Veckans fråga: Vad tycker du om RGB – egentligen?

Permalänk
Medlem

På tangentbordet är det bra, annars går det bort.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Nått litet fast dovt ljus på datormusen (ev. bra för hitta) oftast handen över sen ändå, men avskyr allt annat, särskilt i mörka rum.
Trodde högre om sweclockers.. BESVIKEN! (┛◉□◉)┛彡┻━┻

edit:(röstningen har ioff en rätt tvär kurva.. ställer tillbaka bordet).

Permalänk
Medlem

Med ställbar RGB på tangentbordet är ok om man kan välja färg och ljus styrkan.. Övrigt är det för mig lull lull..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tyvärr går ju highend-komponenter hand i hand med A-RGB nu för tiden, vilket är synd! Jag förstår målgruppen och tjusningen med RGB, men mitt Ghost S1 Arctic är snyggt som det är

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har bara inbillat mig att man växer ifrån RGB när man fyller 16, och att man bara vågar ta fram RGB trasslet när det är jul/nyår!

Permalänk
Medlem

Ingen RGB alls. Lyckas jag köpa en produkt som har det ändå, då inaktiveras det illa kvickt. Alltid kört med chassin utan fönstersida också.

Endast ett svagt fast rött sken från tangentbordet, men ytterst svagt. Samma med musen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

jag bryr mig inte så mycket om RGB på komponenterna, har en ganska stängd datorlåda.
Däremot så gillar jag när mus & tangentbord lyser blått, och då är det praktiskt med RGB om man kan ställa in så att det blir en trevlig nyans.

Permalänk
Medlem

Här är bevis på att RGB(-ish) kan vara snyggt och inte behöver vara för fjortonåringar med ADHD.

Jag menar, det här är nog det vackraste som skapats i datorväg.

Permalänk
Avstängd

Totalt meningslöst. Skulle inte ens köpa låda med fönster för de är inte lika tysta som vanliga, speciellt de med extra dämpning.

Undviker så mycket jag kan dvs, och när det inte finns ett val så stänger jag av det, resursslöseri.

Kan dock se nytta av t.ex. ambilight på TVn.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har en "Rainbow-puke" dator som vissa kallar den.
6 Corsair LL-fläktar, 2 RAM-stickor, 2 halvstora områden på moderkortet samt lite på GPU:n som allt lyser i vågiga regnbågsfärger i ett chassi med glaspaneler. (Samt ett tangentbord med samma färgmönster.)

Ville bygga min första RGB-dator för några år sedan och tyckte initialt att den lyste väldigt fint där den står på skrivbordet. Nu efter 3-4 år så kan jag väl påstå att nyhetens behag har släppt lite. Jag stör mig inte på det (det går ju att stänga av om jag vill) utan jag tänker snarare knappt på att datorn lyser längre.

Nu är det gjort, och jag misstänker att nästa datorbygge kommer fokusera mer på ljudnivå och inte stå på skrivbordet, så RGB kommer hållas till ett minimum då det ändå inte kommer synas.

Med det sagt har jag full förståelse för dom som gillar RGB och dom som tycker det är onödigt bjäfs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Avstängt, när skiten på moderkortet lyser upp i nyllet genom håligheterna i taket på chassit får det gärna vara det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var värre med alla starkt lysande blå lysdioder.
Jag behöver inte så här starkt blått ljus för att tala om för mig att datorn är igång, att caps lock är på eller dyl.
Eller ännu värre om det är lysdioder på skärmen.

Då är det mycket bättre med RGB där jag har möjlighet att välja färg och kanske även ljusstyrka.

De klassiska lysdiodfärgerna som rött, grönt, gul/orange och även vitt ljus tycker jag fungerar bra som enfärgade dioder om de inte lyser för starkt.

Om det finns inställningsmöjligheter så kan RGB vara en bra kompromiss, att man kan välja det som passar en själv.

Permalänk
Medlem

När de som hatar RGB tänker på det så tänker de på rainbow puke. Det är nog väldigt få som tycker det är snyggt. Utan vi som gillar det gör det smakfullt och utsökt så att det passar stilen på bygget eller övriga inredningen i rummet. Jag tycker att allt borde ha stöd för RGB, men självklart med möjlighet att stänga av det enkelt för de som inte gillar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte ökar priset och går att stänga av är det uthärdligt, tror att det enda som lyser på datorn är dioderna vid nätverksuttaget och det räcker för att tydligt se att den är igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man har ett egenbygge med glassida på chassit så kan det ju vara snyggt med lite RGB/LED innuti. Men allt annat är skräp (tangentbord, skräm, mus, osv...)

Permalänk

Som många nämner här så är det valmöjligheten som är mest tilltalande för mig. Att kunna ställa en bra färg till ditt bygge utan att behöva köpa saker med enfärgade dioder eller dylikt är rätt skönt. Kommer ihåg när man kikade efter katodrör osv för att kunna ha ett dovt rött sken i datorn X)

Men att ha en regnbågsenhörning i rummet som spyr ut glass och strössel när man spelar, nja inte riktigt min smak.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det var värre med alla starkt lysande blå lysdioder.
Jag behöver inte så här starkt blått ljus för att tala om för mig att datorn är igång, att caps lock är på eller dyl.
Eller ännu värre om det är lysdioder på skärmen.

Då är det mycket bättre med RGB där jag har möjlighet att välja färg och kanske även ljusstyrka.

De klassiska lysdiodfärgerna som rött, grönt, gul/orange och även vitt ljus tycker jag fungerar bra som enfärgade dioder om de inte lyser för starkt.

Om det finns inställningsmöjligheter så kan RGB vara en bra kompromiss, att man kan välja det som passar en själv.

Svart överstrykningspenna gör susen på aggressiva leds på skärm/dator.

Skrivet av Ozzed:

När de som hatar RGB tänker på det så tänker de på rainbow puke. Det är nog väldigt få som tycker det är snyggt. Utan vi som gillar det gör det smakfullt och utsökt så att det passar stilen på bygget eller övriga inredningen i rummet. Jag tycker att allt borde ha stöd för RGB, men självklart med möjlighet att stänga av det enkelt för de som inte gillar det.

Helt ärligt så vet jag var tangenterna sitter så tittar väldigt sällan på tangentbordet och om jag skulle behöva göra det vid ett tillfälle när det faktiskt är mörkt i rummet så är ljuset från skärmen tillräckligt.
Utöver det så vet jag vart datorn står i huset så behöver inte att den lyser för att kunna hitta den. Målet är att den inte ska synas och framför allt inte höras. Är inte skärmen på ska det inte gå att se/höra att den är igång.
I övrigt har jag ingen RGB inredning i kontoret/huset i övrigt heller förutom en månad runt julafton så inget att RGB matcha mot.

Permalänk
Medlem

Jag tycker RGB utbudet är alldeles för begränsat. Vill se mer RGB på mjölkförpackingar, gem, etc.

Permalänk

Har datorn på fel sida egentligen, så fönstret pekar mot väggen, så 100% av all RGB blir värdelöst därav bryr jag mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har datorn på fel sida egentligen, så fönstret pekar mot väggen, så 100% av all RGB blir värdelöst därav bryr jag mig inte.

Samma här, men det lyser ändå genom chassitaket. Tyvärr behöver man mjukvara för att stänga av RGB på mitt grafikkort. Om man avinstallerar mjukvaran slås RGB på igen. Det finns kanske en sladd man kan rycka på grafikkortet men har inte orkat ta tag i det.

Permalänk
Medlem

I en måttlig dos så är det schysst, och lyser upp en mörk dator väl och gör att man kan se alla detaljer. Samt praktiskt när det kommer till tagentbord så man ser i mörkret. Men RGB på tex musmatta och headset-ställ är för mycket imo.

Permalänk
Medlem

Jag har ju en massa rgb i datorn, + tangentbord och mus. Men det är för att kunna köra en statiks färg, och byta färg om jag känner sug för det. Inget fan av regnbågsfärger.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Älskar de. Hoppas utvecklingen fortsätter med rgb’n hos bolagen, onekligen finns de efterfrågan för de.

Permalänk
Medlem

Tycker det är skitsnyggt. GSkills blingminnen är grymma

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

När jag använder datorn titta jag på skärmen vad som sker där. Har inte förstått mig på att man ska titta in i datorn lådan. Och titta på en massa färger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Inget större fan av RGB generellt, speciellt inte på fläktar, tycker det ser förjävligt ut. Det värsta med RGB är dock mjukvaran, jag kör OpenRGB nu som är ett projekt där någon ruttnat på allt bloatware för att styra RGB, Icue är nog den sämsta programvaran där ute, äter cpucykler som om det vore en bitcoin miner och är så jävla värdelös så man blir arg, corsairs forum är fyllt med arga kunder sedan 4 år tillbaka men de verkar totalt ignorera problemet.

Rätt roligt var det när lenovo (tror jag) släppte en gaming laptop tillsammans med corsair som hade inbyggt icue rgb, laptoppen fick skit dåligt betyg, guess why? för att icue var installerad från start och skiten äter så mycket cpu och batteri att laptoppen föll efter andra latpops i lägre prisklasser, helt sjukt att de inte fixar till sin mjukvara

Men måste säga att jag gillar looken av gskills royal elite minnens rgb, påminner lite om unguro crater kristallerna i wow, borde liksom inte passa i datorn men det ser rätt najs ut ändå.

Såhär ser de ut i min burk:

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte till eller från. Helt stängt chassi. Så hårdvaran och priset styr.

Permalänk
Medlem

Så länge jag kan stänga av det så stör det mig inte.

Permalänk
Lego Master

I valet mellan ljuddämpat chassi och glaspanel för att se eventuell belysning, så går alltid ljuddämpningen före.
Dessutom står min burk under bordet.

Mitt G915 och G13 har svag röd belysning, annars är det bara status-LEDs som inte går att stänga av som syns direkt.
LED-slinga dold bakom bordskant och hyllor för mjukare stämningsbelysning på kvällarna. That's it.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Så länge jag kan stänga av det så stör det mig inte.

Utan att vara tvungen att ha någon mjukvara igång! Att välja mellan färger man inte vill ha och "bloatware" är inte användarvänligt.