Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag gav dig precis ett väldigt tydligt svar på vad min bild av det är, och varför jag tycker att BTC fundamentalt är brutalt undervärderat, även vid ATH på 69k dollar...

Jag antar att du lånar för fullt nu så att du kan köpa mer BTC om den är så brutalt undervärderad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag antar att du lånar för fullt nu så att du kan köpa mer BTC om den är så brutalt undervärderad?

Nepp, det gör jag definitivt inte, eftersom jag är helt medveten om att jag kan ha fel, därför sprider jag mina risker och köper många olika tillgångar som jag anser är undervärderade (sedan viktar jag ju såklart och köper mer av det jag anser är rejält undervärderat och mindre av det jag anser är lite mindre undervärderat). Men riskspridning är ju såklart en av de viktigaste sakerna att tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nepp, det gör jag definitivt inte, eftersom jag är helt medveten om att jag kan ha fel, därför sprider jag mina risker och köper många olika tillgångar som jag anser är undervärderade (sedan viktar jag ju såklart och köper mer av det jag anser är rejält undervärderat och mindre av det jag anser är lite mindre undervärderat). Men riskspridning är ju såklart en av de viktigaste sakerna att tänka på

Det låter klokt.

Permalänk

Jag sålde 70% i februari. Har börjat fylla på nu och har 30% kvar i kontanter. Är student och lägger undan sommarjobbslönerna också. Sen är tanken att jag ska lägga undan hela CSN lånet 8000/mån + de 30% som är kvar att investera. och sedan bo hemma och leva på CSN bidraget fram till nästa sommar ungefär. Det blir 300k om man inte räknar med upp/nergångar

All in, vi är på samma nivå nu som innan covid dippen och jag tror och hoppas att det inte sjunker mycket mer än såhär nu. Jag har just nu avanza zero, spiltan, Investor, sandvik, lite avanza world tech, lite nio, lite Handelsbanken hållbar energi. Är det ok? Vad ska jag lägga in kommande insättningar på? Jag tänkte nog avanza zero, sandvik och spiltan

och på sånt där af konto har jag 40k på swedbank ny teknik och technology, har tappat -30% på swedbankfonderna sedan innan covid, lite tråkigt, vet inte riktigt vad jag ska göra med dessa. Kanske läge att sälja dom och ta ut från af så man slipper skatta så extremt när det ändå sjunkit, och lägga på isk istället.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag sålde 70% i februari. Har börjat fylla på nu och har 30% kvar i kontanter. Är student och lägger undan sommarjobbslönerna också. Sen är tanken att jag ska lägga undan hela CSN lånet 8000/mån + de 30% som är kvar att investera. och sedan bo hemma och leva på CSN bidraget fram till nästa sommar ungefär. Det blir 300k om man inte räknar med upp/nergångar

All in, vi är på samma nivå nu som innan covid dippen och jag tror och hoppas att det inte sjunker mycket mer än såhär nu. Jag har just nu avanza zero, spiltan, Investor, sandvik, lite avanza world tech, lite nio, lite Handelsbanken hållbar energi. Är det ok? Vad ska jag lägga in kommande insättningar på? Jag tänkte nog avanza zero, sandvik och spiltan

och på sånt där af konto har jag 40k på swedbank ny teknik och technology, har tappat -30% på swedbankfonderna sedan innan covid, lite tråkigt, vet inte riktigt vad jag ska göra med dessa. Kanske läge att sälja dom och ta ut från af så man slipper skatta så extremt när det ändå sjunkit, och lägga på isk istället.

Specifikt vad du ska köpa bestämmer du nog bäst själv, men ..

Gör allt du kan för att minimera avgifterna (ju lägre, desto bättre), och köp sånt du kan tänka dig äga i 10+ år.

Boktips

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nej, det är inte min fundamentanalys (och det både hoppas och tror jag att du ser, annars är det dags att läsa om mitt inlägg). Anledningen till varför jag inte ger en exakt siffra angående sannolikheten att det sker är för att jag själv inte kan pinpointa exakt vad jag tror (och även om jag ger en siffra på vad jag tror så är jag så klok att jag inser att jag kan ha fel då jag gör min bedömning på den information jag har tillgänglig, vilket såklart är begränsad information). Och frågar man runt kommer man få svar från allt mellan exakt 0% till exakt 100%

Det man såklart behöver ta i beaktande är tidsaspekten ("om hur lång tid förväntas detta ske?", Eftersom dollarn och SEK by design tappar i värde varje år så bör ju även guld öka i dollar/sek-värde över tid, åtminstone om man anser att guld behåller sitt värde). Om man som jag anser att även guld är undervärderat så behöver ju BTC nå ett ännu högre värde för att "flippa" guld (därav tror jag alltså att om nu BTC "flippar" guld, kommer den behöva nå något i stil med 1 miljon USD per BTC)

Som sagt, det finns extremt många parametrar att ta hänsyn till, och ju längre fram i tiden man tittar ju mer saker kan hända fundamentalt (men ju mindre borde tillgångens pris påverkas av "dagshumöret" på börsen/marknaden)

Så återigen, vill man börja lära sig så rekommenderar jag alla att åtminstone läsa bitcoins whitepaper

EDIT: såg din edit nu
Exakt, så om man som jag tycker att guld är undervärderat och att BTC behöver komma upp till kanske 1 miljon USD för att flippa guld, då är det samma sak som att säga att det är köpläge (nu när BTC ligger på ca 20k dollar) om man anser att sannolikheten att BTC kommer flippa guld är över 2%. Och det kan jag säga att jag utan tvekan tror att det är rejält mycket mer sannolikt än så, dvs BTC är enligt mig undervärderat (och var fortfarande undervärderat vid 69k enligt samma logik).

Men som sagt, detta är en aspekt av väldigt många aspekter man bör kolla på om man ska försöka göra en bedömning av någon form av framtida total marketcap

Har ingen aning men tror kryptovalutor om 30 år kommer vara bortglömt. Ser för stora risker helt enkelt. Man kan säkert tjäna enorma summor på krypto tills dess, men inget jag vågar riskera. Hoppas det går bra för alla där ute oavsett vad man investerar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernaw1:

Har ingen aning men tror kryptovalutor om 30 år kommer vara bortglömt. Ser för stora risker helt enkelt. Man kan säkert tjäna enorma summor på krypto tills dess, men inget jag vågar riskera. Hoppas det går bra för alla där ute oavsett vad man investerar i.

Håller helt med, tror dock tekniken kommer användas av vanliga banker så transaktioner går som blixten istället för att fakturor ska ta dagar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernaw1:

Har ingen aning men tror kryptovalutor om 30 år kommer vara bortglömt. Ser för stora risker helt enkelt. Man kan säkert tjäna enorma summor på krypto tills dess, men inget jag vågar riskera. Hoppas det går bra för alla där ute oavsett vad man investerar i.

Med tanke på hur extremt många problem kryptovalutor löser skulle jag bli väldigt förvånad om det försvinner inom 30 år. Jag tror istället att fler och fler kommer börja använda kryptovalutor och andra kryptotillgångar (och då pratar jag mer om att faktiskt använda dem än att spekulera i dem). Men absolut finns det några katastrofscenarier där det du skriver kan hända

Själv ser jag för stora risker med att inte hålla kryptovalutor
Men jag håller med dig, hoppas det går bra för alla oavsett vad man investerar i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Håller helt med, tror dock tekniken kommer användas av vanliga banker så transaktioner går som blixten istället för att fakturor ska ta dagar.

Frågan är om man kan klassa det som bortglömt isåfall?
Isåfall kanske jag kan hålla med om krypto kommer att vara "bortglömt", eftersom det finns en stor sannolikhet att vi får mass-adoption där många lösningar kör kryptotillgångar "under huven" där en vanlig användare inte ens förstår att det är kryptotillgångar som hanteras.

Tänk koncertbiljetter och biobiljetter som ges ut som NFTs (alternativt SBTs) på en blockkedja som stöds native av iOS och Android, där utgivaren av biljetten har förstått att det är säkrare och billigare för dem att göra på det sättet. I mobilen stöds alla POAPs så att en vanlig användare enkelt kan visa upp alla event och händelser de har varit på. Men om de inte förstår att allt detta är kryptotillgångar, kan man då hävda att krypto har blivit bortglömt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Håller helt med, tror dock tekniken kommer användas av vanliga banker så transaktioner går som blixten istället för att fakturor ska ta dagar.

https://nordicpayments.eu/
Bankerna går redan sin egna väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Håller helt med, tror dock tekniken kommer användas av vanliga banker så transaktioner går som blixten istället för att fakturor ska ta dagar.

Blockchain kommer säkerligen bli något utav framtiden, men krypto för fakturor? Kommer aldrig hända om det inte blir reglerad. Inget företag vill ta emot oreglerad valuta.
Sen betalar jag fakturor som går igenom samma dag så länge man gör det innan stopptid 10.00?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av PatrickP:

Med tanke på hur extremt många problem kryptovalutor löser skulle jag bli väldigt förvånad om det försvinner inom 30 år. Jag tror istället att fler och fler kommer börja använda kryptovalutor och andra kryptotillgångar (och då pratar jag mer om att faktiskt använda dem än att spekulera i dem). Men absolut finns det några katastrofscenarier där det du skriver kan hända

Själv ser jag för stora risker med att inte hålla kryptovalutor
Men jag håller med dig, hoppas det går bra för alla oavsett vad man investerar i

Jag tror man behöver hålla isär tekniken blockkjedkor och specifika kryptovalutor. Blockkjedkor som teknik tror jag också kommer finnas kvar länge. NFTs lika så, men att dra det till att just BitCoin (eller någon annan crypto-valuta) skulle vara extremt värdefull om tjugo år tror jag är ett feltänk. För mig är det lite som att gå all in på Verizon år 2000 bara för att man tror att internet kommer bli fortsätta bli en allt mer kritisk del i ekonomiska sammanhang. Det hade gått "sådär" kan man säga: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3469/verizon-comm...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tror man behöver hålla isär tekniken blockkjedkor och specifika kryptovalutor.

Git använder också Merkle trees som Bitcoin, men det gör inte Git till en blockkedja. Det som särskiljer blockkedjor från andra användningsområden är kryptovalutorna. De är fundamentala för blockkedjans säkerhet. CBDCs och liknande tekniker som Ripple t.ex. använder inte blockkedjan, det finns ingen som helst anledning att använda en sådan ineffektiv teknik när du har en central makt som avgör om en transaktion är korrekt eller inte.

andra Git i texten var Github innan men det stämde inte.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tror man behöver hålla isär tekniken blockkjedkor och specifika kryptovalutor. Blockkjedkor som teknik tror jag också kommer finnas kvar länge. NFTs lika så, men att dra det till att just BitCoin (eller någon annan crypto-valuta) skulle vara extremt värdefull om tjugo år tror jag är ett feltänk. För mig är det lite som att gå all in på Verizon år 2000 bara för att man tror att internet kommer bli fortsätta bli en allt mer kritisk del i ekonomiska sammanhang. Det hade gått "sådär" kan man säga: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3469/verizon-comm...

Ja precis, den distinktionen har ju många svårt att göra. I dagsläget har vi Ethereum som är den stora plattformen för smarta kontrakt, NFTs osv. I och med att man måste ha en liten mängd ETH för att skapa NFTs, flytta NFTs, interagera med smarta kontrakt osv blir det per automatik så att det finns ett köptryck på ETH när användningen ökar (detta pga att många kryptovalutor har ett faktiskt användningsområde, till skillnad från många andra tillgångar). Sedan kan det såklart bli så att om vi spolar fram tiden att någon annan kryptovaluta har tagit över som den ledande när det kommer till smarta kontrakt, NFTs osv, och då har ju inte Ethereum en bra framtid.

BTC har inte den typen av användningsområde, men har många andra bra egenskaper och användningsområden som jag personligen är ute efter. Med tanke på den brutalt begränsade mängden BTC som kommer finnas så kommer såklart priset gå uppåt om tillräckligt många andra också anser att BTC har bra egenskaper och användningsområden som gör att de vill ha lite BTC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Jag gillar nog inte det där uttrycket. Klart att man kan tima marknaden, om du inte säljer. Bättre hade varit "investera regelbundet och hela tiden, men lite mer när det blir billigt"

För att göra vinst på timing måste kombinationen av ett köp och ett sälj vara mer fördelaktigt än dito utan timing, så man kan utan vidare göra vinst bara på att sälja fördelaktigt också. Tänk om du köpte precis innan corona, riktigt dålig timing, men om du sålde 1½ år senare har du fortfarande gjort en hejdundande vinst jämfört med den historiska utvecklingen, och också bättre än om du hållt i dem än idag.

Skrivet av HickeHiskelig:

Jag sålde 70% i februari. Har börjat fylla på nu och har 30% kvar i kontanter. Är student och lägger undan sommarjobbslönerna också. Sen är tanken att jag ska lägga undan hela CSN lånet 8000/mån + de 30% som är kvar att investera. och sedan bo hemma och leva på CSN bidraget fram till nästa sommar ungefär. Det blir 300k om man inte räknar med upp/nergångar

All in, vi är på samma nivå nu som innan covid dippen och jag tror och hoppas att det inte sjunker mycket mer än såhär nu. Jag har just nu avanza zero, spiltan, Investor, sandvik, lite avanza world tech, lite nio, lite Handelsbanken hållbar energi. Är det ok? Vad ska jag lägga in kommande insättningar på? Jag tänkte nog avanza zero, sandvik och spiltan

och på sånt där af konto har jag 40k på swedbank ny teknik och technology, har tappat -30% på swedbankfonderna sedan innan covid, lite tråkigt, vet inte riktigt vad jag ska göra med dessa. Kanske läge att sälja dom och ta ut från af så man slipper skatta så extremt när det ändå sjunkit, och lägga på isk istället.

Gött att du tänker på att börja tidigt, önskar jag gjort det också. Tänk dock på att om du ska använda pengarna till t.ex. bostad när du pluggat klart är tidshorisonten kort och risken vad de flesta skulle anse på tok för hög i alla fall för de du inte investerar i början av studierna (~3-5 år minimum).

Angående swebank, försök att inte basera dina beslut på hur de gått fram tills idag, utan hur du tror de kommer gå i förhållande till annat under perioden fram tills du vill sälja dem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Gött att du tänker på att börja tidigt, önskar jag gjort det också. Tänk dock på att om du ska använda pengarna till t.ex. bostad när du pluggat klart är tidshorisonten kort och risken vad de flesta skulle anse på tok för hög i alla fall för de du inte investerar i början av studierna (~3-5 år minimum).

Angående swebank, försök att inte basera dina beslut på hur de gått fram tills idag, utan hur du tror de kommer gå i förhållande till annat under perioden fram tills du vill sälja dem.

jag börjar spara till ny kontantinsats i april, då jag kommer ha 2 månader betald co-op praktik + 3 månader sommarjobb. så jag tänkte låta pengarna ligga kvar på börsen längre. och satsa på bostadsrätt någon gång efter sommaren när räntorna gått upp, så att man förhoppningsvis kan göra en hyfsad affär. vi får se hur det blir, men ingen bostad innan nästa sommar iallafall.

varför jag funderar på att sälja swedbank är att jag skattar 30% vinstskatt på det. om det sjunkit mycket så skattar jag ju mindre när jag tar ut det och kan sen köpa något annat på isk

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

varför jag funderar på att sälja swedbank är att jag skattar 30% vinstskatt på det. om det sjunkit mycket så skattar jag ju mindre när jag tar ut det och kan sen köpa något annat på isk

Hur tänker du här?

Det är väl bättre att betala "så mycket skatt som möjligt" då det betyder att du gjort "så mycket vinst som möjligt".
<kanske klumpit skrivet men hoppas du ändå förstår>

Finns ju ingen anledning att vänta på att aktien ska gå ner för att sälja den då, förutom ifall du vill köpa samma aktie inom ISK.
Ska du sälja aktien för att göra annat med pengarna (annan aktie etc) som du skriver så vill du ju sälja när aktien är som högst i värde.
Att du får skatta mer på vinsten är ju OK eftersom det blir mer vinst och pengar i din depå.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Vad tror ni i tråden om att spekulera i krypto i dagsläget? Jag håller generellt med konsensus om att det är en volatil marknad som man inte ska stoppa för mycket i, men nu när bitcoin rasat flera veckor o sträck blir man sugen på att stoppa in en liten summa för att "vara med på tåget" om det vänder igen.

Har redan månadssparande i indexfonder och lysa, ser detta som en chansning och diversifiering. Skulle krypto marknaden krascha helt förlorar jag inga pengar jag inte kan klara mig utan.

Jag uppfattar det som ett bra läge att gå in i Bitcoin/Ethereum på dessa nivåer. De kan säkert gå ner mer, kanske kan BTC nå $13k-15k, eller så gör de inte det. Vem vet. Men om man är nyfiken kan man ha 5-10% av sin portfölj i krypto med kanske en 60%/40% fördelning mellan BTC/ETH. För sådan exponering är det lättast att köpa kryptocertifikat hos en nätmäklare, exempelvis Bitcoin/Ethereum XBT.

Min investeringstes är att BTC och ETH tillsammans kommer att nå dagens marknadsvärde av guld inom 10 år (alltså runt 20x från dagens priser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tror man behöver hålla isär tekniken blockkjedkor och specifika kryptovalutor. Blockkjedkor som teknik tror jag också kommer finnas kvar länge. NFTs lika så, men att dra det till att just BitCoin (eller någon annan crypto-valuta) skulle vara extremt värdefull om tjugo år tror jag är ett feltänk. För mig är det lite som att gå all in på Verizon år 2000 bara för att man tror att internet kommer bli fortsätta bli en allt mer kritisk del i ekonomiska sammanhang. Det hade gått "sådär" kan man säga: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3469/verizon-comm...

Hittills är det bara Bitcoin och Ethereum som cykel efter cykel ligger i toppen och inget indikerar på att detta skulla ändra på sig. Jag tror snarare det är att gå in i Google/Amazon/Apple... vilket har gått betydligt bättre än ditt exempel. Jag tror det är feltänk att skilja på tekniken och kryptovalutor eftersom tekniken är just för kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Hur tänker du här?

Det är väl bättre att betala "så mycket skatt som möjligt" då det betyder att du gjort "så mycket vinst som möjligt".
<kanske klumpit skrivet men hoppas du ändå förstår>

Finns ju ingen anledning att vänta på att aktien ska gå ner för att sälja den då, förutom ifall du vill köpa samma aktie inom ISK.
Ska du sälja aktien för att göra annat med pengarna (annan aktie etc) som du skriver så vill du ju sälja när aktien är som högst i värde.
Att du får skatta mer på vinsten är ju OK eftersom det blir mer vinst och pengar i din depå.

Han tänker snarare helt rätt. Givetvis är det som du säger mycket smartare att sälja på en topp och betala "så mycket skatt som möjligt" och sedan invänta nästa veckas börsras som blir en "Black monday 1987" i repris.

Vill han stuva om portföljen, har vinst och vill komma ur ett innehav på VP/aktiefonddepå och in på isk, är det smartare att göra det på lägre nivåer än högre, av de skäl han angav, skatteskäl.

Dock glömmer många att det finns även fördelar med vanligt VP konto, ingen isk skatt och att kunna kvitta tidigare vinst mot förlust. Vill han köpa "mer spekulativa" innehav är det bättre på ett VP.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Hur tänker du här?

Det är väl bättre att betala "så mycket skatt som möjligt" då det betyder att du gjort "så mycket vinst som möjligt".
<kanske klumpit skrivet men hoppas du ändå förstår>

Finns ju ingen anledning att vänta på att aktien ska gå ner för att sälja den då, förutom ifall du vill köpa samma aktie inom ISK.
Ska du sälja aktien för att göra annat med pengarna (annan aktie etc) som du skriver så vill du ju sälja när aktien är som högst i värde.
Att du får skatta mer på vinsten är ju OK eftersom det blir mer vinst och pengar i din depå.

jag har köpt för 20k på swedbank, skattar 30% på överstigande mao. har 40k nu. hade 60k innan covid.

säljer jag nu så får jag ut 20+20*0.7=34. går detta upp med 50% efteråt får jag då 51k

har jag kvar alla 40k på af och det går upp med 50% får jag 60k, där jag skattar 30% på 40k och får då ut 48k efter skatt. för någon gång kommer jag ju behöva ta ut pengarna. ju högre vinsten blir i förhållande till ursprungliga insättningen, desto mindre lönar det sig att ha haft kvar af. mao ökar det med 100% kommer skillnaden mellan att ha kvar vs ta ut vara ännu större då en större andel kommer beskattas. jag kommer ju någon gång behöva ta ut pengarna från af, då är det väl bäst att göra det när andelen beskattade pengar är som lägst, dvs nu när det sjunkit.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Han tänker snarare helt rätt. Givetvis är det som du säger mycket smartare att sälja på en topp och betala "så mycket skatt som möjligt" och sedan invänta nästa veckas börsras som blir en "Black monday 1987" i repris.

Vill han stuva om portföljen, har vinst och vill komma ur ett innehav på VP/aktiefonddepå och in på isk, är det smartare att göra det på lägre nivåer än högre, av de skäl han angav, skatteskäl.

Dock glömmer många att det finns även fördelar med vanligt VP konto, ingen isk skatt och att kunna kvitta tidigare vinst mot förlust. Vill han köpa "mer spekulativa" innehav är det bättre på ett VP.

det är då den här black monday jag tänker att jag redan nu har väntat in. eller ska jag vänta ytterliggare? om svaret är ja, bör jag ju snarare sälja dem nu? och sedan köpa när det väl inträffar. men sådant går ju inte att förutse. många menar att vi nått någon stödnivå nu och att det inte kommer sjunka mer. vi får se helt enkelt. jag har iallafall börjat fylla på avanza igen

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

jag har 50k att investera, är inne lite på SBB men vill inte lägga allt i en hink så om någon kan komma i PM och ge mig några tips skulle vara upskattat.

Permalänk
Skrivet av sebbbw:

jag har 50k att investera, är inne lite på SBB men vill inte lägga allt i en hink så om någon k an komma i PM och ge mig några tips skulle vara upskattat.

jag förstår inte varför alla är så hype på sbb. fastigheter känns kanske inte skitbra när räntan sticker iväg, men jag är inte så insatt heller. sbb ligger på avanzas och nordnets lista med mest köpta aktier bland de rikaste kunderna. gör som du vill men det kan ju även vara en överhypad aktie, som man kan förlora mycket pengar på när det väl börjar säljas. tex som nio...

jag köper en del sandvik aktier med utdelning. känns bra, då får man iallafall nånting när börsen går skräp. de gör om en fjärdedel av företaget till dotterbolag nu som länge gått dåligt och har en hel del köprek

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag förstår inte varför alla är så hype på sbb. fastigheter känns kanske inte skitbra när räntan sticker iväg, men jag är inte så insatt heller. sbb ligger på avanzas och nordnets lista med mest köpta aktier bland de rikaste kunderna. gör som du vill men det kan ju även vara en överhypad aktie, som man kan förlora mycket pengar på när det väl börjar säljas. tex som nio...

jag köper en del sandvik aktier med utdelning. känns bra, då får man iallafall nånting när börsen går skräp. de gör om en fjärdedel av företaget till dotterbolag nu som länge gått dåligt och har en hel del köprek

När det börjar säljas?
Det har ju redan gått ner -75%, känns som det tåget lämnade stationen för ett tag sedan ..

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av yaxez:

<Uppladdad bildlänk>
När det börjar säljas?
Det har ju redan gått ner -75%, känns som det tåget lämnade stationen för ett tag sedan ..

jag har ärligt talat inte ens gått in och tittat på grafen såg bara att det var den mest köpta aktien just nu, det var ett bra tag sedan jag ägde den

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag har köpt för 20k på swedbank, skattar 30% på överstigande mao. har 40k nu. hade 60k innan covid.

säljer jag nu så får jag ut 20+20*0.7=34. går detta upp med 50% efteråt får jag då 51k

har jag kvar alla 40k på af och det går upp med 50% får jag 60k, där jag skattar 30% på 40k och får då ut 48k efter skatt. för någon gång kommer jag ju behöva ta ut pengarna. ju högre vinsten blir i förhållande till ursprungliga insättningen, desto mindre lönar det sig att ha haft kvar af. mao ökar det med 100% kommer skillnaden mellan att ha kvar vs ta ut vara ännu större då en större andel kommer beskattas. jag kommer ju någon gång behöva ta ut pengarna från af, då är det väl bäst att göra det när andelen beskattade pengar är som lägst, dvs nu när det sjunkit.

(och @Maarus)

Som jag skrev så finns det ett scenario där jag ser fördel i att sälja av på AF när värdet är så litet som möjligt. Det är om du vill flytta in aktierna i ISK. Jag har gjort så med en av mina aktier som jag håller, flyttade till ISK när aktien dippade - dvs sålde ena minuten och köpte samma aktie inom ISK samma minut.
Men du skrev i inlägget att du skulle sälja aktierna, inte att du skulle flytta över dem till ISK.

Man kan ifs göra samma sak med en aktie inom AF, men det var inte heller det du skrev.

Om du ska sälja aktierna så vill du väl tjäna så mycket pengar som möjligt? (Det vill jag iaf.)

Så då finns det väl ingen anledning att sälja dem så billigt som möjligt eller med förlust.

Vinst
TKR Behålla
20 14
30 21
40 28
50 35
60 42
70 49
80 56
90 63
100 70
(Schablon skatt 30% för räkneexemplet)

Jag ser bara fördel i att sälja med så hög kurs som möjligt.

Sedan finns det ju situationer där en aktie är på väg att djupdyka och då vill du ju gå ur den så snart som möjligt - men det är inte det du skriver.

Så jag ser fortfarande inte poängen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det är då den här black monday jag tänker att jag redan nu har väntat in. eller ska jag vänta ytterliggare? om svaret är ja, bör jag ju snarare sälja dem nu? och sedan köpa när det väl inträffar. men sådant går ju inte att förutse. många menar att vi nått någon stödnivå nu och att det inte kommer sjunka mer. vi får se helt enkelt. jag har iallafall börjat fylla på avanza igen

Det vi vet är att vi är på väg in i en lågkonjunktur, så det kan nog sjunka en bra bit till kommande året i takt med att företagen börjar gå sämre, folk blir uppsagda, företagen börjar gå sämre d.v.s. en normal lågkonjunktur som det var länge sen vi hade sist.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag köpte ytterligare 1 troy oz/31,1g guld, fick möjlighet att köpa ganska långt under dagens spot-priser. Guldet känns som att det fortsatt kommer vara lönsamt långsiktigt över 5-10-20+ år. Det guld jag köpt på mig i omgångar för 5 år sedan är jag iaf nöjd med. Men som allt så kan man aldrig vara säker.

Skrivet av Mindfighter:

Det vi vet är att vi är på väg in i en lågkonjunktur, så det kan nog sjunka en bra bit till kommande året i takt med att företagen börjar gå sämre, folk blir uppsagda, företagen börjar gå sämre d.v.s. en normal lågkonjunktur som det var länge sen vi hade sist.

Håller med 100%, tror de kommande åren kan komma att bli tuffa. Bara att förbereda sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det vi vet är att vi är på väg in i en lågkonjunktur, så det kan nog sjunka en bra bit till kommande året i takt med att företagen börjar gå sämre, folk blir uppsagda, företagen börjar gå sämre d.v.s. en normal lågkonjunktur som det var länge sen vi hade sist.

Jag tror snarare det blir +- 0 utveckling ett tag

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?