Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem

entreprenörer? bitch shut the fuck up jävla åsnor asså

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Problemet är i grunden bristen. Skulle det inte vara brist så skulle de köpa på sig saker de måste sälja till förlust för folk kan köpa nytt själva. De har en poäng i att de köper det för det är undervärderat. Inget tvingar en köpa från dem. Jag gillar inte scalpers och köper inte från dem men de är inte onda utan bara symptom på problemet. Att försöka bli av med dem och bli arg på dem är lite som att Bli arg och försöka få bort röklukten när huset brinner. Släcker man branden så slutar även röken.

Jag vill ha bort dem men genom att marknaden stabiliseras och det inte råder brist är enda sättet att göra det på riktigt.

I slutänden handlar det om tillgång och efterfrågan och är folk villiga att betala överpriser så finns det folk som är villiga att tjäna på det. Skulle vi ha öppen marknad med marknadspriser på saker som börsen fungerar skulle man kunna se priserna på varor gå upp och ner i realtid. Lite som det fungerar i Eve Online. Det skulle inte lösa problemet med bristen men skulle ta bort scalpers om man vill det genom att PS5 mm säljs för marknadspriser direkt av återförsäljare.

Det där ju en sanning med modifikation, ta exemplet med biljetter, det finns en gräns för hur många som går på en konsert, så köper man upp alla biljetterna, så kan inte arrangör göra så mycket mer än att "gilla" läget, eller göra en extra konsert. Men vi som vill gå får betala det priset som blir, inte det som var tänkt.

Med grafikkort är det lite samma, det finns en planerad volym, köper man upp den, så kan leverantören bestämma om de vill boka upp mer volym i produktionen eller om de nöjer sig.

Men huvudproblemet med "scalpers" är ju funktionen, vad betalar du som kund hos en scalper för? De har inte utveckalt, förbättrat produkten, de erbjuder inget support eller funktion som någon återförsäljare skulle kunna göra, de har "bara" varit först i kön. Jämförelsen med aktiemarknaden stämmer inte heller då du i det lägget faktiskt köper in dig i ett företag, han kanske även möjlighet att rösta och påverka, en scalper kan i bästa fall jämföras med en konstsamlare, men även här är det att dra analogin långt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att få stopp på detta är att vanliga människor sluta köpa från scalpersna. Låt dem sitta på 10st PS5or och 12 GF3080 - så känns det inte så lukrativt längre

Har svårt att förstå att många är så desperata att man köper en vara för 3-5ggr priset...men det kanske är covid effekten. Man har inte gjort av med så mkt pengar på semester, lunch o annat o upplever att man MÅSTE ha den där prylen för att härda ut att vara hemma...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Absolut, Amen!

Jag tycker också att de som köper och säljer en vara bör vara definierad som bankrånare. In fact, jag tycker också att min närmsta ICA-butik bör definieras som minst i alla fall grovt snatteri. De köper och säljer en vara lite dyrare till mig ja fy fan.

Du, det är ingen som köper det där resonemanget. Scalpers skor sig på att något är en bristvara. Vill jag inte betala 25Kr för en halvliter cola på donken går det utmärkt att köpa den till mindre än hälften i valfri matbutik. Tycker du verkligen att det är jämförbart med hur det ser ut för grafikkort och konsoler? Nej det gör du såklart inte utan du tramsar och fjantar bara. Alternativt hoppas på att plocka billiga poänger hos folk som inte begriper bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av POMAH:

Det där ju en sanning med modifikation, ta exemplet med biljetter, det finns en gräns för hur många som går på en konsert, så köper man upp alla biljetterna, så kan inte arrangör göra så mycket mer än att "gilla" läget, eller göra en extra konsert. Men vi som vill gå får betala det priset som blir, inte det som var tänkt.

Med grafikkort är det lite samma, det finns en planerad volym, köper man upp den, så kan leverantören bestämma om de vill boka upp mer volym i produktionen eller om de nöjer sig.

Men huvudproblemet med "scalpers" är ju funktionen, vad betalar du som kund hos en scalper för? De har inte utveckalt, förbättrat produkten, de erbjuder inget support eller funktion som någon återförsäljare skulle kunna göra, de har "bara" varit först i kön. Jämförelsen med aktiemarknaden stämmer inte heller då du i det lägget faktiskt köper in dig i ett företag, han kanske även möjlighet att rösta och påverka, en scalper kan i bästa fall jämföras med en konstsamlare, men även här är det att dra analogin långt.

Biljettsäljarna kan ha namn på biljetten, då blir det svårt att scalpa dessa.

Permalänk
Medlem

Scalping förekommer ju även på medicinska produkter, och i viss mån mat (men då ofta i fattigare länder), det är ju ännu värre. Men jag tycker som sagt att ÅF nog får ta på sig en del av skulden. Eftersom de ändå får sålt produkterna bör de begränsa försäljningen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Ja det är mycket scalping i mataffärer på plastpåsar.

Mcdonalds scalpar sönder genom att sälja läsk till extreme överpriser.

Men oroa er inte snart kommer ryssland och tar över så då får vi den älskade planekonomin och får köpa våra grafikkort till billiga priser genom att köa i 7 år först.

Jag vet att du är sarkastisk men det är inte så att jag går in på McDonalds och köper upp alla tonvis med liter och sen står och tar 100 spänn per mugg med dricka några kvarter bort.

Dessutom så finns det en viss gräns mellan totalitär kommuniststat och en oreglerad marknad där scalpers får härja fritt.
Det finns ett magiskt mellanting.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av OSkar000:

Den dagen Skatteverket börjar titta närmare på detta tror jag det kan bli intressant för en del som omsatt stora pengar på att köpa och sen sälja "begagnat" till högre pris än nypris.

Eftersom många verkar bedriva detta som verksamhet (dvs inte enbart säljer lösöre) så skall det förstås beskattas. I de här fallen går det att tillämpa vinstmarginalbeskattning, men ska de lägga pengarna i egen ficka blir det inte lika kul längre förstås om det sker på laglig väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det enda sättet att få stopp på detta är att vanliga människor sluta köpa från scalpersna. Låt dem sitta på 10st PS5or och 12 GF3080 - så känns det inte så lukrativt längre

Har svårt att förstå att många är så desperata att man köper en vara för 3-5ggr priset...men det kanske är covid effekten. Man har inte gjort av med så mkt pengar på semester, lunch o annat o upplever att man MÅSTE ha den där prylen för att härda ut att vara hemma...

// LZ

Traderas egna synpunkt på detta är:
"Vi på Tradera förstår din synpunkt gällande så kallat "scalping". Man kan tycka vad man vill om det och det är något vi diskuterat mycket internt. Vi har kommit fram till att vi kan inte bestämma över vad folk vill sälja och köpa varorna för. En säljare får lägga ut en produkt till vilket pris den vill och därefter får marknaden avgöra om efterfrågan finns. Hade det inte funnits köpare som var intresserade av att köpa varorna till slutpriset så hade scalpers ej förekommit."

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Om dem ser sig som seriösa entrepenörer bör dem väl behandlas som sådana också? Dvs beskattas och kontrolleras som övriga återförsäljare av produkter är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lyxprodukt argumentet är ju bara vidrigt, allt som inte är mat och 4 väggar kan ju ses som lyxprodukt i så fall.
Jag som har gaming som hobby har ju redan fått göra kompromisser för att kunna tillgodose mitt intresse, att en meningslös mellanhand då kommer in och bara sysslar med att pressa upp priser är ju riktigt jobbigt då.

Hoppas verkligen att samhället löser detta alternativt att tillverkarna själva börjar sälja produkter i begränsat antal direkt till kund, gör ingenting ifall de begär verifiering för egen del.

Håller helt med dig här. Oavsett om man tycker spelkulturen är konst eller inte (och det här slår in på konsertbiljetterna också som alltid haft problem med scalping) så blir ju slutresultatet att bara de snuskigt rika har råd att konsumera detta, och resten av oss pöbel får hitta andra sätt att roa oss på. Kanske några extra pass på Amazons megalager eller leverera hem några extra bentolådor till personer som är lite för inne i sin omgång Horizon Zero Dawn för att gå ut och köpa middag.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Om dem ser sig som seriösa entrepenörer bör dem väl behandlas som sådana också? Dvs beskattas och kontrolleras som övriga återförsäljare av produkter är?

Va? Nääää... Då blir det ju liksom hederligt.. legit... Vad är det roliga med det? Jag trodde hela poängen med scalping var att snabbt kunna sko sig genom att sparka på folk som redan ligger, helt skattefritt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vilken kass jämförelse när han säger att det är som att spekulera i aktier. Aktier är inte bristvara och köps de så om något gynnar det andra som vill köpa samma.

Permalänk
Medlem

Borde inte Scalping kunna liknas vid manipulation av en marknad? Genom att köpa upp allt så skapar man ju sig själv en fördel som inte är naturlig. Man skapar ett monopol. Att kalla scalpers för entreprenörer tycker jag är helt fel. De är inte värda mycket i mina ögon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Lösningen på problemet är ju att inte köpa från scalpers. ELLER göra det och betala priset. Jag tror inte politiker eller spelföretagen, eller butiker kommer gå ihop för att lösa problemet någonsin.

Permalänk
Medlem

Hållbart yrke det där, vilken kurs måste man gå i skolan för att få jobb direkt efter?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Scalping förekommer ju även på medicinska produkter, och i viss mån mat (men då ofta i fattigare länder), det är ju ännu värre. Men jag tycker som sagt att ÅF nog får ta på sig en del av skulden. Eftersom de ändå får sålt produkterna bör de begränsa försäljningen.

Drycken O'boy scalpades ju efter problem hos dryckföretaget.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKvKaA/oboy-kris-i-lande...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vilken kass jämförelse när han säger att det är som att spekulera i aktier. Aktier är inte bristvara och köps de så om något gynnar det andra som vill köpa samma.

För att inte tala om att spekulationer och sådant aktivt uppmuntras, det är en del av poängen, och vad jag vet så skattar man vän för vinsten på aktier, betalar courtage och allt det där som gör att det blir, du vet... hederligt? Så att jämföra scalping med aktier är en ren bluff.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att detta är en morot för ungdomar, man tjänar ju tusenlappar.
Att folk lipar för att dom inte får tag på lyxvaror, lägg lite energi eller öppna plånboken. Att tro att "allt kommer bli som vanligt och priserna kommer sjunka till normal nivå" är bara naiva och lata, ni förstår väl att det inte är verkligheten?

Jag hade inte tur med mitt 3080FE, jag låg i för att få ett.

För 15-20 år sedan köpte jag datordelar och sålde dom dyrare. Det gick paket varje dag in och ut.
Allt detta för att jag hade 1000;- i barnbidrag som inte räckte till något alls, utan mina köp/sälj hade jag inte haft det ja önska mig som ungdom - en bra dator.

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom betalar skatt på sina vinster och gör rätt för sig

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Hållbart yrke det där, vilken kurs måste man gå i skolan för att få jobb direkt efter?

Kurs? Räcker väl med tjuvrökning, att dra sönder någon fönsterruta med en snöboll då och då, mycket skolk, samt att det är viktigt att man ställer frågor man inte hade behövt ställa om man bara låtit läraren prata klart istället för att avbryta. Med en sådan skolgång så gör man kometkarriär som Scalper, men fina optioner på knarkhandel och annat som är "typ som att köpa och sälja aktier" om man vill avancera

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se något fel med scalping som fenomen. Det är enbart en effekt av att tillverkaren satt för låga priser.

Däremot ska scalping betraktas som affärsverksamhet och de som sysslar med sådant ska ha ett bolag och beskattas därefter.

Permalänk
Medlem

Scalpers är mindre entreprenörer än folk som säljer hembränt, de har i alla fall oftast tillverkat något till skillnad från scalpers som bara köpt upp en vara som annars kunde sålts av butik direkt till slutkund.

Permalänk
Medlem

Scalpers är vidriga människor, mer om dem som personer har jag inte mer att säga.

Det stora problemet med scalpers i praktiken är dock inte att det handlar om en legitim brist på varor, utan att de nyttjar osjyssta metoder för att bedriva sin verksamhet.

Igenom att använda sig av köp-nu-betala-senare tjänster, så undviker de att ligga ute med en massa pengar, i motsats till riktiga näringsidkare. Man tjänar pengar utan att investera eller riskera kapital, eftersom om man inte får produkten såld, så behöver man bara returna den oöppnade produkten. Sedan skaffar man ju sig också en onaturlig fördel igenom att använda sig av bottar, något som ingen vanlig konsument kan konkurrera mot.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Problemet med att tjäna pengar på Köp/sälj är väl inte generellt och blir väl egentligen inte ett problem förrän en riktigt brist uppstår eller för en vara som är svåråtkomlig.
Till exempel hade det inte varit så kul att vara diabetiker och scalpers köpte upp allt insulin som de sedan krängde för en månadslön dosen bara för att de kunde.
Men... Förresten.. glöm vad jag skrev ovan, dessa scalpers kallas ju läkemedelsbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Jag har svårt att se något fel med scalping som fenomen. Det är enbart en effekt av att tillverkaren satt för låga priser.

Däremot ska scalping betraktas som affärsverksamhet och de som sysslar med sådant ska ha ett bolag och beskattas därefter.

För låga priser?

OM det vore en registrerad affärsverksamhet, så vore det ju inte längre scalping, det skulle falla direkt på de kostnader och admin det krävs för att driva det som en affärsrörelse.
Det är ju just hela grejen med scalping, sälja något utan att ta något återförsäljaransvar.

Permalänk
Avstängd

Det är exakt samma business som återförsäljare har. Jag undrar varför återförsäljare OCH producenter för den delen inte höjer priset om efterfrågan är så hög. Väldigt underhållande hur så många inte förstår relationen mellan pris, tillgång och efterfrågan. Tyvärr är ju inte tillgången oändlig. Priset är per definition inte för högt om du är villig att betala det, iaf för en produkt som inte är livsnödvändig där du inte har ett alternativ, där finns ju inte alternativet att man inte kan välja bort det... 🙊🙉🙈

Problemet folk verkar ha med scalpers är att ni är fattiga eller snåla, inte har tålamod att vänta på bättre pris, ovilja att jobba för att betala för varorna. Bara för att DU tycker att något ska vara värt en viss summa betyder inte det att det är "rätt" pris. Sanningen är att ingen vet vad exakt "rätt" pris är tills en köpare och säljare kommer överens om det.

Tänk om folk hade klagat på scalpers inom aktiemarknaden - hahaha. "Ni köper upp alla aktier å bara håller dem istället för att sälja dem billigt till mig 😭😭😭😭". Men nu pratar vi om hårdvara som för det första blir gammalt med tiden och för det andra ökar i tillgång varje dag.

Permalänk
Medlem

Scalping är ungefär i samma liga som NFT, aktier osv. Alltså att man tjänar pengar på luft, meh.
(Aktier är ju alltså bra koncept i grunden, men det har blivit nåt helt annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Problemet folk verkar ha med scalpers är att ni är fattiga eller snåla, inte har tålamod att vänta på bättre pris, ovilja att jobba för att betala för varorna. Bara för att DU tycker att något ska vara värt en viss summa betyder inte det att det är "rätt" pris. Sanningen är att ingen vet vad exakt "rätt" pris är tills en köpare och säljare kommer överens om det.

Håller med dig!
Folk är vana vid att trycka på en knapp, vips hemleverans.
Välkommen till verkligheten, där man faktiskt måste jobba för att få något för det.

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli komiskt, en sån fullständigt okunskap om hur affärsrörelser fungerar, och det visar man både glatt och ogenerat upp här