Permalänk
Inaktiv
Skrivet av läderimitation:

I fallet med skatteåterbäring så har du dock varken kunnat investera eller spendera beloppet. Du avsagt dig pengar för ingen uppsida alls. Om uppsidan inte är att du inte spenderat dem dvs.

Vad är skillnaden mot ett nolleränte sparkonto man inte rör på ett år för kortsiktig konsumtion?

Bara för man inte kommer åt det, är det inte dåligt. Många ser det som en fördel. Alla gör det som passar dom bäst, det innebär givetvis inte att man inte förstår privatekonomi som påstods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får tillbaka mer än jag någonsin fått tidigare i år så det känns ju rätt bra Och det var säkert 10 år sedan jag behövde betala tillbaka senast, men då var det typ 5K om jag minns rätt så det sved, sedan dess har jag varit noga med att be min arbetsgivare att flytta mig till en tabell som gör att jag garanterat får tillbaka.

Att slippa betala tillbaka är en vinst i sig ibland

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag sålde i fjol av fonder köpta ett decennium innan ISK var en grej. -64000kr

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

4500 tillbaka. Ska vara snäll och betala grabbens mopedkörkort för de pengarna.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

20k tillbaka, vad tusan. Lovade mig själv ett par Airpods Pro om det var över 5k, ser ljust ut!

Nu kan du ju till och med kosta på dig Max🎧 istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casper:

Jag sålde i fjol av fonder köpta ett decennium innan ISK var en grej. -64000kr

Schablonbeloppsberäkning då!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Skatteverket är väl varken dumma eller snälla. De följer bara regler som regeringen sagt att de ska följa. Eftersom folk röstar på vilka som ska vara i regering så är det i slutändan folket som är dumma.

Permalänk
Medlem

12k själv och 18k för frugan. Så 30k. Hade nog bara räknat med 6k för lånen så glatt överraskad. Men dags att kolla skattetabell

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Att slippa betala tillbaka är en vinst i sig ibland

Ja. Är bara dumt att ha pengar på kontot man egentligen är skyldig, och vissa år när jag fått betala tillbaka så har det varit rätt tajt som det är, så jag föredrar att veta att jag slipper det. Men i år blev det som sagt någon slags rekord. Tidigare år har det varit typ 1-2000Kr jag fått tillbaka men i år blev det en hel månadslön efter skatt typ, så jag blev rätt paff.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Är det här intressant för någon att jämföra med främlingar hur mycket man fick tillbaka / får betala av skatten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon242437:

Är det här intressant för någon att jämföra med främlingar hur mycket man fick tillbaka / får betala av skatten?

Fick du inget tillbaka?

Intressant och intressant, alla delar med sig av sin glädje (de flesta i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Är det här intressant för någon att jämföra med främlingar hur mycket man fick tillbaka / får betala av skatten?

En tråd på hundra sidor. Jag låter dig dra slutsatsen själv om andra tycker det är intressant
Sen om det är RELEVANT är en annan femma...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon270778:

Skatteverket är väl varken dumma eller snälla. De följer bara regler som regeringen sagt att de ska följa. Eftersom folk röstar på vilka som ska vara i regering så är det i slutändan folket som är dumma.

Jo det var ett sånt där så kallat skämt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag får tillbaka 8200kr. Välbehövliga pengar när jag har fått intresse för hifi på riktigt. Känner dom kommer gå åt rätt fort 😅

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Lego Master

Drygt 9k tillbaka enligt utskicket nu. Kanske sätter mig och räknar på de dagar jag kört till kontoret för att se om det är lönt att ansöka om avdrag för resor till jobbet, men förmodligen inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

8522kr tillbaka. Kommer spenderas på mig och sonen i sommar då jag går på studiemedel just nu.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Hur har ni redan fått reda på detta? Det öppnar väl 15 mars ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Hur har ni redan fått reda på detta? Det öppnar väl 15 mars ?

Har du mejl på Kivra skickas det ut digitalt redan den 3/3.

Får tillbaka 16k & gumman 3k så kanske en resa i sommar.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 1300 kr. Man vill inte ha tillbaka så mycket mer, då har man ju lånat ut pengarna till staten gratis, när man istället kunde ha investerat dom och fått bättre avkastning.

Så ni som blir glada för att ni får allt mellan 5 - 50 tusen, tvärtom borde ni vara ledsna för att ni gått miste om avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Har du mejl på Kivra skickas det ut digitalt redan den 3/3.

Får tillbaka 16k & gumman 3k så kanske en resa i sommar.

Inte bara Kivra, även Min Myndighetspost.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Förra året kvarskatt i år slapp jag det så jag är supernöjd att min uträkning fungerade. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av _mrdr_:

Får tillbaka 1300 kr. Man vill inte ha tillbaka så mycket mer, då har man ju lånat ut pengarna till staten gratis, när man istället kunde ha investerat dom och fått bättre avkastning.

Så ni som blir glada för att ni får allt mellan 5 - 50 tusen, tvärtom borde ni vara ledsna för att ni gått miste om avkastning.

Man får vara glad idag att man inte investerar de pengarna i aktier, frånsett några som rusat efter bud om uppköp så är det bara röda siffror i princip.

Permalänk
Medlem

5500, typ.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

"Ni borde inte bli glada när ni ser att ni får massa pengar tillbaks."

Ja för den logiska responsen när man ser att man "får" tillbaks X tusen av staten istället för att behöva betala X tusen till staten är ju verkligen "helvete!"

Tror dom flesta här är väl medvetna om att pengar tillbaks indirekt är utlånade pengar utan ränta och därmed "dåligt" men det är inte som att man kan göra så mycket åt det i förhand själv (eller ens vet om det blir + eller - innan man tittar i deklarationen).
Därmed är den logiska responsen "yay, jag får behålla mer av förra årets lön" istället för "jävla staten, lånade pengar utan lov!" när man ser att pengar är på väg in, och inte ut.

I slutändan är det olika sidor av samma mynt, är glaset halvtomt eller halvfullt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fick du inget tillbaka?

Intressant och intressant, alla delar med sig av sin glädje (de flesta i alla fall)

Glädje... Jag har ofta fått betala tillbaka. De flesta år en låg summa, men rätt vad det var 11k helt från ingenstans med samma skatteavdrag. Den högsta summan jag fått tillbaka är någon hundring. Året då jag åkte på så pass hög återbetalning hade jag "tur" att ha höga reskostnader till arbetet som jag kunde dra av och fick då tillbaka några kronor. Men vad galenskapen kom ifrån vet jag inte. Jag har aldrig betalat så pass hög skatt som då trots att jag tjänar markant mer nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

31K tillbaka, Den stora summan beror mest på avdragen ränta på lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Det hade varit bättre att investera 10k än låna ut det till staten.

De som blir glada av att få tillbaka på skatten förstår inte sin privatekonomi.

Vad är det som säger att den investeringen blir vinstgivande, Du kan lika gärna förlora pengarna.
Att låna pengar till staten ska inte ses som något dåligt, Mina "utlånade" pengar har kanske räddat livet på någon medmänniska under pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Är bara dumt att ha pengar på kontot man egentligen är skyldig, och vissa år när jag fått betala tillbaka så har det varit rätt tajt som det är, så jag föredrar att veta att jag slipper det. Men i år blev det som sagt någon slags rekord. Tidigare år har det varit typ 1-2000Kr jag fått tillbaka men i år blev det en hel månadslön efter skatt typ, så jag blev rätt paff.

Underbart! Se till att göra något skoj för dom eller lägg undan en del är mina tips

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skatteverket gått ut med info om att många deklarationer är felaktiga och kommer rättas tills den 15/3.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i prencip helatiden, varje dag. Och vilket tack får jag? Jo betala in 900kr

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull