vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Äter man enligt Livsmedelsverkets matsedel ska det kosta mellan ungefär 2800-3000 kr/mån. För någon i arbetsålder då.

Äter man enligt Migrationsverkets matsedel så skall det max kosta hälften av det, 47kr/dag.

Citat:

På boenden där mat ingår är dager­sätt­ningen:

24 kr för vuxna ensamstående
19 kr per person för vuxna som delar hushållskostnader
12 kr för barn till och med 17 år.

På boenden där mat inte ingår är dager­sätt­ningen:

71 kr för vuxna ensamstående
61 kr och person för vuxna som delar hushållskostnader
37 kr för barn 0–3 år
43 kr för barn 4–10 år
50 kr för barn 11–17 år.

Edit: Detta gäller då tex för de ukrainare som kommit hit.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Jag hade bett om kvitton....

Jag käkar för ca 3000månaden och då äter jag ute 1 gång i veckan... Jag lever ändå på 2500-2800kcal om dagen....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

Jag tjatade med frugan om det i går, hon började inse att något är lite galet när jag visade hur ofta hon sprang i affären. jag fick dock inte handla men hon har lovat att inte passera 12000kr denna månaden.
Lyckas hon med det är det ju en trevlig minskning med 5000kr

Säljer de kokain på er lokala Coop?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Vi är en familj som består av 2 vuxna, 2 hundar och 1 kanin. Vi storhandlar 2 gånger i månaden och det landar idag på ca 2800 kronor i månaden. Förra året brukade det landa på 2400 kronor. Vi äter aldrig ute och äter nästan aldrig lunch.

HUR?!

Imponerande, men förstår inte riktigt hur ni kan bli mätta på dagarna

Under förutsättning att ni räknar in alla hushållsartiklar i denna handling, vilket jag förutsätter , så låter det väldigt lågt.

Om ni enbart tar med ätbara saker, samt ni är små i maten båda 2 (och inte har stora hunder) så KANSKE jag kan förstå.

Men bra jobbat att få ner kostnaderna så lågt.

Får försöka övertyga frun att ICA basic duger till fler saker känner jag...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Äter man enligt Migrationsverkets matsedel så skall det max kosta hälften av det, 47kr/dag.

Edit: Detta gäller då tex för de ukrainare som kommit hit.

Försörjningsstöd alltså ekonomiskt bistånd har en matkostnad på 1850 kr/mån när man bryter ut det ur riksnormen.

Det är inget en normal människa egentligen klarar sig på. Det finns en verklig anledning till varför vissa grupper tenderar att samla pant eller jobbar svart.

Några äter såklart för mindre än Konsumentverkets matsedel, men det är väldigt lätt att handla för mer, det handlar bara om att byta ut ett par varor eller lite svinn.

Migrationsverkets ersättning och kommunernas bistånd bygger inte på någon matsedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

HUR?!

Imponerande, men förstår inte riktigt hur ni kan bli mätta på dagarna

Under förutsättning att ni räknar in alla hushållsartiklar i denna handling, vilket jag förutsätter , så låter det väldigt lågt.

Om ni enbart tar med ätbara saker, samt ni är små i maten båda 2 (och inte har stora hunder) så KANSKE jag kan förstå.

Men bra jobbat att få ner kostnaderna så lågt.

Får försöka övertyga frun att ICA basic duger till fler saker känner jag...

Ica Basic är knappast billigast per kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag hade bett om kvitton....

Jag käkar för ca 3000månaden och då äter jag ute 1 gång i veckan... Jag lever ändå på 2500-2800kcal om dagen....

Låter mycket för att inte äta ute
Ute lunch på jobbet vardagar är väl ish 2000-2300 per månad beroende på restauranger
Sen är vanlig matbutiks mat + annat där ca 800-1000kr i månaden (för frukost middag och hela helger)
Detta på en mig ensam och jag är nog lätt över 3500 kcal per dag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag tjatade med frugan om det i går, hon började inse att något är lite galet när jag visade hur ofta hon sprang i affären. jag fick dock inte handla men hon har lovat att inte passera 12000kr denna månaden.
Lyckas hon med det är det ju en trevlig minskning med 5000kr

2 pers 12000kr/månad i matkostnader ? är ni båda bodybuilders eller tränar till Strongman?

Permalänk
Skrivet av Beta:

Du får ursäkta men hur i hela fridens namn lyckas man ens handla mat för 17 000 kr i MÅNADEN?!

Vi är en familj på 2 vuxna, 2 småbarn samt 1 katt. Vår budget för Mat och förbrukningsvaror ligger på 6500 kr/mån. Med senaste tidens prishöjningar måste vi nog höja budget till 7000-7500 kr/mån dock. Vi lagar mat varje dag.

Vi ligger ungefär samma, 7-9000 kr / mån brukar vi landa in men det beror på för vi köper mycket på erbjudande för vissa varor som håller längre också.

2 vuxna, 2 barn, 1 katt, 1 kanin, 2 små hundar

Hade vi bara kört ren mat hade det nog landat en tusing mindre per månad men vi köper mycket snacks och sånt onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

2 pers 12000kr/månad i matkostnader ? är ni båda bodybuilders eller tränar till Strongman?

2 vuxna 2 tonåringar är det väl.

Permalänk
Medlem

För mig blir det alltid hemleverans eller äta ute. Lagar aldrig mat, och det skulle ändå inte löna sig ekonomiskt. Landar på runt 5000-6000 kr per månad (700-900 SGD), men jag äter i och för sig inte så extremt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

För mig blir det alltid hemleverans eller äta ute. Lagar aldrig mat, och det skulle ändå inte löna sig ekonomiskt. Landar på runt 5000-6000 kr per månad (700-900 SGD), men jag äter i och för sig inte så extremt mycket.

Hur kan du dra slutsatsen att det aldrig skulle löna sig att laga maten själv?

Eller tänker du att tiden du lagar mat som att du kan tjäna pengar på nått den tiden istället?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur kan du dra slutsatsen att det aldrig skulle löna sig att laga maten själv?

Eller tänker du att tiden du lagar mat som att du kan tjäna pengar på nått den tiden istället?

För han är i Singapore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

För han är i Singapore

Haha, did'nt see that one coming

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Runt 3-4000 (inkl ute mat)

1 vuxen 2 barn på varannan vecka.
Dock unnar jag mig rätt mkt t.ex i charken, som nu senast.....rostbiff...150kr, smörgåstårta m.m

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

2 pers 12000kr/månad i matkostnader ? är ni båda bodybuilders eller tränar till Strongman?

4 personer

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har ett snitt på 3400:-~/mån för en person inkl städartiklar. Dock exkl eventuella kosttillskott, så säg 3600:-/mån.

3800kcal/dag, varav cirka 200G protein. Väldigt sällan halvfabrikat, mycket kyckling och kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

HUR?!

Imponerande, men förstår inte riktigt hur ni kan bli mätta på dagarna

Under förutsättning att ni räknar in alla hushållsartiklar i denna handling, vilket jag förutsätter , så låter det väldigt lågt.

Om ni enbart tar med ätbara saker, samt ni är små i maten båda 2 (och inte har stora hunder) så KANSKE jag kan förstå.

Men bra jobbat att få ner kostnaderna så lågt.

Får försöka övertyga frun att ICA basic duger till fler saker känner jag...

Ingen av oss äter kött, så blir aldrig oxfilé eller liknande utan alltid fryst vegokött som är rätt billigt nu.
Kör en del Willys egna " Garant " som är helt okej och försöker planera in recept där vi kan använda samma typ av ingredienser, så man kan köpa 3kg potatis och köra 3-4 recept med potatis. Det mesta handlar om planering och även att hålla utkik efter produkterna som är billiga den veckan.

Permalänk
Medlem

Ca 10 000 i mån, två vuxna och två småbarn.

Permalänk

1300kr i månaden. Singelhushåll.

Skrivet av Xcalibur:

2 pers 12000kr/månad i matkostnader ? är ni båda bodybuilders eller tränar till Strongman?

Haha jag reagerade också på det. Helt sjuka matkostnader.

Permalänk

Två vuxna och två småbarn (ett blöjbarn)
Detta är vårt snitt senaste 6 månaderna.
Livsmedel - ca. 9 000kr
Äta ute/beställa hem - ca. 3 000kr

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

C:a 4000kr i månaden på mat på 2 vuxna, det är alla pengar vi har kvar efter räkningar i princip Trodde vi var dyr i mat, men det varkar vara många som spenderar mycket mer.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Bor själv och skulle gissa på ca 2000kr per månad. Äter ute någon gång i veckan.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Tycker det låter rimligt! Men när man inte vet vad ni faktiskt köper / äter är det omöjligt att veta egentligen.

Men vill man äta kvalité med mycket frukt och grönt så blir ju priset högre än om man fastnar på snabbmakaroner och falukorv.

Så egentligen går det ju inte att sätta ett monetärt värde utan att veta vad för typ av råvaror det handlar om.

Permalänk
Medlem

Ligger på mellan 3000-3500 per månad ibland lite mer, för två personer. Brukar storhandla 1 gång i månaden och någon gång extra för grönsaker. Hämtmat några gånger i månaden med.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

3,5-5k i månaden. Bor tillsammans med en polare så vi försöker dela den kostnaden så gått det går.

Ej inräknat är restaurang/lunch på jobbet. Brukar bli typ 1-2k beroende på månad och hur mycket jag jobbar hemifrån. Har börjat köpa måltidsersättning (Mana) för att dra ner lite på lunchkostnaden.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Relik 📜

Plus i kanten till den som skrev copyn för pushen på front!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

1000Kr i månaden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

~7K på 2 vuxna och 1 barn.
(inkluderar allt från matvarubutik, hygien, grillkol, någon bok etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

17000 är mycket pengar hur man än ser på saken i min mening för er sits. Vi snittar 5-6k/mån på 2 vuxna o ett barn. Detta är alltså allt livsmedel inklusive godis, hygiene osv (nu äter vi ganska lite snacks).

Planerar all mat, köper på willys (näthandel) o väljer varor på extrapris när det går, samt köper mkt av varor som vi brukar ofta som är nedsatta. Försöker även äta vego 2ggr/v minst, vilket även hjälper dra ner kostnaden.

Näthandel med hemleverans gör under för att minska matkostnaden, enklaste saken i världen att lägga till nån extrasak i varukorgen som kmr nästa vecka om man skulle råka glömma något. Sen slipper man gå i butik (SÅ HIMLA SKÖNT).

EDIT: Kan tilläggas att det utan undantag bara köps svenskt kött och väldigt mycket ekologiskt/kravmärkt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.