Apple bekräftar USB Type-C till Iphone

Permalänk
Melding Plague

Apple bekräftar USB Type-C till Iphone

Under måndagen tog EU ännu ett kliv mot USB Type-C som standard från år 2024, något som tvingar med ett motvilligt Apple på tåget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra!
Dock jäkligt längesen jag använde en kabel senast.
Laddar trådlöst och för över ”data” trådlöst

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Apple är mer eller mindre tvungna att införa usb c på nästa iPhone. När en sådan stor grupp vet om att porten går emot att bli obsolete. Man kan argumentera för att gammal teknik är bättre, men det är en port som överges och inte kommer använda på något nytt.

Jag själv funderar på hur usb c skulle påverka försäljningen. Jag vet många som skulle köpa en iPhone om det inte vore för porten. Vår kassa krona har dock såklart också påverkan nu då de har blivit så dyra.

Permalänk

bör väl vara en tämligen "enkel" överföring om så motvilligt från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är bra!
Dock jäkligt längesen jag använde en kabel senast.
Laddar trådlöst och för över ”data” trådlöst

Samma här. Har laddat mobilen trådlöst sen 2014/2015…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Hittills har EU alltså gett oss minst tre bra grejer: fri roaming, type C-tvång, harmoniserad snabbladdning (USB PD).

Nu håller vi tummarna för att förslaget om fem års uppdateringar för mobiltelefoner går igenom också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Otippat! Jag hade räknat med att Apple skulle fortsätta bejaka porthatet och gå över till enbart trådlös laddning. Vore helt i linje med deras två årtionden av användarfientliga tilltag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har inget emot vare sig Lightning eller USB-C, när det är Apple som tillverkar kontakten & porten. Även om Lightning känns stabilare så tycker jag att USB-C på min iPad också känns bra. Hos andra tillverkare undrar man ju dock över kvaliteten. Har en Thinkpad X1 Carbon Gen 9 och USB-C kontakter och portar känns verkligen inte bra, sladdriga och dålig passform. Kablarna är köpta av Lenovo.

Permalänk
Medlem

Det har ju varit på tapet länge så om det inte blev iPhone 13 eller 14 så skulle det bli 15 eller 16. Tror Apple har dragit ut på det så länge de kunnat fram tills nu när de verkligen "måste". Att de skulle ta bort laddjacket helt och bara köra trådlöst känns visserligen som en Applegrej att göra men tvivlar hårt på det.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Otippat! Jag hade räknat med att Apple skulle fortsätta bejaka porthatet och gå över till enbart trådlös laddning. Vore helt i linje med deras två årtionden av användarfientliga tilltag.

Enbart trådlös laddning låter skitbra. Detta tills man inser att mobiltelefoner går för användaren emot att bli en kritisk apparat. Om inget batteri finns på mobiltelefoner så tar man sig ej hem med en kollektivtrafikkort, vissa personer kan ej handla, låsa upp dörrar och annat.

En generell laddkabel som finns överallt kan lösa vissa problem. Enbart trådlös laddning, ja vem bär med sig en sådan platta i fickan gör jämnan? Och var finns alla laddplattor precis överallt?

*edit*
Man kan fråga sig när är en mobil med enbart trådlös laddning bra? Jag skulle säga att först bör dessa laddplattor finnas lite överallt som på buss, offentliga ställen etc. Sedan bör en mobil ha flera dagars batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Enbart trådlös laddning låter skitbra. Detta tills man inser att mobiltelefoner går för användaren emot att bli en kritisk apparat. Om inget batteri finns på mobiltelefoner så tar man sig ej hem med en kollektivtrafikkort, vissa personer kan ej handla, låsa upp dörrar och annat.

En generell laddkabel som finns överallt kan lösa vissa problem. Enbart trådlös laddning, ja vem bär med sig en sådan platta i fickan gör jämnan? Och var finns alla laddplattor precis överallt?

Du behöver inte övertyga mig, men alla tokigheter Apple hittar på är ungefär lika ogenomtänkta som det du beskriver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jaså, nu har Apple äntligen uppfinnit USB-C!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Enbart trådlös laddning låter skitbra. Detta tills man inser att mobiltelefoner går för användaren emot att bli en kritisk apparat. Om inget batteri finns på mobiltelefoner så tar man sig ej hem med en kollektivtrafikkort, vissa personer kan ej handla, låsa upp dörrar och annat.

En generell laddkabel som finns överallt kan lösa vissa problem. Enbart trådlös laddning, ja vem bär med sig en sådan platta i fickan gör jämnan? Och var finns alla laddplattor precis överallt?

*edit*
Man kan fråga sig när är en mobil med enbart trådlös laddning bra? Jag skulle säga att först bör dessa laddplattor finnas lite överallt som på buss, offentliga ställen etc. Sedan bör en mobil ha flera dagars batteritid.

Sen går inte telefonen att använda när den laddas trådlöst (generellt sett, finns laddare med magneter som sitter fast på telefonen).

Det slösar även en hel del el, inte mycket per person med när hundratals miljoner gör det så är det lite onödigt.

Skiten med baksidor i glas är ju också kopplat till trådlösa laddningen eftersom metall inte fungerar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det löser säkert Apple med en USB-C-till-Lightning-dongle för EU-marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Samma här. Har laddat mobilen trådlöst sen 2014/2015…

Jag brukar inte ens kolla om mina telefoner råkar ha trådlös laddning. Vad är egentligen problemet med ett kabel?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Otippat! Jag hade räknat med att Apple skulle fortsätta bejaka porthatet och gå över till enbart trådlös laddning. Vore helt i linje med deras två årtionden av användarfientliga tilltag.

De kan fortfarande jävlas med folk. Skulle inte förvåna mig om de hittar på något som gör att du måste använda deras egna kablar och laddare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Min gissning hade varit usb-c kompatibel magsafe-laddare, där telefonen inte har någon port alls, men vi får se

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag brukar inte ens kolla om mina telefoner råkar ha trådlös laddning. Vad är egentligen problemet med ett kabel?

Jag har inte trådlös laddning på min. Men jag tycker det vore supergrymt att man t.ex. kan lägga sin mobil på gymredskapet i gymmet och det laddas automatisk. Om 10år så är detta kanske en verklighet.
Idag ser jag ingen mening med det heller när laddplattorna ofta tar mer utrymme än kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Samma här. Har laddat mobilen trådlöst sen 2014/2015…

Både långsammare laddning och större energiförlust väl?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Både långsammare laddning och större energiförlust väl?

Stämmer, USB-PD som blir krav kommer kunna ladda runt 120W medan trådlöst oftast ligger runt 20-30W och har en större energiförlust. Däremot är det inte så stor förlust som kan kan tänka sig. Det gick nämligen bra att köra glödlampor trådlöst redan vid Teslas tid. Däremot är det en extrem förlust ju längre bort du kommer men eftersom "coilen" sitter så nära varandra att de nästan rör när de läggs på så är det ganska ok ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Sen går inte telefonen att använda när den laddas trådlöst (generellt sett, finns laddare med magneter som sitter fast på telefonen).

Det slösar även en hel del el, inte mycket per person med när hundratals miljoner gör det så är det lite onödigt.

Skiten med baksidor i glas är ju också kopplat till trådlösa laddningen eftersom metall inte fungerar.

Innan glastramset var det plast/komposit och de var bättre på alla sätt för de höll att tappas och de var även bra att hålla i så de var svårare att tappa än hala "glastvålar"

Skrivet av johanandersson:

Jag brukar inte ens kolla om mina telefoner råkar ha trådlös laddning. Vad är egentligen problemet med ett kabel?

Kabeln är problemet, den måste ju anslutas mekaniskt medans men bara kan lägga telefonen på en laddplatta som även kan vara integrerad i nått annat typ bordet, en lampa eller en klocka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skiten med baksidor i glas är ju också kopplat till trådlösa laddningen eftersom metall inte fungerar.

Annars så finns det ett ännu bättre material som telefonerna ofta körde med förr som lär funka fint, nämligen plast. Mattsvart plast på baksidan är fortfarande snyggare än vilken glas eller metal som helst imo, o väldigt tålig också. Om man dessutom kunde kombinera det med att baksidan är avtagbar o batteriet enkelt kunde plockas ut o bytas ut så hade det varit mycket praktiskt det! Får hoppas att Apple uppfinner nåt sånt så alla andra som tenderar att följa efter Apple gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jaså, nu har Apple äntligen uppfinnit USB-C!

Jag har för mig att Apple satt med i arbetsgruppen som tog fram USB-C så din sarkasm är inte så långt ifrån sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag brukar inte ens kolla om mina telefoner råkar ha trådlös laddning. Vad är egentligen problemet med ett kabel?

Inte jag heller men en fördel är ju att telefonen går att ladda även om porten skulle gå sönder.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Helt underbart, bra gjort av EU.

Permalänk
Medlem

en annan fördel är att det blir enklare att koppla in externa diskar... gör det hela tiden med min iPad, mestadels små dokument.. men även större filer (filmer etc.) kör ExFAT för bäst kompabilitet

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hittills har EU alltså gett oss minst tre bra grejer: fri roaming, type C-tvång, harmoniserad snabbladdning (USB PD).

Nu håller vi tummarna för att förslaget om fem års uppdateringar för mobiltelefoner går igenom också. https://i.imgur.com/sVQtMm1.gif

Dom gav oss även Micro-USB när det begav sig, istället för den fullständiga vilda västern som gällde för alla olika mobiltelefoner och märken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Annars så finns det ett ännu bättre material som telefonerna ofta körde med förr som lär funka fint, nämligen plast. Mattsvart plast på baksidan är fortfarande snyggare än vilken glas eller metal som helst imo, o väldigt tålig också. Om man dessutom kunde kombinera det med att baksidan är avtagbar o batteriet enkelt kunde plockas ut o bytas ut så hade det varit mycket praktiskt det! Får hoppas att Apple uppfinner nåt sånt så alla andra som tenderar att följa efter Apple gör samma sak.

Typ så här

Och så kunde man även välja en baksida för trådlös laddning som tillbehör eller köpa en QI sats på Ebay för 15 kr

Fanns även baksidor som gjorde att man kunde byta batteristorlek om man ville det, allt var mycket enklare innan dumheterna med glas och limmade telefoner.

Telefondesignen nådde sin höjdpunkt vid S5an och sedan har det i princip bara blivit sämre, gärna en ny telefon med samma mekaniska egenskaper men med uppdaterad hårdvara inuti det närmast perfekta höljet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot hur Apple tänker spinna övergången vid nästa iPhone, magiskt, fantastiskt, oöverträffad, "perfected", miljövänliga eller liknande trams som när de tog bort laddaren och skickade med en lighting till usbc när alla tidigare laddare varit usb a....

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ta bort porten helt och hållet.....

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3