta motsäger dock sig själv, om du tycker man ska placera den så det dröjer så tycker du ju inte att varje sekund är viktig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Detta motsäger dock sig själv, om du tycker man ska placera den så det dröjer så tycker du ju inte att varje sekund är viktig?

Jag håller delvis med, men det var så rekommenationen var. Fick det förklarat som att matos för ofta löser ut falsklarm och att en dörrpost ofta gav tillräcklig buffert för att man ska hinna hantera det utan att varnaren falsklarmar. Sen står man ju vanligen vid spisen när bränder där uppstår och därför märker det.
Det är bra med en brandfilt i anslutning till spisen också.

Kollar man här håller dom med.
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/h...

Citat:

* Placera en brandvarnare nära köket, där det är vanligt att bränder börjar, dock inte i kök eller badrum, då du riskerar att få felaktiga larm.

Permalänk
Lego Master

Jag kan dock förstå var TS kommer ifrån. Våra brandvarnare är kopplade till larmet, och om EN upptäcker rök, så går SAMTLIGA igång på full hals plus larmet.
Det betyder att när jag fick lite matos i köket en gång, så fick jag
1. kvittera SAMTLIGA JÄVLA BRANDVARNARE I HELA FÖRBANNADE HUSET, en och en
2. stänga av larmet på huvudpanelen i hallen
3. försöka svara i telefon, för larmcentralen ringde och undrade hur det gick med brandlarmet de hade fått in
samt
4. trösta en hysterisk treåring som inte förstod vad som hände

Jag hade önskat att en kvittering på den brandvarnaren som löste ut hade räckt för att stänga av alltihop, åtminstone.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag kan dock förstå var TS kommer ifrån. Våra brandvarnare är kopplade till larmet, och om EN upptäcker rök, så går SAMTLIGA igång på full hals plus larmet.
Det betyder att när jag fick lite matos i köket en gång, så fick jag
1. kvittera SAMTLIGA JÄVLA BRANDVARNARE I HELA FÖRBANNADE HUSET, en och en
2. stänga av larmet på huvudpanelen i hallen
3. försöka svara i telefon, för larmcentralen ringde och undrade hur det gick med brandlarmet de hade fått in
samt
4. trösta en hysterisk treåring som inte förstod vad som hände

Jag hade önskat att en kvittering på den brandvarnaren som löste ut hade räckt för att stänga av alltihop, åtminstone.

Fyra punkter som irriterar dig till priset av att ni får ha kvar livet i behåll vid skarpt läge. Ganska acceptabelt tycker jag.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Verisure brukar ringa och fråga om jag gör smashed burgers på stekbordet igen (pizzastål på spishäll) 😂 efter två gånger så lägger jag numera in brandvarnaren i sovrummet när jag steker burgare

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nucky:

Fyra punkter som irriterar dig till priset av att ni får ha kvar livet i behåll vid skarpt läge. Ganska acceptabelt tycker jag.

Rimligtvis borde det finnas ett sätt att kvittera hela kakafonin på ett enklare sätt utan att jag dör på kuppen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Men snälla nån, vad händer om din familj sover igenom det 'lugna och ej skräniga' ljudet för att sedan brinna inne? Är du på riktigt?

Chilla nu, jag tror TS fick en brainfart...

Permalänk
Avstängd

Det här låter som världens sämsta idé

Se över spisfläkten är ju steg 1, då den tydligen inte gör sitt jobb?

Annars flyttar du den lite så du slipper oönskade larm, men fortfarande nära köket.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Som de flesta här skriver, jobba med att hindra matoset att nå brandvarnaren så lätt istället.
Fel på köksfläkten? Placering av brandvarnaren?
Kan du öppna ett fönster när du steker?
Osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Jag är på jakt efter en ny brandvarnare och har kollat in lite olika smarta alternativ, såsom Nests variant. Min huvudprioritet är dock en brandvarnare som inte kör igång på fulla cylindrar direkt då rök upptäckts. Istället skulle jag vilja ha någonting där larmet börjar lugnt och ej skränigt för att tillslut, om ingen kommer och stänger av det stegrar upp det hela. När jag har kollat på videos av Nests brandvarnare så verkar det som att man får ett kort, kort talat meddelande innan ljudinfernot bryter löst. Är detta rätt uppfattat?

Finns det alternativ till Nest som är mer chill och där man faktiskt får en sportslig chans att hinna släppa den osande stekpannan och sedan stänga av alarmet innan det drar igång för fullt? Jag har försökt göra lite efterforskningar själv, men det känns ändå som att jag har en ganska fringe preferens varför dessa saker inte riktigt gås igenom i olika tester.

Förslag? Tankar?

Har Nests brandvarnare och även om den inte är "chill" med att larma så är den rätt bra på att inte lösa ut bara för att man lagar mat. Billigare brandvarnare jag har haft både optiska och jonisk brandvarnare börjar tjuta så fort det kommer lite vattenånga typ, det gör inte Nest. ...och du kan tysta den/dom från app:en om det är falsk larm, så i slutet av dagen är det nog ändå en av de bättre lösningarna på ditt problem.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Pluffo:

Jag är på jakt efter en ny brandvarnare och har kollat in lite olika smarta alternativ, såsom Nests variant. Min huvudprioritet är dock en brandvarnare som inte kör igång på fulla cylindrar direkt då rök upptäckts. Istället skulle jag vilja ha någonting där larmet börjar lugnt och ej skränigt för att tillslut, om ingen kommer och stänger av det stegrar upp det hela. När jag har kollat på videos av Nests brandvarnare så verkar det som att man får ett kort, kort talat meddelande innan ljudinfernot bryter löst. Är detta rätt uppfattat?

Finns det alternativ till Nest som är mer chill och där man faktiskt får en sportslig chans att hinna släppa den osande stekpannan och sedan stänga av alarmet innan det drar igång för fullt? Jag har försökt göra lite efterforskningar själv, men det känns ändå som att jag har en ganska fringe preferens varför dessa saker inte riktigt gås igenom i olika tester.

Förslag? Tankar?

Förstår tanken, även om jag inte håller med. Det har hänt 1 gång i mitt liv att en brandvarnare startat av misstag hemma hos mig. Händer det nu och då skulle jag istället se över placeringen av brandvarnaren, köksfläkten eller annat.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Som alla skriver här inne, varje sekund är viktig så ju tidigare och högre det tjuter desto bättre. Får du falska alarm så bör du undersöka varför det sker istället.

Tex så lödde jag rör i pannrummet förra veckan och glömde bort det sitter två brandvarnare där, båda gick igång direkt av det lilla, dvs brandvarnarna funkar som de ska.

Skulle det bli en rökbildning i pannrummet så skulle jag hinna motverka det om jag är hemma.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag kan dock förstå var TS kommer ifrån. Våra brandvarnare är kopplade till larmet, och om EN upptäcker rök, så går SAMTLIGA igång på full hals plus larmet.
Det betyder att när jag fick lite matos i köket en gång, så fick jag
1. kvittera SAMTLIGA JÄVLA BRANDVARNARE I HELA FÖRBANNADE HUSET, en och en
2. stänga av larmet på huvudpanelen i hallen
3. försöka svara i telefon, för larmcentralen ringde och undrade hur det gick med brandlarmet de hade fått in
samt
4. trösta en hysterisk treåring som inte förstod vad som hände

Jag hade önskat att en kvittering på den brandvarnaren som löste ut hade räckt för att stänga av alltihop, åtminstone.

Hur ofta händer det? Är det en gång per månad så borde man se till varför det sker falsklarm så pass ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Rimligtvis borde det finnas ett sätt att kvittera hela kakafonin på ett enklare sätt utan att jag dör på kuppen.

Brandvarnarna hos morsan är sammankopplade och där räcker det med att kvittera en när de tjuter p.ga. Matlagning. Ingen aning märke på varnarna

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

När jag lagar mat som riskerar att trigga brandvarnaren så plockar jag ner den och lägger i sängen. Om jag mot förmodan glömmer att sätta upp den igen direkt efter matlagningen så kommer jag garanterat att göra det innan jag lägger mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

När jag lagar mat som riskerar att trigga brandvarnaren så plockar jag ner den och lägger i sängen. Om jag mot förmodan glömmer att sätta upp den igen direkt efter matlagningen så kommer jag garanterat att göra det innan jag lägger mig.

Kan vara det näst dummaste jag läst i den här tråden, eller så får ni dela på förstaplatsen. Lite oklart.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

PSA: Det heter oönskade larm, inte falsklarm, när brandvarnaren löser ut på matos

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

PSA: Det heter oönskade larm, inte falsklarm, när brandvarnaren löser ut på matos

Det beror väl på hur man ser det. Namnet är brandvarnare och inte matosvarnare, men å andra sidan är funktionen sådan att den struntar i om det faktiskt brinner eller inte. För länge sedan hände det upprepade gånger på att ställe att någon duschade asvarmt, öppnade fönstret när det var kallt ute och sedan öppnade dörren ut till hallen där det satt en deckare. Gissa vad som hände när Lützendimman skapad av den kalla luften och ångan åkte ut i hallen? Det kanske kan noteras att det var ett fullödigt brandlarm och inte bara en lös brandvarnare. Underhållning på hög nivå...

korrektur
Permalänk
Medlem

Är det inte snarare så att TS bör se över sin köksventilering?

Permalänk
Medlem

Förstår ändå tanken, hade räckt med 3-5 sekunder av stigande ljudnivå för att hinna reagera och stänga av det. Har ibland råkat trigga larmet mitt i natten, och det är grannarna säkert inte glada över. Men samtidigt kan de där sekunderna vara viktiga, så de små sällsynta irritationerna får man stå ut med.

Permalänk

Brandvarnaren ska sitta inne i fläkthuven, varje sekund räknas!

Nej men skämt å sido, lite intressant hur man ska tänka här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det beror väl på hur man ser det. Namnet är brandvarnare och inte matosvarnare, men å andra sidan är funktionen sådan att den struntar i om det faktiskt brinner eller inte. För länge sedan hände det upprepade gånger på att ställe att någon duschade asvarmt, öppnade fönstret när det var kallt ute och sedan öppnade dörren ut till hallen där det satt en deckare. Gissa vad som hände när Lützendimman skapa av den kalla luften och ångan åkte ut i hallen? Det kanske kan noteras att det var ett fullödigt brandlarm och inte bara lös brandvarnare. Underhållning på hög nivå...

Nja För precis som du säger kan inte brandvarnaren veta vad det är som utlöser den, den gör sitt jobb bara (vilket tekniskt sett inte är att upptäcka specifikt partiklar från en brand bara). Ergo är det ett oönskat larm och inte ett falsklarm. Falsklarm är dock det som i princip alla använder, som att folk säger rondell istället för cirkulationsplats.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det kan inte var så enkelt som att det hjälper att byta typ av brandvarnare? Är det en optisk som går igång så kanske det fungerar bättre med en jonisk, eller tvärt om. Har för mig att jonisk reagerar lättare på matos än en optisk, men kan minnas fel.

Men det kan ju vara värt att pröva i så slipper man tumma på säkerheten...

Permalänk
Medlem

Är det en snooze knapp typ du är ute efter på din brandvarnare? Den ska låta så högt som möjligt, är ju hela poängen. Som ovan skriver, låter inget vidare vettigt att hitta en tyst modell.
Sätt inte säkerhet före bekvämlighet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Många som skriver att man ska kika över mattillagningen istället för brandvarnaren, men ingen som skriver tips på vad man kan göra mer än kolla fläkten i köket. Har själv dålig koll dock, men vet tex att grillpannor har lätt för att börja ryka mycket. Kan mängden olja man använder spela roll? Typ av panna lär definitivt spela roll också. Om det händer ofta OP så kanske det är värt att kolla upp det och ev. byta panna?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro