Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kan slänga ihop något och lägga upp i bakom kulisserna

Skulle vara kul och sjukt meta att du skrev en artikel om detta tips (hur man skriver en artikel) och visar hela flödet från tips till morgonmöte till publicering

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vad är det för resonemang egentligen? Allt med användarnamn och lösenord har nytta av 2FA. Tänker mig att det inte är särskilt överdrivet svårt att få att fungera ihop med google authenticator t.ex.

Nej det är väldigt enkelt att lägga in 2FA, några knapptryckningar i princip, finns färdigt redan för implementering.

Permalänk
Medlem

Mörkt teeemaaaa!! Woohoo!! 👏

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Ett skepp kommer lastat med lite kod. Den här veckan ligger fokuset på att spika beställningen i Bilduppladdning i forumet och ta första spadtaget i planeringen för vår 3-5års plan hur vi bäst moderniserar vår underliggande kodbas.

SweClockers:

  • Sammanslagna konton loggades in som gäst - behövde tömma kakor för att logga in på nytt

  • Återställa lösenord visade varningsruta istället för inforuta

  • Galleriets sökfunktion pekade om till marknaden under vissa omständigheter

  • "Blev din vara köpt?" har ändrats till "Lyckades du köpa den vara du eftersökte?" när du avslutar en köpes-annons

  • För långa moderatorkommentarer klipper utanför foruminlägget #19431873

  • Videospelaren i redaktionssystemet hade 25px svarta kanter (helt i onödan!)

  • Länkar i nyhetsflödet var blåa - när de ska vara svarta

  • Tipsportalerna (dagens fynd) kunde inte rendera flerradiga texter korrekt på vissa mobiltelefoner

  • "Smarta hem och hemautomation"-kategorin i galleriet puttade ned betygen

  • Om användaren e-postadress tas bort - så är inte användaren inte längre verifierad

  • Uppladdade mobilbilder roteras rätt i marknaden och galleriet (hoppas vi!)

FZ:

  • Första stora PHPStan releasen för att lösa (nästan) alla Level 0 problem.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Ny vecka och lite nya funktioner och buggfixar har lanserats. Kommer bli lite svalt med kod nästa vecka då min kollega har påbörjat Bilduppladdning i forumet och jag kommer hålla på med interna nätverket på kontoret.

SweClockers

  • Marknadsreglen 3.4 har uppdaterats gällande systematisk eller storskalig handel på marknaden.

  • För korta moderatorkommentarer centrerades. Nu stödjer vi båda långa och korta.

  • Sortera om bilder i galleriet var bara möjligt om du scrollat högst upp i webbläsaren.

  • Bilder som användes i artikelboxar läckte utanför.

FZ

  • Vi har nu gått över till webp-bilder. Tog bort 56 GB cachade jpeg/png bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Ny vecka och lite nya funktioner och buggfixar har lanserats. Kommer bli lite svalt med kod nästa vecka då min kollega har påbörjat Bilduppladdning i forumet och jag kommer hålla på med interna nätverket på kontoret.

SweClockers

  • Marknadsreglen 3.4 har uppdaterats gällande systematisk eller storskalig handel på marknaden.

  • För korta moderatorkommentarer centrerades. Nu stödjer vi båda långa och korta.

  • Sortera om bilder i galleriet var bara möjligt om du scrollat högst upp i webbläsaren.

  • Bilder som användes i artikelboxar läckte utanför.

FZ

  • Vi har nu gått över till webp-bilder. Tog bort 56 GB cachade jpeg/png bilder.

Angående FZ, inte alla bilder är ändrade. Jag sitter på iOS 13 och ungefär 10% av bilderna visas som vanligt, dvs är inte webp, framförallt den stora bilden inne på artiklarna

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

Angående FZ, inte alla bilder är ändrade. Jag sitter på iOS 13 och ungefär 10% av bilderna visas som vanligt, dvs är inte webp, framförallt den stora bilden inne på artiklarna

Den underliggande koden är inställd på att komprimera och leverera webp-bilder, dock så finns det ett par lager av cache framför.

1. Webbläsaren
2. Servermjukvaran Varnish (RAM-minnet)
3. Disk cache (dessa jag tog bort)

Webbläsarens och Varnish är inställda på att spara bilderna i 14 dagar, så känner den igen bilderna kommer den leverera gamla formatet. Är svårt att göra en hård refresh på mobilen, men då ska den bara få webp. För MacOS krävs version 11 med Safari 14. Vad den exakt heter på iOS vet jag inte, dock så stöds webp i Chromium-baserade webbläsare på äldre MacOS versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Den underliggande koden är inställd på att komprimera och leverera webp-bilder, dock så finns det ett par lager av cache framför.

1. Webbläsaren
2. Servermjukvaran Varnish (RAM-minnet)
3. Disk cache (dessa jag tog bort)

Webbläsarens och Varnish är inställda på att spara bilderna i 14 dagar, så känner den igen bilderna kommer den leverera gamla formatet. Är svårt att göra en hård refresh på mobilen, men då ska den bara få webp. För MacOS krävs version 11 med Safari 14. Vad den exakt heter på iOS vet jag inte, dock så stöds webp i Chromium-baserade webbläsare på äldre MacOS versioner.

Cache förklarar nog helt, tänkte bara så ni inte missat något ställe

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Ny vecka och lite ny kod har skeppats in på FZ. En av mina nätverksprodukter var DOA, så nu inväntar jag att få reklamationen godkänd för nya produkter. Det blev lite kod på bilduppladdningen för egen del istället, förutom det som skeppats ut nedan.

  • Open Graph bilder hade felaktig mimetype

  • WEBP loggade fel när bilder med begränsat antal färger ("palett bilder") behandlades

  • PHP stödjer inte behandling av animerade WEBP bilder - de har nu blockerats under tiden

  • WEBP är nu ett godkänd format för uppladdning av användarbilder (avatarer)

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nätverksprodukten är ivägskickad, nu är det bara invänta reparation/ny enhet. Tills dess har vi hunnit med att leverera lite ny kod på sajterna. Nu kommer det vara lite svalt med släpp av ny kod, då fokuset ligger på bilduppladdningen för oss. Blivit några snöbollar, men de flesta knutar är under kontroll iaf.

SweClockers

  • André Stray har börjat jobba och finns nu med på redaktionssidan.

  • WebP har nu släppts på sajten och stöds i marknaden, galleriet och avatarer i forumet.

  • Bamse tittade förbi i forumet.

Båda

  • Open Graph bilder levererar nu som jpeg/png p.g.a. att inte alla våra leverantörer stödjer WebP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Nätverksprodukten är ivägskickad, nu är det bara invänta reparation/ny enhet. Tills dess har vi hunnit med att leverera lite ny kod på sajterna. Nu kommer det vara lite svalt med släpp av ny kod, då fokuset ligger på bilduppladdningen för oss. Blivit några snöbollar, men de flesta knutar är under kontroll iaf.

SweClockers

  • André Stray har börjat jobba och finns nu med på redaktionssidan.

  • WebP har nu släppts på sajten och stöds i marknaden, galleriet och avatarer i forumet.

  • Bamse tittade förbi i forumet.

Båda

  • Open Graph bilder levererar nu som jpeg/png p.g.a. att inte alla våra leverantörer stödjer WebP.

Min iPhone med iOS 13 gråter, men har en ny på ingång, ska behålla den gamla att testa med så får leva utan bilder någon vecka

Ändå cred till apple att så få kör två år gammal mjukvara till den grad att man kan låsa ute äldre helt och hållet, skulle aldrig fungera på android

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Under gårdagen lanserade vi sista delen i Artikel- och layoutsystemet för redaktionen på FZ. Det är en ny artikeleditor som gör att man kan spara utan att sidan laddas om (vilken grej!). Den här editorn ska flyttas över till SweClockers härnäst.

Vi har börjat att internt testa Bilduppladdning och det ser ut att fungera som tänkt, vi tar nu och lyfter över koden till FZ. Det finns inget spikat lanseringsdatum ännu, men innan sommarsemestrarna är målet.

Det kommer även att betas av lite buggar nu i veckan, exakt vad har inte bestämts.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Arbetat att lyfta över den nya artikeleditorn till SweClockers i Artikel- och layoutsystemet-projektet har nu påbörjats.

Vi har (förhoppningsvis) gjord en lyckad portning av Bilduppladdning till FZ, vi kör interna tester den här veckan.

Vår trasiga nätverksprodukt är fortsatt inte lagad och en ny har inte kunnat levererats (bristvaror ftw!).

SweClockers

  • "Första olästa" slutade fungera som det var tänkt. Det gick inte längre att trycka på ikonerna i forumet.

  • Vill man köpa annonser här på SweClockers så finns det nu en länk i sidfoten.

FZ

  • "Heta nyheter"-widget har fått nya parametrar, ni får nu veckans mest aktiva nyheter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av jreklund:

Vi har börjat att internt testa Bilduppladdning och det ser ut att fungera som tänkt, vi tar nu och lyfter över koden till FZ. Det finns inget spikat lanseringsdatum ännu, men innan sommarsemestrarna är målet.

Om ni letar betapiloter ställer jag upp som frivillig

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Finns något datum för darkmode ännu?

Vill förövrigt också slå ett slag för att överväga opensource, även om ni gör den restriktiv. Kanske hyra in ett par säkerhetskonsulter för att täcka igen dom värsta säkerhetshålen först, men sen så.

Permalänk
Medlem

Nice work!

När kommer genvägen CTRL+ENTER för att skicka sin kommentar?

Hur mycket jobbar ni ihop med fz:s team, delar ni något etc?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Äsch, lägg ingen tid på Dark Mode. Känns som bortkastad tid om varenda site-byggare ska hålla på med det. Finns ju plugins (DarkReader osv) som löser det för alla sidor.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

H2O och/eller Coca Cola är det vi livnär oss på till vardags. Annan läsk slinker ned också, men då är det främst i LäskBlaskers.

Är ni under 30?
Mitt intryck är att kaffedrickande kommer loss för många efter 30-strecket.
Finns så klart undantag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Verdurakh:

När kommer genvägen CTRL+ENTER för att skicka sin kommentar?

Tab+Space sitter ju i muskelminnet på swec

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tab+Space sitter ju i muskelminnet på swec

not the same

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Det hade varit snyggt med ett "interaktivt" prestandaindex där man själv kan välja komponenter och eventuell speltitel/syntetiskt test etc.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Printscreen:

Om ni letar betapiloter ställer jag upp som frivillig

Inte den här gången, tack för erbjudandet! Vi har dock pratat om att skapa test-paneler och anordna "pizzakvällar" där man får komma hit och testa av något vi håller på med.

Skrivet av anon334363:

Finns något datum för darkmode ännu?

Det jag kan säga är att vi inte gör den i år och nästa år planeras först under hösten.

Skrivet av Verdurakh:

När kommer genvägen CTRL+ENTER för att skicka sin kommentar?

Inget som vi har på backloggen att utveckla för tillfället. ETA okänd.

Skrivet av Verdurakh:

Hur mycket jobbar ni ihop med fz:s team, delar ni något etc?

Tänker du på utvecklarteamet? Det är jag och min kollega som producerar för båda sajterna. Är det ett projekt som båda sajterna ska dela på är det samma projektledare, annars läggs ansvaret på respektive chefredaktör.

Skrivet av star-affinity:

Är ni under 30? Mitt intryck är att kaffedrickande kommer loss för många efter 30-strecket.

Vi är båda över 30.

Skrivet av NeVroe:

Det hade varit snyggt med ett "interaktivt" prestandaindex där man själv kan välja komponenter och eventuell speltitel/syntetiskt test etc.

Vi har pratat om att göra om de statiska svg-filerna till interaktiva diagram som man slå av/på saker, dock inget som finns med på utvecklarlistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är ni under 30?
Mitt intryck är att kaffedrickande kommer loss för många efter 30-strecket.
Finns så klart undantag.

35 nu och har aldrig druckit kaffe

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

35 nu och har aldrig druckit kaffe

Då är det kanske svårt att veta om du skulle gilla det eller inte?

Nä, men det är så klart inte alla som gillar. Kaffe kan dessutom variera mycket i kvalité så kan förstå att alla inte fastnar det i första taget.

En ganska krävande dryck miljömässigt också, så är kanske bara bra att det är en del som avstår.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

@jreklund: Hur går det med mörktemat? Är inte det "bara" en kombination av att implementera färdigt "kodbibliotek" för Dark Themes, sedan lägga in toggle-kod i varje css-fil som den växlar till när man klickar på den stora magiska "DarkClockers"-knappen?

Lagra en ynka kakafil på lokal användarhårddisk med en rad kod: "DarkClockers?" = true/false; Sätt standarddatum för levnadstid för kakan.

Dokumenteringsmaterial:
https://www.w3schools.com/howto/howto_js_toggle_dark_mode.asp
https://dev.to/ananyaneogi/create-a-dark-light-mode-switch-wi...

Vad jag förstår är nog mest jobbigast är att hitta symbiotiska färger i mörkläge. Så plocka in @Laxpudding som får agera som färgkonnässör mot konsultkostnad så får han visa vilka kompletterande färger som fungerar bäst i mörkläge för just Sweclockers färgtema?

Folk som tycker att det är dags att sätta "DarkClockers" i verk kan gilla mitt inlägg som "mått på efterfrågan"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@AplAy Vi har inte skrivit en rad kod i "Officiellt mörkt tema"-projektet, för det ligger som sagt inte inplanerad i år.

Det vi har framför oss (som vi vet om) är;

  • att identifiera och definiera vilka komponenter/moduler vi har

  • att städa upp nuvarande färger och (S)CSS-mallar. Det finns ett hundratal nyanser av grått/beige i det aktuella temat.

  • att bestämma vilka teknologier vi vill använda t.ex. CSS variabler, separat stilmall, "prefers-color-scheme" etc

  • att bestämma vilka färger det aktuella temat ska ha

  • att bestämma vilka färger det nya temat ska ha

  • att bestämma om användarna ska kunna spara valet på användarprofilen

  • att bygga en standard toggle-knapp som applicerar det nya temat

Permalänk
Medlem

Bara för mig som "gilla-knappen" visar orange/grått helt random? Dvs inte alls beroende på om jag faktiskt har gillat den eller inte. Dock inte alltid.. Cacheproblem kanske?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Bara för mig som "gilla-knappen" visar orange/grått helt random? Dvs inte alls beroende på om jag faktiskt har gillat den eller inte. Dock inte alltid.. Cacheproblem kanske?

Den visar orange när det är 3 eller fler som gillat ett inlägg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Bara för mig som "gilla-knappen" visar orange/grått helt random? Dvs inte alls beroende på om jag faktiskt har gillat den eller inte. Dock inte alltid.. Cacheproblem kanske?

Den är grå på alla dina egna inlägg (kan inte tumma upp sig själv), sen blir den som andra sagt orange när minst 3 har tummat samma inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den visar orange när det är 3 eller fler som gillat ett inlägg

Skrivet av medbor:

Den är grå på alla dina egna inlägg (kan inte tumma upp sig själv), sen blir den som andra sagt orange när minst 3 har tummat samma inlägg

Den är Disabled-grå på mina egna inlägg.

Tidigare var det väl
Disabled-grå på mina
grå på inlägg jag inte hade gillat
orange efter jag har gillat ett inlägg

eller har det alltid varit orange efter 3?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.