Några som kan tipsa om välgjorda och lite längre VR-upplevelser?

Permalänk

Några som kan tipsa om välgjorda och lite längre VR-upplevelser?

Är sugen på "upplevelser". Vill kunna koppla av med annat mellan spelen och gärna bara luta mig tillbaks och uppleva något riktigt häftigt. Någon som har några tips?

Alla såna där VR-upplevelser är så korta, bara några minuter. Har sett lite rymdgrejer, besök på andra planeter och spacewalks mm, men de hinner knappt komma igång förrän de är slut. Varför gör de inget som kan vara lika länge som en vanlig film?

Alla såna där fallskärmsupplevelser, bergsklättring och besök på vackra platser har så extremt usel bildkvalité och bildförhållande att det mer blir en skräckupplevelse istället, eller har jag någon inställning i mitt OQ2 som är helt galet fel? Tycker ju det borde finnas ett större utbud på sånt än vad det finns spel, då det borde vara enklare att producera. Det mesta verkar vara gammalt skräp som ser ut att vara filmat på 80-talet som de sedan hafsat ihop för att passa VR, men det ser rent ut sagt förjävligt ut.

Någon som vet om det finns några riktigt sköna upplevelser och vart man kan hitta dom?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Såg härligt ut, tack för tipset.

Som den gamla graffitimålare jag är hittade jag Kingspray Graffiti.
https://www.oculus.com/experiences/quest/2082941345119152

Verkar vara riktigt bra enligt betygen andra målare har gett den. Har kollat lite clips på youtube och det går att göra nästan allt man kan göra i "verkligheten".

Permalänk
Hedersmedlem

@Dumparound Gav dig en egen tråd

Uppmaning övriga: Tips ang. porr och liknande nsfw undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Dumparound Gav dig en egen tråd

Uppmaning övriga: Tips ang. porr och liknande nsfw undanbedes.

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag gillade verkligen Vanishing Grace, härlig stämning, enklare pussel, bra historia.
https://www.oculus.com/experiences/quest/4603898999650318/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumparound:

Såg härligt ut, tack för tipset.

Som den gamla graffitimålare jag är hittade jag Kingspray Graffiti.
https://www.oculus.com/experiences/quest/2082941345119152

Verkar vara riktigt bra enligt betygen andra målare har gett den. Har kollat lite clips på youtube och det går att göra nästan allt man kan göra i "verkligheten".

Om du är konstnärlig kanske Paint VR är nått också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tycker Google Earth är grymt i VR.

https://arvr.google.com/earth/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill du kunna ta dig till, i princip, vilken plats som helst i världen så är MSFS 2020 svårslaget i vr.

https://m.youtube.com/watch?v=AgSzM644-dw&t=341s

Permalänk
Medlem

Tror VR "bara är en fluga", som den där svenska ministern sa om internet för cirka 20 år sedan. Glömt hennes namn.

Själv får jag huvudvärk när jag testar VR för länge. "För länge" handlar om cirka 30 minuter. För min del då.
Svårt för ögonen att fokusera med mera.

Linus Sebstian (LTT) körde häromdagen ett rätt bra reportage på sin kanal om det närliggande "3D-TV", och varför detta dog. (Själv har jag en "gammal" Samsung 3DTV från 2014, 55 tum, "bäst i test" när jag köpte den, den var svindyr, och TVn är fortfarande bra som 2D, men använde bara 3D som en "plojgrej", tittade bara några timmar med 3D-funktionen. Mest på några provfilmer där hajar och andra fiskar simmade omkring hemma i rummet.)

Fattade aldrig hur Samsung fick till konceptet att fiskarna faktiskt simmade fram från under min soffa jag satt på, TV var tre meter framför näsan. Har glasögonen kvar i någon byrålåda. CR2026 tror jag drev "brillorna". Räckte för två-tre timmars tittande. Kopplades upp via BT till TV. Batterierna laddar ur efter någon månad om man har de avstängda i byrålådan.

3D är faktiskt riktigt häftigt, men i längden (över 20-30 minuters tittande) fick jag ont i ögonen och huvudvärk.
Ungefär så tror jag VR också är. Man får huvudvärk i längden. Dagen därpå fick jag huvudvärk av solljus, liknande något man kan få av bakfylla efter en fest kvällen före.

Kolla gärna på Linus avsnitt!

(Jag är lätt närsynt, så det kan också ha med saken att göra?)

Edit: Samsung-TVn var inte den dyraste, men i princip "top of the line", kanske motsvarande ett RTX3080 eller 3070 super om vi jämför med grafikkort. Bildkvaliteten är "samma" som 7000kr-TV har idag. Så jag ångrar inte köpet.

Sorry om 3D-TV kan upplevas som OT, men jag tror inte det är så fel att jämföra 3D-TV med VR etc: Blir jobbigt för våra hjärnor att "glo på det" i längden. Jag klarar i alla fall bara 30 minuter utan att få ont i skallen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad har man annars vr till

Eller internet för övrigt

Permalänk
Medlem

Kom på en grej till nu, när jag "tänkt efter en stund till":

Sweclockers hade idag ett jubileumsreportage gällande Commodore64:
Vissa nämnde att man inte ska glömma bort VIC20. Klart man inte ska!

Men VIC20 funkade egentligen "bara bra" om man hade mer RAM i burken. (Något som jag hade, 16KB RAM för 3000kr! Motsvarar i moderna kronor cirka 10.000 tror jag). Fanns inga "spel" som kunde utnyttja minnesexpansionen, de kommersiella spel som släpptes (vanligtvis på cartridge) eller på kassett använde datorns "grundkonfiguration" med minsta möjliga minne.

Så blev det tyvärr också för Commodore128 och "Commodore +4" eller vad de hette:
Då Commodore128 var kompatibel med C64, så utvecklades det "bara" spel för C64, för alla kunde spela spelen.
Först nu på senare tid (av entusiaster) har det kommit "häftigare spel" som kan utnyttja exempelvis mer RAM i datorn.

Drar resonemanget till "nutid":
VR-headset kostar en massa, förutom då 10-20 tusen man "redan bränt på en gaming-PC".
VR-spel kostar en massa mer (tror jag, sannolikt mer jobb bakom än vanligt spel) än att utveckla "2D-spel"..

Spelutvecklare är jag ganska säker på utvecklar sina spel så dessa "går att spela på" vanliga skärmar och "vanliga" speldatorer. Ungefär som under VIC20-tiden. Handlar om att kunna sälja spelet till så många som möjligt.

Som jag fattat det som, så kostar ett "ordentligt" VR-headset i runda slängar 10.000?
-Tror inte det finns så stor marknad för sådana spel.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dumparound:

Är sugen på "upplevelser". Vill kunna koppla av med annat mellan spelen och gärna bara luta mig tillbaks och uppleva något riktigt häftigt. Någon som har några tips?

Alla såna där VR-upplevelser är så korta, bara några minuter. Har sett lite rymdgrejer, besök på andra planeter och spacewalks mm, men de hinner knappt komma igång förrän de är slut. Varför gör de inget som kan vara lika länge som en vanlig film?

Alla såna där fallskärmsupplevelser, bergsklättring och besök på vackra platser har så extremt usel bildkvalité och bildförhållande att det mer blir en skräckupplevelse istället, eller har jag någon inställning i mitt OQ2 som är helt galet fel? Tycker ju det borde finnas ett större utbud på sånt än vad det finns spel, då det borde vara enklare att producera. Det mesta verkar vara gammalt skräp som ser ut att vara filmat på 80-talet som de sedan hafsat ihop för att passa VR, men det ser rent ut sagt förjävligt ut.

Någon som vet om det finns några riktigt sköna upplevelser och vart man kan hitta dom?

Vill du chilla så är det oftast mest välgjorda och gratis världar gjorda i ex Vrchat

Ett måste är dock 7 wonders of the world VR som är riktigt välgjort om jag inte minns helt fel nu. Du måste se till att ha dragit upp bitraten i ditt Quest rejält om du kör PC <---> Quest

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Apollo 11 är ganska häftigt om man är sugen på att dra till månen och tillbaka.

Permalänk

Minecraft i VR med Vivecraft är vad jag har kört mest med. Sedan kommer Skyrim VR, självklart med moddar på båda.

Fallout 4 VR prövade jag men fick det inte att fungera bra, så nu kör jag igenom det utan VR. Har också köpt Pavlo, finns många custom maps till det. Men är bäst i mulit player och inte single player. Så om du inte tycker om folk så kanske Pavlo inte ett bra köp.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Själv får jag huvudvärk när jag testar VR för länge. "För länge" handlar om cirka 30 minuter. För min del då.
Svårt för ögonen att fokusera med mera.

Just nu är bilden alltid på konstant optiskt avstånd till ögonen oavsett om du i VR tittar på en bok 3 dm framflr dig eller ut mot oändligheten. Tanken är att man ska försöka få till så att bilden faktiskt är där ögonen fokuserar. Kanske det kan hjälpa något?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Just nu är bilden alltid på konstant optiskt avstånd till ögonen oavsett om du i VR tittar på en bok 3 dm framflr dig eller ut mot oändligheten. Tanken är att man ska försöka få till så att bilden faktiskt är där ögonen fokuserar. Kanske det kan hjälpa något?

Det "borde ju vara så". Men knepigt nog är det kanske inte så hjärnan funkar. Kan vara 3D-effekten som sätter "naturen ur spel". I alla fall tills man blir van. Både på VR samt på 3D-TV så fick jag huvudvärk efter typ 20-30 minuter.

Fast främsta anledningen till att det inte finns så många VR-spel beror troligen på ekonomi:
Finns ingen "vinst" för spelbolagen att slänga pengar på att utveckla spel för att sälja på en väldigt begränsad marknad.
-När de flesta saknar utrustningen. Då den är "dyr". Lite som att det inte utvecklades "avancerade spel" för gamla datorer. Spelen utvecklades för "standardvariant" av datorerna, exempelvis utvecklades det "aldrig" några spel för VIC20 som krävde 32kB RAM, då väldigt få hade detta.

Marknaden är troligtvis för liten för att VR-spel ska "löna sig" för spelbolagen. -Folk saknar helt enkelt utrustningen, och i nuvarande "dåliga tider" är det knappast någon som bränner mer pengar på sådant. Dvs. bland allmänheten. Grejorna är trots allt rätt dyra, ungefär som ett grafikkort. Minst.

(Och GPU brände en hel del i plånboken, som vi tyvärr alla vet alldeles för väl).

Permalänk

menar du spel eller bara ta det lugnt i VR?
för ett måste i spel väg, som visar VR på sin bästa sida är half life: Alyx, men då bör man ha index knuckel/kontroller för man ska få bäst upplevelse, även finns det många andra spel med. allt bero på vad för VR headset och så vidare du har. men spelet jag nämnde nu, har man inte spelat det då har man verkligen missat något, har spelat igenom det nu 8 gånger, på 3år tid nu. är man Half life fan, så kommer man gilla det helt klart. jag hoppas det gör ett till i den stilen, var sjukt bra. kan varmt rekommendera.
Beat saber, är ett bara spel det med. men då ska man köra med mod och man ska va inställd på mod community, kör typ nästan allt på hard och expert typ. det finns många bra spel och många dåliga spel i VR världen.
det bättre spelen är dom som är bygg för Vr från grunden och ej är portad från PC/konsol till VR.
jag brukar när jag vill ta det lugnt kolla på film i VR, använder mig av en spelare där jag kan ställa in storleken på bilden och hur lång ifrån den ska va med, då får man sådan där skön bio känsla och kan sitta timmar och kolla på serier eller filmer i Vr headsetet.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

VRChat. 800 timmar hittils, bra spel.

Permalänk
Medlem

"Conscious Existence - A Journey Within" är en härlig upplevelse i VR.
Tyvärr är det bara en film som varar i kanske 10 minuter, men det tar verkligen fördel av VR för att ge dig en upplevelse.
Väl värt de småpengarna som det kostar.

Själv sitter jag ofta i VRChat för att chilla. Det är liksom alltid go-to-spelet oavsett om man spelat After the fall, Half-Life Alyx, etc. så brukar jag alltid koppla av i VRChat med vänner jag skaffat, eller människor jag inte mött än.
På helgen är det inte helt ovanligt med 4-8 timmar per kväll i VR med både festande, klubbande och filmtittande eller bara hänga och prata med vänner.

Jag gjorde förvisso laserbehandling av mina ögon 2014, så jag har bra syn nu (om det har betydelse, men det har det nog), men jag klarar utan problem av timmar efter timmar i VR, dock ser jag till att vara i en sval miljö (blir lätt varmt med VR) samt att jag har en fläkt i fronten på mitt headset som drar ut varmluften från skärmarna, vilket är en riktig Quality of Life-lösning.

Vanliga PC-spel spelar man. VR-spel upplever man. Står och tittar runt hörn i skräckspel, duckar i FPS-spel, tvingas ladda om vapen på riktigt, både skala och djupseende blir helt annat när man upplever det som om man vore där själv.
Har haft VR sen 2016 och kommer fortsätta med det, det är otroligt kul.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

@Networker
Vilket är det du testat när du får ont i huvudet?

Sen dina jämförelser med 3dtv att VR kommer "dö" och att det inte finns spel eller ekonomi att göra spel är helt fel.
Men är man inte intresserad så har man för modligen inte "hängt med".
VR utvecklas hela tiden med mindre formfaktor, bättre optic och upplösning. Man måste inte använda en PC.
Quest 2 från Meta går att köra helt stand alone.
Pico som på allbar skanförsöka konkurrera på stand alone marknaden kommer snart släppa sitt 4e headset snart som ska typ vara en "förbättrad Quest 2" i mindre formfaktor.
Sony ska i början av 2023 släppa sitt PSVR2 för PS5
Heta rykten till att Valve kommer utannonsera nytt VR 2023 som bygger på liknande teknik från steam Deck.

Det är verkligen ingen "3dtv död" i sikte. Det är ungefär ett lika felaktigt påstående som att PC gaming skulle dö som var för 15-20år sen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Flesta av de bästa upplevelserna är av kortare slaget tyvärr. Men många är helt fantastiska och bör inte missas. Här kommer några av mina favoriter:

Spheres
Cirque du Soleil
Firebird - La Peri
Senza Peso
Lost
TheBlu: Season 1
Aircar
Brink Traveler
Coco VR
Abe VR
Time Machine VR
Blade Runner 2049: Memory Lab
Home - a VR Spacewalk
Form - spel men ändå mer upplevelse
Google Earth VR
Everest VR

Ha så kul

Permalänk
Medlem

För att bara ta det lugnt och se nya platser brukar jag bl.a. köra med Brink Traveler på min Quest 2. Väldigt bra kvalité för att köras stand-alone:
https://youtu.be/hqpwKhg7SFI

Sen är YouTube VR trevligt att sitta i och kolla på högupplösta videos storbild, eller på episka VR filmer i den inbyggda videotjänsten. The Soloist är både gratis och storslagen:
https://youtu.be/WCqrksBMnuw

Sen en kommentar kring att inte kunna använda VR mer än i 30 min. Det kan kännas så när man är ny med att använda ett VR headset. Speciellt om man börjar köra mer ”avancerade” spel såsom FPS:er och annat där ens rörelser inte är mappade 1:1 (dvs du sitter/står still på riktigt medan du springer runt och hoppar i VR). Sånt kan initialt göra en lite snurrig.
Har själv inga problem att spela de mest stökiga spelen efter flera års användning av VR, så ger man det lite tid (veckor/månader) så vänjer man sig. []-)

Permalänk
Medlem

Nu frågar du ju specifikt efter upplevelser som inte är spel men jag vill ändå slå ett slag för Wanderer som jag tycker var en helt otrolig upplevelse!

https://store.steampowered.com/app/1599560/Wanderer/

Då pratar vi om ett lugnt och inte särskilt svårt pusselspel där fokus ligger på just upplevelsen av att vara på minst sagt unika platser så jag tycker ändå att det kan passa in på din beskrivning.

Utan tvekan det bästa VR-spelet jag upplevt vid sidan om Alyx!

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera "The Great C". En VR-film baserad på en historia av Philip K Dick. Man sitter s.a.s mitt i filmen och tittar, sjukt coolt. Tyvärr inte helt gratis. Kostar 5 Euro på Steam, men väl värt det IMHO. Kräver PC.

"Based on the sci-fi short story by Philip K. Dick, The Great C is a cinematic narrative featuring a thrilling storyline, stunning environments and a powerful soundtrack. The Great C is a sweeping 30+ minute experience, developed from the ground up to push the boundaries of storytelling in VR."

Permalänk
Inaktiv

Gillar man fiske så är Ultimate Fishing Simulator VR svårslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumparound:

Såg härligt ut, tack för tipset.

Som den gamla graffitimålare jag är hittade jag Kingspray Graffiti.
https://www.oculus.com/experiences/quest/2082941345119152

Verkar vara riktigt bra enligt betygen andra målare har gett den. Har kollat lite clips på youtube och det går att göra nästan allt man kan göra i "verkligheten".

Finns även Painting VR, där man kan använda mer än bara sprayburkar.
https://www.oculus.com/experiences/quest/3106117596158066?ran...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi