Geforce RTX 4090 kammar hem 500 FPS i Overwatch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kanske hör till en annan tråd, men blev inte Overwatch 2 ett riktigt fiasko som väldigt få spelar?
Hade inte ens hört talas om släppet. Spelade 1:an och tittade på 2:an och konstaterade att det ser precis likadant ut =/

Det är svårt att logga in eftersom det både ddosats o för att mågna vill spela. Gameplayet har dessutom blivit rätt annorlunda eftersom dom tagit bort en tank, samtidigt som dom buffats o många sköldar tagits bort. Stuns etc har nerfats en del också så gameplayet rent allmänt har blivit lite annorlunda. Sen finns det både nya karaktärer o banor o spellägen, så att säga att det "ser precis likadant ut" stämmer inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Sweclockers skrev vid testet av 3080Ti "Ett dyrt och fullkomligt onödigt kort".
Jag håller bara med till 50%.
Dyrt, JA!
Onödigt, Nej.
Jag såg det mer som att 3080Ti är ett billigare* kort än 3090.
Vid tidpunkten jag köpte mitt kort va dom flesta 3090 korten runt 5000 kr dyrare och jag såg inte något mervärde för den summan.
Inte onödigt för att jag tycker att 3080Ti är det optimala kortet för 1440p spelande.

Eller så var det ett dyrare kort än 3080.

Näe men absolut, 30-serien var väldigt tacksam för spelaren på det viset.

Selling pointen för 90-korten (ijmf med 80-korten) var främst minnesmängden, inte prestandan (eftersom skillnaden i densamma var förhållandevis liten). Dvs man riktade sig inte mot spelare.

För 40-serien är läget annorlunda. Ska man ha "med stor marginal bäst prestanda" , ja då är det vackert 90 som gäller. Helt plötsligt så har 90 riktats mot även spelare.

Och det är ju här det blir snurrigt.
30-serien 80 vs 90: Liten skillnad i (spel)prestanda, stor skillnad i riktpris(*).
40-serien 80 vs 90: Stor skillnad i (spel)prestanda, mindre skillnad i riktpris.

(*) Tittar man på tekniska detaljer så ska dock nämnas att 3090 i en aspekt var "väldigt high-end". Hela 24 st minneskretsar i clam-shell konfiguration är inte direkt vardagsmat. Så visst, till viss del finns det "teknisk motivation" för prisskillnaden mellan 80 och 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

RTX 3090 / RTX 3090Ti var inga billiga budgetkort heller. Men verkar ändå sålts en del. Har sett folk skriva. Blir RTX 4000 såhär dyr så sitter jag kvar på mitt 3090.

Jag skulle tro att en rätt stor andel av dessa 13 personer i Sverige som vill uppgradera sitt 3090 både hänger just här på Sweclockers och kanske lite stolt "råkar" nämna att de har ett grafikkort för 20k+.

Man får ta det med en nypa salt.

Precis som det här inlägget.

Permalänk
Medlem
Citat:

*RADERAT INLÄGG*

Avbetalning är king 🤟😁 (Jag väntar dock med att uppgradera från mitt 3080Ti)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tror generellt att om du använder kortet för jobb inom 3d så är det inte mycket pengar.
Har vänner som jobbar inom reklambranshen som utan att blinka betalar tio tusentals kronor för att hyra in sig på renderfarms under ett par timmar.
Samma sak gäller ju för cpu's, om jag kan spara 2-3 minuter varje gång jag ska baka ljus så är det värt pengarna att uppgradera.

Sen om det är värt priserna i kraft vs kostnad är ju en annan fråga som vi först kan se när riktigta benchmarks kommer ut.

Jämfört med andra hobbies (bil, golf, cykling osv) är PC byggande fortfarande hyfsat billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Accelererad med ganja då?

Ja, någon borde helt klart göra en sådan modd på ett grafikkort.
Hampablad på fläktbladen osv.
Att sänka reaktionsförmågan är ju annars ett sätt att få det att kännas som fler FPS.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det är iallafall fri frakt!

T.O.M min skamgräns är passerad med den prislappen men är inte direkt förvånad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nu skulle det förstås vara en extremt nischad testgrupp, men om man kunde testa med samma urvalsgrupp (piloter, eller före detta får man anta) fast endast de som har ögonproteser som skickar elektroniska signaler in i synnerven, då skulle resultaten vara högst intressanta att läsa.

Vet dock inte om det blir någon ghosting i synapserna, så att säga.

”Ghosting i synapserna” var inte en ordföljd jag hade räknat med idag

Kul tankeexperiment men tror det skulle vara svårt att genomföra. Finns dock människor som har fått ljuskänsliga proteser kopplade till hjärnan, oklart hur man ska jämföra dock och vilken data man i så fall skulle kunna få ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av RFRFRF:

Att det mäts system latency var nytt för mig. Vad innebär det?

Tiden det tar från ett musklick till att skärmen visar/uppfattar musklicket i spelet. Om skärmen är i 360Hz så kan enbart den delen ta uppåt ~2,78ms, men sen så har vi också muslatens, drivrutiner, operativsystemet och spelet som behöver tid på sig att bearbeta signalen osv.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

[

Citat:

*RADERAT INLÄGG*

Dyrt?

För 14000kr får du en dator som klarar i princip alla stora AAA singelplayerspel med höga/högsta inställningar i minst 60fps och i 1440p.
E-sport titlar kan du enkelt få över 100-144fps i.

https://komponentkoll.se/bygg/rInQh

Denna dator inkluderar;
En plattform där CPU'n kan uppgraderas till en 5800X3D i framtiden som är DAGENS bästa gamingprocessor.
Ett snabbt grafikkort som klarar det jag skrev ovan.
Skapligt stiligt kvalitétschassi
Moderkort som stödjer överklockning och har kylning för M.2 slot.
32GB RAM mer än vad man behöver
1TB PCI-E 4.0 SSD (snabbare än vad men behöver för gaming)
850W nätagg GOLD och Modulärt med 10 års Garanti.
Skaplig CPU kylare

Det här är inte ens det billigaste du kan köpa.
Spara 4000kr och denna presterar hur bra som helst i 1080p.
https://komponentkoll.se/bygg/avUyB

*ännu billigare paket här #19757538

Behöver du bättre? Betala mera. Men jag tror nästan ingen BEHÖVER bättre än detta för gaming. Allt annat över detta är ren lyx.
För att inte tala om att Gaming PC redan är en lyx från början.

Det är många som ”gnällt” senaste tiden på att allt har blivit dyrare och det till och med tänker överge sin hobby.
Visst har det blivit dyrare. Speciellt det som är nytt och high end.
Men det tar ju inte bort det faktum att man kan få en fullt kompetent speldator idag för ett helt rimtligt pris.
Ingen är tvingad till att köpa något dyrare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det bevisar verkligen att 12GB-modellen i själva verket är 4070.

Med tanke på att bussen är 192bit så borde det väl vara 4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det är iallafall fri frakt!

https://i.ibb.co/8mM9sVj/3-B4-F54-A1-CB68-46-F9-96-AA-ABAEBF6-EDF5-F.jpg

T.O.M min skamgräns är passerad med den prislappen men är inte direkt förvånad!

Det där är inte ens OC-varianten så lägg på några tusenlappar till för den.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det är iallafall fri frakt!

https://i.ibb.co/8mM9sVj/3-B4-F54-A1-CB68-46-F9-96-AA-ABAEBF6-EDF5-F.jpg

T.O.M min skamgräns är passerad med den prislappen men är inte direkt förvånad!

27-28k för ett 4090 är väl vad en del 3090ti kostade så 4090ti lär gå på 32+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Dyrt?

För 14000kr får du en dator som klarar i princip alla stora AAA singelplayerspel med höga/högsta inställningar i minst 60fps och i 1440p.
E-sport titlar kan du enkelt få över 100-144fps i.

https://komponentkoll.se/bygg/rInQh

Denna dator inkluderar;
En plattform där CPU'n kan uppgraderas till en 5800X3D i framtiden som är DAGENS bästa gamingprocessor.
Ett snabbt grafikkort som klarar det jag skrev ovan.
Skapligt stiligt kvalitétschassi
Moderkort som stödjer överklockning och har kylning för M.2 slot.
32GB RAM mer än vad man behöver
1TB PCI-E 4.0 SSD (snabbare än vad men behöver för gaming)
850W nätagg GOLD och Modulärt med 10 års Garanti.
Skaplig CPU kylare

Det här är inte ens det billigaste du kan köpa.
Spara 4000kr och denna presterar hur bra som helst i 1080p.
https://komponentkoll.se/bygg/avUyB

*ännu billigare paket här #19757538

Behöver du bättre? Betala mera. Men jag tror nästan ingen BEHÖVER bättre än detta för gaming. Allt annat över detta är ren lyx.
För att inte tala om att Gaming PC redan är en lyx från början.

Det är många som ”gnällt” senaste tiden på att allt har blivit dyrare och det till och med tänker överge sin hobby.
Visst har det blivit dyrare. Speciellt det som är nytt och high end.
Men det tar ju inte bort det faktum att man kan få en fullt kompetent speldator idag för ett helt rimtligt pris.
Ingen är tvingad till att köpa något dyrare.

Det du speccar (rent relativt) kunde man utan tvekan fått betydligt billigare förut (vi talar ett tag före pandemin), så nej, billigt är det inte heller för någon med min inkomst (som är fortsatt oförändrad).

Detta var dock inte alls vad jag poängterade, så det känns som ett lite desperat avvikande.
Det handlar inte bara om PC-komponenter och gaming, trots allt; vilket jag tyckte var tydligt.

Permalänk
Medlem

Nvidias (och även AMDs) problem den här gången är att det inte finns något storspel i närtid som egentligen behöver mer prestanda än vad 3000-serien (eller 2000 och även 1000 serien) ger. Cyberpunk 2077 är två år gammalt och fungerar alldeles utmärkt med DLLS 2.0 och utan DLSS så mäktar inte ens ett 4090 med i rimliga fps.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Psycho:

Det du speccar (rent relativt) kunde man utan tvekan fått betydligt billigare förut (vi talar ett tag före pandemin), så nej, billigt är det inte heller för någon med min inkomst (som är fortsatt oförändrad).

Detta var dock inte alls vad jag poängterade, så det känns som ett lite desperat avvikande.
Det handlar inte bara om PC-komponenter och gaming, trots allt; vilket jag tyckte var tydligt.

Det finns många bra och billiga alternativ inom nästan allt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ser att det verkar röra upp känslor här i tråden om vilka som kan och inte kan köpa 4090. Personligen tycker jag att peka mot en grupp som kan eller en grupp som inte kan är fel, ord kastning likaså. Vissa är rika och har uppnått det med blod och svett. Vem är du eller jag att säga något om den personen. Andra har tur och är födda med pengar så bara gå vidare där ödet ler inte mot alla tyvärr. Andra kanske tar lån eller på avbetalning vad vet du eller jag om det? Nej alla har inte råd, men bara för att du eller jag själv kanske inte har råd. Ska vi då trycka ner de som har eller tar lån mm? Gå efter det du har råd med själv och var en del utav en fantastisk familj som heter PC. Familjen PC är så stor att det finns hårdvara för alla och i olika priser. Det finns TOP det finns mellanklass och det finns budget. Sen vilken kategori man hamnar i spelar ingen roll och det är det som är det vackra.

Play nice 👍 🫶 life

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eller så var det ett dyrare kort än 3080.

Näe men absolut, 30-serien var väldigt tacksam för spelaren på det viset.

Selling pointen för 90-korten (ijmf med 80-korten) var främst minnesmängden, inte prestandan (eftersom skillnaden i densamma var förhållandevis liten). Dvs man riktade sig inte mot spelare.

För 40-serien är läget annorlunda. Ska man ha "med stor marginal bäst prestanda" , ja då är det vackert 90 som gäller. Helt plötsligt så har 90 riktats mot även spelare.

Och det är ju här det blir snurrigt.
30-serien 80 vs 90: Liten skillnad i (spel)prestanda, stor skillnad i riktpris(*).
40-serien 80 vs 90: Stor skillnad i (spel)prestanda, mindre skillnad i riktpris.

(*) Tittar man på tekniska detaljer så ska dock nämnas att 3090 i en aspekt var "väldigt high-end". Hela 24 st minneskretsar i clam-shell konfiguration är inte direkt vardagsmat. Så visst, till viss del finns det "teknisk motivation" för prisskillnaden mellan 80 och 90.

Va det inte liknande situation på 1000 serien
1080Ti va märkbart bättre än 1080.
Vet iof inte hur stor prisskillnaden va mellan dom

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Va det inte liknande situation på 1000 serien
1080Ti va märkbart bättre än 1080.
Vet iof inte hur stor prisskillnaden va mellan dom

Den generationen var bättre! 1080Ti tog över 1080s msrp på 699 dollar och 1080 sänktes i pris Det var för att nvidia var rädda för Vega. Nu är de antingen inte rädda alls för AMDs kommande eller så känner dom att "screw it, folk köper våra produkter i alla fall". Jag är inte en av dem. Hade gärna uppgraderat, men kommer sitta kvar på 3060ti minst ett år till eller till nästa generation (5000 eller AMD 8000) såvida inte AMDs 7000-serie blir grym i både pris och prestanda. Men det tror jag inte, speciellt inte med USD-kursen nu. Kanske om ett år om världsekonomin stabiliserar sig.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det finns många bra och billiga alternativ inom nästan allt.

Inte riktigt vad jag menade när jag sa "relativt".
Produkterna man kunde fått före pandemin hade både varit av bättre kvalité och fullt möjligt även lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är väl inte så högt i Overwatch?

Tycker det är ganska högt för att vara OW1 och tvåan borde nog vara ännu lite tyngre, fast å andra sidan kanske dom optimerat tvåan bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Va det inte liknande situation på 1000 serien
1080Ti va märkbart bättre än 1080.
Vet iof inte hur stor prisskillnaden va mellan dom

Sant. $200. 40% i pris och prestandan var väl där nånstans med. I rena pengar var det ju dock liten skillnad då.

Som sagt, 30-serien var rätt märklig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

”Ghosting i synapserna” var inte en ordföljd jag hade räknat med idag

Kul tankeexperiment men tror det skulle vara svårt att genomföra. Finns dock människor som har fått ljuskänsliga proteser kopplade till hjärnan, oklart hur man ska jämföra dock och vilken data man i så fall skulle kunna få ut

I teorin kan jag tänka mig att om personen har minst två ljuskänsliga delar kopplade till synnerven, d.v.s. så hen t.ex. kan se skillnad på ljus till höger och ljus till vänster så borde det gå.

Då testar man blinka högra och sedan vänstra delen, elller vice versa. Sedan säger personen i vilken ording de blinkade.
Därefter kortar man ner tiden mellan blinken, och ser om man hittar en gräns där de inte med åtminstone viss säkerhet kan avgöra det.

Eller för all del, om de har en ljuskänslig protes på varje öga blir det mycket lättare.

Elon musk torde väl kunna forska på det där med sin neuralink tycker man.

Permalänk
Viking
Skrivet av Stan Carley:

Tycker det är ganska högt för att vara OW1 och tvåan borde nog vara ännu lite tyngre, fast å andra sidan kanske dom optimerat tvåan bättre

https://youtu.be/1DfY8BP27No

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Det är iallafall fri frakt!

https://i.ibb.co/8mM9sVj/3-B4-F54-A1-CB68-46-F9-96-AA-ABAEBF6-EDF5-F.jpg

T.O.M min skamgräns är passerad med den prislappen men är inte direkt förvånad!

Alltid något sa Fan när han såg Åmål

Permalänk
Medlem

PC gamers are shunning high-end GPUs – spelling trouble for the Nvidia RTX 4090
https://www.techradar.com/news/pc-gamers-are-shunning-high-en...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Måste verkligen sluta å läsa kommentarer till Nvidia nyheter... tänk att ett företag kan riva upp så mycket känslor hos folk.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Butter smooth!

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

äntligen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]