The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Fungerar ok med starkt grafikkort iallafall. 75-100fps i White Orchard med 4090, max RT med DLSS Quality och frame gen 5120x1440. Däremot räcker inte min 10850k till. Bottleneckar och ligger på GPU utilization på 75-80%.

Men väldigt spelbart iallafall. Slängde bort alla gamla saves, ville ha en clean slate, så vi får se vad som händer i Novigrad senare. Kanske hinner komma en patch eller två innan jag är framme

Testa om det här funkar. Gjorde ingen skillnad för mig men jag har då inga problem med att GPU;n inte får jobba.
https://www.reddit.com/r/witcher/comments/zltsey/hotfix_comin...

Jag kör för övrigt med Hardware-accelerated GPU scheduling på, VRR på och Optimizations for windowed games på. Det kan också vara nåt att leka runt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Testa om det här funkar. Gjorde ingen skillnad för mig men jag har då inga problem med att GPU;n inte får jobba.
https://www.reddit.com/r/witcher/comments/zltsey/hotfix_comin...

Jag kör för övrigt med Hardware-accelerated GPU scheduling på, VRR på och Optimizations for windowed games på. Det kan också vara nåt att leka runt med.

Tackar, jag kan vänta lika gärna. Det fungerar så bra så jag inte har några problem. När jag questar i skogen ligger jag på 100+ fps och det räcker.

Men vilken skillnad spelet har blivit. Kört någon timma nu, det ser ju ut som ett nytt spel. Texturer, RT GI och RT reflektioner ser väldigt bra ut. Jag hade lätt kört i 40fps om jag behövt för att få raytracingen.

Permalänk
Medlem

Satte frekvens på musen till 500 i stället för 1000, och det tog bort det värsta av åksjukan jag fick vid panoreringar.

Men jag satte pers i den olympiska grenen fps-i-meny i alla fall. 4870 fps. Alltid nått.
Kan med andra ord vara vettigt att låsa fps utanför spelet även om man inte kommer upp i den summan i själva spelet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Vad får ni med allt påslaget RT av och på? Vilken upplösning och grafikkort kör ni med?

Permalänk
Medlem

3440X1440, RT och allt på ultra+ utan DLSS, sunkiga 60-80 fps. Med DLSS quality 70-90. 12900k, 4090. Men det känns som 30 fps.

Kör jag med vanlig AA så är jag cpu-flaskad märker jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Allt på max med RT 4K dlss quality FG ger 100-150 fps på första delen av spelet. Datorn i sign
Allt flyter på som smör och har inte stött på några bekymmer alls egentligen. Nån liten ljus-bugg här och där men annars verkar Spelet väldigt polerat imo.
Använder senaste drivrutinen som kom med Portal RTX.

Med det sagt så är spelet vädligt cpukrävande. Väldigt sällan jag settöver 60% användande på min 12900K.
Är det inte sjukt att man släpper detta ”direct 11 on 12” på en sån här stor release? Är absolut ingen expert på ämnet men känns knappast optimalt.
Förstår ju varför iofs, gammalt spel, spara tid osv.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av AxxT:

6700XT + 7600X
Kör 3440x1440 Ultra+ utan RT. Funkar hur bra som helst.
Med RT bild spel.. Påverkar RT så mycket ?

RT sänker fpsen rejält tänk dig att den kör dubbla renderingstid på en gång ca med RT på.

Sen med AMD korten skulle jg slopa sätta på RT då AMD inte är lika starka med RT som Nvidia däremot är AMD råkraft förutom det

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Vet vi om Sweclockers kommer köra något sådant där snabbtest av prestandan? Då kanske de skulle gjort det redan igår men hoppas går ju.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Något verkar galet med DX12 implementeringen i denna uppdatering.

DX 12 (RT avstängt) ger typ halva prestandan mot att köra med samma inställningar i DX11 för min del. Endast 50% GPU användning i Novigrad exempelvis och jag verkar inte ensam om detta när man läser runt. :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Körde ett par timmar igår. Jag tycker att det är en bra grund, RT GI ser väldigt bra ut. Men spelet känns inte färdigt. Det är lite buggar här och där med ljussättning, stutters och galet hög CPU använding.

Helt klart spelbart med svindyr dator men vi får hoppas att CDPR jobbar vidare på detta och fixar problemen. Dom har lyckats med att få Witcher 3 att se modernt ut, och det är ju första målet. Men det måste fungera bra också.

Jag spelade Cyberpunk från dag 1, och detta är i sämre skick på PC än CP i början skulle jag säga.

Jag ger det 5/10 som det är nu. Finns att jobba på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Körde ett par timmar igår. Jag tycker att det är en bra grund, RT GI ser väldigt bra ut. Men spelet känns inte färdigt. Det är lite buggar här och där med ljussättning, stutters och galet hög CPU använding.

Helt klart spelbart med svindyr dator men vi får hoppas att CDPR jobbar vidare på detta och fixar problemen. Dom har lyckats med att få Witcher 3 att se modernt ut, och det är ju första målet. Men det måste fungera bra också.

Jag spelade Cyberpunk från dag 1, och detta är i sämre skick på PC än CP i början skulle jag säga.

Jag ger det 5/10 som det är nu. Finns att jobba på

Så trasigt som Cyberpunk har jag verkligen inte upplevt det. Här är det ju bara lite grafikbuggar och prestandaproblem för vissa. Spelet i sig borde inte ha några problem alls, vilket CP hade.

Jag har bara stött på ett par grafikbuggar hittills. Har kört igenom White Orchard och kommit till Vizima.

Permalänk
Medlem

Absoluta favoritspelet någonsin. Dock spelade jag det på PS4 och kör gärna igenom det ytterligare en gång, speciellt DLCx2. Min fråga: Är den senaste uppdateringen någonting för oss som inte tänkt spela med RT? Någon uppdatering att tala om då?

Kör det i sådant fall med en 5600X och ett 6800 XT i 4k/60. Vad kan jag vänta mig med högre inställningar utan RT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Kör det i sådant fall med en 5600X och ett 6800 XT i 4k/60. Vad kan jag vänta mig med högre inställningar utan RT?

Kör det i DX11 läge isåfall. Då presterar det liknande som innan uppdateringen. Skulle gissa på att landar på 70fps i 4K med din hårdvara

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Något verkar galet med DX12 implementeringen i denna uppdatering.

DX 12 (RT avstängt) ger typ halva prestandan mot att köra med samma inställningar i DX11 för min del. Endast 50% GPU användning i Novigrad exempelvis och jag verkar inte ensam om detta när man läser runt. :/

"Emuleras" DX12 över DX11? För det skulle ju förklara varför även folk med Ryzen 7000 och 13th gen dippar ner under 50 fps i vissa fall. Det är inte OK i ett spel som är så lättdrivet i originalskick.

Hoppas de löser det. Jag har sett fram emot att köra igenom det igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Provade spela med ray tracing. Det var riktigt snyggt men det slaktade min fps. Var besviken på att spelet har fortfarande inte redig ultrawide support.

Finns en fix för det.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hur funkar det på ps5an... köpte det från början till ps4, men laddat ner det till ps5an, till extern disk... ska man ladda ner en ps5 version då istället?
Har det på steam med... men tror nog mitt 1080gtx kort dör då med upphottade grafiken i 1440p... för mig det va rätt krävande redan innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

"Emuleras" DX12 över DX11? För det skulle ju förklara varför även folk med Ryzen 7000 och 13th gen dippar ner under 50 fps i vissa fall. Det är inte OK i ett spel som är så lättdrivet i originalskick.

Hoppas de löser det. Jag har sett fram emot att köra igenom det igen..

Inte riktigt emulering som jag förstår det:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d12/di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så trasigt som Cyberpunk har jag verkligen inte upplevt det. Här är det ju bara lite grafikbuggar och prestandaproblem för vissa. Spelet i sig borde inte ha några problem alls, vilket CP hade.

Jag har bara stött på ett par grafikbuggar hittills. Har kört igenom White Orchard och kommit till Vizima.

Vi har väl olika upplevelser. Jag hade inte några större game-breaking problem när jag spelade igenom cyberpunk första gången. Körde med 3080. Det har jag inte med Witcher heller än, men jag tycker det är mer grafik-buggar och mer krävande för vad man får, sämre optimerat* överlag.

*Jag är själv utvecklare och "dålig optimering" används ganska friskt på internet, men i det här fallet tycker jag att det stämmer rätt bra.

Permalänk
Medlem

Lyckade fixa mina W3 problem tror jag.

1) Uppdatera till senaste Nvidia drivers, clean installation.

2) Installera om hela spelet från grunden. Avinstallera, ta bort allt, ta bort gamla folders (spara savegames separat), starta om datorn, installera på nytt.

3) I windows sökfält på skrivbordet skriv "settings", sedan skriver du "gpu". Se till att "hardware-accelerated gpu scheduling" är på. Starta om.

4) I witcher 3 inställningar se till att du kör med Display Mode "Fullscreen"

Nu verkar det funka bra.

4080 TUF + 12900K + 3440x1440 ger ca 115-120fps ute i skogen på RT Ultra. 99% GPU användning som det ska vara, innan låg det på typ 60% och DLSS gick inte att aktivera.

Måste testa lite mer senare ikväll, inte säkert att jag vill spela såhär för DLSS3 är såklart fusk, måste testa hur det funkar i städerna och när man slåss lite. Men jäkligt snyggt blev iaf.

Permalänk
Medlem

Kör 3840x1600 i win 11 med RT+ men hairworks avslaget, just hairworks verkar fan rulla helt på CPU om man kör RT samtidigt, med hairworks på så landar gpu användning på 65-75% och mycket låg FPS, utan hairworks så ligger GPU konstant på 98-99% med FPS mellan 50-60, Detta med DLSS balanced, kör jag DLSS quality landar det på 45-50fps.

Just hairworks verkar inte lira alls med RT samtidigt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Efter Crash and burn, 30fps på 3080 @1440p var inte behagligt.
Testade olika varianter av Rt. Blir det avvaktande hållning till att återvända till tw3 på ett tag.

Permalänk
Medlem

går typ inte att spela med Raytracing även med mitt 3080 Ti.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vi har väl olika upplevelser. Jag hade inte några större game-breaking problem när jag spelade igenom cyberpunk första gången. Körde med 3080. Det har jag inte med Witcher heller än, men jag tycker det är mer grafik-buggar och mer krävande för vad man får, sämre optimerat* överlag.

*Jag är själv utvecklare och "dålig optimering" används ganska friskt på internet, men i det här fallet tycker jag att det stämmer rätt bra.

Jag hade inte heller så stora problem med CP, men där rapporterades ju ändå ohemult många buggar. Med Witcher verkar det endast vara mindre grafiska buggar och prestandaproblem.

Skulle för övrigt tro att prestandaproblemen beror på Direct3D 11 för 12. Står på Microsofts sida att det kan belasta CPU och använda mycket minne. Gissar att lösningen är att lägga över fler saker direkt på DX12, utan det extra lagret (vilket tyvärr inte lär göra mycket för oss som inte är begränsade av CPU).

Permalänk
Medlem

Det här med "hardware-accelerated gpu scheduling" i windows verkar vara en viktig inställning. Om jag slår på det så funkar DLSS3 som det ska och man får mycket bättre prestanda, flyter rätt fint på RT Ultra. MEN samtidigt så verkar inte G-Sync lira längre utan om man sänker inställningarna så får man mer fps än skämen har. Lite jobb har de kvar allt CD Projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

3) I windows sökfält på skrivbordet skriv "settings", sedan skriver du "gpu". Se till att "hardware-accelerated gpu scheduling" är på. Starta om.

Undrar hur många som har detta avstängt på grund av en massa FUD som spridits på interwebben?

Permalänk
Medlem

Ville bara lämna tips, jag sitter på ett 3090 och hade fruktansvärda problem med stutter även fast min fps låg runt 70+.

Aktiverade vsync och satte framelimit på 60 och nu flyter det perfekt.

4k, allt på ultra+ med dlss balanced. Testade med quality och det flyter bra utanför städerna men med balanced flyter det även i städerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

4080 TUF + 12900K + 3440x1440 ger ca 115-120fps ute i skogen på RT Ultra. 99% GPU användning som det ska vara, innan låg det på typ 60% och DLSS gick inte att aktivera.

Testa gärna i Novigrad och återkom. Då det är det mest krävande området i spelet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Något verkar galet med DX12 implementeringen i denna uppdatering.

DX 12 (RT avstängt) ger typ halva prestandan mot att köra med samma inställningar i DX11 för min del. Endast 50% GPU användning i Novigrad exempelvis och jag verkar inte ensam om detta när man läser runt. :/

Jag når lätt 140fps i DX11 men 45-60 fps med RT av i DX12. 3080, 3700X, 32GB 3200mhz Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Har testat nu med 4090 rt ultra+ allting så långt åt höger det går utan dlss.
40-120 fps beroende på miljö.
DLSS quality med frame insertion så låser jag på 120fps oavsett miljö.

Verkligen? Mitt spann är 60-120fps med DLSS3 och Quality. Att gå ut i skogen får fpsen att sjunka som en sten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det där låter ju inte direkt normalt...?
Game Benchmarks på YouTube fick runt 28-30 fps i 4K Ultra+ med RT och utan DLSS, också på ett 3080.
Det kraschade dock efter en stund.

Prövade trixa med reflex low latency som jag missat, och att ändra på FPS cap från 60, och det ändrade på allt, snittar 120 fps nu istället. Av okänd anledning är GPU och CPU utilization på 75 ish% och 26%, vet inte varför det inte är högre då jag satt target FPS på 165.