Logitech lanserar mus designad av e-sportaren Shroud

Permalänk
Skrivet av Duktig:

Batteritiden är det enda som skapar irritation med att använda trådlös mus enligt mig. Nu har jag gått från uppladdningsbart batteri till en med AA-batteri och precis som @DasIch är batteritiden månader. Finner därav ingen anledning till varför man skulle vilja ha en mus med uppladdningsbart batteri. Dessutom blir det batteriet dåligt i längde och tar inte lika mycket laddning. Medans AA-batteri blir bättre och bättre, därav ännu längre batteritid 👍.

Anledningen ärr till 99,9% vikt och viktdistribution. En mus med AA-batterier (eller AAA) har alltid dålig viktdistribution vilket många ogillar. Sedan är alltid vikten på de här mössen relativt hög så därför avstår många.

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha en mus när det finns piltangenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Korrekt.

Bra stor skillnad mellan tex 1.8 i Outriders kontra Battlefield V eller The Division.

eDPI fungerar bara att mäta inom ett och samma givet spel vid angiven DPI mig veterligen. Hela debatten vilken DPI som är bäst blir högst subjektiv. Däremot finns det väl en generell konsensus att i alla fall 400-800 DPI i 1080p/1440p är bäst för FPS spel när det kommer till förmågan att sikta väl.

Japp. Kollade in en såndär "siktkurs" på youtube och det första som nämns är att man förmodligen har för hög känslighet. Men också att man måste sänka långsamt för annars blir det en för stor förändring.

Jag suger verkligen och spelar mest för att det är kul, och sänkt hastighet tar bort mycket av "adrenalinfladdret" jag annars drabbas av. De hade en snygg kurva och den visade att de allra flesta spelar bäst runt 800 så det finns väl en anledning till det.

På skrivbordet trivs jag dock bättre med 2000 då det inte blir lika ansträngande för handen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Inte alls, folk har skrikit efter en remake på 303:an länge nu då väldigt många hyllar formen på den.

Verkligen, sån sjukt bra mus.
Förstår inte riktigt varför andra tillverkare inte redan anammat designtänket med avsmalnad front? Precis som när man greppar en penna så är det mycket lättare att vara precis i sina rörelser när fingrarna är närmare varandra. Älskade min 303 när det begav sig, kommer 100% bli ett köp av denna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Anledningen ärr till 99,9% vikt och viktdistribution. En mus med AA-batterier (eller AAA) har alltid dålig viktdistribution vilket många ogillar. Sedan är alltid vikten på de här mössen relativt hög så därför avstår många.

Det har jag lite svårt att köpa helt och hållet. Vikten kanske går att få lägre men långt ifrån alla möss strävar efter lägsta möjliga vikt. Kollar jag på min mus skulle viktfördelningen lätt kunna förbättras. Typ, byt mot AAA-batterier och flytta dem längre in och mot mitten. Annars borde det gå att ha knappcellsbatterier kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Det där greppet han format musen för, förstår jag mig inte på. Ingen som växte upp med IntelliMouse 3.0 och MX518 kan ju ha hållit i musen sådär?

Är lättare än vad man tror, själv uppväxt med im 3.0 sedan över till Ace 3200 och alla varianter av den designen, men sitter idag på en g304 som påminner extremt mycket om denna och min är fasen helt underbar och lätt att få tag på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är lättare än vad man tror, själv uppväxt med im 3.0 sedan över till Ace 3200 och alla varianter av den designen, men sitter idag på en g304 som påminner extremt mycket om denna och min är fasen helt underbar och lätt att få tag på

Du ser, kanske bara jag som inte vågat gå ifrån storlek och passform. Sitter idag med en Zowie EC-2B. Får kanske titta på denna till nästa, måste ju prova på iaf!

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - aw2725df

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är intressant med denna är väl formen, är förhållandevis bred till formatet (och aningen större än orginalet då orginalet för min smak var lite på den mindre sidan) så det gör en lite sugen att testa då jag tycker de allra flesta möss känns ju relativt smala i jämförelse till ditt naturliga "grepp" om du placerar handen på borden så är nog mellanrummet mellan tummen och lillfingret för mig alltid betydligt bredare än musens bredd så skulle kanske va intressant om bredden på denna mus i förhållande av längden osv gör att den känns annorlunda att greppa.

G Pro t.ex. som min storebror kör med kändes inte så bra för mig, lite smal (och låg), men desto bredare desto lägre kan den ju vara så kan ju hända denna skulle funka för mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det har jag lite svårt att köpa helt och hållet. Vikten kanske går att få lägre men långt ifrån alla möss strävar efter lägsta möjliga vikt. Kollar jag på min mus skulle viktfördelningen lätt kunna förbättras. Typ, byt mot AAA-batterier och flytta dem längre in och mot mitten. Annars borde det gå att ha knappcellsbatterier kan jag tycka.

Det jag skrev gäller endast för gamingmöss. Du kommer troligen inte se något proffs använda en mus med batterier i närtid pga anledningarna jag nämnde och därför avvaktar många amatörer. Som surfmus eller casual gamer mus funkar det givetvis jättebra och jag har själv spelat med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Du ser, kanske bara jag som inte vågat gå ifrån storlek och passform. Sitter idag med en Zowie EC-2B. Får kanske titta på denna till nästa, måste ju prova på iaf!

Ja jag själv körde Ace edge 3200, qpad 5k och sen diverse ebay möss med samma design, men tröttnade på att kablarna började glappa efter något år och dom kostar multum så just g304 är nog det bästa köpet jag gjort när det kommer till datorhårdvara/kringutrustning. Speciellt om man räknar in priset men ska inte neka att det tog någon väcka innan jag blev van vid formen och storleken.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Är det någon som använder över 400-800 dpi? Kanske någon mer extrem på 1500 men kan inte föreställa mig högre än det.

Frugan kör med typ 2000. Jag gör en 360 no scope endast genom att titta på musen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det jag skrev gäller endast för gamingmöss. Du kommer troligen inte se något proffs använda en mus med batterier i närtid pga anledningarna jag nämnde och därför avvaktar många amatörer. Som surfmus eller casual gamer mus funkar det givetvis jättebra och jag har själv spelat med det.

Du skriver som om det endast finns en typ av gamingmus som är ultralätt och har en viss balans. Men som jag skrev går det ju, om man vill, att hålla låg vikt och få bra balans med vanliga batterier.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Du skriver som om det endast finns en typ av gamingmus som är ultralätt och har en viss balans. Men som jag skrev går det ju, om man vill, att hålla låg vikt och få bra balans med vanliga batterier.

Absolut, det går. Men det finns inte idag. Säger inte att det inte kommer vara populärt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det som jag tycker är intressant med denna är väl formen, är förhållandevis bred till formatet (och aningen större än orginalet då orginalet för min smak var lite på den mindre sidan) så det gör en lite sugen att testa då jag tycker de allra flesta möss känns ju relativt smala i jämförelse till ditt naturliga "grepp" om du placerar handen på borden så är nog mellanrummet mellan tummen och lillfingret för mig alltid betydligt bredare än musens bredd så skulle kanske va intressant om bredden på denna mus i förhållande av längden osv gör att den känns annorlunda att greppa.

G Pro t.ex. som min storebror kör med kändes inte så bra för mig, lite smal (och låg), men desto bredare desto lägre kan den ju vara så kan ju hända denna skulle funka för mig.

Håller med där. Har själv lite bredare händer (dock långt ifrån dasslock) och just greppet med lillfingret kan bli ansträngande för handen. För att det ska vara skönt att greppa får musen gärna vara lite bredare, men inte längre, och ha tillräckligt bra grepp så det är lätt att hålla den löst. Bästa är ju om handen kan vara så avslappnad som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Är det någon som använder över 400-800 dpi? Kanske någon mer extrem på 1500 men kan inte föreställa mig högre än det.

1600 CPI och 7/12 i känslighet.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför har möss med inbyggda batterier så värdelös batteritid? Min G603 funkar i månader med ett AA-batteri. Tycker en del av poängen med trådlöst försvinner om man ska böka med sladd för att ladda eller ha en liten laddstation inkopplad hela tiden.

Min Superlight varar lätt en månad och då spelar jag typ 4 timmar om dagen... Tar typ två timmar att ladda med...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför har möss med inbyggda batterier så värdelös batteritid? Min G603 funkar i månader med ett AA-batteri. Tycker en del av poängen med trådlöst försvinner om man ska böka med sladd för att ladda eller ha en liten laddstation inkopplad hela tiden.

Som någon nämnde ovan.
Logitech Superlight. ca 90h batteritid och tar under 1h att ladda från 10-100%.
De där kallar jag inte "värdelös batteritid".

Bästa musen jag har ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

G502 är både trådlös och har Hero-sensorn. Det är bara den första trådade versionen som hade mögsensorn. Den har jag också haft men fick köpa ny då den tyvärr led av det där logitech-problemet där enkelklick blev dubbelklick.

Jag har haft för ovana tidigare att ha haft allderles för hög sensitivitet i de flesta spel, men har börjat sänka gradvis nu och tycker man siktar bättre. Kruxet är väl att det inte finns någon standard för vad känslighet motsvarar i ren DPI- Skulle vara smidigt med en tabell eller någont, men "4" i ett spel behöver väl inte nödvändigtvis vara samma som "4" i ett annat?

Nej det kan ju vara olika beroende på hur spelmotorn hanterar mus input.
Du vill fokusera på din 360/cm eller eDPI och kan sen trixa med det via konverterings sidor för de spel du spelar.
Här får du några konverteringssidor:
https://sensitivityconverter.com/
https://www.mouse-sensitivity.com/ <- kostar för vissa nya spel dock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

G Pro Superlight
1800dpi - Apex Legends 1.1

Funkar hur bra som helst

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Håller med om att det inte är de lättaste mössen, men en klassik mus från Logitech 502G (sladd) väger 121g. Jag sitter på 603G som väger 112,3 g (1st AA-batteri). Så att säga att tyngden spelare roll håller jag inte med om. Däremot kan jag hålla med om att viktfördelningen blir inte den samma, dock märker jag inte av detta med ett batteri. Använder jag däremot två batterier upplevs musen direkt centrerat tung och klumpig (högst personlig bedömning). Kanske har och göra med viktfördelningen eller så är den helt enkelt bara för tung för min smak.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Skulle Logitech däremot göra en remake av feta G9X 😍 skulle köpa den även om prislappen skulle sitta på 3-4000kr pga har väldigt breda händer.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

2300 DPI och spelar StarCraft Remastered. Rör knappt på handen när jag spelar och har inga problem att sikta på saker.

Kan tillägga att det förmodligen är lättare att få musarm med detta. Jag spelar inte så många timmar i sträck så funkar fint.

Anledningen till DPI ökningen (hade tidigare 800 med annan mus som inte gick att ändra på) är att jag spelar i 1080p och vill inte ha pixelskipping som jag skulle få om jag ändrar windowssens eller ingame scaling. Då blir inte ration 1:1 utan kommer börja hoppa pixlar vid rörelse.

För FPS spel är det med största sannolikhet bättre med lägre DPI än det jag har då du inte kommer kunna aima med precision.

Kör med G305 och skulle gärna prova denna mus.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Håller med om att det inte är de lättaste mössen, men en klassik mus från Logitech 502G (sladd) väger 121g. Jag sitter på 603G som väger 112,3 g (1st AA-batteri). Så att säga att tyngden spelare roll håller jag inte med om. Däremot kan jag hålla med om att viktfördelningen blir inte den samma, dock märker jag inte av detta med ett batteri. Använder jag däremot två batterier upplevs musen direkt centrerat tung och klumpig (högst personlig bedömning). Kanske har och göra med viktfördelningen eller så är den helt enkelt bara för tung för min smak.

Har du använt en mus på 75g eller mindre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Korrekt.

Bra stor skillnad mellan tex 1.8 i Outriders kontra Battlefield V eller The Division.

eDPI fungerar bara att mäta inom ett och samma givet spel vid angiven DPI mig veterligen. Hela debatten vilken DPI som är bäst blir högst subjektiv. Däremot finns det väl en generell konsensus att i alla fall 400-800 DPI i 1080p/1440p är bäst för FPS spel när det kommer till förmågan att sikta väl.

Vissa möss har dock DPI variationer, där 800 kan man faktiskt 750 osv. Då blir det inte subjektivt längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör 2400dpi med min Logitech G502 Trådlösa xD

Men med det sagt så ändrar jag ju sensitiviteten i spelen till och från med tills det känns bra, så gissar på att den inte reggar dessa speeds i spelen... Antar jag ? Oo

Edit: såg när jag läste tråden mer noggrant om DPI konverterare högre upp det var något jag inte visste fanns tidigare, Nice!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk

Jag har kört i många år 1600 dpi, men har under de senaste månaderna ändrat och vant mig vid 450 DPI.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag har kört i många år 1600 dpi, men har under de senaste månaderna ändrat och vant mig vid 450 DPI.

Varför?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Inte alls, folk har skrikit efter en remake på 303:an länge nu då väldigt många hyllar formen på den.

Jo, men menade mest att den marknadsförts som att "passa Shrouds hand" - finns inte många som har det.

Sen är det ju en mer generell design i praktiken, skulle bli förvånad om Shroud haft så mycket input egentligen. Känns som det är mest "jag gillar detta, gör något liknande".

Det är reklam, och den här kommer sälja sjukt bra tack vare den. Precis som när Xtrfy gjorde en mus med RJN. Kunderna får ett ansikte på produkten och blir nyfikna att testa. Finns ju inga nackdelar med att han varit med och tagit fram den förutom Shroud-skatten på produkten.
De är ändå rätt många som kör med RJN's mus. Vissa tycker att de är den skönaste de någonsin kört med och många köper den för att ha som samlingsobjekt. Det är därför de gjorde en musmatta efter.

Så klart, det är reklam. Men just med RJN's mus är den ju extremt mycket designad för att passa just hans hand. Bara den ynkliga storleken skär ju bort de flesta användarna. Men absolut, mus som samlingsobjekt, det är ju sant... Inget jag tänkte på, för mig kan en mus endast vara en bruksvara.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Som andra var inne på, precision och recoilcontrol, det är mycket enklare. Jag har däremot väldigt hög ADS sense för att kompensera för låg DPI.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls den här vikthetsen. Först var det Kate Moss och Tyra Banks, nu är det alla möss.
Jag har en G502 Proteus Spectrum och den väger 121 gram. Vet inte om det är med eller utan viktkittet som finns till, men jag har varenda vikt instoppad. Tycker att den är rätt så lagom där. Hade kunnat ha den lite tyngre.
Så att spela med en såhär lätt mus? så sitter det folk här och gnäller över att den är tung med sin 75 gram.