Permalänk
Medlem

ROG Zephyrus prisvärd?

Visst känns väl denna prisvärd? De måste ha kommit ner lite i pris nu när årets modeller har släppts?

https://www.inet.se/produkt/1966309/asus-rog-zephyrus-g15-15-...

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av aekhold:

Visst känns väl denna prisvärd? De måste ha kommit ner lite i pris nu när årets modeller har släppts?

https://www.inet.se/produkt/1966309/asus-rog-zephyrus-g15-15-...

Den har gått ner 4000 sedan den släpptes. Årets modell med bättre GPU ligger på 27000.
Prisvärt vet jag inte, beror väl på vad du tänker göra med den.

Permalänk
Medlem

Nej, nya processor serien från AMD har precis kommit ut, bland de få som redan går att köpa, har denna en lite bättre CPU och en mycket bättre GPU, till ett högre pris. När det kommer ut flera maskiner även med 3060, hamnar priset närmare:
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/ASUS-ROG-STRIX-G513RW-HQ...

Permalänk
Medlem

Tex denna 8 kärniga med 3070 för 13kSEK utan rea:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Permalänk
Skrivet av aekhold:

Visst känns väl denna prisvärd? De måste ha kommit ner lite i pris nu när årets modeller har släppts?

https://www.inet.se/produkt/1966309/asus-rog-zephyrus-g15-15-...

Klent 80w grafikkort, Lenovo Legion eller inget 😂

Permalänk
Medlem

Långsamt 6GB VRAM men mera effekt på 3060 Lenovo och bra skärm, tips från annan tråd; https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Himla tjat om Lenovo hela tiden...

Permalänk
Medlem

G15...riktigt behaglig maskin, men prisvärd..nja.

Ta en titt på denna!

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Har själv en sådan, mycket för pengarna!

Permalänk
Skrivet av ToxicX:

Tex denna 8 kärniga med 3070 för 13kSEK utan rea:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

"The new Katana GF66 is built with the same exquisite craftsmanship used to forge a blade." - MSI. Man blir typ samuraj av att köpa denna.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

G15...riktigt behaglig maskin, men prisvärd..nja.

Ta en titt på denna!

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Har själv en sådan, mycket för pengarna!

Vad betalade du för din? ser nu att denna är sänkt med flera tusen.

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Vad betalade du för din? ser nu att denna är sänkt med flera tusen.

Jag betalade 13 990:- och köpte den Januari i år.

Kan tillägga att även då var den billigast på Prisjakt, medans Inet, Webhallen m fl hade den på "kampanj" och var flera tusen dyrare trots allt.

Helt klart en prisvärd laptop om man precis som mig, vill kombinera både jobb och gaming (på en rimlig nivå) - med dagens krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag betalade 13 990:- och köpte den Januari i år.

Kan tillägga att även då var den billigast på Prisjakt, medans Inet, Webhallen m fl hade den på "kampanj" och var flera tusen dyrare trots allt.

Helt klart en prisvärd laptop om man precis som mig, vill kombinera både jobb och gaming (på en rimlig nivå) - med dagens krav

Har du satt i mer ram eller en M2 disk? isf hur gjorde du och vad kostade det?

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Långsamt 6GB VRAM men mera effekt på 3060 Lenovo och bra skärm, tips från annan tråd; https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Himla tjat om Lenovo hela tiden...

Håller med om det. Jäkla tjat om Lenovo. Skulle aldrig köpa en själv. MSI tex är grymt mycket bättre. Bara kolla alla tester och sammanställningar på prestanda. Inte är det Lenovo som ligger i topp iaf

Sen vem vill ha 5900hx eller 5800 när Intels 12gen är ungefär 50% snabbare och har 6 kärnor mer

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Håller med om det. Jäkla tjat om Lenovo. Skulle aldrig köpa en själv. MSI tex är grymt mycket bättre. Bara kolla alla tester och sammanställningar på prestanda. Inte är det Lenovo som ligger i topp iaf

Sen vem vill ha 5900hx eller 5800 när Intels 12gen är ungefär 50% snabbare och har 6 kärnor mer

Kan du tipsa om en som spöar denna för samma pengar får du gärna tipsa mig som är kass på laptops =).
Och det lär va 17 tums skärm.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Kan du tipsa om en som spöar denna för samma pengar får du gärna tipsa mig som är kass på laptops =).
Och det lär va 17 tums skärm.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Ja det är väl ett bra pris. Kan jag inte säga något om. Men 1080p skärm som inte är nått att hänga i granen och 17” på det. Skulle personligen aldrig lagt mig i denna prisklass för en gaming-laptop då man får kompromissa för mycket. Är väl bättre att samla ihop pengarna lite mer och köpa nått vettigare men men, det är min åsikt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja det är väl ett bra pris. Kan jag inte säga något om. Men 1080p skärm som inte är nått att hänga i granen och 17” på det. Skulle personligen aldrig lagt mig i denna prisklass för en gaming-laptop då man får kompromissa för mycket. Är väl bättre att samla ihop pengarna lite mer och köpa nått vettigare men men, det är min åsikt.

Jag har en dyr pc setup hemma med 49" skärm och 2 32" skärmar etc.
Men ska börja jobba borta och behöver en laptop kunna köra lite daily quests med på kvällarna bara. Så detta kommer ej va min main dator så att säga.

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Jag har en dyr pc setup hemma med 49" skärm och 2 32" skärmar etc.
Men ska börja jobba borta och behöver en laptop kunna köra lite daily quests med på kvällarna bara. Så detta kommer ej va min main dator så att säga.

Kan hålla med om att det är ett bra pris för det man får. Min ursprungliga kommentar syftade inte just på ditt val utan mer att i varje prisklass så är det enda som rekommenderas just Lenovo legion 5/7.

Det lät säkert duga gott för dina ändamål

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Håller med om det. Jäkla tjat om Lenovo. Skulle aldrig köpa en själv. MSI tex är grymt mycket bättre. Bara kolla alla tester och sammanställningar på prestanda. Inte är det Lenovo som ligger i topp iaf

Sen vem vill ha 5900hx eller 5800 när Intels 12gen är ungefär 50% snabbare och har 6 kärnor mer

Det tjatas väl om Lenovo för att de nästan konsekvent är bäst när det kommer till prestanda per krona.
De har oftast högsta möjliga TGP, MUX-switch och för det mesta bra skärm som passar sin GPU-klass. De går också att anpassa på Lenovo:s hemsida och det erbjuds ofta bra rabatter i tillägg till att även erbjuda studentrabatt.

Lenovo har redan och kommer snart släppa nya Legion-modeller med Intel-CPU, då har de ett "i" efter siffran (inte alla butiker förstår/använder detta). Legion 5i Pro på Elgiganten som exempel.

MSI är däremot konskvent duktiga på att ta överpriser i jämförelse. Grymt mycket bättre är också att överdriva.
Klart det är värt att nämna att MSI har några riktigt bra laptops men då måste man punga ut närmare 30 tusen, eller mer. Deras billigare modeller har ofta offrat bort något av antingen skärmkvalité, G-sync, TGP, MUX, byggkvalité eller alla på en gång...
Den enda jag kan komma på som faktiskt är relativt bra prissatt från MSI just nu är deras nya GP66 för 22 tusen men då offrar man sämre skärm och G-sync samt DDR4 och sämre byggkvalité jämfört mot nya Legion 5i Pro för samma pris. MSI:n ger kanske 5-10% fler FPS i vissa spel men det kan också bero på DDR4 vs DDR5 (som kanske kan optimeras, med tiden).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det tjatas väl om Lenovo för att de nästan konsekvent är bäst när det kommer till prestanda per krona.
De har oftast högsta möjliga TGP, MUX-switch och för det mesta bra skärm som passar sin GPU-klass. De går också att anpassa på Lenovo:s hemsida och det erbjuds ofta bra rabatter i tillägg till att även erbjuda studentrabatt.

Lenovo har redan och kommer snart släppa nya Legion-modeller med Intel-CPU, då har de ett "i" efter siffran (inte alla butiker förstår/använder detta). Legion 5i Pro på Elgiganten som exempel.

MSI är däremot konskvent duktiga på att ta överpriser i jämförelse. Grymt mycket bättre är också att överdriva.
Klart det är värt att nämna att MSI har några riktigt bra laptops men då måste man punga ut närmare 30 tusen, eller mer. Deras billigare modeller har ofta offrat bort något av antingen skärmkvalité, G-sync, TGP, MUX, byggkvalité eller alla på en gång...
Den enda jag kan komma på som faktiskt är relativt bra prissatt från MSI just nu är deras nya GP66 för 22 tusen men då offrar man sämre skärm och G-sync samt DDR4 och sämre byggkvalité jämfört mot nya Legion 5i Pro för samma pris. MSI:n ger kanske 5-10% fler FPS i vissa spel men det kan också bero på DDR4 vs DDR5 (som kanske kan optimeras, med tiden).

Har såklart inte koll på alla modeller MSI har. Men jag jämför den ”gamla” legion 7 som kostar just 30.000(5900hx) med MSI ge76 som kostar detsamma. Har en kompis som har en. Kylningen imponerar inte direkt med gpu som blir 85c och CPU på 102c

Skärm på 16:10 är väl bra för arbete, men spel?

Är helt enkelt inte imponerad av dom. Bygg kvaliten går dessutom inte jämföra mellan legion 7 och ge76. Inte till lenovos fördel.

Men det är ju mina åsikter. Smaken är som baken

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har såklart inte koll på alla modeller MSI har. Men jag jämför den ”gamla” legion 7 som kostar just 30.000(5900hx) med MSI ge76 som kostar detsamma. Har en kompis som har en. Kylningen imponerar inte direkt med gpu som blir 85c och CPU på 102c

Skärm på 16:10 är väl bra för arbete, men spel?

Är helt enkelt inte imponerad av dom. Bygg kvaliten går dessutom inte jämföra mellan legion 7 och ge76. Inte till lenovos fördel.

Men det är ju mina åsikter. Smaken är som baken

Då kan du väl nämna att det är just 2021-års Legion 7 med R9+3080 du syftar på, med sitt gamla pris och inte dagens 26 tusen (har varit billigare också), en maskin som i tillägg sällan rekommenderats här eftersom den inte ger speciellt mycket mer kraft jämfört med Legion 7 med R7+3080 i en prisklass runt 21-23 tusen istället, alltså 4-5 tusen billigare (eller 10 tusen billigare än GE76 med 3070TI).

Angående temperatur så måste han haft sjukt varmt rum eller ett måndags-ex för jag har hört temperaturer på under 80C på GPU och under 95C på CPU. AMD-CPU throttlar vid 105C och Nvidia-GPU throttlar vid 85C, något Legion-laptops sällan eller aldrig gör. Om 16:10 inte gillas vid spalande så är det väl bara att ändra till 16:9, leva med svarta ränder och en halv tum mindre skärm.

I tillägg är ju GE76 från i år och som sagt i den absolut översta prisklassen på laptops, 30-50 tusen, den är även typ mer än 20% större till volym vilket säkert också kan hjälpa prestanda/temperaturer.
2022-års Legion 7i kommer väl snart släppas (AMD-versionen kommer senare) så den blir nog mer rättvis att jämföra mot GE76, även om den fortfarande kommer vara mer slimmad i jämförelse (och säkert billigare).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Då kan du väl nämna att det är just 2021-års Legion 7 med R9+3080 du syftar på, med sitt gamla pris och inte dagens 26 tusen (har varit billigare också), en maskin som i tillägg sällan rekommenderats här eftersom den inte ger speciellt mycket mer kraft jämfört med Legion 7 med R7+3080 i en prisklass runt 21-23 tusen istället, alltså 4-5 tusen billigare (eller 10 tusen billigare än GE76 med 3070TI).

Angående temperatur så måste han haft sjukt varmt rum eller ett måndags-ex för jag har hört temperaturer på under 80C på GPU och under 95C på CPU. AMD-CPU throttlar vid 105C och Nvidia-GPU throttlar vid 85C, något Legion-laptops sällan eller aldrig gör. Om 16:10 inte gillas vid spalande så är det väl bara att ändra till 16:9, leva med svarta ränder och en halv tum mindre skärm.

I tillägg är ju GE76 från i år och som sagt i den absolut översta prisklassen på laptops, 30-50 tusen, den är även typ mer än 20% större till volym vilket säkert också kan hjälpa prestanda/temperaturer.
2022-års Legion 7i kommer väl snart släppas (AMD-versionen kommer senare) så den blir nog mer rättvis att jämföra mot GE76, även om den fortfarande kommer vara mer slimmad i jämförelse (och säkert billigare).

Särskilt varmt rum har han inte. Men absolut. Finns säkert dom som får under 80c. Jag får strax över 70c på gpu och ligger runt 75 på CPU med auto fläktar. 67c på både CPU/gpu med coolerboost.

Jag håller med. Mer rättvist att jämföra med nya gen som kommer

Absolut, MSI är dyrare. Inget snack om den saken. Dock är min upplevelse att byggkvaliten är bättre och kylningen är bättre med.

Vill såklart även notera att legion 7i 2022 inte går att köpa nu/än medans GE76 har man fått tag på hela året nästan

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

2022-års Legion 7i kommer väl snart släppas (AMD-versionen kommer senare) så den blir nog mer rättvis att jämföra mot GE76, även om den fortfarande kommer vara mer slimmad i jämförelse (och säkert billigare).

Jo, billigare, även sämre prestanda och kylning..Som väntat =)..Kolla tex Jarrod ang legion 7i...GPU över 80c...Dom andra reviews med.. Ge76 är snabbast i typ allt, som dom brukar vara..därav priset... Om den är värt det? kan bara den som köper avgöra..

Samma sak med tex 3080TI vs 3090... Om det är värt skillnaden avgör enbart den som köper det.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|