ASUS ZenBook, problem med fingeravtrycksläsare.

Permalänk

ASUS ZenBook, problem med fingeravtrycksläsare.

Hej! Haft datorn (ZenBook Ux430UAR, Win 10, 64-bit) några år och nyligen slutade fingeravtrycksläsaren fungera. Senaste drivers när kollade device manager mot ASUS web.

Rengjorde läsare med alkohol.

Testade att ta bort sparade fingeravtryck och lägga in igen. Då händer samma sak varje gång: FÖRSTA gången jag lägger fingret på läsaren funkar det ("Great, touch the sensor again") men sen blir den helt oresponsiv - spelar ingen roll hur eller hur många gånger jag försöker.

Alltså kan det knappast vara ett hårdvarufel tänker jag. Några förslag på nästa åtgärd?

Thx!

Permalänk
Medlem

Om du är säker på att det inte är hårdvarufel så har du bara mjukvarufel kvar.
Har du testat:
Installerat om drivrutiner?
Installerat om Windows?
Har du senare bios?

Själv skulle jag inte utesluta hårdvarufel.

Permalänk

Säker och säker, men om den registrerar FÖRSTA kontakten VARJE gång men sen ingen mer känns det inte så rimligt att hårdvaran diffar - borde vara konstant eller intermitent då va?

Drivrutiner ominstallerade. Har senaste BIOS.

Men ominstallera WINDOWS låter.. extremt?

Inga andra förslag?

Permalänk
Medlem

Jag tänker att den kanske registrerar olika varje gång, dvs först är okej oavsett då Windows inte vet vad det tittar efter.
Men kan ha fel.
Då funktionen är inbyggd i Windows och installera om drivrutiner inte fungerar så är ominstallation av Windows ett sista försök.
Det kanske inte är värt det, har du en oem Windows så kan du eventuellt inte installera om utan att köpa en ny licens.

Permalänk

Ok, fattar hur du tänker - har för dålig koll på HW för att veta egentligen.

Känns inte värt att tugga om Win för. Får bli PIN om det inte dyker upp nått annat förslag.