Permalänk
Medlem
Skrivet av mogelbrod:

Jag beställde hem skärmen i förrgår och fick hem den igår kväll. Efter några timmars användande kan jag konstatera att mitt 1060gtx med den medföljande DP-kabeln vägrar köra RGB i 4K@120hz/4k@144hz utan är låst till 4:2:2 Chroma Sub-sampling (vilket resulterar i dålig läsbarhet för text i Windows 10). Om jag sänker till 4k@60hz kan jag välja full RGB vilket löser problemet. Detta även efter att ha installerat nvidias GPU-patch som ska låsa upp DP1.4.

Tror ni det kan hjälpa att köpa hem en annan DP-kabel? Spontant känns det inte som det då Acer rimligen bör har skickat med en kabel lämpad för skärmen. HDMI är inte heller ett alternativ då 1060gtx enbart verkar stödja HDMI 2.0b som tycks vara begränsat till samma upplösning & framerate.

Nvidia 10-serien har inte stöd för Display Stream Compression. Finns inte tillräcklig bandbredd för att köra full kvalitet utan kompression/DSC, du måste köra med subsampling eller lägre frekvens.

Skrivet av mogelbrod:

Har även testat med en Macbook m1 ansluten via USB-C -> DP och 4k@144hz fungerar klockrent med den. Ska strax beställa en USB-C-kabel för att testa kombinerad bild och laddning.

Tänk på att du måste ha en fullkopplad kabel. Köper du billigaste skiten du hittar är det stor risk att den endast har de pins som krävs för laddning plus typ USB 2 eller kanske i bästa fall 3.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Funderar på denna skärm dock sitter jag bara på ett rtx 3070.
Kan man köra 1440p i spel som är mer krävande och få likvärdigt resultat som en 32 tum 1440p skärm?

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Nvidia 10-serien har inte stöd för Display Stream Compression. Finns inte tillräcklig bandbredd för att köra full kvalitet utan kompression/DSC, du måste köra med subsampling eller lägre frekvens.

Tänk på att du måste ha en fullkopplad kabel. Köper du billigaste skiten du hittar är det stor risk att den endast har de pins som krävs för laddning plus typ USB 2 eller kanske i bästa fall 3.

Tack för svaret, uppskattar det!

Utifrån reddit-tråden såg det ut som att 4k@120hz eventuellt kunde lira? Nu verkar så inte vara fallet för mig dock - främst nyfiken på om någon annat fått det att fungera.

Har beställt denna Thunderbolt4-kabel som jag utgår från kommer fungera?

Permalänk
Bildexpert 📺

DP med HBR3-bandbredd – aka "DP 1.3 och 1.4" – klarar runt 32 Gbps vilket räcker för 4K/120 med 8 bitar RGB/4:4:4. Högre frekvens och 10 bitars färgdjup är inte möjligt utan subsampling till 4:2:2 eller DSC-komprimering. DSC kräver i sin tur att både skärm och grafikkort använder DSC och ofta är det ena eller andra det faller på.

Finns alltså ingen väg runt detta med max 4K/120 för 8-bitars RGB utan det är en hård gräns i Displayport-specifikationen som endast framtida hårdvara kan kliva runt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

DP med HBR3-bandbredd – aka "DP 1.3 och 1.4" – klarar runt 32 Gbps vilket räcker för 4K/120 med 8 bitar RGB/4:4:4. Högre frekvens och 10 bitars färgdjup är inte möjligt utan subsampling till 4:2:2 eller DSC-komprimering. DSC kräver i sin tur att både skärm och grafikkort använder DSC och ofta är det ena eller andra det faller på.

Finns alltså ingen väg runt detta med max 4K/120 för 8-bitars RGB utan det är en hård gräns i Displayport-specifikationen som endast framtida hårdvara kan kliva runt.

Precis, så i teorin borde Nvidias kontrollpanel supporta 4k@120Hz med 8bit RGB på 1060gtx med DP1.4-patchen? I praktiken får jag inte den möjligheten utan är begränsad till YCbCr422 - så frågan är om det finns något som går att göra eller om jag helt enkelt får vänta med 120hz+ tills jag uppgraderat grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogelbrod:

Precis, så i teorin borde Nvidias kontrollpanel supporta 4k@120Hz med 8bit RGB på 1060gtx med DP1.4-patchen? I praktiken får jag inte den möjligheten utan är begränsad till YCbCr422 - så frågan är om det finns något som går att göra eller om jag helt enkelt får vänta med 120hz+ tills jag uppgraderat grafikkortet

Jag nämnde tidigare i tråden att jag hade testat en annan UHD 144 Hz skärm med ett GTX 10-serie grafikkort och upplevt samma problem med att få ut 120 Hz 4:4:4 8 bpc. Det borde fungera om man tittar på bandbredden men något var det som satte stopp ändå. Det gick som max att få ut 98 Hz 4:4:4 10 bpc (gick ej att få ut högre uppdateringsfrekvens även med 8 bpc).

Om du vill köra på något högre än 60 Hz i väntan på uppgradering av grafikkort så kan du gå in i NVIDIAs kontrollpanel -> Ändra upplösning -> Anpassa -> Skapa egen upplösning. Där kan du justera uppdateringsfrekvensen och se vad som fungerar med ditt grafikkort. Om det blir något strul som svart skärm eller liknande så är det bara att vänta på att upplösningen återställs, sedan sänka uppdateringsfrekvensen och prova igen tills det blir stabilt.

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut min min skärm nu och har kopplat in den till min Macbook Pro (M1 Pro). Inga problem här att få ut 3840x2160@144Hz. Det blev automatiskt den upplösningen och uppdateringsfrekvensen. Jag kör med en USB-C -> Displayport-adapter för tillfället. Så långt verkar allt fungera bra. Inga blå/röda nyanser i texter m.m. vad jag kan se. Ska väl ta och gå igenom menyerna lite noggrannare också och kalibrera den.
Ska även testa USB-C -> USB-C-koppling till skärmen och se hur det går. Ser väldigt bra ut så här långt!

Vet dock inte om något begränsats, men färgerna ser bra ut iallafall.
Värt att nämna så har jag endast börja testa skärmen ännu.

EDIT: Funderar just hur man kollar alla värden på macen. Har bara lyckats kolla upplösning och uppdateringsfrekvens.. Finns det något program eller något annat verktyg i MacOS man kan se i detalj vad macen skickar ut för signal?

EDIT2: USB-C-kabel hela vägen fungerar också bra. Skärmen laddar även datorn som den ska.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mogelbrod:

Det matchar rätt bra med HBR2-hastighet ≈21 Gbps, så det kan vara grafikkortet som genom sin Link Training anser att den inte kan köra HBR3-bandbredd. Vilket kan bero på att DP-kabeln är för dålig men också en misskommunikation mellan grafikkort och skärm. Och det är vanligare med äldre grafikkort. Minns att jag kämpade en del med det där runt en del skärmtester där länkhastigheten spontant sänktes. Nvidia gör det utan att berätta att de inte kunde nå önskade länkhastighet. Man kunde bara inte nå rätt signaler längre. AMD:s dåvarande drivrutiner lade upp en ruta om sänkt länkhastighet vilket var tacksamt. Fast å andra sidan skedde det oftare.

Vet att det händer spontant med äldre grafikkort där de plötsligt kör en lägre frekvens på DP. Har man haft 4K/120 8-bit/RGB kör skärmen plötsligt 82 Hz eller något sådant. Omstart kan hjälpa. Rycka kabeln och stoppa tillbaka kan hjälpa. Vet att det blev mindre krångel med RTX 2xxx-korten kring det där.

Permalänk
Medlem

Fick hem skärmen ikväll och har pillat runt lite.
3840x2160@144hz med 10 bpc, RGB Full och G-sync aktiverat fungerar utan problem än så längre och då har jag ändå 5m DP-kabel. Var lite orolig att kabeln inte skulle orka.

Provade att spela några rundor BF5 och skärmen känns rapp, fina färger och har inte sett några döda pixlar eller andra konstigheter alls faktiskt. Kan verkligen rekommendera skärmen, ett jävla kap för 5k rent ut sagt.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem

Någon som kan testa om det går att köra 1440p @144hz med bra resultat?

Edit: har läst på att 1080p ser bäst ut med 4k, med 1080p @32tum känns inte så kul. Synd att man inte sitter på ett 3090 så man kan få ut det bästa.

Permalänk
Medlem

Har också beställt en skärm, kunde inte stå emot
Dock lite fundersam om jag kommer har problem med upplösning och frekvensen :/
Min stationära har ett gammalt 970-kort, men den datorn används ganska sparsamt och ofta kör jag fjärrskrivbord till den när den används. Kan bli att jag letar ett Nvidia 2xxx-kort för att kunna använda den.

Dock har jag en laptop, Lenovo ThinkPad T480s där det sitter Intels 620-krets. Någon som har koll om den klarar upplösning/frekvens?
Även på G med ny laptop till jobbet, lutar starkt åt en ThinkPad T14, någon grafikkrets som är bättre gällande Intels Iris Xe eller AMD Radeon ihop med skärmen?

Permalänk
Medlem

Om man vill spara ytterligare 250kr (5%) så kan man köpa 10st presentkort (á 500kr/st) hos Gifted och lösa in hos NetOnNet.
Lite synd att man inte kan välja 5000kr direkt utan max är 500kr.

https://link.getgifted.com/2jdt

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden om just denna skärm. Nu för 4990kr.
Funderar skarpt på att beställa.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har hämtat ut min min skärm nu och har kopplat in den till min Macbook Pro (M1 Pro). Inga problem här att få ut 3840x2160@144Hz. Det blev automatiskt den upplösningen och uppdateringsfrekvensen. Jag kör med en USB-C -> Displayport-adapter för tillfället. Så långt verkar allt fungera bra. Inga blå/röda nyanser i texter m.m. vad jag kan se. Ska väl ta och gå igenom menyerna lite noggrannare också och kalibrera den.
Ska även testa USB-C -> USB-C-koppling till skärmen och se hur det går. Ser väldigt bra ut så här långt!

Vet dock inte om något begränsats, men färgerna ser bra ut iallafall.
Värt att nämna så har jag endast börja testa skärmen ännu.

EDIT: Funderar just hur man kollar alla värden på macen. Har bara lyckats kolla upplösning och uppdateringsfrekvens.. Finns det något program eller något annat verktyg i MacOS man kan se i detalj vad macen skickar ut för signal?

EDIT2: USB-C-kabel hela vägen fungerar också bra. Skärmen laddar även datorn som den ska.

Vad är skillnaden med att använda USB-C -> Displayport mot USB-C -> USB-C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Hittade denna tråden om just denna skärm. Nu för 4990kr.
Funderar skarpt på att beställa.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Beställde också från Netonnet för 4990:-. Har svårt att tro att det går att hitta en skärm med bättre spec för detta pris. Sjukt bra pris på den!
Jag är svinnöjd hittills! Inga konstigheter, har inte hittat några döda pixlar, brum, eller andra konstigheter på den. Visst, det finns bättre stativ, men jag har ändå tänkt sätta den på en av mina gasarmar 🙂

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vad är skillnaden med att använda USB-C -> Displayport mot USB-C -> USB-C?

Med en adapter får du en displayport ut som du sedan kopplar in en displayport-kabel i som du sedan kopplar in i displayport-kontakten i skärmen. Usb-c hela vägen så kopplar du både dator och skärm med usb-c-kontakt. 👍

Fördelen med usb-c hela vägen är ju bland annat att du får laddning till din datorn om du har en laptop samt att kvm-switchen funkar i skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter och tvekar om jag ska trycka på "köpa"
Hur är det med BLB på era skärmar?
Några bilder på skärmen också? Finns inget på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Har inte noterat någon speciell BLB på min, men har inte suttit i ett komplett nedsläckt rum heller ännu, bara lite halvmörkt. Kan testa ikväll här, återkommer. 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har inte noterat någon speciell BLB på min, men har inte suttit i ett komplett nedsläckt rum heller ännu, bara lite halvmörkt. Kan testa ikväll här, återkommer. 🙂

Tusen tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Min har i princip obefintlig BLB men det är nog olika. Det är väl bara att klicka hem en och testa, du har öppet köp.
Bilder/videorecension finns i tråden.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tusen tack på förhand

Testade i ett helt nedsläckt rum med fördragna persienner nu och ingen BLB alls. Mycket bättre än på någon annan skärm jag haft tidigare måste jag säga.
Lite IPS-glow, men det får man nog leva med. Hittade dessvärre en fast röd pixel nu tyvärr. Mina ögon dras alltid till döda/stuck pixels så blir lite halvjobbigt att ha. Ska köra JScreenfix och se om det hjälper något.
Alternativt byta skärmen om jag orkar.. Men just röd pixel är ju lite småjobbig.

EDIT: Den röda pixeln är iallafall inte heldöd, då den ändrar sig / försvinner vid vissa färger, så som vit och dragningar åt vit.
Men halvstörig att se på svart bakgrund

EDIT2: Hittar inga brister på denna skärm, förutom den röda jäkla pixeln.. Har kört JScreenFix en stund och jag får för mig att den röda pixeln är betydligt mindre nu.. Så kanske var fler pixlar förut som inte funkade, vad vet jag. Nu är den svår att se om man inte fokuserar i området. Förut var den extremt tydlig. Kan ju hoppas den ger sig till slut..

Är så svårt att avgöra om man ska klicka hem ytterligare en skärm med det lotteri som följer eller om man ska skita i det och behålla den med en halvdan pixel, när allt annat är bra på den.. Stångas ständigt med denna fundering när man får hem en skärm med trasiga pixlar när allt annat är bra. Sist resulterade det i att jag hade två Xiaomi-skärmar och orkade aldrig skicka tillbaka den med en trasig pixel. Dessutom försvann den trasiga pixeln som enbart var stuck i grönt läge..
Men nu är dom två skärmarna sålda då jag måste ha minst 4k-skärmar

Hur resonerar ni kring döda pixlar? Lever ni med en eller tar ni det extra jobbet det innebär att beställa en ny, hämta ut, testa, skicka tillbaka den första?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur resonerar ni kring döda pixlar?

Ignorance is bliss. Hade jag vetat om att det fanns döda/fasta pixlar och fortfarande haft möjlighet till byte hade jag absolut gjort det. Men jag hade nog inte aktivt letat efter sådana pixlar…

Överväger att själv dra iväg en beställning på denna skärm under helgen. Den har ju allt man vill ha, utom "riktig" HDR då. Har en liggande bokning på Acer Predator X32FP som blivit uppskjuten till augusti men den kostar ju 3x detta pris…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ignorance is bliss. Hade jag vetat om att det fanns döda/fasta pixlar och fortfarande haft möjlighet till byte hade jag absolut gjort det. Men jag hade nog inte aktivt letat efter sådana pixlar…

Överväger att själv dra iväg en beställning på denna skärm under helgen. Den har ju allt man vill ha, utom "riktig" HDR då. Har en liggande bokning på Acer Predator X32FP som blivit uppskjuten till augusti men den kostar ju 3x detta pris…

Min pixel som fastnat var nog några stycken för pixeln har blivit mindre o mindre och nu går det inte se den om man inte kollar från 5-10 cm från skärmen. Förut kunde jag se den klart o tydligt från håll och det är ju konstigt med tanke på pixelstorleken. En sån här liten punkt som knappt är synlig om man inte letar kan jag leva med.
De andra som måste suttit intill verkar ju ha självläkt så det kanske den sista gör med. Satt och tittade på pixeln och vips försvann den, så jag fick syna extremt noga innan jag hittade den minimalt röda pixeln som nu är kvar 👍🙂

Kan, som jag nämnt tidigare, absolut rekommendera skärmen. Sjukt bra skärm för pengarna. Jag ogillar ljud från skärmen, även BLB är irriterande men denna har inget av det så det är
skönt. Det finns säkert bättre skärmar där ute, men troligtvis inte till detta pris och spec.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Min:

Jag nämnde tidigare i tråden att jag hade testat en annan UHD 144 Hz skärm med ett GTX 10-serie grafikkort och upplevt samma problem med att få ut 120 Hz 4:4:4 8 bpc. Det borde fungera om man tittar på bandbredden men något var det som satte stopp ändå. Det gick som max att få ut 98 Hz 4:4:4 10 bpc (gick ej att få ut högre uppdateringsfrekvens även med 8 bpc).

Om du vill köra på något högre än 60 Hz i väntan på uppgradering av grafikkort så kan du gå in i NVIDIAs kontrollpanel -> Ändra upplösning -> Anpassa -> Skapa egen upplösning. Där kan du justera uppdateringsfrekvensen och se vad som fungerar med ditt grafikkort. Om det blir något strul som svart skärm eller liknande så är det bara att vänta på att upplösningen återställs, sedan sänka uppdateringsfrekvensen och prova igen tills det blir stabilt.

Skapade en custom 4k@100hz genom att följa dina instruktioner och då funkade det att välja RGB/8bpc - stort tack!

Fick även hem min USB-C-kabel och testade att koppla in macbooken med den. Till en början så verkade skärmen inte få någon signal från datorn när DP ALT var vald som input. Macbooken tyckte däremot att skärmen var ikopplad och laddades av den, med bara när en annan input än DP ALT var vald. Att slå på Power-OFff USB charge i skärminställningarna verkade göra susen dock, för plötsligt fungerade både laddning och signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogelbrod:

Skapade en custom 4k@100hz genom att följa dina instruktioner och då funkade det att välja RGB/8bpc - stort tack!

Fick även hem min USB-C-kabel och testade att koppla in macbooken med den. Till en början så verkade skärmen inte få någon signal från datorn när DP ALT var vald som input. Macbooken tyckte däremot att skärmen var ikopplad och laddades av den, med bara när en annan input än DP ALT var vald. Att slå på Power-OFff USB charge i skärminställningarna verkade göra susen dock, för plötsligt fungerade både laddning och signalen.

Vad för kabel köpte du?

Permalänk
Medlem

Slog också till på en

Permalänk
Skrivet av breakman:

Vad för kabel köpte du?

Denna:
https://noerdic.se/collections/thunderbolt-3-och-4/products/c...

Permalänk
Medlem

Kabeln som hänger med fungerar väl om man har hdmi 2.1 på gpun?
Ahh type C för laddningen ser jag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hej, köpte denna idag, verkar vara en grym skärm men jag får inte att USB-C att funka alls. Varken på min MacBook Pro (Intel) eller arbetsdator. Använder USB-C/Thunderbolt-sladden som suttit i min LG Ultrafine 5K så tänker att den borde inte vara problemet(?). Någon idé om vad jag kan göra fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Hej, köpte denna idag, verkar vara en grym skärm men jag får inte att USB-C att funka alls. Varken på min MacBook Pro (Intel) eller arbetsdator. Använder USB-C/Thunderbolt-sladden som suttit i min LG Ultrafine 5K så tänker att den borde inte vara problemet(?). Någon idé om vad jag kan göra fel?

Hmm kolla så källan är dp-alt mode på skärmen.
Jag har kört med lite olika kablar och datorer, Mac Studio, Macbook Pro samt en PC med ett Intel UHD 770 (den senare via displayport) och det har funkat direkt utan att jag behövt göra något.

Visa signatur