Kjell & Co skriver "fakta" artikel som innehåller fel

Permalänk
Medlem

Kjell & Co skriver "fakta" artikel som innehåller fel

X86 (även känd som i386, X86-32 och IA-32) är arkitekturen som används i nästan alla traditionella stationära och bärbara datorer. Det är nämligen den arkitekturen som Windows och macOS är gjord för att köras på. Namnet X86 kommer från några av Intels första processorer som kallades 286, 386 och 486. När de fasades ut fick begreppet X86 ändå bli kvar som ett de facto-namn för arkitekturen.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/dator/datorns...

Jag kanske är över känslig, men läser man raderna ovan, så hittar jag väldig mycket fel. Man påstår att intel första CPU kallades för 286, 386 och 486.

Men vänta nu? 8086 och 80186? då Även vi skippa 8088 som satt i första ur PCn. ( Det byggdes faktisk dator kring 80186 , b la den Svenska skoldatorn Compis ) . Intel första CPU var 4004 , sedan kom 8080 ( som jag förstår saken rätt som t.ex Z80 har ett starkt släktskap till, då folk hoppade av ifrån intel och startade Zilog )

Intressanta är en kurs som jag skall gå, så använder man denna här Kjell och CO gudien som fakta. Dvs man använder dålig kontrollerade information som "fakta" i en utbildning. Visst det kan tyckas vara pagrafrytteri, men när kontroll av fakta ligger en google sökning bort, så borde det här vara ett icke problem.

Lite längre ner i artikel på deras fakta sidan, så nämner man Windows, Chrome OS, Android och Mac. Men inte Linux ( Ok, Android och Chrome kör Linux kärna ) borde inte t.ex ubuntu vara med på ett hörn?

Permalänk
Medlem

Det står "några av Intels första processorer", så det stämmer väl bra?

Permalänk
Medlem

Tolkar det som att det var 286, 386 etc som kan upphov till benämningen för processorarkitekturen x86.

Men 8086 kanske inte när de kom kallades för x86, utan den benämningen har skett retroaktivit. Så det var när 286, 386 etc fanns på marknaden som begreppet x86 skapades

Edit:

Från wikipedia:
Begreppet x86 började populärt användas för 80286- och 80386-kompatibla processorer i slutet av 1980-talet. Värt att notera är att det inte var Intel som myntade begreppet, snarare fristående programmerare och tekniker.

Permalänk
Bildexpert 📺

Nyckelordet är "avgränsning". När man tolkar kortare, sammanfattande beskrivningar som "faktafel" för beskrivningen inte är exakt så som man själv har informationen i huvudet kan man konstatera tre saker:

(1) Du är en kalenderbitare med förmåga att hålla enorm detaljinformation i huvudet. Ofta mycket mer detaljerat än vad som krävs för att publikt sprida information som är tänkt att läsas av personer med en promille av det du har i huvudet och en procent av det intresse du har för ämnet.

(2) Detta är en superkraft. När det används på rätt sätt. Använder man det fel riskerar man uppfattas som en besvärlig människa.

(3) Nyckeln till att använda den superkraften är inte gå runt och påpeka hur fel alla har, utan att berätta för dem som har två procent eller mer av ditt intresse hur det hela egentligen fungerar. Så att deras kunskap i ämnet ökar från en till två promille. Istället för att uppfattas som en besvärlig människa kan man nu uppfattas som en hjälpsam människa, någon som delar med sig av sin kunskap och lyfter andra, snarare än trycker ned.

När man greppar 1,2 och 3 ovan släpper en hel del av den defensiva reaktionen som uppstår av att läsa den där typen av avgränsade och övergripande texter, eftersom man inser att man själv inte alls är målgruppen.

Tyvärr möter jag många som fastnar i en loop mellan (1) och (2) och spenderar livet rätt ensamma och muttrandes över hur fel alla andra har. Been there, done that. It wasn't pretty.

Permalänk
Medlem

Nej! 8086, 80186,80286 , 80386, 80486. Varför det inte kom någon intel 80586 beronde på att det gick inte varumärkes skyddasiffror. Därblev hette 80586 =Pentium istället. ( Det fanns förvisso Nextgen 586 och Cyrix , men det är väldig udda fåglar idag ) Det fanns även kloner på 8086/8088 också, t.ex Nec V20 / V30 satt en sådan i Atari Portfolio, ni vet PCn som räddade världen i någon terminator film.

Men lustliga är att Kjell & co artikel används som utbildning material. Kjell & co har inte gjort någon djupare forskning.

Har tyvärr inte kvar min samling av tidningen mikrodatorn, där hade man fått svar på såna här svåra frågor..:-)

Skrivet av PlogarN97:

Tolkar det som att det var 286, 386 etc som kan upphov till benämningen för processorarkitekturen x86.

Men 8086 kanske inte när de kom kallades för x86, utan den benämningen har skett retroaktivit. Så det var när 286, 386 etc fanns på marknaden som begreppet x86 skapades

Edit:

Från wikipedia:
Begreppet x86 började populärt användas för 80286- och 80386-kompatibla processorer i slutet av 1980-talet. Värt att notera är att det inte var Intel som myntade begreppet, snarare fristående programmerare och tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Nej! 8086, 80186,80286 , 80386, 80486. Varför det inte kom någon intel 80586 beronde på att det gick inte varumärkes skyddasiffror. Därblev hette 80586 =Pentium istället. ( Det fanns förvisso Nextgen 586 och Cyrix , men det är väldig udda fåglar idag ) Det fanns även kloner på 8086/8088 också, t.ex Nec V20 / V30 satt en sådan i Atari Portfolio, ni vet PCn som räddade världen i någon terminator film.

Men lustliga är att Kjell & co artikel används som utbildning material. Kjell & co har inte gjort någon djupare forskning.

Har tyvärr inte kvar min samling av tidningen mikrodatorn, där hade man fått svar på såna här svåra frågor..:-)

Från engelska Wikipedia:
"The term "x86" came into being because the names of several successors to Intel's 8086 processor end in "86", including the 80186, 80286, 80386 and 80486 processors."

Det känns som att du kan släppa fokus på Kjell & Co. De kan mycket väl i sin tur att ha använt Wikipedia de också.

Samma som @PlogarN97 är inne på och som refererar till svenska översättningen på Wikipedia.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Från engelska Wikipedia:
"The term "x86" came into being because the names of several successors to Intel's 8086 processor end in "86", including the 80186, 80286, 80386 and 80486 processors."

Det känns som att du kan släppa fokus på Kjell & Co. De kan mycket väl i sin tur att ha använt Wikipedia de också.

Samma som @PlogarN97 är inne på och som refererar till svenska översättningen på Wikipedia.

Kjell & co har ett faktafel. Då 286 inte var första CPUn i x86 serien. Det är inte kanske Kjell & co sak att vara en uppslagsbok för datatermer, men det bisarra är att skolor som håller utbildning till PC Tekniker, använder det här som utbildnings material. Antaligen kommer aldrig en "PC Tekniker" idag aldrig komma ikontakt med 8086 eller ens en 286.

Det är lite som att säga att Volvo 240 var volvos första bil, bara för den bilen blev deras bästsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Kjell & co har ett faktafel. Då 286 inte var första CPUn i x86 serien. Det är inte kanske Kjell & co sak att vara en uppslagsbok för datatermer, men det bisarra är att skolor som håller utbildning till PC Tekniker, använder det här som utbildnings material. Antaligen kommer aldrig en "PC Tekniker" idag aldrig komma ikontakt med 8086 eller ens en 286.

Det är lite som att säga att Volvo 240 var volvos första bil, bara för den bilen blev deras bästsäljare.

Vart står det? Kan inte hitta det påståendet i texten. Det jag läser är att 286, 386 och 486 är några av de första processorerna, alltså att bland de första processorerna så var några av dem dessa processorer medan andra inte var det. Med andra ord ser jag inte att Kjell & co tar ställning till vilken den första processorn är.

Permalänk
Bildexpert

Jag tolkar texten som att den dels är skriven med viss försiktighet för att göra läsare mer intresserade att ta reda på mer information. Plus att man nog väljer modeller som flertalet användare idag minns och som skulle kunna ses som relativt tidiga med tanke på hur mycket Intel har gjort sedan dess.

Det är lite samma som med texterna på mjölkpaketen. Man ska inte förvänta sig världens mest detaljerade genomgångar men ibland kan det det formuleras på sätt som en inbiten reagerar på, likt det Laxpudding säger. Ha inte för stort bekräftelsebehov är väl mitt tips, men om du skrev ett kort och snällt mejl till Kjell där du påpekar detta tror jag att du får ett uppskattat svar. De kanske tom gör en liten ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Nej! 8086, 80186,80286 , 80386, 80486. Varför det inte kom någon intel 80586 beronde på att det gick inte varumärkes skyddasiffror. Därblev hette 80586 =Pentium istället. ( Det fanns förvisso Nextgen 586 och Cyrix , men det är väldig udda fåglar idag ) Det fanns även kloner på 8086/8088 också, t.ex Nec V20 / V30 satt en sådan i Atari Portfolio, ni vet PCn som räddade världen i någon terminator film.

Men lustliga är att Kjell & co artikel används som utbildning material. Kjell & co har inte gjort någon djupare forskning.

Har tyvärr inte kvar min samling av tidningen mikrodatorn, där hade man fått svar på såna här svåra frågor..:-)

Tog du dig en titt på Laxpuddings utmärkta inlägg?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av klein:

Kjell & co har ett faktafel. Då 286 inte var första CPUn i x86 serien. Det är inte kanske Kjell & co sak att vara en uppslagsbok för datatermer, men det bisarra är att skolor som håller utbildning till PC Tekniker, använder det här som utbildnings material. Antaligen kommer aldrig en "PC Tekniker" idag aldrig komma ikontakt med 8086 eller ens en 286.

Det är lite som att säga att Volvo 240 var volvos första bil, bara för den bilen blev deras bästsäljare.

Citat:

Namnet X86 kommer från några av Intels första processorer som kallades 286, 386 och 486.

Sen ställer jag mig undrande varför du inte vänder dig till Kjelle med en rättning?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Kjell & co har ett faktafel. Då 286 inte var första CPUn i x86 serien. Det är inte kanske Kjell & co sak att vara en uppslagsbok för datatermer, men det bisarra är att skolor som håller utbildning till PC Tekniker, använder det här som utbildnings material. Antaligen kommer aldrig en "PC Tekniker" idag aldrig komma ikontakt med 8086 eller ens en 286.

Det är lite som att säga att Volvo 240 var volvos första bil, bara för den bilen blev deras bästsäljare.

Jag tvivlar på att Kjell & co avser att göra en heltäckande artikel för riktiga datornördar utan en introduktion. Då är det nog smart att inte trycka in för mycket detaljer för annars går man och läser något annat.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Kjell & co har ett faktafel. Då 286 inte var första CPUn i x86 serien. Det är inte kanske Kjell & co sak att vara en uppslagsbok för datatermer, men det bisarra är att skolor som håller utbildning till PC Tekniker, använder det här som utbildnings material. Antaligen kommer aldrig en "PC Tekniker" idag aldrig komma ikontakt med 8086 eller ens en 286.

Det är lite som att säga att Volvo 240 var volvos första bil, bara för den bilen blev deras bästsäljare.

Jag kan hitta många stavfel i din text och kan välja att ignorera dem. Livet är för kort för att haka upp sig på småsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Jag kan hitta många stavfel i din text och kan välja att ignorera dem. Livet är för kort för att haka upp sig på småsaker.

Men min text är används inte till skolundervisning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SanyaIV:

Vart står det? Kan inte hitta det påståendet i texten. Det jag läser är att 286, 386 och 486 är några av de första processorerna,

Vilket är 100% fel.
Inels första cpu kom 1971

intels 2086 lanserades 1982, 11 år senare. Där emellan lanserades en uppsjö av andra cpuer.
Intels 486 lanserades 1989. Texten från kjell nämner faktiskt ingen av intels tidiga cpuer.
Mac OS hade inget stöd för x86 när det lanserades 1984. MacOS X hade inte heller stöd för x86 när det kom ut på marknaden 2001. Det fick däremot stöd för x86 2005.

Delar Kleins syn på saken att man skall göra faktacheckar innan man publicerar saker. Annars så förlorar man all trovärdighet. Det är uppenbart att de inte vet vad de talar om.

MEN kjell och Co är en affär som säljer prylar, inget skolväsende. Där emot så är det väldigt lustigt att någon som bedriver utbildning går till en affär som kjell för att finna fakta.

De kunde ju lika med gått till Biltema eller Harald Nyborg i så fall.Kanske tom Jula. Skrivit att Julas Anslut serie av elprodukter är det yttersta av spjutspetsteknik inom elektriska produkter på den svenska marknaden. he he he. Det blir ju bara fel om man letar fakta på sådana ställen.

De som bedriver utbildningen skulle definitivt ha sig en rejäl känga. Om de söker fakta på Kjell, vad mer kan vara galet med deras övriga information? Vem vet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av klein:

Men min text är används inte till skolundervisning.

Vilken skola är det vi pratar om?
Det låter ju väldigt märkligt att kjelles bok ska vara en form av kurslitteratur 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Necrodude:

Vilket är 100% fel.
Inels första cpu kom 1971

intels 2086 lanserades 1982, 11 år senare. Där emellan lanserades en uppsjö av andra cpuer.
Intels 486 lanserades 1989. Texten från kjell nämner faktiskt ingen av intels tidiga cpuer.

Fast det hindrar ju inte 286 den att vara en av de första, speciellt inte i sammanhanget som det anges (dvs x86)

Citat:

Namnet X86 kommer från några av Intels första processorer som kallades 286, 386 och 486

Skrivet av Necrodude:

Mac OS hade inget stöd för x86 när det lanserades 1984. MacOS X hade inte heller stöd för x86 när det kom ut på marknaden 2001. Det fick däremot stöd för x86 2005.

Jag vet inte varför detta är viktigt, man nämner inget om det:

Citat:

Det är nämligen den arkitekturen som Windows och macOS är gjord för att köras på.

Nyckelordet är ”är”. Man tar alltså upp nutid och inte något annat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Men min text är används inte till skolundervisning.

Fast min tanke går väl då i första hand till utbildningen som använder material som inte är tänkt till undervisning och sedan hänvisas till att dom skall ha det korrekt EFTERSOM den används i undervisningen..

Jobbigt med "populärtext/fakta" om den kritiseras i efterhand för ett syfte den inte var tänkt för när den skrevs.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

Nyckelordet är "avgränsning". När man tolkar kortare, sammanfattande beskrivningar som "faktafel" för beskrivningen inte är exakt så som man själv har informationen i huvudet kan man konstatera tre saker:

(1) Du är en kalenderbitare med förmåga att hålla enorm detaljinformation i huvudet. Ofta mycket mer detaljerat än vad som krävs för att publikt sprida information som är tänkt att läsas av personer med en promille av det du har i huvudet och en procent av det intresse du har för ämnet.

(2) Detta är en superkraft. När det används på rätt sätt. Använder man det fel riskerar man uppfattas som en besvärlig människa.

(3) Nyckeln till att använda den superkraften är inte gå runt och påpeka hur fel alla har, utan att berätta för dem som har två procent eller mer av ditt intresse hur det hela egentligen fungerar. Så att deras kunskap i ämnet ökar från en till två promille. Istället för att uppfattas som en besvärlig människa kan man nu uppfattas som en hjälpsam människa, någon som delar med sig av sin kunskap och lyfter andra, snarare än trycker ned.

När man greppar 1,2 och 3 ovan släpper en hel del av den defensiva reaktionen som uppstår av att läsa den där typen av avgränsade och övergripande texter, eftersom man inser att man själv inte alls är målgruppen.

Tyvärr möter jag många som fastnar i en loop mellan (1) och (2) och spenderar livet rätt ensamma och muttrandes över hur fel alla andra har. Been there, done that. It wasn't pretty.

Underbart sammanfattat, på ett lättläst sätt.

Tack @Laxpudding för att du fortfarande finns med oss med dina kloka ord 😊👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NordhNet:

Jag vet inte varför detta är viktigt, man nämner inget om det:
Nyckelordet är ”är”. Man tar alltså upp nutid och inte något annat

Det står i texten från kjell o Co i trådens första inlägg

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Necrodude:

Det står i texten från kjell o Co i trådens första inlägg

Okej, då missar jag nog det eller tolkar texten annorlunda 🤷‍♂️

Laxpuddings inlägg är också väldigt läsvärt och sammanfattar det hela väldigt bra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det du säger att Kjell skrivit:

Skrivet av klein:

Namnet X86 kommer från några av Intels första processorer som kallades 286, 386 och 486.

Jämfört med din egen tolkning av samma mening:

Skrivet av klein:

Man påstår att intel första CPU kallades för 286, 386 och 486.

Skrivet av klein:

Kjell & co har ett faktafel. Då 286 inte var första CPUn i x86 serien.

Det man direkt ser här är att din tolkning inte överensstämmer med vad de faktiskt skrev. Du har någonstans på vägen förvandlat deras ungefärliga uttalande till ett absolut uttalande.
Specifikt: "några av Intels första processorer" betyder inte samma sak som "Intels första processorer".

Dvs, oavsett hur processen fram dit gått till så förefaller det att du tolkat texten fel och sedan jagat upp dig över vad din egen tolkning skulle innebära.

Man kan tycka olika saker om hur Kjell valt att sammanfatta Intels produktlinje av x86-CPUer. Man kan t.ex. tycka att de borde ha med den allra första i sin lista över exempel, men de har inte i sin text påstått att 286 var den första.
Och i och med att de inte påstått att detta är en komplett lista över de första x86-CPUerna så är ju inte denna diskussion frågan om, som påståtts, ett faktafel utan en snarare en fråga om smak vad gäller hur man valt att formulera sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kjell som är ett gubbdagis för prylnissar har en väldigt generaliserande faktaruta, eller rättare sagt, en kuriosaruta, om teknik som varit obsolete i decennier och man angriper Kjell istället för en utbildning som använder detta som fakta?

Vad använder den utbildningen mer för "kjellor", Wikipedia?
För den som tror att Wikipedia är mer korrekt i alla sammanhang är kanske en aning naiv.

Nah..

EDIT: Ska man snacka faktasidor så tycker jag man ska snacka om de gamla klassiska ELFA-katalogerna <3

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ser inget direkt fel i texten, din tolkning av den är däremot felaktig.
Detta är dessutom en kort sammanfattning för att få oinsatta att få ett vagt begrepp om en sak och inte en doktorand i intels cpu historia.

Att sen din lärare är slö och inte skapar eller gör sitt eget material är en annan historia.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Intel i9-12900K är en av Intels första processorer.

Om man tar en lista på alla Intels första processorer i ordning från första och framåt så finns samtliga av Intels processorer på listan.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ser inget direkt fel i texten, din tolkning av den är däremot felaktig.
Detta är dessutom en kort sammanfattning för att få oinsatta att få ett vagt begrepp om en sak och inte en doktorand i intels cpu historia.

Att sen din lärare är slö och inte skapar eller gör sitt eget material är en annan historia.

Håller helt med.

Dessutom, vad jag minns ifrån när jag höll på med 8080 och Z80, just före den nyare 8086 kom, så blev det då inte alls någon diskussion om "x86" arkitektur. Att Intel skulle följa upp det med 80186, 286 och göra det stora steget till 386 var ju inte självklart på den tiden.

Vad jag minns då var "bakåtkompatibel" INTE det allra allra viktigaste, men det blev viktigt pga PC och MS DOS, man hade ju erfarenhet av hur det blev med Z80 datorer med CP/M, som stannade på en viss nivå.

Först vid 386 började jag ana att Intel skulle fortsätta satsa hårt på bakåtkompatibilitet, och Intel själva försökte ju gå även i helt nya spår, men lyckades där inte försäljningsmässigt.

"x86" blev ju mer vanligt begrepp senare, så jag tycker Kjell o Co sätt att skriva det på är klockren och genomtänkt.

Råkade komma åt enter för snabbbt....
Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Håller helt med.

Dessutom, vad jag minns ifrån när jag höll på med 8080, Z80 o då den nyare 8086 kom, så var det då inte alls någon diskussion om "x86" arkitektur. Att Intel skulle följa upp det med 80186, 286 och göra det stora steget till 386 var ju inte självklart på den tiden.

Vad jag minns då var "bakåtkompatibel" inte det allra allra viktigaste, men det blev viktigt pga PC och MS DOS, man hade ju erfarenhet av hur det blev med Z80 datorer med CP/M.

Självklart och vi som har detta intresse vet detta. Kjell valde nog att nämna just dessa cpuer eftersom det finns en stor risk att någon säkert hört om dessa då PC var rätt ovanligt för gemene man innan dessas intåg. Jag är född 1984 och 386 är nog en av de första pc begreppen jag hörde när grannens pappa berättade att det är dags för vår familj att byta upp sig från commodoren till en 386a.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag skriver en del texter i jobbet för webbsidor, informationsblad m.m.

I regel utgår man ifrån att de som kommer läsa texten har begränsade förkunskaper och ett begränsat intresse, och därför behöver man fatta sig kort och komma till saken. Då är det bra att skala bort ev. distraherande överkursfakta och bara behålla de saker som pedagogiskt förklarar poängen man vill få fram.

I det här fallet att 286, 386 och 486 är några av de processorer som gav upphov till benämningen x86.

Permalänk
Inaktiv

Trådar som denna gör att man ALT+F4'ar sweclockers när en kollega går förbi 😂
Lax inlägg borde fästas på startsidan.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Karaff:

Vad använder den utbildningen mer för "kjellor", Wikipedia?
För den som tror att Wikipedia är mer korrekt i alla sammanhang är kanske en aning naiv.

Vi vet ju inget om kursen och i vilket syfte boken används. TS har inte svarat på detta tyvärr.

Den kan ju teoretiskt sett användas som referensmaterial när det gäller en massa olika saker och inte uteslutande som fakta, vilket ju låter märkligt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord