Microsoft Edge fortsätter knipa marknadsdelar – nära 11 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Tack, det löste problemet. Typiskt Microsoft att ha det påslaget som standard, allt detta påtvingande av allt.

*Lägg in valfritt Linux är framtiden citat här"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Firefox överallt inklusive telefonen, men kör även Vivaldi.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tråkigt, vore bra om användare tog större ansvar och skaffade en vettig webbläsare istället för en chromeklon med extra telemetri.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Blandas rätt friskt bland webbläsarna nu för egen del.
Primärt Brave och Safari på mina privata enheter.
Edge, Firefox och Brave används i jobbet.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Undertiden så skriker 1 miljard hårt nerlåsta företagsdatorer efter möjligheten att installera en annan webläsare.

Permalänk
Medlem

Använder Brave.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox nu och är riktigt nöjd. Edge körde jag ett tag efter jag kört Brave länge. Edge är en helt klart vettig webbläsare och bättre än Chrome tycker jag.
Vivaldi vill jag köra men den är lite slösare och Gui:et är bold-font som känns suddig. Kör ändå vivaldi med fyra hemsidor i ett rutnät så kan jag se 4 discord-kanaler samtidigt.
Och vi ska inte tala om alla Chromium (utan Edge) som har suddiga Favicon/bokmärkssymboler. Dåligt att det inte är fixat alls på så många år.

Som @Svensktiger säger så är det ju så att Edge tar marknadsandelar genom alla företagsdatorer också, men förstår att folk använder den privat också.

Edit: Firefox på mobilen blir jag inte riktigt vän med, där är Duckduckgo överlägsen!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Har använt Firefox så länge att jag inte kommer ihåg när jag börja använda det. Har testat andra men alltid återgått till Firefox.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Använder Brave. Chromium + riktigt bra annonsblockering. Allt jag behöver. (Dock lite dålig synk av bokmärken och lösenord mellan enheterna, det gör Chrome bättre)

(Chromium är viktigt eftersom jag är webbutvecklare. Vill alltid att min huvudsakliga webbläsare motsvarar vad en majoritet av användarna ser)

Edit: Har inget mot Edge. De får gärna stjäla marknadsandelar från Chrome. Konkurrens är nyttig.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Synd att FF tappar så mycket (klart bäst old school funktioner och extra plugins).
Har nu ett bugg i Facebook som gör att den ibland bara fortsätter att scrolla ner hela tiden

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Tack, det löste problemet. Typiskt Microsoft att ha det påslaget som standard, allt detta påtvingande av allt.

Jösses…

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

- Kör DuckDuckGo på mobilen,
- Firefox på datorn (med Linux)
- Chromium för enskilda progressiva webappar (isolerat från övrig webtrafik)

Det är svårt att gå tillbaka Windows samt alla spionbrowsers. Jag hade hellre betalt månadsvis för min internetanvändning snarare än företag ska vara inne och profilera och fingra på beteendemönster och och sälja vidare ens data, det går emot mina grundvärderingar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Synd att FF tappar så mycket (klart bäst old school funktioner och extra plugins).
Har nu ett bugg i Facebook som gör att den ibland bara fortsätter att scrolla ner hela tiden

Har samma bugg, dock så är det inte FFs fel, då jag har samma problem i Edge. Är något fel hos Facebook. Händer för mig när jag scrollat ett tag nedåt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Använder Chrome privat och Edge i jobbet. Tycker faktiskt de är likvärdiga. De gör det de ska, bra.

Jupp, just nu känns det bara som att man kör vidare på det man redan har med tanke på plugins, lösenordshantering etc.

Visar väl också vilket gigantiskt misstag MS gjorde som inte utvecklade en ersättare till IE och Windows Mobile i tid utan lät Google så fullständigt ta över den marknaden.

Permalänk
Medlem

Netscape med metacrawler som sökmotor. Eller jag menar firefox och Google.

Permalänk
Medlem

Jag använder Chrome, Brave och Edge på mina datorer. I telefonen använder jag Brave och Chrome.

Chrome av gammal vana för den är stadig och beprövad.
Brave för säkerheten och anonymiteten.
Edge för den är rätt snabb och redan installerad i Windows 10+.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Har samma bugg, dock så är det inte FFs fel, då jag har samma problem i Edge. Är något fel hos Facebook. Händer för mig när jag scrollat ett tag nedåt.

Alright, bra info. Kanske fb kör lite psykologiska tester igen..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag har kört Pale moon rätt länge men har i princip gett upp den nu...
Delvis för att den den typ alltid haft vissa konstiga prestandaproblem för mig: väldigt trög prestanda vid öppning av vissa sidor som tex youtube - verkar ev kopplat till gsync?
Delvis för att det på senare tid har det varit ovanligt kaosartat för själva utvecklingen, med en av huvudpersonerna som lämnat projektet mitt under en stor release vilket ledde till en hel del rätt stora buggar, som de nu återhämtar sig från...
Därför har det fått bli Edge istället - är ändå van med det sen jobbet. (men skulle väl egentligen vilja hoppa från chromium-plattformen)

Skrivet av sunefred:

Tvärtom var det, bing är det som gäller från start-sidan. Sen verkar man kunna få google där med om man ställer "Search on new tabs uses search box or address bar" till "Address bar".

Ja det här är sjuuuuuuukt irriterande: hur gör man för att nya flikar och nya fönster i edge ska öppna något annat än Edges egna bingsökning i webfönstret??
Det är ju som du säger egentligen inget jätteproblem, då man kan lägga tex google som sökmotor i adressbaren, och välja att man automatiskt söker där, men det är väldigt ovant för mig och jag hade hellre sökt i webbfönstret istället, så det irriterar som fan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör Chrome efter att Firefox blev fullständigt odugligt för ca 10 år sedan och kommer aldrig att orka byta igen.

Permalänk
Medlem

Privat kör jag MS Edge (med Google som sökmotor) på alla mina enheter; PC (Windows), mobil (Android) och surfplatta (Android)

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Kör Edge överallt. Klart den webbläsare som fungerat bäst för min del på både datorer och telefoner.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Jag kör på Brave och safari.

Permalänk
Medlem

Vivaldi. Jag var en die hard user av Opera tills en jag fick reda på en vacker dag…

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Använder en uppdaterings-låst Firefox (85.0.2). Om jag på något sätt, av någon anledning, tvingas uppdatera i framtiden så kan det bli till nya Edge. Men senaste versionerna av Firefox och Chrome underviker jag. Blir bara sämre.

Permalänk
Medlem

Yandex både som webbläsaren och sökmotor i dator och telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Använder Chrome privat och Edge i jobbet. Tycker faktiskt de är likvärdiga. De gör det de ska, bra.

Chrome "privat".

Själv kör jag Chrome/Edge på jobbet och Firefox privat eller för egen surf på jobbet.

Skrivet av phanto:

Använder en uppdaterings-låst Firefox (85.0.2). Om jag på något sätt, av någon anledning, tvingas uppdatera i framtiden så kan det bli till nya Edge. Men senaste versionerna av Firefox och Chrome underviker jag. Blir bara sämre.

Kan du utveckla? Vad är det som avskräder dig från nyare versioner av Firefox?

Skrivet av ramlösa:

Kör Chrome efter att Firefox blev fullständigt odugligt för ca 10 år sedan och kommer aldrig att orka byta igen.

Allt Chrome gör, kan Firefox göra bättre. Närå, vi har alla vår preferens. Men är du säkert på att det var 10 år sedan? Du tänker inte på Quantum uppdateringen när Firefox UI blev mer likt Chrome?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se att just browser-frågor blir så sjukt snedvridna här på Swec. Inte så att jag klagar, kör och förespråkar Firefox över de flesta andra, men statistiken som frågan visar kan ju nästan omöjligt stämma med besökarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast kan man byta webbläsare så kan man nog byta sökmotor. Men samtidigt får nog de flesta som inte kan byta sökmotor installerat chrome och skit i samband med att de installerar flash eller något.
De brukar ju inte vara de som läser instruktioner samt bockar ur förvalda programvaror innan de klicka "nästa".

Själv har jag absolut inga problem med bing eftersom jag inte använder bing.

Ja...installerar Flash. Det som dödades mer än 1 år sedan och avaktiverades ännu tidigare i de flesta browsers.

Permalänk
Medlem

Kör Vivaldi, mest pga de inbyggda musgesterna som jag aldrig sett nån annan webbläsare hantera på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Bytte till Safari på min MacBook. Bättre batteritid och mindre spårning. Ville verkligen få det att fungera, men efter försök lyckades jag inte få annonsblockering att fungera lika bra som i Chrome. 😞