PÅ tal om val och internetröstning

Permalänk
AKA AudioBamse

Den enklaste lösningen är att inte hålla på med online-röstning alls. Datorer och internet i all ära, men varför måste ALLT idag göras elektroniskt? Det blir så överdrivet tycker jag.

Låt röstningssystemet skötas tradionellt med penna och papper, det har har alltid funkat tidigare.
"Don't fix what ain't broken"

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas vi kommer dit snart också

Permalänk
Medlem

De som har intresse av svagt valdeltagande är nog mer emot elektronisk röstning.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av chksix:

De som har intresse av svagt valdeltagande är nog mer emot elektronisk röstning.

Att klistra påhittade och tramsiga åsikter på de som tycker annorlunda är knappast ett vettigt sätt att argumentera. Bättre kan du säkert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det skrämmer mig otroligt mycket att någon på riktigt frågar detta.

Håller med. Jag hoppas dock att det är ett skämt...

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om man skippar att rösta är man antagligen inte särskilt missnöjd med sin politiska representation.

Det kan ju också vara så att man är tillräckligt missnöjd med valen eller systemet som erbjuds att man inte väljer någon av dom och väntar på nästa generation av partier för att göra en liknelse med grafikkort. D.v.s. att det inte finns något parti som motsvarar ett 3050 / 3060 / 3070 / 3080 / 3090-grafikkort att rösta på och man tänker inte rösta på motsvarigheten till olika AIB GT 1030- / Intel Arc-kort av princip eller av andra ideologiska skäl.

Elektroniska valsystem har blivit hackad och manipulerade i andra länder så det är en nedgradering i min mening.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Nej. Elektronisk röstning vad gäller dess säkerhet, vore som att kasta frisbee i ett kolsvart mörker.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Goedendag:

Det kan ju också vara så att man är tillräckligt missnöjd med valen eller systemet som erbjuds att man inte väljer någon av dom och väntar på nästa generation av partier

Då är det väl än viktigare att man röstar. Ett stort antal blankröster är om något en signal till övriga (etablerade såväl som nystartade eller bara påtänkta) partier att "jag tycker det är viktigt att rösta men jag vill inte ge min röst till någon av er i dagsläget". Då finns helt plötsligt ett potentiellt stort underlag av röstande som faktiskt kan åstadkomma förändring, till skillnad från de som inte engagerar sig nog för att rösta över huvud taget.

Sedan finns det naturligtvis de som inte vill rösta på rent idelogisk grund. Man kanske är fascist eller anarkist och vägrar allt som har med demokrati att göra, har en religiös ledare som förbjuder alla åsiktsuttryck annat än hundraprocentig lojalitet, väntar på den dag ödlemänniskorna tar över som despoter eller är fullständigt övertygad om att världen är helt deterministisk och att det därför inte spelar någon som helst roll vilka beslut man fattar. De är givetvis ursäktade, men jag tror dock de människorna är förhållandevis få till antalet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Skrivet av twit:

Att klistra påhittade och tramsiga åsikter på de som tycker annorlunda är knappast ett vettigt sätt att argumentera. Bättre kan du säkert.

Antag att det skulle finnas en mängd människor som försörjer sig på att representera andra, vi kan kalla dem "politiker". Antag också att det finns ett perfekt röstningssystem där hela befolkningen enkelt och "säkert" skulle kunna delta för att fatta beslut i enskilda sakfrågor.

Är det helt orimligt att vissa av dessa "politiker" skulle se det som ett hot mot sin försörjning och sin identitet/livsstil?

Beroende på definitionen på "svagt valdeltagande" (som i att bara välja representanter vart fjärde år) så utesluter inte jag att det första citatet har rätt.

En intressant historisk liten faktabit är att redan atenarna hade listat ut hur man utser representanter så att de blir representativa för de röstberättigade: Man utser tillräckligt många genom lottning.

Jag är för övtigt starkt emot att göra dagens valsystem elektroniskt av de anledningar som redan framkommit i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu klistrade jag inte på några åsikter utan skrev neutralt. De som gynnas är ju (s) eftersom de har väljare som är trogna ända in i bergväggen/ned-rivna bron/lavaströmmen som vi alla är på väg till i vår buss som styrs av regeringen.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Förstår det. Men JAG mår JÄVLIGT mycket bättre idag än för ett år sedan då jag i princip helt slutat läsa ”nyheter”.
Och det är inte så jag missar helt att det är val. Nu vet jag ju? Hade jag inte sett denna tråd så hade jag säkert fått reda på det via familj eller kompisar.

Samma här! Det jag verkligen behöver veta har jag fått reda på ändå, och slipper gå runt och vara olycklig hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Problemet är att då ska någon tolka vad du skrivit vilket var ett stort problem i valet Al Gore i USA. det får ALDRIG vara någon tvivel om vad du röstat på.

Edit: för att förtydliga hade de alltså inte handskrivna i detta valet men problemet med tolkning kvarstår. Tycker därför förtrycka är super.

Att tolka vad man har skrivit kan ju inte vara särskilt svårt.

Tydliga anvisningar i vallokalen vad man får skriva på röstkortet. Endast numret på kandidaten du vill rösta på.
I båset finns ett stort vittpapper där kandidaterna och partiet de representerar är grupperade. Med deras valnummer.

Så om den som röstar inte klarar av att skriva siffror tillräckligt, tydligt så alla kan tolka dem, så anser jag det helt okej att de kastar bort den.

https://vaalit.fi/sv/rostning-pa-valdagen4

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv

Den som delar ut posten hos mig lägger vissa (SD) valsedlar i reklambladet som man oftast slänger. (Jag har ''ej reklam tack'' numera sedan 4år tillbaka)

Visst, inte en stor sak då dessa sedlar finnes hos vallokalen som man ska gå och rösta i.. dock det speglar ändå hur vissa verkligen hatar demokrati i detta land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Nu klistrade jag inte på några åsikter utan skrev neutralt. De som gynnas är ju (s) eftersom de har väljare som är trogna ända in i bergväggen/ned-rivna bron/lavaströmmen som vi alla är på väg till i vår buss som styrs av regeringen.

Vad ska de vara rädda för? Att 12,82 procent röstar på Kalle Anka? De har ju inte några kandidater ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

anledningen till papperröstning är för att undvika sabotage och fiffel. dock sker det rätt mycket.
hur skulle man kunna använda blockchain och bankid för att rösta online?
det borde juh kunna gå att ha en plånbok där man får en token genom att regga sin plånbok på bankid. så man får en token sen sätta upp en till plånbok där du anonymt för över till en forwarding adress. sen har staten diverse plånboksadresser för varje parti där man skickar sin token. hur skulle man kunna förbättra det eller göra det möjligt?
i nuläget tar det mycket tid krångel och kringkostnader. valövervakandet ligger på ca 500 miljoner kr.

Är detta fastställt?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Nej, val ska göras på papper så att man alltid kan räkna om eller räkna i efterhand samt hålla högsta möjliga säkerhet.

Det kan vara värt att läsa tex detta: https://www.theverge.com/2014/5/13/5714438/estonia-e-voting-s...

"And Estonia is a good example of why they're reluctant to make the jump. After putting together a replica of the Estonian voting setup, a research team found that they were able to infiltrate the voting technology and change the result of an entire election — without leaving any real trace of the digital break-in."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Är detta fastställt?

Ja du, känns som ett dåsigt påhitt.

Det är nog en liten existentiell siffra. Men påståendet är orimligt, att det skulle ske på någon enorm skala.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon343162:

Den som delar ut posten hos mig lägger vissa (SD) valsedlar i reklambladet som man oftast slänger. (Jag har ''ej reklam tack'' numera sedan 4år tillbaka)

Visst, inte en stor sak då dessa sedlar finnes hos vallokalen som man ska gå och rösta i.. dock det speglar ändå hur vissa verkligen hatar demokrati i detta land.

Partierna brukar både dela ut valreklam själva och skicka som post så du kommer nog att ha fått valmaterial från flera partier innan valdagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen med att försöka erbjuda digitalt röstande när det skulle försämra säkerheten på valprocessen också, vi har inget vidare problem med att få röstberättigade att gå till vallokaler i Sverige, ca 87% av alla som var röstberättigade deltog i riksdagsvalet 2018. Det är väldigt högt deltagande redan för ordentliga demokratier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är nog en liten existentiell siffra. Men påståendet är orimligt, att det skulle ske på någon enorm skala.

Brukar du gå och rösta igen i din vallokal? Det är resultatet om det skulle upptäckas något som kan påverka valresultatet, valet i de berörda distrikten får ju då göras om.

Kommunvalet i Falun behövde t.ex. göras om förra gången för att en postsäck med 145 röster kom för sent, händer lite då och då liknande – brukar inte ske vid varje valår. 145 förtidsröster var tillräckligt för att det skulle kunna påverka valresultatet i det fallet.

Och nej, sossarna fick inte fler mandat för att det blev ett omval med lägre röstdeltagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Att tolka vad man har skrivit kan ju inte vara särskilt svårt.

Tydliga anvisningar i vallokalen vad man får skriva på röstkortet. Endast numret på kandidaten du vill rösta på.
I båset finns ett stort vittpapper där kandidaterna och partiet de representerar är grupperade. Med deras valnummer.

Bengt går och röstar, med sig har han valsedeln på vilken han skall skriva valnumret på sin kandidat, 5 skriver han, för han vill ge sin röst till Carl. Men Doris var inne i båset någon timme innan Bengt och satte upp ett nytt papper där numrena har ändrats utan att någon sett det. Det upptäcks sedmera av en som skall rösta och som redan visste numret. Så Bengt, och andra, har röstat fel. Hur skall man nu fixa det?

Demokrati får kosta. Att det trycks massa valsedlar är inte ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bengt går och röstar, med sig har han valsedeln på vilken han skall skriva valnumret på sin kandidat, 5 skriver han, för han vill ge sin röst till Carl. Men Doris var inne i båset någon timme innan Bengt och satte upp ett nytt papper där numrena har ändrats utan att någon sett det. Det upptäcks sedmera av en som skall rösta och som redan visste numret. Så Bengt, och andra, har röstat fel. Hur skall man nu fixa det?

Demokrati får kosta. Att det trycks massa valsedlar är inte ett problem.

Kan säga det där scenariot är fullständigt omöjligt i praktiken.
För det första har man sett valnumret på kandidaten/kandidaterna som väljer emellan månader i förhand.

Därtill lycka till med att smyga in ett A2 papper i valbåsen utan någon märker det

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

För det första har man sett valnumret på kandidaten/kandidaterna som väljer emellan månader i förhand.

Därtill lycka till med att smyga in ett A2 papper i valbåsen utan någon märker det

Men det är ju ganska många att hålla reda på, med tre olika val och en massa partier (som väldigt få röstar på, men likväl måste det ju vara möjligt). För riksdagsvalet är det kanske inte så svårt men varenda kommun hade ju behövt olika siffror för olika partier i kommunalvalet och samma för landstingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det är inte fullständigt omöjligt.

De flesta har inte det memorerat. Några skulle ha det. Skulle som sagt upptäckas för eller senare.

Rullad? Har haft en ryggsäck med mig till valbåset ett flertal gånger när jag röstat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är ju ganska många att hålla reda på, med tre olika val och en massa partier (som väldigt få röstar på, men likväl måste det ju vara möjligt). För riksdagsvalet är det kanske inte så svårt men varenda kommun hade ju behövt olika siffror för olika partier i kommunalvalet och samma för landstingen.

Och sannolikheten att välja fel ökar ju också med komplexiteten.

Runt 60000 kandiderar i valet.

"Många siffror blir det."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Och sannolikheten att välja fel ökar ju också med komplexiteten.

Runt 60000 kandiderar i valet.

"Många siffror blir det."

Jo precis. Jag tänkte inte ens på personvalsbiten, det gör det hela än jobbigare. Och hur ska det funka med poströstning? Ska varenda poströstställe ha alla kommuners listor med siffror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Brukar du gå och rösta igen i din vallokal? Det är resultatet om det skulle upptäckas något som kan påverka valresultatet, valet i de berörda distrikten får ju då göras om.

Kommunvalet i Falun behövde t.ex. göras om förra gången för att en postsäck med 145 röster kom för sent, händer lite då och då liknande – brukar inte ske vid varje valår. 145 förtidsröster var tillräckligt för att det skulle kunna påverka valresultatet i det fallet.

Och nej, sossarna fick inte fler mandat för att det blev ett omval med lägre röstdeltagande.

Jaha? Så det blev ett omval enligt boken? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/varfor-ar-det-omval...

Systemet fungerade. Sedan att valdeltagandet blev lägre är upp till folket på individnivå, och hur de känner för att påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ja, det var min tanke också.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Avstängd

Då är det bättre att göra som nåt annat land gör (glömt bort vilken).
Bara blanka valsedlar och man får skriva dit själv vilket parti man vill rösta på och eventuellt ett namn. Alternativt ha en valsedel med alla partier listade och man kryssar i sitt parti samt en rad ledig för personröstning.
Då slipper man problem som t.ex. "försvunna" valsedlar eller andra kan se vilken lapp man tar osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Partierna brukar både dela ut valreklam själva och skicka som post så du kommer nog att ha fått valmaterial från flera partier innan valdagen.

Jodå, jag är medveten om detta.

Kanske var nån annan SD-reklam som dessa hade lagt i den andra reklamen, som sagt det var längesedan.