Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Låter bra med kabeln, men tråkigt att höra att skärmen lagt av efter firmware-uppdatering :/
Någon som vet vad firmware-uppdateringen gör? Är det värt att köra den (med tanke på risken att bricka)

Verkligen! Hoppas på snabbt svar från deras support, men får packa ner skärmen under tiden. Att gå tillbaka till min gamla 24" var ingen höjdare hehe.

Tydligen ska firmware-uppgraderingen lägga till en "max brightness unlocker", men utöver det vet jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Ladda gärna upp bilder på eran BLB
Min verkar vara ungefär som rtings test skärm, BLB runt om.
Tog denna bilden igår kväll (mörkt rum)
https://i.ibb.co/0nzKJ4D/20220710-224836.jpg

Det är knepigt att jämföra blb genom att fotografera eftersom resultatet beror på hur du har exponerat (den bild du la in är överexponerad), hur din kamera behandlar bilden och hur skärmen är inställd mm. Åtminstone exponering (bländarvärde och exponeringstid) och inställningar i skärmen måste vara likadan för att man ska kunna jämföra på något rättvis sätt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogelbrod:

Ser ut som jag lyckats bricka min skärm genom att uppdatera firmwaren. Skapade ett supportärende hos Acer så får se vad de återkommer med, här är felbeskrivningen:

Föll din skärm in i kriteriet för att uppdatera då? I Read Me.txt står det

Citat:

The firmware on products from batches prior to weekcode 130 may be upgraded.
The customers may check if the monitor is eligible for upgrade by referencing the SN on the product/carton label

PS: Refer to code YWW in the SN for the weekcode
Example (PPPPPPPPPPYWWSSSSSMMEE)

Kollar jag min egen så har den kod 145 och platsar därmed inte in.

Permalänk
Medlem

Har fått hem min andra skärm nu och den verkar inte har några döda pixlar. Ser överlag lika bra ut som den första, förutom att den första hade en irriterande röd pixel som kom och gick (eller ett litet kluster av röda pixlar då den varierade lite i storlek).
Åter igen en extremt prisvärd skärm.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har fått hem min andra skärm nu och den verkar inte har några döda pixlar. Ser överlag lika bra ut som den första, förutom att den första hade en irriterande röd pixel som kom och gick (eller ett litet kluster av röda pixlar då den varierade lite i storlek).
Åter igen en extremt prisvärd skärm.

Jag tycker samma men för 9500kr (som den kostar annars) tycker jag det skulle vara bättre tolerans av BLB.

Permalänk
Medlem

Såg att en del av er sökte efter bra thunderbolt kablar. Dessa är nu på rea hos amazon. Ganska bra pris :

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07T32J5DM/ref=sr_1_67?crid=6MB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Såg att en del av er sökte efter bra thunderbolt kablar. Dessa är nu på rea hos amazon. Ganska bra pris :

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07T32J5DM/ref=sr_1_67?crid=6MB...

Rätt säker på att de inte gick för ~380kr för ett par dagar sedan, låg snarare nånstans mellan 300-320kr. Lite rabatt, men inte så mycket som Amazon vill påvisa.

Permalänk
Medlem

Fick precis en annan 32 tum acer 1440p skärm.
Denna har lite IPS glow på vänster hörn.
Men 4k skärmen ser extremt mycket värre ut.

Tyvärr har denna acer skärm också extrem BLB dock bara på underkant
Men kolla på 4k skärmen, detta är med 0% ljus

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

https://i.ibb.co/NKRkJq4/20220712-220536.jpg

Det är oerhört svårt att avgöra BLB via en bild tyvärr. Det kan lika gärna vara IPS Glow. BLB via en bild brukar se hundra gånger värre ut på bild än vad man ser i verkligheten.
Jag har i princip noll BLB på mina två exemplar, men lite IPS Glow som då ändrar sig när man rör huvudet åt det hållet.
De två skärmar jag har nu måste ha minst BLB av alla skärmar jag ägt (och det är ett antal)..

EDIT: Du har även skärmarna riktade olika när du tar bild, det ger också en missvisande bild hur det faktiskt ter sig.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Svårkalibrerad skärm. Vill gärna åt de kalla hållet där vitt är vitt och inte gult.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av moyozuz539:

https://i.ibb.co/NKRkJq4/20220712-220536.jpg

Det där är inte extrem BLB. Däremot är det typiskt för en överexponerad bild som inte säger så mycket. Och internet har fortfarande dille på de där menlösa jämförelsebilderna. Jag har aldrig sett en skärm som under normala omständigheter faktiskt ser ut som den gör till vänster. Färgfälten som uppstår är ett artefakter från flera faktorer vilka inte speglar hur människan uppfattar ljus. Men väl hur kameror och polariserat ljus från LCD-skärmar fungerar.

Däremot blir bilden intressantare när du har båda skärmarna på samma gång. Fast bara nästan. Man kan säga att relativt har den vänstra mer synliga problem. Relativt. Fast det kan vara för att den helt enkelt lyser starkare och kameran försöker lyfta fram dess ljus mer.

För att jämföra måste man sätta skärmarna till att lysa lika starkt i fråga om antal nits. Reglagen på 0% kan vara väldigt olika nits på olika skärmar. Man måste ta hänsyn till vinklarna då det påverkar vad som dyker upp i bilden.

Kameran man använder måste ha en helt manuell exponering och ingen automatisk eller algoritmstyrd exponering likt hur den försöker förstärka nattbilder. Avståndet och brännvidden måste också vara något längre än vad man normalt sitter på, typiskt 50+ mm och ytterligare någon halvmeter bortom sittplatsen. Försöker man ta bilder med någon form av vidvinkel blir det automatiskt mycket värre pga av vinklarna.

På det kommer det ändå problem likt att en kamerasensor ofta kan plocka upp en del infrarött och baka in i bilden som om det vore synligt ljus. Dynamiken - inte minst dynamiken med jpeg, begränsar också de relativa jämförelserna.

Skulle kunna fortsätta länge om hur fel det blir med den här typen av bilder. Tror mycket väl att Acern kanske inte är den bästa skärmen på den här punkten. Men det är heller aldrig så illa som alla forumbilder på BLB och liknande försöker visa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TaunyTiger:

Svårkalibrerad skärm. Vill gärna åt de kalla hållet där vitt är vitt och inte gult.

Vitt är inte en färg, utan en blandning av flera färger där man strävar efter att få responsen för ögat att motsvara en viss nivå. För skärmar är det så gott som alltid D65 (Rec.709. sRGB, AdobeRGB, HDR10 etc.) där blandningen i vitt korrelerar mot illuminant D65, vilket är 6504 Kelvin vilket kommer av mulet väder i norra Europa. Det är en specifik blandning av R+G+B som ger D65.

Som jämförelse är direkt solljus runt 5500 Kelvin. Varmt ljus inomhus med glödlampor och hur dagens LED-ljus försöker efterlikna detta ljus är det 2500–3000 K. Nattlägen på telefoner och liknande försöker likna glödlampsljus. Har man Philips Hue kan man testa "concentration" och "energetic"-lägena som är 4000 K respektive 5000 K. Då inser man att D65 med sina 6500 Kelvin redan är ett ganska kallt och blått ljus jämfört med det ljus man normalt omger sig med.

Kör man skärmar i någon form av "Normal"-läge eller liknande är det färgtemperaturer runt 8 000–10 000 Kelvin som kan liknas vid ljuset vid skymningen eller dagtid på en bergstopp flera par kilometer över havet. Färgtemperaturen hos vitt styr hur alla färger ser ut. Drar man allt mot den nivån av blått som 8 000–10 000 K innebär kommer det påverka allting. Hudtoner kommer skifta mer mot magenta och turkos och så vidare. Man kanske har haft det så på den gamla skärmen i alla år. Så lär man sig fel.

Nu kan de "varm"-lägena i skärmen som ofta är närmast D65 vara aningen för gula och gröna. Då behöver man mäta sig fram till rätt nivå och gå in på RGB-reglagen i skärmen. Gult är rött+grönt så att minska på dessa två utan att det skiftar mot grönt eller mot magenta är tricket.

Permalänk
Medlem

Har ni testat Acer Display Widget? Kan rekommendera att installera det, väldigt smidigt att kunna växla profiler och ställa in brightness osv direkt i programmet istället för att behöva pilla med den inte allt för moderna skärmmenyn.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem

Har någon fått till färgerna?
Skärmen ser gulgrön ut och är rätt annorlunda från min macbook (bra kalibrering från fabrik).
Det är något förvånande för mig då skärmen påstås vara fabrikskalibrerad.

Testade ladda ner Acer's färgprofil men den verkar inte tillämpas på skrivbordet/chrome. Har ändrat från Warm till Normal och sänkt "G Gain" till 45. Ser fortfarande inte riktigt rätt ut. Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Vad har du testat hittills? Försöker få till färgerna också...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset (den här skärmen för <5k sek)!

Har haft en välvd 1440p 32" sedan 2019, initialt intryck som kvarvar efter en kvart är att skärmen är något konvex. Den verkar inte vara det när man ser på den från sidan så jag antar att synvillan kommer att försvinna. KDE Plasma är rätt bra på att skala, 150% överlag funkar fint mot tidigare. Har inte sett några döda pixlar med enklare test. 144Hz 4K inga problem med rtx2060 som förväntat (fps kommer att bli det, må hösten bli intressant). Ser inte pixlar i text mer vilket tillsammans med vanligare upplösning för att se på foton på desktop var målet.

Färgen verkar något gul och inte så ljusstark men det behöver den inte vara, ska se om https://github.com/eoyilmaz/displaycal-py3 funkar med gamla spydern (körde originalprogrammet (python2) med den på 1440pskärmen där 2019/2020, https://phototacopodcast.com/photographers-guide-to-screen-ca... , funkade ok för mina ändamål).

Har ni kvar reflexklisterlappen "Agile-Splendor IPS"? Den syns inte direkt när skärmen är på men är inte osynlig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbua:

Skärmen ser gulgrön ut och är rätt annorlunda från min macbook (bra kalibrering från fabrik).

Testade ladda ner Acer's färgprofil men den verkar inte tillämpas på skrivbordet/chrome. Har ändrat från Warm till Normal och sänkt "G Gain" till 45. Ser fortfarande inte riktigt rätt ut. Några förslag?

Skrivet av carbua:

Vad har du testat hittills? Försöker få till färgerna också...

vad jag förstår det som så är det bara sRGB läget som är fabrikskalibrerat, dvs att under "color" välja "color space"-> sRGB vilket låser alla andra färgreglage.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

vad jag förstår det som så är det bara sRGB läget som är fabrikskalibrerat, dvs att under "color" välja "color space"-> sRGB vilket låser alla andra färgreglage.

Tack för förslaget. Har testat ändra color space men det löste inte problemet. sRGB får skärmen att se mindre färgglad ut, vilket jag antar är mer korrekt, men färgerna ser fortfarande gulgröna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för tipset (den här skärmen för <5k sek)!

Har haft en välvd 1440p 32" sedan 2019, initialt intryck som kvarvar efter en kvart är att skärmen är något konvex. Den verkar inte vara det när man ser på den från sidan så jag antar att synvillan kommer att försvinna. KDE Plasma är rätt bra på att skala, 150% överlag funkar fint mot tidigare. Har inte sett några döda pixlar med enklare test. 144Hz 4K inga problem med rtx2060 som förväntat (fps kommer att bli det, må hösten bli intressant). Ser inte pixlar i text mer vilket tillsammans med vanligare upplösning för att se på foton på desktop var målet.

Färgen verkar något gul och inte så ljusstark men det behöver den inte vara, ska se om https://github.com/eoyilmaz/displaycal-py3 funkar med gamla spydern (körde originalprogrammet (python2) med den på 1440pskärmen där 2019/2020, https://phototacopodcast.com/photographers-guide-to-screen-ca... , funkade ok för mina ändamål).

Har ni kvar reflexklisterlappen "Agile-Splendor IPS"? Den syns inte direkt när skärmen är på men är inte osynlig.

Skicka gärna filen om det fixar färgerna! Upplever samma problem med färgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror mycket väl att Acern kanske inte är den bästa skärmen på den här punkten. Men det är heller aldrig så illa som alla forumbilder på BLB och liknande försöker visa.

Visst är det så, prismässigt för den här bra specen på skärmen så kommer nog inte skärmen vara bäst. på marknaden. För 4990:- eller 9500:- som den kostar på många håll lär man ju inte få en skärm i det absoluta toppskiktet, dom kostar ju helt enkelt mer.
Dock måste jag säga att jag är extremt impad av vad Acer lyckats med här till det här priset. 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbua:

Färgerna på min är balanserade och fina. Det enda jag gjort är att lägga in drivrutinen/färgprofilen, efter det ändrade jag från Warm till Normal. Har inte ändrat något annat.

Dum fråga kanske men har du uppdaterat drivrutinen genom Device manager > update driver och sen hämtat den från mappen? Det finns ju andra sätt att lägga till den på men min erfarenhet med andra skärmar är att profilen då ibland inte sparas och att skärmen efter några omstarter heter Generic PnP Monitor igen. Kanske är det som spökar för dig.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Färgerna på min är balanserade och fina. Det enda jag gjort är att lägga in drivrutinen/färgprofilen, efter det ändrade jag från Warm till Normal. Har inte ändrat något annat.

Dum fråga kanske men har du uppdaterat drivrutinen genom Device manager > update driver och sen hämtat den från mappen? Det finns ju andra sätt att lägga till den på men min erfarenhet med andra skärmar är att profilen då ibland inte sparas och att skärmen efter några omstarter heter Generic PnP Monitor igen. Kanske är det som spökar för dig.

Dum fråga men hur installerade du drivrutinen/färgprofilen?
Jag laddade ner och extraherade drivrutinen. Därefter öppnade jag Windows färghantering och valde ICC-profilen. Tror inte jag ser någon skillnad alls på skrivbordet. Har jag gjort rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbua:

Jag laddade ner och extraherade drivrutinen. Därefter öppnade jag Windows färghantering och valde ICC-profilen. Tror inte jag ser någon skillnad alls på skrivbordet. Har jag gjort rätt?

Enhetshanteraren > högerklicka på skärmen i listan > uppdatera drivrutin > bläddra > välj extraherade mappen med drivisen. Finito!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbua:

Testat Rtings färgprofil? Finns i länk tidigare här i tråden, den gillar jag i kombination med att välja Color Temp till 'Warm' och gamma 2.2

Skrivet av carbua:

Testat ta bort den tidigare färgprofilen i listan så att det inte finns två där? Det gjorde susen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Har ni testat Acer Display Widget? Kan rekommendera att installera det, väldigt smidigt att kunna växla profiler och ställa in brightness osv direkt i programmet istället för att behöva pilla med den inte allt för moderna skärmmenyn.

Testade det nu. Skönt att slippa klicka på de fysiska knapparna. Split Screen-läget verkar ju rätt schysst. Kanske är användbart vid jobb.

Aim-verktyget håller jag mig borta ifrån.

Gameview sync är väl typ det som redan finns inbyggt i grafikkorts mjukvara.

Permalänk
Medlem

För övrigt, undra hur många skärmar Netonnet har, ser att det fortfarande finns 19 i deras lagershoppar och priset verkar fortsatt gälla. Och en del har ju köpt den redan, vi är väl ca 5-10 st bara här i forumet och då har den legat 1.a på Prisjakt i en vecka.

Trodde när jag såg den första dagen att det var ett erbjudande de bara skulle ha tillfälligt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

För övrigt, undra hur många skärmar Netonnet har, ser att det fortfarande finns 19 i deras lagershoppar och priset verkar fortsatt gälla. Och en del har ju köpt den redan, vi är väl ca 5-10 st bara här i forumet och då har den legat 1.a på Prisjakt i en vecka.

Trodde när jag såg den första dagen att det var ett erbjudande de bara skulle ha tillfälligt:)

Klurat i liknande banor. Vad är grejen med den här skärmen egentligen.
Om jag förstått det hela rätt släpptes den i slutet av förra året med riktpris ca 800 dollar. Inet sålde den för över 9k SEK och där har den utgått och NoN är enda butik som säljer den nu. Kan det vara så att NoN kommit över en sista batch som de nu säljer av? Frågan är ju dock varför skärmen utgått inom mindre än ett år. Det finns knappt några recensioner online heller. Borde krylla av det med tanke på specs tänker jag.

Jag är fortfarande lite förbryllad över prissättningen. Tror att de hade kunnat ta mer än 4990 kr och fått dom sålda ändå med tanke på specs. Jag klagar dock inte, priset var enda anledningen till att jag slog till. Skärmen jag körde innan var jag helnöjd med och den hade räckt bra några år till men 4k@144hz för 4990 kr var helt omöjligt att motstå.

Jag trodde precis som du att dom skulle ta slut fort och att priset kanske tom var en "tryckfelsnisse" så jag vågade inte vänta. Men när Netonnet sålt slut sitt lager är dom helt slut, antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För er som funderar över färgerna. Jag ska köra
min kalibrator om några dagar här så kan jag se vad den säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Klurat i liknande banor. Vad är grejen med den här skärmen egentligen.
Om jag förstått det hela rätt släpptes den i slutet av förra året med riktpris ca 800 dollar. Inet sålde den för över 9k SEK och där har den utgått och NoN är enda butik som säljer den nu. Kan det vara så att NoN kommit över en sista batch som de nu säljer av? Frågan är ju dock varför skärmen utgått inom mindre än ett år. Det finns knappt några recensioner online heller. Borde krylla av det med tanke på specs tänker jag.

Jag är fortfarande lite förbryllad över prissättningen. Tror att de hade kunnat ta mer än 4990 kr och fått dom sålda ändå med tanke på specs. Jag klagar dock inte, priset var enda anledningen till att jag slog till. Skärmen jag körde innan var jag helnöjd med och den hade räckt bra några år till men 4k@144hz för 4990 kr var helt omöjligt att motstå.

Jag trodde precis som du att dom skulle ta slut fort och att priset kanske tom var en "tryckfelsnisse" så jag vågade inte vänta. Men när Netonnet sålt slut sitt lager är dom helt slut, antar jag.

Precis, det måste ju vara så. Att NoN har fått ett erbjudande av någon underleverantör till Acer och köpt in en jäkla massa skärmar då de vet att folk kommer köpa. Men tror ärligt talat NoN hade kunnat sälja av alla med ett pris på 5990:- bara att det skulle ta lite längre tid. Detta priset för den här fina skärmen är ju väldigt bra och något jag hade förväntat mig på Black Friday eller liknande. Visst är Mini-LED och Amoled runt hörnet men priserna kommer fortfarande vara så dyra så ser ingen anledning till att skaffa det oavsett förrens om ett par år när den marknaden har mognat.

Är väldigt nöjd efter någon vecka med skärmen.

Förresten, glöm inte att aktivera ProxiSense om ni vill spara lite energi nu när elen är så dyr. Rätt häftig inställning som sänker brightness när du går iväg från datorn och höjer den igen (med hjälp av infraröd värme) när du sätter dig vid datorn igen. Finns tre distansinställningar, jag kör på den mittersta.

Dessutom viktigt med en sån här skärm att låta den vila när ni inte är vid datorn under längre perioder. För min förra skärm hade jag nog några timmar på skärmsparläget men denna vaknar upp snabbt så kör faktiskt med 15 minuter så är man snäll både mot klimatet och sin plånbok.

Nu skulle man bara vilja ha ett 3080 TI (med tillhörande setup) eller den nya generationens grafikkort (som förvisso kommer sluka lika mycket energi som ett hus) så att man kan lira 144hz i 4k. Kör just nu 4k 120hz i surf/mediekonsumtion och 1080p ca 100hz i spel då jag har en äldre dator. Visst är det 3080 TI man behöver för 144hz i 4K?

För övrigt. Någon som har vågat överklocka skärmen? Hur mycket kommer ni upp i? Hur mycket klarar skärmen av att överklocka? Är det säkert? Blir det 8bit istället för 10bit då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

För er som funderar över färgerna. Jag ska köra
min kalibrator om några dagar här så kan jag se vad den säger.

Låter bra, blir intressant att höra vad du siktar på och vilka justeringar som blir.

Jag provade min äldre Spyder vilket inte fungerade så bra(den tyckte inte att skärmen var nog blå även när den var lila), lär nog skaffa en modern (min är från 2007. Den fungerade sist med visst trassel). Målprofilen brukar jag ha på 120cd vilket kanske inte är så ljusstarkt som alla gillar, för fotoredigering, enl guiden länkad. Som nämnt tidigare i tråden beror vilken vitbalans man anser behaglig en del på omgivningens ljus, brukar kompromissa med ca 6k (och nattljus efter 21).

Ändrade 'color temp' till 'Normal' och ökade brightness några snäpp. Ska skaffa en Spyderx pro vad det lider, tills vidare är jag rätt nöjd.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)