Permalänk
Medlem

Konstigt nätverks problem

Jag har problem med min stationäras kabel anslutning, internet slutar att fungera om jag är inställd på DHCP (alla wifi enheter fungerar dock, bara min stationär har problem). Om jag startar dator och loggar in direkt fungerar det en stund sedan kan det sluta fungera slumpmässigt tror jag. Om jag väntar med att logga in så fungerar det inte alls.
Om jag manuellt matar in ip, dns, gateway o.s.v fungerar det men jag kan inte komma åt några av dom lokala enheterna.

Har försökt med många saker utan att lyckas, bland annat:

• Uppdatera BIOS

• Uppdatera nätverks drivrutiner

• Byta nätverks kabel och port i switchen

• Kolla antivirus/brandväggen (Bitdefender)

• Kolla efter rouge DHCP servers

• Stänga av alla strömsparnings funktioner

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverksenheter? Framförallt router.
Troligen där du behöver kolla inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag har problem med min stationäras kabel anslutning, internet slutar att fungera om jag är inställd på DHCP (alla wifi enheter fungerar dock, bara min stationär har problem). Om jag startar dator och loggar in direkt fungerar det en stund sedan kan det sluta fungera slumpmässigt tror jag. Om jag väntar med att logga in så fungerar det inte alls.
Om jag manuellt matar in ip, dns, gateway o.s.v fungerar det men jag kan inte komma åt några av dom lokala enheterna.

• Uppdatera BIOS

Gissar att du menar automatisk tilldelning av ip, som nämns ovan kan det ligga i routern.
Börja med an vanlig omstart av routern, hjälper inte detta så gör en återställning av routern.
Kolla även om det finns någon fw uppdatering på routern.

När började problemet och har det funkat tidigare?
Inget du kan koppla till att du gjort i samband med att det började?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

• Uppdatera BIOS

Föregående inlägg har några bra förslag. Testa det först men om det inte hjälper så är här fler frågor:

Vilket OS kör den stationära datorn?

Kan du rita en skiss (alt. beskriva) hur ditt nätverk är uppbyggt?

Får wifi-enheterna sin IP-adress från samma router eller har du flera?
När du skriver "switchen" - du är säker på att det är en switch och inte en till router?

Har du möjlighet att koppla den stationära datorn via wifi - bara i felsökningsyfte för att se om den funkar bättre då?

Vad får du för IP/Subnet mask/Gateway när du ansluter via DHCP?
När du matar in manuellt, vilka värden anger du då?

Permalänk
Rekordmedlem

Det du beskriver skulle kunna bero på att något annat i dit lan inte använder dhcp så har du kollat det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova med att koppla en bärbar etc. trådat & se hur det blir då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Vad har du för nätverksenheter? Framförallt router.
Troligen där du behöver kolla inställningar.

Skrivet av MacAllan:

Gissar att du menar automatisk tilldelning av ip, som nämns ovan kan det ligga i routern.
Börja med an vanlig omstart av routern, hjälper inte detta så gör en återställning av routern.
Kolla även om det finns någon fw uppdatering på routern.

När började problemet och har det funkat tidigare?
Inget du kan koppla till att du gjort i samband med att det började?

Har startat om routern och kan ej säja när detta började men det sker oftare med senast fw 1.11.
Har inte kopplat om något.

Det konstiga är att dhcp tilldelningen fungerar ett tag men manuell inmatning fungerar hela tiden.

Skrivet av highwaystar:

Föregående inlägg har några bra förslag. Testa det först men om det inte hjälper så är här fler frågor:

Vilket OS kör den stationära datorn?

Kan du rita en skiss (alt. beskriva) hur ditt nätverk är uppbyggt?

Får wifi-enheterna sin IP-adress från samma router eller har du flera?
När du skriver "switchen" - du är säker på att det är en switch och inte en till router?

Har du möjlighet att koppla den stationära datorn via wifi - bara i felsökningsyfte för att se om den funkar bättre då?

Vad får du för IP/Subnet mask/Gateway när du ansluter via DHCP?
När du matar in manuellt, vilka värden anger du då?

win10.

wifi enheter får ip via routern.
kan ej koppla dator via wifi.

Connection-specific DNS Suffix . : localdomain
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Physical Address. . . . . . . . . : 30-5A-3A-06-DF-33
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.239(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 1 januari 2022 19:35:27
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 2 januari 2022 19:35:26
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Skrivet av mrqaffe:

Det du beskriver skulle kunna bero på att något annat i dit lan inte använder dhcp så har du kollat det ?

jag har endel statiska ip tilldelningar. som t.ex mina nasar.

Skrivet av Bael:

Prova med att koppla en bärbar etc. trådat & se hur det blir då?

ska testa med det.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orici:

jag har endel statiska ip tilldelningar. som t.ex mina nasar.

Statiska ip inom dhcpserverns arbetsområde är inget man bör använda för det kan ge asressproblem så menar du statisk ip eller att du låst tilldelning via dhcp till macadress?
Statiska ip kan man bara sätta i klienten `.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Statiska ip inom dhcpserverns arbetsområde är inget man bör använda för det kan ge asressproblem så menar du statisk ip eller att du låst tilldelning via dhcp till macadress?
Statiska ip kan man bara sätta i klienten `.

I unifi har jag tilldelat vissa enheter statiska ip som är i dhcp arbetsområdet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att stänga av IDS och IPS i UDM-PRO. Får se om det fungerar.

Jag har snarlika problem som detta:
https://community.ui.com/questions/DHCP-server-stopped-workin...
https://community.ui.com/questions/DHCP-server-stopped-workin...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att jag har hittat problemet nu. Jag märkte att det slutade att fungera direkt efter att bitdefender upptäckte en portscan ifrån min router. Routern gör detta av säkerhets skäl men det verkar som bitdefender blockerar 192.168.1. p.g.a detta och när jag sedan manuellt skriver in dhcp info med 1.0.0.1 som dns så fungerar detta eftersom(tror jag'?) min dator går förbi routern på något sätt(?).

Endpoint Scanner causing BitDefender Firewall to block controller's IP

Jag måste dock testa denna teori under någon dag men hittills har inte lyckas återskapa felet med denna funktion avstängd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag hoppas att jag har hittat problemet nu. Jag märkte att det slutade att fungera direkt efter att bitdefender upptäckte en portscan ifrån min router. Routern gör detta av säkerhets skäl men det verkar som bitdefender blockerar 192.168.1. p.g.a detta och när jag sedan manuellt skriver in dhcp info med 1.0.0.1 som dns så fungerar detta eftersom(tror jag'?) min dator går förbi routern på något sätt(?).

Jag måste dock testa denna teori under någon dag men hittills har inte lyckas återskapa felet med denna funktion avstängd.

Klurigt! Ja jag började misstänka att det hade med DNS att göra. Det låter rimligt att detta är problemet utifrån vad du beskrev tidigare. Det vore förstås bättre att slå av anti-portscan-funktionen i Bit Defender - om det går - och behålla den påslagen i UDMP.

Hoppas det löser sig, och tack för uppdateringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vilken dns har du i routern?
Skillnaden på den manuella och automatiska ip tilldelningen (som du beskriver) är ju att du även sätter extern dns direkt i datorn vid manuellt ip och inte hämtar den från routern, det är det ända sättet datorn "går förbi" routern när du sätter det manuellt.

Så med manuell ip och dns kanske inte routern gör en portscan som får bitdefender att reagera, sen är ju frågan vilket som är bäst att slå av, själv hade jag valt bitdefender eftersom jag anser windows fw fullt tillräcklig iom du ligger bakom en router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Klurigt! Ja jag började misstänka att det hade med DNS att göra. Det låter rimligt att detta är problemet utifrån vad du beskrev tidigare. Det vore förstås bättre att slå av anti-portscan-funktionen i Bit Defender - om det går - och behålla den påslagen i UDMP.

Hoppas det löser sig, och tack för uppdateringen!

Skrivet av MacAllan:

Vilken dns har du i routern?
Skillnaden på den manuella och automatiska ip tilldelningen (som du beskriver) är ju att du även sätter extern dns direkt i datorn vid manuellt ip och inte hämtar den från routern, det är det ända sättet datorn "går förbi" routern när du sätter det manuellt.

Så med manuell ip och dns kanske inte routern gör en portscan som får bitdefender att reagera, sen är ju frågan vilket som är bäst att slå av, själv hade jag valt bitdefender eftersom jag anser windows fw fullt tillräcklig iom du ligger bakom en router.

Ursäkta för att jag är lite otydlig.
DNS i routern är routern själv.
När jag satte manuellt ip så satte jag också manuell dns 1.0.0.1.
Jag har slagit av portscan skydd i bitdefender(utan att stänga av resten av brandväggen som bitdefender har), mest för att jag inte kan hitta hur man ändrar eller slår av det i unifi.

Nu en dag senare har problemet inte uppstått igen så det verkar ha löst sig.

Visa signatur