Google Home - Home and Away fungerar sådär

Permalänk
Medlem

Google Home - Home and Away fungerar sådär

Hej,

Använder Google Home appens "Home and Away" för att styra vissa enheter. Det fungerar dock sådär...

Både jag och frugan använder en iPhone där vi har godkänt att appen alltid kan använda plats information. Däremot så ändrar den inte från Home eller Away förens jag öppnar appen...

Öppnar jag appen så ändras den per automatik. Någon som lyckats att få till att detta sker i bakgrunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Hej,

Använder Google Home appens "Home and Away" för att styra vissa enheter. Det fungerar dock sådär...

Både jag och frugan använder en iPhone där vi har godkänt att appen alltid kan använda plats information. Däremot så ändrar den inte från Home eller Away förens jag öppnar appen...

Öppnar jag appen så ändras den per automatik. Någon som lyckats att få till att detta sker i bakgrunden?

Jag tror att det faktiskt är en begränsning hos iOS/regler hos Apple som gör att den inte fungerar hela tiden. Det är lite samma när det gäller Google Foto och automatiskt säkerhetskopiering. Man måste öppna appen lite då o då för att den ska säkerhetskopiera.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har samma problem och tror också det beror på begränsningar i iOS som jnsson skriver.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Apple HomeKit system, med en Homepod Mini och Eve kamera.

Hemma / Borta funkar inte hur jag än gör så växlar inte systemet över till borta när jag lämnar hemmet, om jag ska ha övervakning måste jag byta manuellt till bortaläge. Otroligt frustrerande.

Jag delar plats från min iphone enbart och jag är just nu den enda medlemmen i "Mitt hem".

Sorry om jag hijackar tråden.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror att det faktiskt är en begränsning hos iOS/regler hos Apple som gör att den inte fungerar hela tiden. Det är lite samma när det gäller Google Foto och automatiskt säkerhetskopiering. Man måste öppna appen lite då o då för att den ska säkerhetskopiera.

Skrivet av thexps:

Har samma problem och tror också det beror på begränsningar i iOS som jnsson skriver.

Var rädd för detta! Det märkliga är att jag kör Homey också... och där fungerar "hemma / borta" superbra :S

Majoriteten av min automation kör jag i Homey... dock fungerar inte vissa enheter i homey som istället körs i Google Home. Därav utmaningen!

Permalänk
Skrivet av MrTowle:

Hej,

Konstigt... Det fungerar alldeles utmärkt på frugans iPhone.
Där emot har jag upptäckt att Google Home ibland står i "Home" rent visuellt när man ibland är borta. Men det är bara själva knappen... systemet är fortfarande i "Away"
Detta har skett även på min Android ibland...

Totalt sett så fungerar det kanon! Kan kolla loggen och se att huset går in i "Awayläge" när båda våra telefoner lämnar geofencen.

Märkligt...

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra