Paypal drar 100 kronor från inaktiva konton från 15 november

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

"Friends and family" låter som en lyckad perspektiv förflyttning. Hur många skulle acceptera en 10% transaktionsavgift på Swish?

Men varför är paypal säkrare än swish på tradera?
Jag tycker mig minnas att det cirkulerat trådar här om strul med just Tradera och paypal. Kan dock inte minnas detaljerna.

Nu var det många många år sedan jag använde paypal frivilligt, men jag vill minnas att uppåt 20% försvann på vägen från betalaren, via paypal till mitt bankkonto. Fick ordentlig avsmak efter det.

Nu blev det lite långt och om lite annat.

Friends and family så är det inga avgifter så länge du skickar pengar i din egen valda valuta för kontot. Däremot har du ingen möjlighet att få pengarna tillbaka då. Eller är väl samma som om du swishar fel.

Paypal är mer integrerat i tradera, då Paypal äger Tradera nu mer. Så betalar du via Paypal (eller kort/avbetalning antar jag) så markeras det som betalt av Tradera. Du betalar inget extra av att betala med paypal, och säljaren får också korrekt summa utan avdrag.
Betalar du via swish så måste du själv manuellt markera att du betalt. Så blir svårare att få pengarna tillbaka om du betalar med Swish och säljaren struntar i att skicka.

Tradera lär inte bry sig om ditt ärende då, då Tradera i allmänhet skiter i sina kunder.
Även om du anmäler ej betalt så händer det inget med den köparen. Pratade med kundsupport om det då jag råkade ut för en som struntade i att betala efter påminnelser och utan att ha angett någon orsak alls.
Tradera bryr sig inte, så länge personens obetalda/negativa inte är nog hög % av totala affärerna/omdömen var supportens svar. Då får den personen fortsätta härja bäst de vill.

Och det roliga då är att om du lämnar negativt omdöme, fastän man först avvaktat, anmält till tradera, avvaktat igen. Så får den personen som brutit mot reglerna lämna negativt omdöme tillbaka om den vill. Så hela Traderas betyggssystem är skevt, då ingen vågar lämna negativa omdömen då du får ett tillbaka , oavsett hur obefogat det är. Går inte överklaga ett negativt omdöme heller.

Däremot är tradera snabba på att ta bort säljprocenten de ska ha om man anmäler "ej betalt". Så där har ni knep att slippa Traderas dyra % , bara anmäla ej betalt, skicka varan som vanligt så är alla nöjda och du slipper betala 10%.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Man får alltså en straffavgift om man har pengar på kontot men ingen avgift om man inte har några pengar på kontot? Det här måste vara den enda "banken" jag har hört talas om som inte vill att folk ska ha pengar på kontona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Man får alltså en straffavgift om man har pengar på kontot men ingen avgift om man inte har några pengar på kontot? Det här måste vara den enda "banken" jag har hört talas om som inte vill att folk ska ha pengar på kontona.

Våra riktiga banker är ju inte särskilt intresserade av att låna in pengar heller, det är ju att låna ut pengar som de tjänar pengar på.
De tar ju väldigt gärna ut avgifter, men gör väl så konsekvent vilket är en skillnad, och har nollränta (ändå relativt "snällt" att inte ha negativ ränta).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har funderat på detta ett tag och stör mig verkligen på hur sviniga detta bolag blivit. Det sjuka är att dom ska ta så mycket betalt för konton som dom inte tycker att folk använder. Dom har enligt statistik cirka 400 miljoner konton och det är ju ganska mycket och säger inget om antal transaktioner etc eller belopp som passerar genom PayPal. Jag antar de flesta i t.ex. Sverige använder PayPal när man behöver och för att det är praktiskt men det är ju inte en bank för de flesta utan en tjänst man använder.

För att använda bank så måste man ju betala en avgift varje år, och det är klart PayPal vill lägga denna avgift på folk som inte använder tjänsten fast jag tycker det är orättvis. Dom borde ta en avgift från alla som har konto och med tanke på antalet användare lär det inte röra sig om mycket pengar varje år så det blir kanske 5kr per användare, definitivt inte 100kr som dom pratar om. Men vi vet ju alla att PayPal numera är insyltat i Amerikans politik etc. skitbolag säger jag men tvingas ändå att använda det ibland.

Hittade denna när jag sökte lite och dom är ju inte direkt fattiga.

* PayPal key statistics (ser ut att vara från 2020).
* PayPal generated $21.4 billion revenue in 2020, a 20.9 percent increase year-on-year
* PayPal also increased its net profit by 75 percent year-on-year, to $4.2 billion in 2020
* Over 15 billion transactions were completed in 2020 on PayPal, accounting for $936 billion in transaction volume 337 million users and merchants use PayPal.

Permalänk
Medlem

Som en riktigt bra ränta, men tvärt om.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sjukt vad ni klagar! Varför inte bara föra över pengarna till bankkontot om ni loggar in mer sällan än en gång per år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Man får alltså en straffavgift om man har pengar på kontot men ingen avgift om man inte har några pengar på kontot? Det här måste vara den enda "banken" jag har hört talas om som inte vill att folk ska ha pengar på kontona.

Förutom att de vill ha pengarna så räcker det med att man logar in för att de inte ska dra.
Tror de vill nolla de inaktiva kontorna och då göra det genom att dra pengar från dem. Precis som telia gör på Kontantkort.(eller om det var telenor, fast då om man inte fylt på under en vissa tid.)
Tänkt dig att de har några miljarder i låsta konton som de visserligen kan förvalta men inte har full koll över.
SL gör samma sak fast de låser ute rubbet om man inte använde kortet på en massa år och inte reggat det. (det går ut)

Att de vill ha pengarna samt rensa upp i databasen med konton kan jag förstå. Sen om detta är rätt väg att gå vet jag inte.

Tror Swedbank tar mer än så för internetbanken varge år, sedan avgiften för att man är kund. Man kan tycka att internetbanken borde vara gratis då det inte går att lösa problemen ens på de ike existerande kontoren. Men det är en annan sak. Man höjer bara priset på något annat om det ska tas bort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ja, bankerna tar ju ut avgifter för allt möjligt idag och det är helt okej.
Klaga inte utan för över pengarna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Har funderat på detta ett tag och stör mig verkligen på hur sviniga detta bolag blivit. Det sjuka är att dom ska ta så mycket betalt för konton som dom inte tycker att folk använder. Dom har enligt statistik cirka 400 miljoner konton och det är ju ganska mycket och säger inget om antal transaktioner etc eller belopp som passerar genom PayPal. Jag antar de flesta i t.ex. Sverige använder PayPal när man behöver och för att det är praktiskt men det är ju inte en bank för de flesta utan en tjänst man använder.

För att använda bank så måste man ju betala en avgift varje år, och det är klart PayPal vill lägga denna avgift på folk som inte använder tjänsten fast jag tycker det är orättvis. Dom borde ta en avgift från alla som har konto och med tanke på antalet användare lär det inte röra sig om mycket pengar varje år så det blir kanske 5kr per användare, definitivt inte 100kr som dom pratar om. Men vi vet ju alla att PayPal numera är insyltat i Amerikans politik etc. skitbolag säger jag men tvingas ändå att använda det ibland.

Hittade denna när jag sökte lite och dom är ju inte direkt fattiga.

* PayPal key statistics (ser ut att vara från 2020).
* PayPal generated $21.4 billion revenue in 2020, a 20.9 percent increase year-on-year
* PayPal also increased its net profit by 75 percent year-on-year, to $4.2 billion in 2020
* Over 15 billion transactions were completed in 2020 on PayPal, accounting for $936 billion in transaction volume 337 million users and merchants use PayPal.

Ja vilket skitbolag som tjänar pengar och blivigt framgångsrika pga en tjänst som många uppskattat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja vilket skitbolag som tjänar pengar och blivigt framgångsrika pga en tjänst som många uppskattat.

Skitbolag för att de försöker tjäna pengar på de som inte har så mycket. Men det är så banker fungerar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Skitbolag för att de försöker tjäna pengar på de som inte har så mycket. Men det är så banker fungerar.

Så det är företagets uppgift att ha koll på vilka som har lite och mycket pengar?
Hur lpter det om man säger att människor bör ha eget ansvar.

Edit tillägger att paypal är ingen bank.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Antar att detta endast gäller om man faktiskt har en balans hos dem, och inte bara (som jag och säkert många andra) använder dem som en kortinlösare?

Kanske vanligare i USA att använda PayPal mer som ett ”bankkonto”?

Permalänk
Medlem

@Molotov, jag förtydligade inte det jag skrev i inlägget. Med skitbolag syftar jag främst på att dom låtit sig påverkas och bli inblandade i politik. Eller politiker och andra makter har påverkat och styrt bolaget. Gäller donationer och användande av tjänsten till saker man i USA inte gillar eller försöker påverka från politisk håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Molotov, jag förtydligade inte det jag skrev i inlägget. Med skitbolag syftar jag främst på att dom låtit sig påverkas och bli inblandade i politik. Eller politiker och andra makter har påverkat och styrt bolaget. Gäller donationer och användande av tjänsten till saker man i USA inte gillar eller försöker påverka från politisk håll.

ok, det har jag ingen åsikt om, så har det nog alltid varit och politiker i usa är nog alla samma skrot och korn så inget nytt på den fronten.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Paypal support vill inte veta av en och är noll existerande i Sverige. Måste vara dryg och jobbig på amerikanska supporten för att den ska hända saker. Kommer aldrig använda denna skit service några fler gånger, är bara frustration. Folk har fått deras konton bannade med mycket pengar på dem och Paypal "kan inte ange varför".

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen lyckats logga in på mitt Paypal-konto. Jag läste i någon tråd att svenska supporten öppnat efter pandemin, så jag provade nu och kom fram. De la in mitt nya mobilnummer utan krusiduller.