Permalänk

Val av konsol eller PC

Hej

Vilken enhet ger bäst spelkänsla grafiskt ?

Xbox series X eller en bra PC ?

Thomas

Permalänk
Medlem

En PC har väl större potential... men till i nuläget enorm kostnad. Finns inget mening att lägga 30k+ på en PC när man kan få en konsol (nåja, köa) för 6k med "likvärdig" prestanda (4k, 60 fps)

Permalänk
Medlem

Xboxen pallar med spel i 4k, den är billig i jämförelse med en "4k-spel-PC". Är du van att spela med mus och tangentbord så tänk på att inte alla spel på Xboxen stödjer detta.

Jag bytte ut min gamla PC för ett tag sedan mot en Xbox (enda jag använde PCn till var lite spelande, vilket den knappt pallade med... samt surfande). Xboxen kändes som ett prisvärt alternativ, kraftfull liten rackare till ett bra pris. Surfa kan jag fortfarande göra med nya Edge Chromium som nu stödjer mus och tangentbord

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker konsol är ett bra val såvida man inte är en stor FPS/RTS spelare. Kontroller känns bra för många spel men inte förstaperson spel och inte rts. Däremot är den perfekt för tredjepersonspel som t.ex. horizon zero dawn, last of us, assassins creed, spiderman, osv osv. Det går att spela fps med kontroller men det är långtifrån lika roligt som att spela med mus.

Permalänk

En pc som också har fler valmöjligheter till inställningar av grafik. Prismässigt en ex Xbox series X. Kostar ca 1/3 del av ett hyfsat grafikkort. Jag har båda men uppgraderar inte till ett nytt kort i pc. Kör allt på boxen utom strategi som nya AoE 4.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Är det bara spelande så är konsol bättre för pengarna. Men gör du annat också så prioritera en PC. Då kan du skala din PC hur du vill att den skall prestera. Sen är det bara välja konsol efter de spel du vill spela och utvecklare du gillar spel ifrån.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ja du... allt är ju så relativt.

Knixet med konsolen är nog 60fps cap, i somliga fall 120fps vid 4K (X-modellen). Så inte blir det någon mjuk upplevelse att lira under den premissen, i något spel som går utav bara farten.

En PC är mångsidig, du har full kontroll över din nya teknologiska ögonsten och du har inga nämnvärda laddtider(ingen aning hur nya Xbox ter sig iofs). Du är inte heller låst till nå Xbox live m.m.
Många spel går att modda med enkelhet. T ex Skyrim, Farming Simulator (<3) osv. Med två skärmar kan du slötitta på Ytuben samtidigt som du harvar jordbruket. Eller snackar med boysen om vad det blir till middag över discorden. Alternativt så delar ni lite pyrfärska reposts av MEMEs sinsemellan, från reddit.

Har då känslan att spel blir mindre konsolexklusiva, iaf så är det då inte sig likt hur det var förr. I och med att att vår RGB-datormarknad växt under COVID-åren(t) som gått t ex.

Valet är ditt. En dator kanske kostar 20-25k i värsta fall. Men den kommer och hålla ganska länge den också i helheten. Med ett byte av grafikkort lite längre fram.

Permalänk
Medlem

tänk på att PC spel är mycket billigare än konsolspel.
Epic games ger ut gratis spel varje vecka. *snip*

Så byggnation av PC är mycket dyrare jämfört med konsol, men utgiften för just spel kan vara lägre.

Redigerat för §7/”girighet”
Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Tack för alla bra svar 👍.

Den grafiska känslan är viktig.
Kikar jag på Youtube så upplever jag att PC spelande
ger en bättre upplevelse men jag kanske har fel.

Xbox series X ser väldigt bra ut på Youtube på en bra TV
men när vi prövar hemma så upplevet jag inte att den grafiska
känskan blir densamma. Kanske vi gör fel med inställningar etc.

Som sagt svårt att välja PC eller box...
Kan tillägga att spel är mycket mot datorn och inte så mycket
online...

Permalänk

Kan tillägga att vi har en LG C1 som TV så känslan med boxen
borde vara bra.

Försöker hitta en del på " Tuben " om vad folk allmänt gar flr uppfattning om box och Lg C1.

Permalänk
Medlem

Alltså, köper du en bra dator där bara grafikkortet kostar mer än 10000 så bör det ju ge bättre resultat än en konsol för 5000kr. Sen om skillnaden är värd det är en annan fråga. 🙂