Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd. Känns mycket tryggare att köpa nu med lite mer kött på benen.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dej att kolla in en YouTube kanal som heter NASCompares. Det är en kanal som verkligen nördar ner sig i allt som handlar om NAS:ar.

Här har du sökresultatet för DS220 för att ta ett exempel.
https://www.youtube.com/channel/UCFyP17HoU-vpxhIpGXnXx2g/sear...

Permalänk
Medlem

Nu skiljer det tråkigt nog inte bara 700 kr utan 900 kr mellan DS120J och DS220J. Kanske inte mycket pengar för vissa men för mig är det. Kanske vänta och se om DS220J kommer ner lite i pris också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaneDoe:

Nu skiljer det tråkigt nog inte bara 700 kr

Mja, mjo. Dock är det inte för att DS220j blivit dyrare utan det är för att DS110j är på tillfällig rea hos komplett. Synologys produkter är väldigt sällan på rea och har ett stabilt (och på sista tiden ökande) pris.

Jag vet inte vad du planerat för hårddisk men mitt förslag är att du går ned i storlek där istället för att hoppas på att NASen blir billigare. Du kan ju alltid köpa en till (i framtiden billigare) disk i tvåslotsvarianten sen.

Är priset ett stort bekymmer finns det billigare varianter. T.ex. bygga själv via raspberry pi, men är du inte jätteintresserad av att meka allt från scratch och lösa backup själv så är det rätt många timmars jobb för att få till samma som tar minuter med synologyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mja, mjo. Dock är det inte för att DS220j blivit dyrare utan det är för att DS110j är på tillfällig rea hos komplett. Synologys produkter är väldigt sällan på rea och har ett stabilt (och på sista tiden ökande) pris.

Jag vet inte vad du planerat för hårddisk men mitt förslag är att du går ned i storlek där istället för att hoppas på att NASen blir billigare. Du kan ju alltid köpa en till (i framtiden billigare) disk i tvåslotsvarianten sen.

Är priset ett stort bekymmer finns det billigare varianter. T.ex. bygga själv via raspberry pi, men är du inte jätteintresserad av att meka allt från scratch och lösa backup själv så är det rätt många timmars jobb för att få till samma som tar minuter med synologyn.

Tack för tipset även om jag inte har kollat på hårddisk än. Funderar faktiskt på att gå ner i storlek på en TV jag har beställt istället. Skiljer 1000 kr mellan 50 respektive 55 tum. Behöver inte 55-tum men när jag beställde var prisskillnaden bara 500 kr men nu kan jag få typ samma modell fast för 1000 kr mindre. Så funderar på detta.

Med tanke på skillnaderna som har nämnts tidigare mellan DS120J och DS220J så känns ändå DS220J som det rätta valet. Lägger alltså hellre 900 kr på detta än 1000 kr för fem tum större TV.

Permalänk
Moderator
Skrivet av kalle-anka:

Jag rekommenderar dej att kolla in en YouTube kanal som heter NASCompares. Det är en kanal som verkligen nördar ner sig i allt som handlar om NAS:ar.

Här har du sökresultatet för DS220 för att ta ett exempel.
https://www.youtube.com/channel/UCFyP17HoU-vpxhIpGXnXx2g/sear...

Började kolla på filmen som jämför 220J med 220+. Hans snack om ARM som arkitektur ger mig tyvärr dåliga vibbar direkt. Helt klart är ARM och x86 generellt bra på olika saker, men att komma med synpunkten att ARM generellt är en sämre platform som bara lämpar sig för enklare uppgifter visar bara att man helt tappat kopplingen till verkligheten, och det gäller även om filmen har ett år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

DS110J? Antar att du menar DS120J för det är den jag menar.

Bygga är inget alternativ utan det blir en Synology DS220J.