Intel avtäcker Core 13000 "Raptor Lake" – extra kärnor och högre klockfrekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Någon som kommer ihåg när man kunde få en värstingburk för 12.000 sek back in the day?
Nu känns det som att det ska kosta 40.000 minst..

Förstår väl vad du menar, nuförtiden är det ju knappt att 12000:- (i vissa fall och beroende på case to case så klart) att det räcker till mer än en kraftfull gpu som 3080 och en cpu...
Typ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Borde vara olagligt räkna in effiency core i antalet cores. För en laptop är det önskvärt, men en desktop??? 50% perf...
Eftersom Intel inte kan svälja sin stolthet och kopiera AMD's "ihoplimmade skräp" måste dom trolla med sina små låtsascores.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vad har en 12900k med en 7700x att göra? Om en 13700K är en 12900K med högre klockfrekvenser lär den bli det mest energislukande vi sett? : )
Jag tror det är vettigare att se 13700k som en utveckling av 12700k. Ändock:
Fler kärnor och högre frekvenser == ökad strömbudget. (125W/190W -> 125W/253W för 12700k-> 13700k)

Nej du nämnde inte el direkt men man måste ta hela paketet i beaktning. Inkl att det garanterat inte kommer någon mer gen cpuer till LGA1700, precis som det garanterat kommer flera till AM5. Huruvida det spelar roll är upp till gemene man men du uttrycker dig som att det du skriver är objektiv sanning och jag säger mest Se hela bilden och Vänta på recensioner innan du Förkunnar

Men i spel så drar ju alder lake 12900k mindre än 5 serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har en dator med en Corsair H100 från 2014 som kylt en i7 2600k utan problem eller byten. Gått måååååånga timmar.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Eftersom Intel inte kan svälja sin stolthet och kopiera AMD's "ihoplimmade skräp" måste dom trolla med sina små låtsascores.

AMDs chiplet lösning är tyvärr sämre för konsumenterna, mer latens och delat L3 cache för 7950x och 7900x

13900KF kommer vara betydligt billigare än 7950x och prestera bättre i de flesta situationer där AVX 512 inte nyttjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men i spel så drar ju alder lake 12900k mindre än 5 serien?

Vi argumenterade om produktivitetslaster;
Varför köpa en 12900k för spel?;
Var ser du effektmätning vid spel? Jag kollade Swec, hardwareunboxed, gamersnexus och alla kör ungefär blender. Spel är ju olika bra på att använda cpu och dels beror det en hel del på upplösning, hursomhelst drar 12900k mest eller bland de tre som drar mest i samtliga tester jag sett under nära / vid maxbelastning;
Ryzen 5000-serien är ju känd som relativt effektiv, även jmf med Raphael. Det är därtill ett antal cpuer som ingår i 5000-serien..

Kort sagt jag förstår inte din fråga.

Edit, menar du "Ryzen 7000-serien"???

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vi argumenterade om produktivitetslaster;
Varför köpa en 12900k för spel?;
Var ser du effektmätning vid spel? Jag kollade Swec, hardwareunboxed, gamersnexus och alla kör ungefär blender. Spel är ju olika bra på att använda cpu och dels beror det en hel del på upplösning, hursomhelst drar 12900k mest eller bland de tre som drar mest i samtliga tester jag sett under nära / vid maxbelastning;
Ryzen 5000-serien är ju känd som relativt effektiv, även jmf med Raphael. Det är därtill ett antal cpuer som ingår i 5000-serien..

Kort sagt jag förstår inte din fråga.

Edit, menar du "Ryzen 7000-serien"???

Ryzen 5000.. Alder drar ju mindre ström än de i Spel. Möjligt att 7000 drar mer än alder lake och att raptor? drar mindre än 7000 i spel igen. Men mer i tunga laster.

Varför köpa en 12900k för spel? För att folk vill ha. Folk har köpt mer än de behöver i årtionden och kommer fortsätta göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vi argumenterade om produktivitetslaster;
Varför köpa en 12900k för spel?;
Var ser du effektmätning vid spel? Jag kollade Swec, hardwareunboxed, gamersnexus och alla kör ungefär blender. Spel är ju olika bra på att använda cpu och dels beror det en hel del på upplösning, hursomhelst drar 12900k mest eller bland de tre som drar mest i samtliga tester jag sett under nära / vid maxbelastning;
Ryzen 5000-serien är ju känd som relativt effektiv, även jmf med Raphael. Det är därtill ett antal cpuer som ingår i 5000-serien..

Kort sagt jag förstår inte din fråga.

Edit, menar du "Ryzen 7000-serien"???

Igors lab kör spel med effekt tester
5800x3d är den mest Energieffektiva
Följt av Alder Lake i7

https://www.igorslab.de/en/amd-ryzen-7-5800x3d-the-only-fight...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ryzen 5000.. Alder drar ju mindre ström än de i Spel. Möjligt att 7000 drar mer än alder lake och att raptor? drar mindre än 7000 i spel igen. Men mer i tunga laster.

Varför köpa en 12900k för spel? För att folk vill ha. Folk har köpt mer än de behöver i årtionden och kommer fortsätta göra det.

Se nedan, 12900k drar inte lite el eller är särdeles energieffektiv i spel. Den är lite mer effektiv än 5900x i spel men det var inte direkt det ni skrev.

Vidare ser jag inte att ADL drar mindre ström/är effektivare generellt i spel enligt nedan grafer, det ser rätt hugget som stucket ut där 12900ks har jumboplatsen och 5800x3d är bäst.

Jag vet inte vad jag ska svara på dina sista meningar där. Vissa köper ännu hockeybilder också.

Skrivet av Swedishchef_90:

Igors lab kör spel med effekt tester
5800x3d är den mest Energieffektiva
Följt av Alder Lake i7
<Uppladdad bildlänk>
https://www.igorslab.de/en/amd-ryzen-7-5800x3d-the-only-fight...

Citat:

This is also reflected in the efficiency, where I once again calculated the watts per FPS. Ryzen 7 5800X3D with Radeon in front of the same CPU with the Geforce. Then nothing comes for a while before the Core i7-12700K and the Ryzen 7 5800X take their turn, depending on the graphics card used. Here, too, the black bars turn into a tragedy for the Core i9-12900KS, which has already had to take enough criticism.

Inlägget jag svarade på specificerade 12900k, den är inte strömsnål eller jätteeffektiv. Tack för länken iaf, intressanta grafer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Står och velar mellan Maximus Z690 och Maximus Z790.

Skillnaden är ganska mycket högre pris på Z790, skulle jag få ut samma funktioner och prestanda om jag väljer Z690 moderkortet till en 13900K?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Står och velar mellan Maximus Z690 och Maximus Z790.

Skillnaden är ganska mycket högre pris på Z790, skulle jag få ut samma funktioner och prestanda om jag väljer Z690 moderkortet till en 13900K?

Vad jag har förstått det så för du fler pci express 5.0 banor (20 vs 16) med z790

https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z79...

https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z69...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Står och velar mellan Maximus Z690 och Maximus Z790.

Skillnaden är ganska mycket högre pris på Z790, skulle jag få ut samma funktioner och prestanda om jag väljer Z690 moderkortet till en 13900K?

Z790 har fler pcie 5 banor samt också stöd för högre ddr 5 hastigheter.... Vet att asus hade problem med 4 ram med höga hastigheter på 12th

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fotnot

Köp inte F-modellerna, som saknar grafikkrets. Många gånger skiljer det inget i pris. Jag har mycket glädje av kretsen vid videobehandling. Den är oerhört snabb och effektiv utan att ta mycket ström. Inte lika snabb som NVIDIA, men ger ett bättre resultat. Vill man inte ha grafikkretsen, går det koppla ur den i efterhand.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Se nedan, 12900k drar inte lite el eller är särdeles energieffektiv i spel. Den är lite mer effektiv än 5900x i spel men det var inte direkt det ni skrev.

Vidare ser jag inte att ADL drar mindre ström/är effektivare generellt i spel enligt nedan grafer, det ser rätt hugget som stucket ut där 12900ks har jumboplatsen och 5800x3d är bäst.

Jag vet inte vad jag ska svara på dina sista meningar där. Vissa köper ännu hockeybilder också.

Inlägget jag svarade på specificerade 12900k, den är inte strömsnål eller jätteeffektiv. Tack för länken iaf, intressanta grafer.

Svär att Sweclockers hade effektmätningar vid spel i deras recension av alderlake men verkar inte finnas längre, vet att gamersnexus hade det också men hittar inte de nu heller. Alderlake var iaf under 5000 serien, alla Alderlake cpuer.

Du kan ju svara att du förstår att folk gör det, folk köper ju 3090 för 1080p gaming också så.. Vet inte varför du ifrågasätter något som folk gör

Vet inte varför du pratar om KS heller, vilket ditt Citat gör. Enligt igors är 12900k och 5900x på i stort sett exakt samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du kan ju svara att du förstår att folk gör det, folk köper ju 3090 för 1080p gaming också så.. Vet inte varför du ifrågasätter något som folk gör

Människor gör allt möjligt. Köper nytt moderkort för 10000:- utan att vilja sätta i någon CPU i det på flera månader t.ex. 🤣 (Best and worst of Sweclockers på en och samma gång, kan inte bestämma mig.)

Frågan är hur många de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Svär att Sweclockers hade effektmätningar vid spel i deras recension av alderlake men verkar inte finnas längre, vet att gamersnexus hade det också men hittar inte de nu heller. Alderlake var iaf under 5000 serien, alla Alderlake cpuer.

Du kan ju svara att du förstår att folk gör det, folk köper ju 3090 för 1080p gaming också så.. Vet inte varför du ifrågasätter något som folk gör

Vet inte varför du pratar om KS heller, vilket ditt Citat gör. Enligt igors är 12900k och 5900x på i stort sett exakt samma nivå.

Varför skulle jag skriva nåt sånt? Jag tror på att det händer, ofta för 1080p, jag tror inte det är ett normalfall och jag skulle inte gissa att de flesta här spelar i 1080p (men jag kan ha fel). Förstår det inte ändå för 12600k duger lika bra (eller 7700x)

Angående el, se min föregående post. Det länkades till ett antal Igor-staplar. "12900k drar mindre än 5000-serien" tycker jag inte stämmer på nåt plan, se staplarna. Den drar ungefär lika mycket som en 5900x ( i 720p ). Det ser rätt jämt ut mellan ADL och 5000-serien i Igors staplar, minus ett par outliers som redan nämnda (både i tot Watt och effektivitet) .12900k och 5900 drar ungefär lika mycket där ja.

I övrigt så vet jag inte om anser el-i-spel-staplar känns helt nödvändiga mellan idle och full load. Men fps-per-watt är intressant för hela system.

Blir intressant att se Raptor lake-recensioner (men Meteor lake blir mkt mkt intressantare)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Priserna från Intel är RCP och inte MSRP. Så pris till butik och inte rekomenderat pris från butik.

Permalänk
Medlem

Vilken processor ska man köpa om man spelar både äldre och nyare spel? Emulatorer körs också.

Edit: Jag tänkte alltså amd eller intel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeLorean:

Köp inte F-modellerna, som saknar grafikkrets. Många gånger skiljer det inget i pris. Jag har mycket glädje av kretsen vid videobehandling. Den är oerhört snabb och effektiv utan att ta mycket ström. Inte lika snabb som NVIDIA, men ger ett bättre resultat. Vill man inte ha grafikkretsen, går det koppla ur den i efterhand.

Min nästa processor blir förmodligen utan grafikdelen då jag aldrig haft behov av den över huvudtaget. Aldrig tidigare köpt en "KF" men blir troligen det på nästa, så sparar man några hundralappar också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

liten fundering, ni skriver rekommenderat pris i artikeln men framgår inte att dom inte angett pris till slutkund (msrp) utan dragit en fuling och angivit pris till butiker som säljer till slutkund ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

AMDs chiplet lösning är tyvärr sämre för konsumenterna, mer latens och delat L3 cache för 7950x och 7900x

13900KF kommer vara betydligt billigare än 7950x och prestera bättre i de flesta situationer där AVX 512 inte nyttjas.

Chiplets är billigare att tillverka då ett litet fel kan förstöra ett helt chip, ist för ett minichip.
Om både Intel och AMD har die area på 2cm² vardera, Intel har ett chip på 2cm², och AMD har 2 chiplets på 1cm², plus odds för defekt på 1cm² är 25%
Så utifrån 100cm² får AMD ut 37,5 processorer(75st chiplets), och Intel får ut 28 processorer. ~33% högre yield för AMD.

Intel och AMD har valt olika problem, Intel måste schemalägga på rätt cores för att inte tappa prestanda eller ha för hög strömbudget.
AMD måste hanteras som ett NUMA-kluster pga slöare L3, vanligtvis är det inte ett problem. Fast om man benchmarkar atomics från två olika chiplets så kommer Intel kanske ut med 20x bättre siffror, men det är inte riktigt scenario.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

liten fundering, ni skriver rekommenderat pris i artikeln men framgår inte att dom inte angett pris till slutkund (msrp) utan dragit en fuling och angivit pris till butiker som säljer till slutkund ?

Intel har "alltid" angett priset per 1000 processorer för deras direkta kunder, så det är samma som det alltid varit. Det är mer en grov uppskattning och inte vad alla egentligen betalar. Det viktiga i det här fallet är att t.ex. 13900K enligt Intel bör kosta lika mycket som 12900K.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni spekulerar om priser när de redan är kända?
https://www.inet.se/kampanj/8032/intel-13th-generation-cpus

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel har "alltid" angett priset per 1000 processorer för deras direkta kunder, så det är samma som det alltid varit. Det är mer en grov uppskattning och inte vad alla egentligen betalar. Det viktiga i det här fallet är att t.ex. 13900K enligt Intel bör kosta lika mycket som 12900K.

se på fasen, har helt missat detta =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Chiplets är billigare att tillverka då ett litet fel kan förstöra ett helt chip, ist för ett minichip.
Om både Intel och AMD har die area på 2cm² vardera, Intel har ett chip på 2cm², och AMD har 2 chiplets på 1cm², plus odds för defekt på 1cm² är 25%

Så utifrån 100cm² får AMD ut 37,5 processorer(75st chiplets), och Intel får ut 28 processorer. ~33% högre yield för AMD.

Det är inte riktigt så det funkar dock då intel även kommer ha 13700K och 12600K, defekta raptor-lake kretsar kommer använtas för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Det är inte riktigt så det funkar dock då intel även kommer ha 13700K och 12600K, defekta raptor-lake kretsar kommer använtas för dessa.

Du har rätt i att många defekta Rapor Lake kan säljas som andra mindre kapabla processorer, många kommer också kasseras.
Det finns bara en fördel jag kan komma på av att använda chiplets förutom pris, är att du kan cherry picka bästa komponenterna och sälja svindyrt.

“We estimated that the final cost of the quad-chiplet design is only approximately 0.59 of the monolithic approach despite consuming approximately 10% more total silicon.” https://www.nextplatform.com/2021/06/09/amd-on-why-chiplets-a...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Varför skulle jag skriva nåt sånt? Jag tror på att det händer, ofta för 1080p, jag tror inte det är ett normalfall och jag skulle inte gissa att de flesta här spelar i 1080p (men jag kan ha fel). Förstår det inte ändå för 12600k duger lika bra (eller 7700x)

Angående el, se min föregående post. Det länkades till ett antal Igor-staplar. "12900k drar mindre än 5000-serien" tycker jag inte stämmer på nåt plan, se staplarna. Den drar ungefär lika mycket som en 5900x ( i 720p ). Det ser rätt jämt ut mellan ADL och 5000-serien i Igors staplar, minus ett par outliers som redan nämnda (både i tot Watt och effektivitet) .12900k och 5900 drar ungefär lika mycket där ja.

I övrigt så vet jag inte om anser el-i-spel-staplar känns helt nödvändiga mellan idle och full load. Men fps-per-watt är intressant för hela system.

Blir intressant att se Raptor lake-recensioner (men Meteor lake blir mkt mkt intressantare)

1080p

Varför är inte strömmätning i spel intressant? Spelar man bara så är det ju sjukt intressant.

https://www.igorslab.de/en/intel-core-i9-12900kf-core-i7-1270...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför är inte strömmätning i spel intressant? Spelar man bara så är det ju sjukt intressant.

https://i.imgur.com/sfIWe6R.png

https://www.igorslab.de/en/intel-core-i9-12900kf-core-i7-1270...

Varför cherrypickar du?

Sett över medel så är skillnaden mellan 5900x och 12900k rätt marginell...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Varför cherrypickar du?
https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/04/FHD-Efficiency.png
Sett över medel så är skillnaden mellan 5900x och 12900k rätt marginell...

1440p är mer representativt än 1080p om man har ekonomin för en 12900k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

1440p är mer representativt än 1080p om man har ekonomin för en 12900k.

https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2021/11/24-1440-Wattage.png

Läser man introt och testsetupen så har de ett rätt avancerat/originellt vis att mäta ström på (i mina novisögon åtminstone) som ska ge bara vad CPUn drar. Jag gillar sådana som Swecs test där man testar vad varje system drar från väggen för det är vad du kommer att betala för ändå:
https://www.sweclockers.com/test/33062-intel-core-i9-12900k-o...

Där drar en 12600K väsentligt mer än en R5 5600x under hög belastning och just samma vid idle.

Skrivet av Nozomi:

Varför är inte strömmätning i spel intressant? Spelar man bara så är det ju sjukt intressant.

Det kommer att hamna nånstans mellan idle och full load, till viss del beroende på hur bra spelet är att på att utnyttja en massa trådar, till viss del beroende på upplösning. FPS-per-watt är intressant, som jag skrev, för hela systemet. Vad spelar det för roll för mig om intel CPU A drar tre watt mindre än AMD-cpu B om moderkort i samma prisklass, samma typ och mängd av RAM i motsvarande hastighet, samma grafikkort etc etc ändå gör att Intel-systemet drar 10w mer från väggen?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)