Gigabyte X570 Aorus Pro, nytt bygge, startar ej!

Permalänk
Medlem

Gigabyte X570 Aorus Pro, nytt bygge, startar ej!

Moderkort som ovan,

CPU: AMD Ryzen 5 5600G 3,9GHz Socket AM4 Box
Minnen: G.Skill Aegis DDR4 3000MHz 2x8GB
Diskar:
- system: WD BLACK SN850 NVMe SSD M.2 1TB
- lagring: 2 st Sabrent Rocket 4 Plus NVMe 2TB

Quad / raid-kort: Asus Hyper x16 m.2; för närvarande bara med de diskarna ovan, men om det fungerar att klra de i raid0 sp blir det 4 st

Det är väl det relevanta. Har provat med två olika nätaggregat. Oavsett hur jag försöker så är slutresultatet detsamma; ing fläktar rör sig, inga lampor tänds (mer än på baksidan, nätverksporten och några andra portar lyser men det är allt.

Tacksam fr tips / idéer innan jag returnerar det. Det verkar vara defekt enligt mig neb jag ska inte ge upp direkt!

Permalänk
Medlem

Gigabyte X570 Aorus Pro har inte stöd för 5600G standard, kräver F34 Bios eller nyare.

Med Andra ord så behöver du uppdatera Bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Gigabyte X570 Aorus Pro har inte stöd för 5600G standard, kräver F34 Bios eller nyare.

Med Andra ord så behöver du uppdatera Bios.

Ah! Så enkelt alltså, det kan jag göra "utifrån" utan att behlva starta något annat än att ha rätt bios på en sticka. Laddade ner senaste som var F35 förut.

Om det här stämmer så kan jag andas ut, det har varit ett jäkla traslande fram och tillbaka för att få allt att fungera.

Stort tack, hoppas verkligen det fungerar!

Permalänk

Q-Flash Plus uppdaterar BIOS utan att installera CPU, minne och grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Q-Flash Plus uppdaterar BIOS utan att installera CPU, minne och grafikkort

Lysande!
Lust att ta ledigt från jobbet imorgon för att få snurr på underverket.
Att slippa mekanisk filserver känns som en dröm..

Permalänk
Skrivet av ponutz:

Lysande!
Lust att ta ledigt från jobbet imorgon för att få snurr på underverket.
Att slippa mekanisk filserver känns som en dröm..

Vart bor du?. Om du bor i närheten i Mariannelund så kan ja hjälpa till kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Vart bor du?. Om du bor i närheten i Mariannelund så kan ja hjälpa till kanske.

bor i Göteborgs utkanter, men tack för erbjudandet! Jag tror jag löser det, läste på igår kväll hur man skulle göra så det ska nog gå bra. Är på väg att åka hem om en stunds jobb-möte, så då ska jag testa direkt!

Permalänk
Skrivet av ponutz:

bor i Göteborgs utkanter, men tack för erbjudandet! Jag tror jag löser det, läste på igår kväll hur man skulle göra så det ska nog gå bra. Är på väg att åka hem om en stunds jobb-möte, så då ska jag testa direkt!

Okej hoppas de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Okej hoppas de.

TYvärr, händer inget. Får ner en zip fil som innehåller:

Efiflash.exe
readme.txt som innehåller:

Usage :
efiflash [Input or Output File Name] [Command]..

Switch options for Efiflash.exe:
/C - Clear DMI data. (default: Keep DMI data)
/S - Save Original BIOS Image to Disk
/R - Reboot System after BIOS Update
/DB- Update both main & backup BIOS

och X570APRO.35d

I manialen står att man ska byta namn på filen man ladda ner och till slut tryfcka på q-flash men det händer inget oafsett vad jag gör.

Köra ovanstående funkar inte inifrån windows...

Permalänk
Medlem

Det är X570APRO.35d du ska byta namn på och den ska vara den enda filen på stickan som också ska vara formaterad korrekt. Kan även vara så att USB-stickan ska sitta i en viss port.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det är X570APRO.35d du ska byta namn på och den ska vara den enda filen på stickan som också ska vara formaterad korrekt. Kan även vara så att USB-stickan ska sitta i en viss port.

Sickan ska sitta i en vit port. Det testar jag med hela tiden. SKa testa med en annan sticka också.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara 8 pin 24-pin ska vara anslutet till moderkortet.
Demontera processorn eventuellt minnen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Bara 8 pin 24-pin ska vara anslutet till moderkortet.
Demontera processorn eventuellt minnen också.

8 pin och 24 pin är anslutet. Har kvar systemdisken, ska den också bort?
CPU och minnen är borta.

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte men tack för länken, ska studera noga! Tack!

Förresten, någon som vet något moderkort som funkar bra med 5600G som default, och har fullt stöd för Asus Hyper x16 gen 4 (så den klarar x4/x4/x4/x4 i en pcie-port?
Bara ifall att jag måste lämna tillbaka detta och köpa ett nytt.

Någon som kör ett Hyper-kort med 3 eller 4 m.2 diskar i sin setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

8 pin och 24 pin är anslutet. Har kvar systemdisken, ska den också bort?
CPU och minnen är borta.

Kolla här om du har kanske missat något. Systemdisken behövs inte heller så den kan även kopplas bort.
https://www.youtube.com/watch?v=mxON2Tn-pdA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ponutz:

Nej, det har jag inte men tack för länken, ska studera noga! Tack!

Förresten, någon som vet något moderkort som funkar bra med 5600G som default, och har fullt stöd för Asus Hyper x16 gen 4 (så den klarar x4/x4/x4/x4 i en pcie-port?
Bara ifall att jag måste lämna tillbaka detta och köpa ett nytt.

Någon som kör ett Hyper-kort med 3 eller 4 m.2 diskar i sin setup?

Det ska inte behövas nått annat moderkort men i värsta fall kanske en äldre cpu för att kunna uppdatera bioset, det brukar stå på kartongen vilken version moderkortet levererats med.
Får du inte ordning på det själv kan kanske nån lokal hjälpa till med lån av cpu och flash elerl så kan du besöka en butik med verkstad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Allt det där är alldeles för mycket meck; puh.. Funderar på att skicka tillbaka rubbet och istället skaffa ett moderkort med 4 m.2 portar och så sätter jag i ett par riktigt stora diskar istället..

Permalänk
Medlem

Har testat allt nu, har för mycket att göra så det är inte läge för mig att försöka få ordning på det här själv, har inte ork eller tid eftersom jag har så mycket annat med familj, jobb etc...

Får ta mig en funderare. Hade q-flash åtminstone tänts och börjat blinka hade det varit en annan sak, men inte ens det gör att jag börjar tappa hoppet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ponutz:

Har testat allt nu, har för mycket att göra så det är inte läge för mig att försöka få ordning på det här själv, har inte ork eller tid eftersom jag har så mycket annat med familj, jobb etc...

Får ta mig en funderare. Hade q-flash åtminstone tänts och börjat blinka hade det varit en annan sak, men inte ens det gör att jag börjar tappa hoppet.

Men har du kollat vilken version kortet levererats med för har du rätt version och det inte funkar vet du att det är ett hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du kollat vilken version kortet levererats med för har du rätt version och det inte funkar vet du att det är ett hårdvarufel.

det är rev number 1.2, var dtet det du tänkte på? Det står på kartongen iaf. Ska kolla vad som står på kortet...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ponutz:

det är rev number 1.2, var dtet det du tänkte på? Det står på kartongen iaf. Ska kolla vad som står på kortet...

Det är väl hårdvarudesignen men biosversion kan stå på en etikett den också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

det är rev number 1.2, var dtet det du tänkte på? Det står på kartongen iaf. Ska kolla vad som står på kortet...

Hittar inget på kortet om revision, kanske pp baksidan dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl hårdvarudesignen men biosversion kan stå på en etikett den också.

Det står 1.2 också.. Ska kolla var det står bios nånstans.. om det går det

Permalänk
Skrivet av ponutz:

TYvärr, händer inget. Får ner en zip fil som innehåller:

Efiflash.exe
readme.txt som innehåller:

Usage :
efiflash [Input or Output File Name] [Command]..

Switch options for Efiflash.exe:
/C - Clear DMI data. (default: Keep DMI data)
/S - Save Original BIOS Image to Disk
/R - Reboot System after BIOS Update
/DB- Update both main & backup BIOS

och X570APRO.35d

I manialen står att man ska byta namn på filen man ladda ner och till slut tryfcka på q-flash men det händer inget oafsett vad jag gör.

Köra ovanstående funkar inte inifrån windows...

Kan du lägga i filen i bara usb? Eller packa upp filen. Och skita i o skapa en mapp. Se till så du har rätt moderkort namn på bios bara.

Permalänk
Medlem

Ska testa tipset i denna tråden, lösninen alltså! EfiFLash mm fanns ju med i bios-nerladdningen jag fick laddat ner, ka vara värt et försök?

Permalänk
Medlem

Fan, jag får ångest.. Vet inte vad jag ska göra. Vill returnera kortet för jag får ju inget att fungera, varken upgraderas bios eller ngåto annat.
Villl hellre lägga ner, köpa ett nytt kort efter att ha returnerat detta och köpa ett med stöd för 5600G från förjan. Aorus Master har allt det där, men är DYRT.
Vill gärna ha iaf 3 m2-platser, 5600G-support från start och helst support för Hyper-kortet. Får leta i kompatibilitetslistorna...

Permalänk
Medlem

Ok, lämnade tillbaka Aorus och slog till på ett
MSI MEG X570 UNIFY - ATX / X570 istället; anpassat för 5600G från start, och massa lull. 1500 dyrare men funkar det så skit samma. 3 m.2 portar också etc..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ponutz:

Ok, lämnade tillbaka Aorus och slog till på ett
MSI MEG X570 UNIFY - ATX / X570 istället; anpassat för 5600G från start, och massa lull. 1500 dyrare men funkar det så skit samma. 3 m.2 portar också etc..

Oj oj, det var typ 3000kr för dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oj oj, det var typ 3000kr för dyrt.

Ok, jag vet att det är dyrt men det var inte vad jag behlvde få höra nu. Nu vill jag bara ha något som funkar!
Om det är till en tröst så tänkte jag ev. bytaa ut min workstation som har några för många år på nacken till denna längre fram... Får se..

Dessutom, OM det funkar fint med 5600G,´n och OM det funkar fint med asus hyper-kortet och OM det funkar fint med 10GbE-nätverkskortet jag skaffat, så spelar priset mindre roll. Då har jag ftt allt jag ville ha ut av det.