Permalänk
Medlem

12900k hjälp, dålig kylning?

Hej. Jag har en 12900k parad med en ML360R AIO som är topp monterad och kör denna som exhaust. Fram på chassit har jag 3st 140mm som blåser in luft med ett konstant fläkt snurr på 80%.

Har ni några erfarenheter kring Cooler Master’s aio? Är de skräp?

Mina temps i idle är 25-29c, i spel ca 60-70c max och i Cinebench 90-99c.

Processorn är klockad med asus och körs i normala fall mellan en hastighet på 4.9-5.2 beroende på kärna och belastning.

När jag startar Cinebench så sänks min klockhastighet till 4.9 p och 4.0 e, är det normalt ?

Jag har testat intel extreme overclock eller vad deras program heter och det står ”thermal throtteling” när jag startar XTU testet.

Någon som har några idéer på vad som kan vara fel? Har beställt ”washers” aka brickor i Nylon för att testa göra det s.k washer mod, har även beställt en liquid freezer II 420mm AIO som jag tänker placera fram i chassit (phantek p500a) och ha som intake och eventuellt push pull konfiguration.

Permalänk
Medlem

12900k är en extremt varm CPU. CM gör helt dugliga AIO och det är inte mycket skillnad på dem och de "bästa". Kanske ett par grader men i ditt fall så skulle det inte hjälpa.
Du hade nog behövt köra custom vattenkylning för att kunna kyla en klockad 12900k då den lär dra 250w skulle jag gissa på.

Ställ tillbaka allt på default så du inte kör överklockad och sen gör testerna.
Kolla din power usage (Watt). Jämför sedan med överklockat läge. Kör testerna i 5+ minuter så du kan se ifall den throttlar ned efter en stund.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

12900k är en extremt varm CPU. CM gör helt dugliga AIO och det är inte mycket skillnad på dem och de "bästa". Kanske ett par grader men i ditt fall så skulle det inte hjälpa.
Du hade nog behövt köra custom vattenkylning för att kunna kyla en klockad 12900k då den lär dra 250-300w skulle jag gissa på.

Ställ tillbaka allt på default så du inte kör överklockad och sen gör testerna.
Kolla din power usage (Watt). Jämför sedan med överklockat läge. Kör testerna i 5+ minuter så du kan se ifall den throttlar ned efter en stund.

Jag har förstått detta med att det är en varm cpu. Tror du inte 420mm fram med intake istället för exhaust hade gjort en större skillnad från vad det är idag ?

Jag kanske får göra det. Men man har ju sett flera andra göra snarlika framsteg om inte större där de kör 5.1ghz all core eller kanske mer med ändå dugliga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Jag har förstått detta med att det är en varm cpu. Tror du inte 420mm fram med intake istället för exhaust hade gjort en större skillnad från vad det är idag ?

Alltså, en 420 kommer såklart vara bättre än en 360 i många fall men jag kan inte uttala mig om hur mycket bättre. Som intake p/p bör den ju såklart kyla bättre än om den är någon annanstans i chassit då den får helt frisk luft och bra statiskt tryck.
Men jag låter någon annan svara på det.
Jag kör en tjock 280mm (liquid freezer2 280) för min 12700k som presterar bättre än 95% av 360 rad i vanlig tjocklek. Så det går inte att lita sig blint på storleken heller.
Mer vatten i loopen gör att det tar längre tid att nå normaltemperatur. Dvs längre tid på tester krävs för att bedöma om det funkar eller inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Hej. Jag har en 12900k parad med en ML360R AIO som är topp monterad och kör denna som exhaust. Fram på chassit har jag 3st 140mm som blåser in luft med ett konstant fläkt snurr på 80%.

Har ni några erfarenheter kring Cooler Master’s aio? Är de skräp?

Mina temps i idle är 25-29c, i spel ca 60-70c max och i Cinebench 90-99c.

Processorn är klockad med asus och körs i normala fall mellan en hastighet på 4.9-5.2 beroende på kärna och belastning.

När jag startar Cinebench så sänks min klockhastighet till 4.9 p och 4.0 e, är det normalt ?

Jag har testat intel extreme overclock eller vad deras program heter och det står ”thermal throtteling” när jag startar XTU testet.

Någon som har några idéer på vad som kan vara fel? Har beställt ”washers” aka brickor i Nylon för att testa göra det s.k washer mod, har även beställt en liquid freezer II 420mm AIO som jag tänker placera fram i chassit (phantek p500a) och ha som intake och eventuellt push pull konfiguration.

Hur ofta kör du Cinebench och varför?
70c vid spelande är bra.

Permalänk
Medlem

Som ovan precis nämnde kommer du få bättre temperatur genom att förflytta kylaren till där fram så den får helt frisk luft. Kan vara värt att prova det först, men annars kan Arctic Freezer ll vara ett bra alternativ då de har väldigt tjocka radiatorer. Även kanske byta om de får plats till Phanteks T30 (120mm) fläktar om du har budget och vilja. Då de kyler som allra bäst och bör hjälpa förflytta mer luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur ofta kör du Cinebench och varför?
70c vid spelande är bra.

Det här, har du problem med throttling någon annanstans än i syntetiska tester?

Om inte så ser jag ingen som helst anledning att göra något alls.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså, en 420 kommer såklart vara bättre än en 360 i många fall men jag kan inte uttala mig om hur mycket bättre. Som intake p/p bör den ju såklart kyla bättre än om den är någon annanstans i chassit då den får helt frisk luft och bra statiskt tryck.
Men jag låter någon annan svara på det.
Jag kör en tjock 280mm (liquid freezer2 280) för min 12700k som presterar bättre än 95% av 360 rad i vanlig tjocklek. Så det går inte att lita sig blint på storleken heller.
Mer vatten i loopen gör att det tar längre tid att nå normaltemperatur. Dvs längre tid på tester krävs för att bedöma om det funkar eller inte.

Ja okej, vilka temps ligger du inne med på din 12700k och vad kör du för clocks?

Skrivet av Falcon:

Hur ofta kör du Cinebench och varför?
70c vid spelande är bra.

Jag kör det endast för att testa, jag vill ju ha utrymme för att ”kunna” kör på 12900ks egna boost och den är ju från 4.9-5.2

Skrivet av Swegatron:

Som ovan precis nämnde kommer du få bättre temperatur genom att förflytta kylaren till där fram så den får helt frisk luft. Kan vara värt att prova det först, men annars kan Arctic Freezer ll vara ett bra alternativ då de har väldigt tjocka radiatorer. Även kanske byta om de får plats till Phanteks T30 (120mm) fläktar om du har budget och vilja. Då de kyler som allra bäst och bör hjälpa förflytta mer luft.

Tack för ditt svar. Jag kollade upp fläkten du rekommenderade och det jag behöver är dessvärre 140mm eftersom det är de som körs med Freezer II 420. Några idéer på 140mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det här, har du problem med throttling någon annanstans än i syntetiska tester?

Om inte så ser jag ingen som helst anledning att göra något alls.

Tack för ditt svar. Nej, inte vad jag själv upplever. Vet inte riktigt vilket spel man ska testa för att få pressa datorn till absolut max när det kommer till cpu.

Har endast testat Flight Sim (nya) ultra settings
Och tomb raider benchmark ingame (endast karaktären syns) och Escape from tarkov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Tack för ditt svar. Nej, inte vad jag själv upplever. Vet inte riktigt vilket spel man ska testa för att få pressa datorn till absolut max när det kommer till cpu.

Har endast testat Flight Sim (nya) ultra settings
Och tomb raider benchmark ingame (endast karaktären syns)

Då ser jag ingen som helst anledning till att göra något alls, kör på det du har. Skulle det dyka upp ett läge där du faktiskt får problem och inte ut den maximala effekten kan du ju se vilka alternativ som finns då, kanske har kommit nya bättre modeller eller så får du allra minst en ny fräsch produkt med ny pasta och allt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Jag kör det endast för att testa, jag vill ju ha utrymme för att ”kunna” kör på 12900ks egna boost och den är ju från 4.9-5.2

Det bör du kunna utan problem då 12900ks är cherry pickade 12900k som klarar de frekvenserna utan att behöva lika hög spänning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det bör du kunna utan problem då 12900ks är cherry pickade 12900k som klarar de frekvenserna utan att behöva lika hög spänning.

Förlåt, det blev nog fel där. Jag menade 12900k’s 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Då ser jag ingen som helst anledning till att göra något alls, kör på det du har. Skulle det dyka upp ett läge där du faktiskt får problem och inte ut den maximala effekten kan du ju se vilka alternativ som finns då, kanske har kommit nya bättre modeller eller så får du allra minst en ny fräsch produkt med ny pasta och allt.

Uppskattar ditt svar. Jag har i och för sig hela helgen på mig att avboka kylningen om så skulle vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Jag kör det endast för att testa, jag vill ju ha utrymme för att ”kunna” kör på 12900ks egna boost och den är ju från 4.9-5.2

Perfekt temperaturer för en CPU i den klassen.
Givetvis kan det bli bättre, men vill du lappa IHSen eller ta bort den helt?
Det låter inte som du är DerB8, Jay eller GamersNexus.

Dina temps är bra. Spela istället för att köra synttester.
Det är som när Volvo testar sin senaste S90, i en dragbänk, helt ointressant.
Men säkerheten finns(även i din Intel)

Permalänk
Medlem

"Processorn är klockad med asus" Menar du att det är en automatisk överklockning?
Om det är det du menar så se över vad du har för vCore vid högsta last.

Stämmer in i svaren ovan, dina temperaturer när du spelar är okey.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Intels senaste skapelser går hyfsat varmt, särskilt 12900K och KS

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Fabriksåterställ bios och ändra LLC (load line calibration) så kommer du få ned tempen utan att offra prestanda.

Permalänk
Medlem

Cinebench använder även intel AVX som är känd för att alstra mycket värme.

Nu vet jag inte vad det är för kvalité på kylpastan som ingick i din kylare men ett byte till något bättre kan vara ett billigare alternativ.

Går det att se temperaturen på vätskan i kylaren? Vore intressant att se hur mycket det skilljer mellan spelande och cinebench

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Processorn är klockad med asus" Menar du att det är en automatisk överklockning?
Om det är det du menar så se över vad du har för vCore vid högsta last.

Stämmer in i svaren ovan, dina temperaturer när du spelar är okey.

Vcore är automatiska och ej ändrat de, har för mig att det är 1.37x vid 5.2 Ghz men har fått till mig att den klockar ner sig till 4.9 (intels system vid hög belastning) kör XMP1 och E-core är manuellt klickade till 4.0 all cores.

Skrivet av Aeig:

Intels senaste skapelser går hyfsat varmt, särskilt 12900K och KS

Mvh

Har märkt detta och det är därför jag beställt en Liquid Freezer II 420 som jag tänker köra som push / pull och använda intake istället för exhaust som jag gör idag.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Fabriksåterställ bios och ändra LLC (load line calibration) så kommer du få ned tempen utan att offra prestanda.

LLC har jag inte hört tidigare. Detta ska kollas !

Skrivet av kinkyboo:

Cinebench använder även intel AVX som är känd för att alstra mycket värme.

Nu vet jag inte vad det är för kvalité på kylpastan som ingick i din kylare men ett byte till något bättre kan vara ett billigare alternativ.

Går det att se temperaturen på vätskan i kylaren? Vore intressant att se hur mycket det skilljer mellan spelande och cinebench

AVX, vad är det om du orkar snabb förklaring och varför bör detta användas ? Jag kör med MX-4 för tillfället men Kryonaut Extreme ska användas istället när den nya kylaren kommer. Kan tyvärr inte se temperatur på vattnet, i alla fall inte vad jag vet.

Permalänk
Inaktiv

Ett tips är att sänka Vcore så mycket det går och har du ett bra exemplar så får du ner temperaturerna en hel del. Krashar den däremot av att sänka npgra få decimaler så finns tyvärr inte mycket du kan göra. Om den går på 1,37V under last nu som du skriver så hade jag testat att sänka med t.ex. 0,05 och sen sänka med steg om 0,02 tills den krashar eller höjt med 0,02 och hoppas den då är stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Vcore är automatiska och ej ändrat de, har för mig att det är 1.37x vid 5.2 Ghz men har fått till mig att den klockar ner sig till 4.9 (intels system vid hög belastning) kör XMP1 och E-core är manuellt klickade till 4.0 all cores.

Har märkt detta och det är därför jag beställt en Liquid Freezer II 420 som jag tänker köra som push / pull och använda intake istället för exhaust som jag gör idag.

LLC har jag inte hört tidigare. Detta ska kollas !

AVX, vad är det om du orkar snabb förklaring och varför bör detta användas ? Jag kör med MX-4 för tillfället men Kryonaut Extreme ska användas istället när den nya kylaren kommer. Kan tyvärr inte se temperatur på vattnet, i alla fall inte vad jag vet.

Vcore ska aldrig ställas automatiskt. Jag är säker till 99% att du kan dra ned den rätt bra utan att det blir instabilt.
Där är alltid den där procenten som inte klarar det.
Vad som händer när du överklockar med ett program/Bios som gör det åt dig är att det krämar på för att det ska bli stabilt.
Det bryr sig inte inte värme osv.
Börja med att ändra 1.37x med 10 till 1.360. Funkar?
Sen går du nedåt stegvis med 05 eller 10 i taget. När du gått ned för lång så höj igen med 05.

AVX.
AVX offset.
AVX offset är rätt vanligt att folk använder vid överklockning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vcore ska aldrig ställas automatiskt. Jag är säker till 99% att du kan dra ned den rätt bra utan att det blir instabilt.
Där är alltid den där procenten som inte klarar det.
Vad som händer när du överklockar med ett program/Bios som gör det åt dig är att det krämar på för att det ska bli stabilt.
Det bryr sig inte inte värme osv.
Börja med att ändra 1.37x med 10 till 1.360. Funkar?
Sen går du nedåt stegvis med 05 eller 10 i taget. När du gått ned för lång så höj igen med 05.

AVX.
AVX offset.
AVX offset är rätt vanligt att folk använder vid överklockning.

Har dragit ner den 0.020 nu. Så ca 1.35v kommer inte detta påverka min performance ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ett tips är att sänka Vcore så mycket det går och har du ett bra exemplar så får du ner temperaturerna en hel del. Krashar den däremot av att sänka npgra få decimaler så finns tyvärr inte mycket du kan göra. Om den går på 1,37V under last nu som du skriver så hade jag testat att sänka med t.ex. 0,05 och sen sänka med steg om 0,02 tills den krashar eller höjt med 0,02 och hoppas den då är stabil.

Nja, 1.37 under icke last, eftersom AVX kickar igång och klockar ner till 4.9 så blir min vcore lägre under ”hög load” om jag förstått allting rätt

Permalänk
Medlem

Om din temp skjuter upp i 90+ ganska direkt så kommer det inte hjälpa även om du har en 2m lång radiator. Problemet är ju inte att kyla vattnet i det fallet utan snarare att värmen inte hinner förflytta sig från CPUn till vattenblocket. Bättre kylpasta eller eventuellt delidda.

Tror dock sänka vcore är enklast. Så länge processorn är stabil så kommer det inte försämra prestandan, endast sänka temperaturen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd

Har en 12900KS, med Corsair iCUE H170i ELITE LCD, blir också 100C i cinebench, inget konstigt och irrlevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Om din temp skjuter upp i 90+ ganska direkt så kommer det inte hjälpa även om du har en 2m lång radiator. Problemet är ju inte att kyla vattnet i det fallet utan snarare att värmen inte hinner förflytta sig från CPUn till vattenblocket. Bättre kylpasta eller eventuellt delidda.

Tror dock sänka vcore är enklast. Så länge processorn är stabil så kommer det inte försämra prestandan, endast sänka temperaturen.

Nja de glider långsamt uppåt. Klockade 5.0 på de lägsta och 5.2 respektive 5.1 på några. Testade escape from tarkov på max settings och hade som högst 60c men de pendlar mellan 30-55c

Skrivet av Matvraket:

Har en 12900KS, med Corsair iCUE H170i ELITE LCD, blir också 100C i cinebench, inget konstigt och irrlevant.

Ja okej, men man blir lite orolig när folk säger att så ska de absolut inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Har dragit ner den 0.020 nu. Så ca 1.35v kommer inte detta påverka min performance ?

Nej. Din processor jobbar på för fullt så länge den inte throttlar av värme.
Mindre värme= Bättre boost.

Så sänk så mycket du kan utan att det blir instabilt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiky88:

Ja okej, men man blir lite orolig när folk säger att så ska de absolut inte vara.

Sålänge datorn inte krashar och inte throttlar så är det inget problem. Hur länge elektronik håller beror till stor del på hur hög temp den utsätts för, men din CPU blir mycket stor sannolikhet föråldrad långt innan den går sönder pga för hög värme. Om du inte kör cinebench 24/7, 365... Om ens då 🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av Spiky88:

Vcore är automatiska och ej ändrat de, har för mig att det är 1.37x vid 5.2 Ghz men har fått till mig att den klockar ner sig till 4.9 (intels system vid hög belastning) kör XMP1 och E-core är manuellt klickade till 4.0 all cores.

Har märkt detta och det är därför jag beställt en Liquid Freezer II 420 som jag tänker köra som push / pull och använda intake istället för exhaust som jag gör idag.

LLC har jag inte hört tidigare. Detta ska kollas !

AVX, vad är det om du orkar snabb förklaring och varför bör detta användas ? Jag kör med MX-4 för tillfället men Kryonaut Extreme ska användas istället när den nya kylaren kommer. Kan tyvärr inte se temperatur på vattnet, i alla fall inte vad jag vet.

LLC krämar på extra watt som processorn inte bett om. I vanliga fall står den på högsta läget (LLC 1?), men sänker du den till LLC 8 tror jag det är på MSIs brädor iaf så kommer tempen sänkas mycket.

Har en 9700k som också gick upp till 95-98 något. Den throttlade inte men efter att jag ändrade LLC så ligger den <90 under samma tester. Och den boostar exakt lika högt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiky88:

Nja, 1.37 under icke last, eftersom AVX kickar igång och klockar ner till 4.9 så blir min vcore lägre under ”hög load” om jag förstått allting rätt

Det är enkelt att följa upp i software men oavsett rekommenderar jag att prova sänka Vcore.

Edit. Att sänka spänningen på vcore påverkar prestandan positivt, inte negativt så länge CPU inte blir ostabil och krashar.