Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips och råd. Känns mycket tryggare att köpa nu med lite mer kött på benen.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dej att kolla in en YouTube kanal som heter NASCompares. Det är en kanal som verkligen nördar ner sig i allt som handlar om NAS:ar.

Här har du sökresultatet för DS220 för att ta ett exempel.
https://www.youtube.com/channel/UCFyP17HoU-vpxhIpGXnXx2g/sear...

Permalänk
Inaktiv

Nu skiljer det tråkigt nog inte bara 700 kr utan 900 kr mellan DS120J och DS220J. Kanske inte mycket pengar för vissa men för mig är det. Kanske vänta och se om DS220J kommer ner lite i pris också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu skiljer det tråkigt nog inte bara 700 kr

Mja, mjo. Dock är det inte för att DS220j blivit dyrare utan det är för att DS110j är på tillfällig rea hos komplett. Synologys produkter är väldigt sällan på rea och har ett stabilt (och på sista tiden ökande) pris.

Jag vet inte vad du planerat för hårddisk men mitt förslag är att du går ned i storlek där istället för att hoppas på att NASen blir billigare. Du kan ju alltid köpa en till (i framtiden billigare) disk i tvåslotsvarianten sen.

Är priset ett stort bekymmer finns det billigare varianter. T.ex. bygga själv via raspberry pi, men är du inte jätteintresserad av att meka allt från scratch och lösa backup själv så är det rätt många timmars jobb för att få till samma som tar minuter med synologyn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Mja, mjo. Dock är det inte för att DS220j blivit dyrare utan det är för att DS110j är på tillfällig rea hos komplett. Synologys produkter är väldigt sällan på rea och har ett stabilt (och på sista tiden ökande) pris.

Jag vet inte vad du planerat för hårddisk men mitt förslag är att du går ned i storlek där istället för att hoppas på att NASen blir billigare. Du kan ju alltid köpa en till (i framtiden billigare) disk i tvåslotsvarianten sen.

Är priset ett stort bekymmer finns det billigare varianter. T.ex. bygga själv via raspberry pi, men är du inte jätteintresserad av att meka allt från scratch och lösa backup själv så är det rätt många timmars jobb för att få till samma som tar minuter med synologyn.

Tack för tipset även om jag inte har kollat på hårddisk än. Funderar faktiskt på att gå ner i storlek på en TV jag har beställt istället. Skiljer 1000 kr mellan 50 respektive 55 tum. Behöver inte 55-tum men när jag beställde var prisskillnaden bara 500 kr men nu kan jag få typ samma modell fast för 1000 kr mindre. Så funderar på detta.

Med tanke på skillnaderna som har nämnts tidigare mellan DS120J och DS220J så känns ändå DS220J som det rätta valet. Lägger alltså hellre 900 kr på detta än 1000 kr för fem tum större TV.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag rekommenderar dej att kolla in en YouTube kanal som heter NASCompares. Det är en kanal som verkligen nördar ner sig i allt som handlar om NAS:ar.

Här har du sökresultatet för DS220 för att ta ett exempel.
https://www.youtube.com/channel/UCFyP17HoU-vpxhIpGXnXx2g/sear...

Började kolla på filmen som jämför 220J med 220+. Hans snack om ARM som arkitektur ger mig tyvärr dåliga vibbar direkt. Helt klart är ARM och x86 generellt bra på olika saker, men att komma med synpunkten att ARM generellt är en sämre platform som bara lämpar sig för enklare uppgifter visar bara att man helt tappat kopplingen till verkligheten, och det gäller även om filmen har ett år på nacken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Mja, mjo. Dock är det inte för att DS220j blivit dyrare utan det är för att DS110j är på tillfällig rea hos komplett. Synologys produkter är väldigt sällan på rea och har ett stabilt (och på sista tiden ökande) pris.

Jag vet inte vad du planerat för hårddisk men mitt förslag är att du går ned i storlek där istället för att hoppas på att NASen blir billigare. Du kan ju alltid köpa en till (i framtiden billigare) disk i tvåslotsvarianten sen.

Är priset ett stort bekymmer finns det billigare varianter. T.ex. bygga själv via raspberry pi, men är du inte jätteintresserad av att meka allt från scratch och lösa backup själv så är det rätt många timmars jobb för att få till samma som tar minuter med synologyn.

DS110J? Antar att du menar DS120J för det är den jag menar.

Bygga är inget alternativ utan det blir en Synology DS220J.

Permalänk
Inaktiv

Inte blivit nån NAS än men ska nu köpa en.

Kollade på videor som jämför DS220J med DS220+ och DSJ220J med DS120J. Även läst omdömen.

Att DS220+ är snabb låter ju bra men man nämner också tusentals användare, övervakningskameror etc. Detta är ju helt onödigt för mig. Det är alltså bara jag som ska använda min NAS och jag har absolut inga planer på rigga upp övervakningskameror.

Jag vill bara slippa lagra allt på en eller flera enheter och istället samla allt på en NAS som jag enkelt kan nå från mina enheter och hemifrån samt med automatiskt backup till extern HDD och molntjänst. Sen visa eget materialet (foto/videor) på TV.

Duger DS220J/DS120J då trots att de inte är lika snabba som DS220+? 2 GB RAM är ju helt klart mer än 0,5 GB RAM (tydligen kan man expandera det på DS220+ också). Dock känns det onödigt om jag ändå inte kommer märka av prestandaskillnaden för mina behov.

Sen angående DS220J och DS120J så förstår jag att man kan flytta diskarna till en ny NAS senare. Då det kan dröja väldigt många år innan jag fyller några TB (om jag ens gör det...) så känns 1 fack egentligen helt rimligt. Det enda som talar emot DS120J är att den bara erbjuder USB 2.0 vilket känns dåligt om man ska koppla en extern HDD som ska göra backup av NAS. Dumt att Synology inte har USB 3.0 även på DS120J för det blir näst avgörande. Fast jag kanske inte måste göra backup via extern HDD utan kan nöja mig med molnet.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet att modeller med 20 i namnet är från 2020. Dock såg jag nu att DS118 har bättre specifikationer än både DS120J och DS220J. Då Synology fortfarande säljer och marknadsförs dessa, är det då fel att köpa 2018 årsmodell?

DS118 har samma CPU som DS220J, USB 3.0 och mer RAM än både DS220J och DS120J. Den kostar lika mycket som DS220J men eftersom jag inte behöver 2 platser så kanske mer RAM vore önskvärt?

https://www.synology.com/en-global/products/compare/DS118/DS1...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

Jag vet att modeller med 20 i namnet är från 2020. Dock såg jag nu att DS118 har bättre specifikationer än både DS120J och DS220J. Då Synology fortfarande säljer och marknadsförs dessa, är det då fel att köpa 2018 årsmodell?

DS118 har samma CPU som DS220J, USB 3.0 och mer RAM än både DS220J och DS120J. Den kostar lika mycket som DS220J men eftersom jag inte behöver 2 platser så kanske mer RAM vore önskvärt?

https://www.synology.com/en-global/products/compare/DS118/DS1...

Det låter helt ok tycker jag. Du har övervägt dina alternativ väl. Plus-modellerna behöver du inte, vilket du ju också själv konstaterat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det låter helt ok tycker jag. Du har övervägt dina alternativ väl. Plus-modellerna behöver du inte, vilket du ju också själv konstaterat.

Tack. Kände att DS118 ger mig mer för pengarna än både DS120J och DS220J även om det bara är 1 fack. Förstått att folk rekommenderar 2 fack men enda anledningen till det verkar vara möjligheten att kunna utöka utrymmet.

Har lågt lagringsbehov i jämförelse med andra och jag ser inte varför det skulle ändras de kommande åren. Har redan hur många år som helst bakom mig. Känns till och med overkill att köpa 4 TB HDD, men då nån sa att det var mest prisvärt så får det bli så stort. Märkte att det knappt skiljde något mellan 2-3 TB och 4 TB och då är det klart man lika gärna kan ta den större. Även om 1 TB känns långt borta...

Vilken 4 TB HDD rekommenderar ni? Ska helst finnas hos Webhallen. Enda önskemålet är låg ljudnivå, om det har något med val av HDD att göra.

Funderar på någon av de två billigare från listan nedan, tog med en dyrare bara för jämförelse. Förstår inte riktigt vilken betydelse siffrorna har.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit den översta i listan 5400RPM är 5400 Rotations Per Minute. Ju långsammare den snurrar desto tystare/mindre vibrationer ger den generellt, men nackdelen är att den blir lite långsammare. Men för hemmanas så är 5400 oftast rekommenderat då man inte behöver den prestandaboosten (iaf inte i ditt fall).

Permalänk
Medlem

Tror att du kommer vara nöjd och att det kommer räcka med de 4 tb för dig ett bra tag, men kan ändå svara på varför det kan vara bra att man tar mer än man tror man kommer behöva. Iom att tekniken utvecklas och kameror får allt högre upplösning och fler har mycket större lagringsutrymme med tiden, så kommer även bilderna/filmerna ta upp mer och mer plats. För några år sen tog en mobilbild upp några kilobyte bara, men nu kan de komma upp i flera megabyte, kanske 10-50 ggr mer utrymme. Vad jag fyllde på 1 år 2010 tar kanske 2 veckor idag. Men det går ju såklart att köpa en till hårddisk på den tiden också

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju dem (jag är en) som ser allt fria utrymme och får för sig att man måste ju fylla det med något, så man börjar samla på sig mer än man kanske behöver. Börjar rippa alla gamla CDs som står på hyllan, scannar in alla fysiska foton, sparar ner videos och filmer från nätet etc., bara för att man kan.

Permalänk
Medlem

Det där med RPM är inte alltid det stämmer. Var ett hubaloo om att de sålde 7900 RPM diskar som 5900 RPM diskar.
Dvs kunderna fick en disk som snurrade snabbare än vad specifikationen sa, tillverkaren försökte slingra sig med att det var typ "5900 RPM like performance" eller vad det var.. Men det kan ju kvitta i det stora hela.

Eftersom du kommer att köra en disk läs vilken modell av Seagate's diskar som det följer med DataRecovery till.
Detta gör att om olyckan skulle vara framme och du inte har backup på din data så försöker de att återställa datan från disken till dig på garantin.

Jag vet hur träligt det är att förlora data, när min Raid-5 rasade på min första NAS som var en Qnap. Gick över till Synology efter det men behöver nu igen tänka på om jag ska byta då den DS3612xs kommer sluta supporteras av Synology på säkerhetsuppdateringar nu under sommaren.

Diskar har blivit så jäkla dyra på senare år så jag drar nog på det så länge jag kan.

Säg också vilken online backup tjänst som du kommer att använda och vad du tycker om den.
(För backup bör du ha, annars kommer du att komma ihåg den här tråden där många pratat sig varma för backup när det händer något i framtiden.)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Satsa på diskar avsedda för nas, de är konstruerade för att gå 24/7 och är inte märkbart dyrare

/edit och avsedda för raid om man vill köra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martengooz:

Skulle tagit den översta i listan 5400RPM är 5400 Rotations Per Minute. Ju långsammare den snurrar desto tystare/mindre vibrationer ger den generellt, men nackdelen är att den blir lite långsammare. Men för hemmanas så är 5400 oftast rekommenderat då man inte behöver den prestandaboosten (iaf inte i ditt fall).

Tack för rekommendationen.

Skrivet av martengooz:

Tror att du kommer vara nöjd och att det kommer räcka med de 4 tb för dig ett bra tag, men kan ändå svara på varför det kan vara bra att man tar mer än man tror man kommer behöva. Iom att tekniken utvecklas och kameror får allt högre upplösning och fler har mycket större lagringsutrymme med tiden, så kommer även bilderna/filmerna ta upp mer och mer plats. För några år sen tog en mobilbild upp några kilobyte bara, men nu kan de komma upp i flera megabyte, kanske 10-50 ggr mer utrymme. Vad jag fyllde på 1 år 2010 tar kanske 2 veckor idag. Men det går ju såklart att köpa en till hårddisk på den tiden också

Absolut att det är bättre att ha mer än man behöver. Kan dock inte föreställa mig 4 TB då jag endast lagrar eget material d.v.s. inte spelfilmer eller ens musik (okej två spelfilmer på 1-2 GB vardera). Alltså endast egna fotografier, videoklipp och dokument. Totalt 25 GB idag... Har dock ett kommande digitaliseringsprojekt (skanna fysiska fotografier).

Om jag skannar i TIFF (största filformatet som är oförstörande) och räknar 24 MB per bild och multiplicera det med 5000 (överdrivet, vet inte hur många det rör sig om, kanske inte ens 1000), så blir det 120 000 MB d.v.s. 120 GB. Det är ju ingenting på 4 TB.

Skrivet av martengooz:

Sen finns det ju dem (jag är en) som ser allt fria utrymme och får för sig att man måste ju fylla det med något, så man börjar samla på sig mer än man kanske behöver. Börjar rippa alla gamla CDs som står på hyllan, scannar in alla fysiska foton, sparar ner videos och filmer från nätet etc., bara för att man kan.

Känner inte igen mig i det tankesättet. Att jag måste fylla med något bara för jag har ledigt utrymme. Jag är tvärtom väldigt duktig på att rensa och radera sånt jag inte längre behöver eller vill behålla.

Blivit hård med fotografier och kommer rensa ännu mer. Trött på foton på onödiga ting. Försöker vara restriktiv både i vad jag fotar/filmar men också sparar. Detta för att det ska bli en rolig nostalgitripp att gå igenom/sätta ihop. Om man har för många foton på ointressanta ting eller för många foton av samma tillfälle, så orkar man inte kolla på allt. Då förlorar det sitt syfte för mig. Försökt rensa bland fysiska fotografier också och tänka "vad skulle mina barn eller släkt vilja se?". De vill nog inte se tusentals foton av mig t.ex. men gärna några väl utvalda från olika perioder i livet. Tyckte jag rensade bra i början men inser att jag kanske behöver rensa ännu mer. Jag förstår svårigheten i att rensa, man tänker att man måste ju spara allt. Försöker istället tänka att jag måste spara det bästa.

Redan digitaliserat det lilla som fanns i videomaterial. Usel kvalité (dåtidens fel, inte digitaliseringen) men då det är så lite material så blir det lilla materialet ännu viktigare. Att få se människor som inte längre lever på rörlig bild.

Skrivet av Gustav-P:

Det där med RPM är inte alltid det stämmer. Var ett hubaloo om att de sålde 7900 RPM diskar som 5900 RPM diskar.
Dvs kunderna fick en disk som snurrade snabbare än vad specifikationen sa, tillverkaren försökte slingra sig med att det var typ "5900 RPM like performance" eller vad det var.. Men det kan ju kvitta i det stora hela.

Eftersom du kommer att köra en disk läs vilken modell av Seagate's diskar som det följer med DataRecovery till.
Detta gör att om olyckan skulle vara framme och du inte har backup på din data så försöker de att återställa datan från disken till dig på garantin.

Jag vet hur träligt det är att förlora data, när min Raid-5 rasade på min första NAS som var en Qnap. Gick över till Synology efter det men behöver nu igen tänka på om jag ska byta då den DS3612xs kommer sluta supporteras av Synology på säkerhetsuppdateringar nu under sommaren.

Diskar har blivit så jäkla dyra på senare år så jag drar nog på det så länge jag kan.

Säg också vilken online backup tjänst som du kommer att använda och vad du tycker om den.
(För backup bör du ha, annars kommer du att komma ihåg den här tråden där många pratat sig varma för backup när det händer något i framtiden.)

Tack för tipset om Seagate Rescue Data Recovery. Seagate IronWolf ST4000VN006 256MB 4TB ska enligt Netonnets specifikation erbjuda 3 års Seagate Rescue Data Recovery (står inte lika mycket hos Webhallen men de säljer samma modell).

Ja, jag ska absolut göra online backup. Inte kollat på vilka tjänster som finns än men något får det bli. Nån rekommendation där kanske?

Angående backup så tänkte jag även koppla min externa LaCie Rugged (500 GB) och göra backup till den också. Den kommer inte skydda mot t.ex. brand men den bör skydda mot hårddiskhaveri? Om hårddisken kraschar en dag så ska det väl inte påverka inkopplad extern hårddisk?

På tal om detta med extern hårddisk. Vad betyder Kopiera USB / SD under Externa portar i denna jämförelsetabell? https://www.synology.com/sv-se/products/compare/DS118/DS218/D...

Skrivet av MegaMuztek:

Satsa på diskar avsedda för nas, de är konstruerade för att gå 24/7 och är inte märkbart dyrare

/edit och avsedda för raid om man vill köra det.

Alla i listan står det "NAS" på bilden så antar alla är för NAS. Kan inte läsa något om RAID dock. Är det speciella diskar för RAID? Nu är min tanke 1 fack men om man i framtiden köper en ny NAS med fler fack, blir då en disk utan RAID ett problem/behöver ersättas? Kan en disk avsedd för RAID även fungera utan RAID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för rekommendationen.

Absolut att det är bättre att ha mer än man behöver. Kan dock inte föreställa mig 4 TB då jag endast lagrar eget material d.v.s. inte spelfilmer eller ens musik (okej två spelfilmer på 1-2 GB vardera). Alltså endast egna fotografier, videoklipp och dokument. Totalt 25 GB idag... Har dock ett kommande digitaliseringsprojekt (skanna fysiska fotografier).

Om jag skannar i TIFF (största filformatet som är oförstörande) och räknar 24 MB per bild och multiplicera det med 5000 (överdrivet, vet inte hur många det rör sig om, kanske inte ens 1000), så blir det 120 000 MB d.v.s. 120 GB. Det är ju ingenting på 4 TB.

Känner inte igen mig i det tankesättet. Att jag måste fylla med något bara för jag har ledigt utrymme. Jag är tvärtom väldigt duktig på att rensa och radera sånt jag inte längre behöver eller vill behålla.

Blivit hård med fotografier och kommer rensa ännu mer. Trött på foton på onödiga ting. Försöker vara restriktiv både i vad jag fotar/filmar men också sparar. Detta för att det ska bli en rolig nostalgitripp att gå igenom/sätta ihop. Om man har för många foton på ointressanta ting eller för många foton av samma tillfälle, så orkar man inte kolla på allt. Då förlorar det sitt syfte för mig. Försökt rensa bland fysiska fotografier också och tänka "vad skulle mina barn eller släkt vilja se?". De vill nog inte se tusentals foton av mig t.ex. men gärna några väl utvalda från olika perioder i livet. Tyckte jag rensade bra i början men inser att jag kanske behöver rensa ännu mer. Jag förstår svårigheten i att rensa, man tänker att man måste ju spara allt. Försöker istället tänka att jag måste spara det bästa.

Redan digitaliserat det lilla som fanns i videomaterial. Usel kvalité (dåtidens fel, inte digitaliseringen) men då det är så lite material så blir det lilla materialet ännu viktigare. Att få se människor som inte längre lever på rörlig bild.

Tack för tipset om Seagate Rescue Data Recovery. Seagate IronWolf ST4000VN006 256MB 4TB ska enligt Netonnets specifikation erbjuda 3 års Seagate Rescue Data Recovery (står inte lika mycket hos Webhallen men de säljer samma modell).

Ja, jag ska absolut göra online backup. Inte kollat på vilka tjänster som finns än men något får det bli. Nån rekommendation där kanske?

Angående backup så tänkte jag även koppla min externa LaCie Rugged (500 GB) och göra backup till den också. Den kommer inte skydda mot t.ex. brand men den bör skydda mot hårddiskhaveri? Om hårddisken kraschar en dag så ska det väl inte påverka inkopplad extern hårddisk?

På tal om detta med extern hårddisk. Vad betyder Kopiera USB / SD under Externa portar i denna jämförelsetabell? https://www.synology.com/sv-se/products/compare/DS118/DS218/D...

Alla i listan står det "NAS" på bilden så antar alla är för NAS. Kan inte läsa något om RAID dock. Är det speciella diskar för RAID? Nu är min tanke 1 fack men om man i framtiden köper en ny NAS med fler fack, blir då en disk utan RAID ett problem/behöver ersättas? Kan en disk avsedd för RAID även fungera utan RAID?

Missade att de var för NAS, då är de också bra för raid om man vill köra det. Fördelen med raid är att en disk kan krascha utan att du förlorar information. Nackdelen är att det kostar mer för samma lagringsutrymme.
Själv har jag byggt en NAS av en äldre dator och kör truenas som OS, det är gratis, delarna hade jag så behövde bara köpa 5 diskar 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Vad betyder Kopiera USB / SD under Externa portar i denna jämförelsetabell? https://www.synology.com/sv-se/products/compare/DS118/DS218/D...

Försöker hitta svaret själv och fann detta:
https://www.synology.com/sv-se/dsm/6.2/software_spec/usb_copy

Kan jag inte koppla in min externa HDD till DS118 och göra backup till den?

Annars verkar det bara som att DS218 stödjer det d.v.s. inte ens DS220J vilket verkar konstigt. För nån sa väl här att jag kunde koppla in min externa HDD och göra backup?

https://www.synology.com/sv-se/products/compare/DS118/DS120j/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Försöker hitta svaret själv och fann detta:
https://www.synology.com/sv-se/dsm/6.2/software_spec/usb_copy

Kan jag inte koppla in min externa HDD till DS118 och göra backup till den?

Jag hoppas någon annan som använder dessa enheter kan svara dig.

Använder själv inte USB copy på mina Synology så jag kan inte ge dig svar på din fråga.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Du får läsa manualerna för respektive modell - de är ofta nedladdningsbara och du får i detalj gå igenom funktion för funktion.

Om det finns simulerad version av Synologys gränssnitt för PC i windows/Linux får dock någon annan svara på...

Det är svårt att få med alla finesser i en översiktsblad för en produkt, och speciellt backupdelarna brukar man ofta hoppa över - fast det är egentligen dom viktigaste - vilket man inser om inte annat den dagen när diskarna i NAS:en har av någon orsak havererat eller filerna blivit krypterade av en ransomware...

Jag har dock svårt att tro att man skulle ta bort funktionalitet i en nyare modell utan snarare att man lägger till ytterligare funktioner och lyfter fram dom istället.

Permalänk
Inaktiv

Hämtade databadet för DS118 men förstår ändå inte vad kopiera USB / SD betyder då det i databladet för DS118 står följande:

Citat:

Enkla lösningar för säkerhetskopiering

Med inkrementell säkerhetskopiering på blocknivå och deduplicering mellan
versioner tillhandahåller Synology Hyper Backup säkerhetskopiering i flera versioner
med optimerat utnyttjande av lagring och gör att data kan säkerhetskopieras till
flera destinationer, exempelvis lokala delade mappar, externa hårddiskar, delade
nätverksmappar, rsync-servrar och publika molntjänster.

Med andra ord låter det ju som att man kan göra backup till extern hårddisk?

Får helt enkelt chatta med teknisk support när de är tillgängliga för att fråga mer om kopiera USB / SD i jämförelsetabellen (finns bara på DS218 och DS220+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det där med RPM är inte alltid det stämmer. Var ett hubaloo om att de sålde 7900 RPM diskar som 5900 RPM diskar.
Dvs kunderna fick en disk som snurrade snabbare än vad specifikationen sa, tillverkaren försökte slingra sig med att det var typ "5900 RPM like performance" eller vad det var.. Men det kan ju kvitta i det stora hela.

Du pratar om WD-RED - De fuskar med varvtalen till sådan grad att de ljög om det till och med i SMART och när de blev påkomna med timingmätning och akustiska mätningar så hänvisar de till sitt datablad att det står "variabel hastighet" - men inte på det sättet som folk uppfattar det då de mot bättre vetande aldrig har funnits hårddiskar som varierar i spindelvarvtal medans disken arbetar (dock kan standbylägen sättas till en lägre spindelhastighet) och WD menar att det är variabel hastighet mellan modell och batch av diskar i WD-RED serien - inte att enheten kan variera upp och ned i varvtal - och speciellt illa var det när folk valde WD-RED just för att med 5400/5900 RPM förväntade sig tystare diskar men fick 7200 RPM-disker med långsammare armrörelser (för att det inte skulle ticka så ljudligt som det blir med snabbar armrörelser) gentemot vanliga 7200 RPM diskar från Seagate och Toshiba och med detta också blev tröttare i sökning och överföringshastighet än konkurrenterna.

Den andra fulheten var att man förde in SMR-teknik i WD-RED utan att säga det eller sänka priset på dessa enheter och det small så att det rök på servrar som arbetar med ZFS som filsystem...

Permalänk
Medlem

Köp det här:
2x4TB refurbade diskar. (kört med sådana själv och fyndade jämt på WDs hemsida. diskarna levde lika länge som icke refurbade)
https://www.webhallen.com/se/product/267313-Seagate-Intern-Ha...

https://www.webhallen.com/se/product/280022-Synology-DiskStat...

Skippa 220j. 512MB-minne är inget kul att jobba med.

Permalänk
Medlem

Va!, kör man fortfarande med 512 MB RAM i en köpeNAS år 2022 ???

min gamla Netgear-NAS köpt för +5 år sedan har 2GB RAM och det är verkligen inte nutid.

Håller med att 512 MB RAM är på tok för lite - välj annat och helst inte mindre än 2 GB RAM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Köp det här:
2x4TB refurbade diskar. (kört med sådana själv och fyndade jämt på WDs hemsida. diskarna levde lika länge som icke refurbade)
https://www.webhallen.com/se/product/267313-Seagate-Intern-Ha...

https://www.webhallen.com/se/product/280022-Synology-DiskStat...

Skippa 220j. 512MB-minne är inget kul att jobba med.

Behöver inte 2 fack och köper helst en ny disk och det är inga större pengar i sammanhanget.

Skrivet av xxargs:

Va!, kör man fortfarande med 512 MB RAM i en köpeNAS år 2022 ???

min gamla Netgear-NAS köpt för +5 år sedan har 2GB RAM och det är verkligen inte nutid.

Håller med att 512 MB RAM är på tok för lite - välj annat och helst inte mindre än 2 GB RAM.

Håller med om att 512 MB låter snålt, speciellt när äldre modeller har mer. Kan inte riktigt se hur DS120J är en uppföljare av DS118. Visserligen kostar DS118 mer än DS120J (DS218 kostar också mer än DS220J) men det kan ju bli dyrt om upplevelsen blir dålig.

Behöver nog inga 2 GB RAM för mitt ändamål och 2 GB återfinns bara i DS218 och DS220+ d.v.s. i prisklassen 3000-4000 kr. Alla under har 512 MB eller 1 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Behöver inte 2 fack och köper helst en ny disk och det är inga större pengar i sammanhanget.

Håller med om att 512 MB låter snålt, speciellt när äldre modeller har mer. Kan inte riktigt se hur DS120J är en uppföljare av DS118. Visserligen kostar DS118 mer än DS120J (DS218 kostar också mer än DS220J) men det kan ju bli dyrt om upplevelsen blir dålig.

Behöver nog inga 2 GB RAM för mitt ändamål och 2 GB återfinns bara i DS218 och DS220+ d.v.s. i prisklassen 3000-4000 kr. Alla under har 512 MB eller 1 GB.

Ska man ändå slänga 2000 kr på en NAS så kan man lika gärna slänga 1000 kr till. Alla j-modeller är ju snikmodeller, med arm-soc och lite minne.

Ditt usecase måste vara rätt unikt då ett enfacks NAS har ju bara begränsningar. Om du någonsin behöver växa eller får ett fel på disken så blir det downtime. Du måste hämta backupen, köpa ny disk, dra ned backupen. 2-fack är redan 2 fack för lite. Man kör ju RAID för att få låg downtime.

Frågan blir då varför du ska ha en NAS överhuvudtaget, funkar inte det med en extern USB disk, 4TB och så kör du backup mot den hela tiden. 1 tusing istället för 4 tusen i sjön.

Sen får du inte glömma bitrot som är ett reellt problem. Din data måste "scrubbas" med jämna mellanrum och därför är BTRFS så bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Ska man ändå slänga 2000 kr på en NAS så kan man lika gärna slänga 1000 kr till. Alla j-modeller är ju snikmodeller, med arm-soc och lite minne.

Ditt usecase måste vara rätt unikt då ett enfacks NAS har ju bara begränsningar. Om du någonsin behöver växa eller får ett fel på disken så blir det downtime. Du måste hämta backupen, köpa ny disk, dra ned backupen. 2-fack är redan 2 fack för lite. Man kör ju RAID för att få låg downtime.

Frågan blir då varför du ska ha en NAS överhuvudtaget, funkar inte det med en extern USB disk, 4TB och så kör du backup mot den hela tiden. 1 tusing istället för 4 tusen i sjön.

Sen får du inte glömma bitrot som är ett reellt problem. Din data måste "scrubbas" med jämna mellanrum och därför är BTRFS så bra.

Finns fördelar med ARM också som att de drar mindre ström. De behövde inte snåla på minnet dock.

Jag är väl unik (?) på det sättet att jag inte har några TB i lagringsbehov. Har ynka 25 GB idag även om det kommer bli mer men knappast någon TB. Därför ser jag det mer som att kasta pengarna i sjön att köpa en NAS med flera fack. Den dagen det behövs (om den dagens ens kommer) så är det säkert så långt fram i tiden att jag lika gärna kan köpa en ny NAS. Fungerar fortfarande den gamla kan den fortfarande användas med större HDD på en annan plats exempelvis. Även hört man kan synka en NAS med en annan.

Downtime är knappast ett problem. Kör jag backup på extern HDD och i molnet så ser jag ingen downtime. Ej känslig för downtime heller. Finns inget som skulle störa min tid av att behöva köpa en ny HDD (så länge jag har säker backup).

NAS vill jag ha för enkel åtkomst till mina filer på alla enheter samt hemifrån. Visst har jag åtkomst till mina filer i ett moln också men en NAS synkar ju automatiskt till molnet (och inkopplad extern HDD). Hur ska jag göra det manuellt om jag inte kan ha extern HDD inkopplad jämt? Påminna mig själv om att göra ny backup och samtidigt synka till molnet?

Jag köper inte en NAS för att köra nån egen server, hemsida, kameraövervakning eller för att dela med någon. Den är endast till för mig själv så att jag enkelt kan nå allt mitt material från alla enheter och hemifrån samt automatiskt backup till en molntjänst samt inkopplad extern HDD. Du menar att det finns ett bättre och billigare alternativ till det?

Kan givetvis köpa DS120J istället för DS118, det blir billigare. Kostar 996 kr nu via Amazon.se men den har förutom 512 MB arbetsminne bara USB 2.0 vilket får mig att vilja lägga 822 kr eller mer (beroende på återförsäljare) för det dubbla arbetsminnet och USB 3.0. Vet inte om det är feltänkt eller ej. Märker jag av skillnaden på 512 MB och 1 GB? USB 2.0 känns dock inte vettigt för dataöverföring till extern HDD. Å andra sidan kan jag ju skippa det helt och bara göra backup till molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Finns fördelar med ARM också som att de drar mindre ström. De behövde inte snåla på minnet dock.

Jag är väl unik (?) på det sättet att jag inte har några TB i lagringsbehov. Har ynka 25 GB idag även om det kommer bli mer men knappast någon TB. Därför ser jag det mer som att kasta pengarna i sjön att köpa en NAS med flera fack. Den dagen det behövs (om den dagens ens kommer) så är det säkert så långt fram i tiden att jag lika gärna kan köpa en ny NAS. Fungerar fortfarande den gamla kan den fortfarande användas med större HDD på en annan plats exempelvis. Även hört man kan synka en NAS med en annan.

Downtime är knappast ett problem. Kör jag backup på extern HDD och i molnet så ser jag ingen downtime. Ej känslig för downtime heller. Finns inget som skulle störa min tid av att behöva köpa en ny HDD (så länge jag har säker backup).

NAS vill jag ha för enkel åtkomst till mina filer på alla enheter samt hemifrån. Visst har jag åtkomst till mina filer i ett moln också men en NAS synkar ju automatiskt till molnet (och inkopplad extern HDD). Hur ska jag göra det manuellt om jag inte kan ha extern HDD inkopplad jämt? Påminna mig själv om att göra ny backup och samtidigt synka till molnet?

Jag köper inte en NAS för att köra nån egen server, hemsida, kameraövervakning eller för att dela med någon. Den är endast till för mig själv så att jag enkelt kan nå allt mitt material från alla enheter och hemifrån samt automatiskt backup till en molntjänst samt inkopplad extern HDD. Du menar att det finns ett bättre och billigare alternativ till det?

Kan givetvis köpa DS120J istället för DS118, det blir billigare. Kostar 996 kr nu via Amazon.se men den har förutom 512 MB arbetsminne bara USB 2.0 vilket får mig att vilja lägga 822 kr eller mer (beroende på återförsäljare) för det dubbla arbetsminnet och USB 3.0. Vet inte om det är feltänkt eller ej. Märker jag av skillnaden på 512 MB och 1 GB? USB 2.0 känns dock inte vettigt för dataöverföring till extern HDD. Å andra sidan kan jag ju skippa det helt och bara göra backup till molnet.

Läste igenom hela tråden och såg att ämnet var uttömt. Har inga fler råd att ge

Permalänk
Inaktiv

Angående Kopiera USB / SD: https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/USBCopy

Såvida jag inte tolkar texten fel så möjliggör det automatiskt backup till inkopplad extern HDD? Långt ifrån alla modeller har stöd för denna funktion, speciellt inte de billigare.

Vet inte om NAS är rätt eller fel för mig. Är inte villig att betala 3-4k för mitt ändamål.

Funderar på om min externa HDD ens mår bra av att vara inkopplad 24/7 eftersom det finns specifika diskar för NAS. Så den kanske ger upp sen även om den har fungerat felfritt i flera år nu. Dock aldrig varit konstant inkopplad. Kopplar bara i den då och då och gör manuell backup.

Då blir USB 3.0 inte så viktigt så kanske kan snåla och köpa DS120J istället för DS118 då.