Elon Musk ska lämna VD-posten på Twitter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Haha, hur kan det vara "fel"? Det är ju en (subjektiv) åsikt.

Folk får tycka vad dom vill om Musk.

Nej det är ingen subjektiv åsikt att säga att någon följer en omröstning p.g.a dess resultat när det inte är hela sanningen. Han trollar, baitar och håller bara på och snackar skit. Han förtjänar ingen "cred".

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

"med fokus på mjukvaru- och serverteamen."
Vad har han för kvalificationer för att ta över de teamen?
"I say stupid stuff all the time which tanks the company stock" <- Detta räcker sannolikt inte som långsiktig strategi.

Jag antar att målet är att sänka twitter som plattform för oliktänkande i andra delar av världen: grattis han lyckas.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är ingen subjektiv åsikt att säga att någon följer en omröstning p.g.a dess resultat när det inte är hela sanningen. Han trollar, baitar och håller bara på och snackar skit. Han förtjänar ingen "cred".

(Och du har rätt till den.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Det visar sig alltså att han råkar vara kanske världens bästa IT-Chef också. Vilken kille!

Jag tänker att han direkt börjar med att sätta larm på alla kameror på kontoret så han kan sparka alla som eventuellt skulle för sig att gå hem.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Det visar sig alltså att han råkar vara kanske världens bästa IT-Chef också. Vilken kille!

Jag tänker att han direkt börjar med att sätta larm på alla kameror på kontoret så han kan sparka alla som eventuellt skulle för sig att gå hem.

Du menar samma IT-chef som inte vet definitionen av en "ban evasion"?

Sedan skulle det inte förvåna mig om han gör just detta. Alltså sätter "larm" på kameror så folk inte får gå hem. NÅGONSIN. Det är liksom den filosofin som han haft i sina tidigare företag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Imponerande att tipsa om något som Musk skrev inatt.

Pollen gjordes 19e.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

För att han är extrem hycklare med för mycket pengar. Folk misstar hans framgångar för intelligens.

Jag tror snarare folk inte kan se hans intelligens för att deras avundsjuka bländar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

om sociala plattformar hade samma lösa tyglar så skulle det snabbt bli otrevligt. Jag föredrar en proaktiv policy som förbjuder påhopp, spridande av "alternativa fakta" konspirationer mot vedertagna demokratiska stater och sådant otyg.

Så Twitter är ren från all ondska å inga lögner har där hänt?

Om du tycker Lagar ska efterföljas av sociala plattformar.
Så är min motfråga vad diplomatisk immunitet innerbär? Skyddande av brottsling osv.
Personen i sig är skyldig för sitt agerande. Att ta å göra egen lagbok är förkastligt.
Att en plattform(företag) måste vidta egna åtgärder för å skydda sitt varumärke är givet.
Men till vilken grad å när blir graden såpass att det inte längre är sak om landets lag.

Flertal ggr kan man läsa hur nyhet ska ha källhänvisning.
Varför säger inget nåt om våran statliga demokratiska media som 9/10 inte har någon källa angiven alls.

Jag för min grad är glad att internet består av all skönans mängd av folk å låter mig själv få välja hur jag vill tolka informationen jag läser in mig på. Å inte blir vald vilken information som skall ges mig.
Personlig anser jag majoriteten av människor OAVSETT makt/pengar/inflytande är kompletta idioter.
Men det är min information. Om nån tycker allt är rosenbuskar å lavendel är det deras information.
Tillsammans så får vi kanske närliggande fakta om vad som är sannolikt.

Som en annan tråd här ang reklam.
Läs/klicka om du vill. Helt fritt vad du vill ta åt dig för information å hur du vill hantera den.
Ex: denna https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(22)00822-1/fulltext
Ovaccinerade löper högre risk för bilolyckor än vaccinerade.
Analytiskt verifierad publicerad studie som efter 2 oberoende analytiker matematik professor gått igenom hittat att referensvärde är manipulerat väldigt sofistikerat. dvs har ingen betydelse.
Eller detta om vars SARS-Cov2 kommer ifrån. https://www.telegraph.co.uk/news/2022/11/23/uk-experts-helped...
Blir motbevisat i ex denna studie https://www.nature.com/articles/S41591-020-0820-9

Läs vad du vill, gör vad du vill med information. DET ÄR DEMOKRATI!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Du menar samma IT-chef som inte vet definitionen av en "ban evasion"?

Sedan skulle det inte förvåna mig om han gör just detta. Alltså sätter "larm" på kameror så folk inte får gå hem. NÅGONSIN. Det är liksom den filosofin som han haft i sina tidigare företag.

Jag jobbade på en firma där man höll koll på in- och utpasseringloggar för att tro sig veta hur hårt folk jobbade. Verkar som att Musk drar den strategin till sin spets på det här företaget.

Det är förmodligen bara i USA som det funkar att ha kontinuerlig dödsmarsh som projektmetodologi. Det finns alltid tillräckligt många som kan stå ut med vad som helst för att tjäna lite pengar. Vilket jag förmodar att de som är kvar gör. Annars behöver de sinnesundersökas.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Han förstod det här innan, han hade alla stats om Twitter på bordet innan, han köpte det ändå och har inte pröjsat ~en halv triljon sek för att lolla runt. Han satte en ton och har pissat ut ett revir, "let that sink in", och låter nu någon annan hålla spakarna. Om han vill ta viktiga beslut så kan kan göra det ändå, men nu genom en proxy-ceo. Inte minst för Teslas skull så är det säkert en smart lösning.

Han hade inte öppnat denna omröstning om han inte ville få fram exakt detta resultatet, och hade han velat få ett annat resultat så hade han fixat det.

Han hade *inga* stats innan han köpte för att han *tackade nej till due diligence* vilket ingen psykiskt frisk människa ens gör när de köper en begagnad bil. Än mindre köper ett bolag för en halv *biljon* kronor.

Sen försökte han slingra sig ur affären med något påhitt som han med stor sannolikhet redan haft svaret på om han *inte hade tackat nej till due diligence*.

Jag var tveksam till att Musk var vid sina sinnes fulla bruk redan innan det. Men är nu helt övertygad om att han behöver vård snarare än att få sitt enorma ego matat på Twitter varje dag.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag jobbade på en firma där man höll koll på in- och utpasseringloggar för att tro sig veta hur hårt folk jobbade. Verkar som att Musk drar den strategin till sin spets på det här företaget.

Det är förmodligen bara i USA som det funkar att ha kontinuerlig dödsmarsh som projektmetodologi. Det finns alltid tillräckligt många som kan stå ut med vad som helst för att tjäna lite pengar. Vilket jag förmodar att de som är kvar gör. Annars behöver de sinnesundersökas.

Känns som det är ett fel i bolagskulturen i landet generellt när i stort sett varenda stor IT-jätte verkar skita fullständigt i att arbetare är människor utan bara ser dem som minussiffror. Amazon är ju ett exempel där människor inte ens får gå på toa.

Skrivet av fesoj:

Han förstod det här innan, han hade alla stats om Twitter på bordet innan, han köpte det ändå och har inte pröjsat ~en halv triljon sek för att lolla runt. Han satte en ton och har pissat ut ett revir, "let that sink in", och låter nu någon annan hålla spakarna. Om han vill ta viktiga beslut så kan kan göra det ändå, men nu genom en proxy-ceo. Inte minst för Teslas skull så är det säkert en smart lösning.

Han hade inte öppnat denna omröstning om han inte ville få fram exakt detta resultatet, och hade han velat få ett annat resultat så hade han fixat det.

Det är just det han tackande nej till för att sedan försöka skylla på att han inte fick all information i ett försök att dra sig ur.

https://www.cnbc.com/2022/07/08/elon-musk-notifies-twitter-he...
https://www.nytimes.com/2022/07/12/technology/twitter-musk-la...

Till slut blev han mer eller mindre tvingad att köpa twitter eftersom han redan ingått ett avtal med ägarna. Vilket får en att undra om allt står rätt till. Jag menar.. vem pröjsar upp 44 miljarder dollar utan att tagit reda på varenda liten informationsbit som man kan?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Känns som det är ett fel i bolagskulturen i landet generellt när i stort sett varenda stor IT-jätte verkar skita fullständigt i att arbetare är människor utan bara ser dem som minussiffror.

Det är ju vad företag är! Om människor är minussiffror så måste man självklart göra någonting, i.e. göra sig av med dom.

Något som borde diskuteras är ju att Twitter har gjort sig av med 75% av personalstyrkan (läste jag någonstans, i någon stor tidning, så jag bara antar att det stämmer) och att det fortfarande rullar på. Vad gjorde dom där 75% för att förtjäna sin lön?

Dom fick ju inte jobb för att dom var duktiga och tillförde någonting dom fick jobb för att vi i 10 års tid haft noll-räntor och pengar har varit gratis.

Permalänk

Jag tycker det är lite väl mycket gnäll om att han ändrar regler och grejer, Twitter är ingen mänsklig rättighet, Twitter bestämmer vem som får skriva och om vad. Precis som att en Krog kan bestämma att du inte får komma in om du är under deras åldersgräns, har fula skor eller beter dig dumt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Han visste vad resultatet skulle bli och använder omröstningen som en ursäkt att avgå och slippa erkänna sitt misstag.

Ingen frisk människa skulle lyssna på en omröstning.

Jag skulle säga att han hade planen klar redan och omröstningen var bara till för hur han skulle lägga upp det utåt. Typ om den hade visat att folk tyckte han skulle sitta kvar så hade han sagt ungefär "Jag kommer att sitta kvar för evigt eller tills jag hittar någon bättre lämpad", nu kan han istället säga "Jag kommer att hitta en bättre lämpad och lämna så fort jag gör det". I praktiken ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag läste denna kommentar på musks beteende häromdagen:
https://www.businessinsider.com/elon-musk-business-playbook-b...

Den var rätt intressant för någon som inte är så insatt.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Intressant med omröstning, sitter och spekulerar hur detta skulle funka inom politik bland vissa sakfrågor (förstås mot ID verifiering och inte bara genom öppen omröstning i social media)

För Musks del tror jag det är bara klokt beslut för känns som det vore bara en tidsfråga tills han hade gjort någon stor ny groda i något uttal.

Används väl till viss del i Schweiz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag tycker det är lite väl mycket gnäll om att han ändrar regler och grejer, Twitter är ingen mänsklig rättighet, Twitter bestämmer vem som får skriva och om vad. Precis som att en Krog kan bestämma att du inte får komma in om du är under deras åldersgräns, har fula skor eller beter dig dumt.

Visst är det så. Men att direkt bannlysa journalister som gräver i hans faktiska etik och affärer anses vara ett brott mot pressfrihetslagen och yttrandefriheten. Och vid lagbrott så spelar företagets regler ingen roll.

Du kan inte vägra släppa in Hälsovårdsmyndigheten på din krog bara för att de kritiserar att du har smuts på bänkarna och att maten är möglig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag läste denna kommentar på musks beteende häromdagen:
https://www.businessinsider.com/elon-musk-business-playbook-b...

Den var rätt intressant för någon som inte är så insatt.

En intressant take och väldigt gott sammanfattat.

Jag tänker också lite såhär - så länge Elmo höll sig till företag som tillverkade raketer och bilar så funkade strategin att göra sig själv till företagets enda ansikte utåt. Det fanns väldigt lite risk/nedvärde i det.

Men - när han så tvingas köpa twitter så är det något väldigt annorlunda. En social plattform är inte i närheten av vad tesla/spacex/neuralink tillför/innehåller. När han dessutom går än mer allin på att publikt byta från demokratisk till republikansk böjelse och öppet politiserar sig själv så tappar han ju 50+% av användarna på plattformen.

Liksom, det finns ju en extremt enkel orsak till varför stora,företag inte gärna skyltar med politik, det riskerar att driva bort kunder.

Hur ett "geni" som Elmo kan faila så hårt på så här basala grejer är anmärkningsvärt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Liksom, det finns ju en extremt enkel orsak till varför stora,företag inte gärna skyltar med politik, det riskerar att driva bort kunder.

Hur ett "geni" som Elmo kan faila så hårt på så här basala grejer är anmärkningsvärt.

Att han även har börjat svara på QAnon-tweets med "interesting" och "why is nobody reporting this?" gör bara än mer att folk tappar förtroendet för honom som VD för sina företag. Allt sånt kraschar aktierna för alla företag han är indragen i.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Liksom, det finns ju en extremt enkel orsak till varför stora,företag inte gärna skyltar med politik, det riskerar att driva bort kunder.

De skyltar mer än gärna med allt som nu anses politiskt korrekt. Miljön, HBTQ (vissa veckor), kvotering osv...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Så Twitter är ren från all ondska å inga lögner har där hänt?

Om du tycker Lagar ska efterföljas av sociala plattformar.
Så är min motfråga vad diplomatisk immunitet innerbär? Skyddande av brottsling osv.
Personen i sig är skyldig för sitt agerande. Att ta å göra egen lagbok är förkastligt.
Att en plattform(företag) måste vidta egna åtgärder för å skydda sitt varumärke är givet.
Men till vilken grad å när blir graden såpass att det inte längre är sak om landets lag.

Flertal ggr kan man läsa hur nyhet ska ha källhänvisning.
Varför säger inget nåt om våran statliga demokratiska media som 9/10 inte har någon källa angiven alls.

Jag för min grad är glad att internet består av all skönans mängd av folk å låter mig själv få välja hur jag vill tolka informationen jag läser in mig på. Å inte blir vald vilken information som skall ges mig.
Personlig anser jag majoriteten av människor OAVSETT makt/pengar/inflytande är kompletta idioter.
Men det är min information. Om nån tycker allt är rosenbuskar å lavendel är det deras information.
Tillsammans så får vi kanske närliggande fakta om vad som är sannolikt.

Som en annan tråd här ang reklam.
Läs/klicka om du vill. Helt fritt vad du vill ta åt dig för information å hur du vill hantera den.
Ex: denna https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(22)00822-1/fulltext
Ovaccinerade löper högre risk för bilolyckor än vaccinerade.
Analytiskt verifierad publicerad studie som efter 2 oberoende analytiker matematik professor gått igenom hittat att referensvärde är manipulerat väldigt sofistikerat. dvs har ingen betydelse.
Eller detta om vars SARS-Cov2 kommer ifrån. https://www.telegraph.co.uk/news/2022/11/23/uk-experts-helped...
Blir motbevisat i ex denna studie https://www.nature.com/articles/S41591-020-0820-9

Läs vad du vill, gör vad du vill med information. DET ÄR DEMOKRATI!

"Vad du vill", utom just sådant som är skrivet av journalister som är kritiska mot Musk då? För de blev ju avstängda. Är det demokrati? Är det envälde? Eller kan man stoppa allt i "Skydda sitt varumärke-lådan" och somna om?

Musk har aldrig haft något högre mål än att dra in mer pengar. Och han är inte dummare än att han vet att folk med extrema åsikter genererar mer pengar än folk som försöker hålla god ton, lyssnar på sin meningsmotståndare, och få ett utbyte av diskussionen.

Läs vad du vill *Läser lögner om att valet blivit riggat*

gör vad du vill med information.
*Deltar i stormningen av Capitolium*

DET ÄR DEMOKRATI!

...Mjaaaaa.... Låter mer som nedmonteringen av den.

De flesta är, som du själv sa, kompletta idioter... Vad tror du en komplett idiot gör med information designad specifikt för att få den kompletta idioten att göra en viss sak, ha en viss åsikt etc etc? Hen kommer göra det, såklart, eftersom hen är en komplett idiot.

Jag tycker inte det varken är demokratiskt eller lämligt att hjärntvätta kompletta idioter bara för att man själv är smartare. Om man sen gör det "For teh Lulz" eller för att man behöver kanonmat till sin statskupp spelar egentligen ingen roll, rent moraliskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

De skyltar mer än gärna med allt som nu anses politiskt korrekt. Miljön, HBTQ (vissa veckor), kvotering osv...

Kändes inte nödvändigt att skriva men jag avsåg politiska i hänseende till vänster-höger, med rätt uppenbar tyngd åt höger.

Musk tweetade ju själv om att nu när han gick åt höger så skulle man bara behöva vänta och se på hur han skulle bli cancelad så han var ju medveten om den grejen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Visst är det så. Men att direkt bannlysa journalister som gräver i hans faktiska etik och affärer anses vara ett brott mot pressfrihetslagen och yttrandefriheten. Och vid lagbrott så spelar företagets regler ingen roll.

Du kan inte vägra släppa in Hälsovårdsmyndigheten på din krog bara för att de kritiserar att du har smuts på bänkarna och att maten är möglig.

Har han blockat folk pga vad dom skrivit på plattformen? eller för att dom skrivit det någonannanstans? tycker fortfarande twitter eller andra har all rätt att välja vilja användare dom vill ha.

Vet inte vad t.ex Swec har för policy och vad som skulle hända ifall en användare här öste skit över swec någonannanstans eller bevisligen sysslade med olagligheter i andra forum ex. rasism, bedrägeri, hat, barnporr etc etc. Tycker det skulle vara en fullgod anledning för en avstängning här, för det är ingen rättighet att få hänga på ett forum, socialmedie-app etc etc.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Har han blockat folk pga vad dom skrivit på plattformen? eller för att dom skrivit det någonannanstans? tycker fortfarande twitter eller andra har all rätt att välja vilja användare dom vill ha.

Vet inte vad t.ex Swec har för policy och vad som skulle hända ifall en användare här öste skit över swec någonannanstans eller bevisligen sysslade med olagligheter i andra forum ex. rasism, bedrägeri, hat, barnporr etc etc. Tycker det skulle vara en fullgod anledning för en avstängning här, för det är ingen rättighet att få hänga på ett forum, socialmedie-app etc etc.

Den jämförelsen håller inte riktigt då Sweclockers inte har riktigt samma genomslag som Twitter har, än så länge i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ju vad företag är! Om människor är minussiffror så måste man självklart göra någonting, i.e. göra sig av med dom.

Något som borde diskuteras är ju att Twitter har gjort sig av med 75% av personalstyrkan (läste jag någonstans, i någon stor tidning, så jag bara antar att det stämmer) och att det fortfarande rullar på. Vad gjorde dom där 75% för att förtjäna sin lön?

Dom fick ju inte jobb för att dom var duktiga och tillförde någonting dom fick jobb för att vi i 10 års tid haft noll-räntor och pengar har varit gratis.

I och för sig sant. De flesta företag däremot ser inte människor som enbart siffror utan ser dem som dels som människor. I USA verkar detta dock vara extremt pga. väldigt svaga skyddslagar för människor generellt. Att ta över ett företag och sparka 75% är verkligen anmärkningsvärt. Att göra det med Musks trackrecord av att sparka varenda person som säger emot honom gör ju bara saken värre.

Skrivet av chksix:

De skyltar mer än gärna med allt som nu anses politiskt korrekt. Miljön, HBTQ (vissa veckor), kvotering osv...

Att skylta med INKLUDERING är ett försök att öppna nya marknader.

Skrivet av Bloopy:

Så Twitter är ren från all ondska å inga lögner har där hänt?

Om du tycker Lagar ska efterföljas av sociala plattformar.
Så är min motfråga vad diplomatisk immunitet innerbär? Skyddande av brottsling osv.
Personen i sig är skyldig för sitt agerande. Att ta å göra egen lagbok är förkastligt.
Att en plattform(företag) måste vidta egna åtgärder för å skydda sitt varumärke är givet.
Men till vilken grad å när blir graden såpass att det inte längre är sak om landets lag.

Flertal ggr kan man läsa hur nyhet ska ha källhänvisning.
Varför säger inget nåt om våran statliga demokratiska media som 9/10 inte har någon källa angiven alls.

Jag för min grad är glad att internet består av all skönans mängd av folk å låter mig själv få välja hur jag vill tolka informationen jag läser in mig på. Å inte blir vald vilken information som skall ges mig.
Personlig anser jag majoriteten av människor OAVSETT makt/pengar/inflytande är kompletta idioter.
Men det är min information. Om nån tycker allt är rosenbuskar å lavendel är det deras information.
Tillsammans så får vi kanske närliggande fakta om vad som är sannolikt.

Som en annan tråd här ang reklam.
Läs/klicka om du vill. Helt fritt vad du vill ta åt dig för information å hur du vill hantera den.
Ex: denna https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(22)00822-1/fulltext
Ovaccinerade löper högre risk för bilolyckor än vaccinerade.
Analytiskt verifierad publicerad studie som efter 2 oberoende analytiker matematik professor gått igenom hittat att referensvärde är manipulerat väldigt sofistikerat. dvs har ingen betydelse.
Eller detta om vars SARS-Cov2 kommer ifrån. https://www.telegraph.co.uk/news/2022/11/23/uk-experts-helped...
Blir motbevisat i ex denna studie https://www.nature.com/articles/S41591-020-0820-9

Läs vad du vill, gör vad du vill med information. DET ÄR DEMOKRATI!

Ditt påstående om massmedia är lite snevt eftersom det finns regler som omöjliggör att media ger ut sina källor. Detta för att skydda källan. Alternativet vore ju att ingen vågade yttra sig eftersom företag då skulle kunna kontakta media och kräva fram källan för att kunna straffa denne till tystnad. Det är även därför det finns en ansvarig utgivare som får ta smällen om det rapporteras falskheter. Detta SKALL inte jämföras med när en privatperson kommer med ett påstående.

Sedan vad allt detta har med demokrati kan man ju undra. Twitter är en privat hemsida med sina egna regler. Det är ingen demokratisk rättighet att få publicera vad man vill på den plattformen.

Skrivet av Jonteponte:

Jag jobbade på en firma där man höll koll på in- och utpasseringloggar för att tro sig veta hur hårt folk jobbade. Verkar som att Musk drar den strategin till sin spets på det här företaget.

Det är förmodligen bara i USA som det funkar att ha kontinuerlig dödsmarsh som projektmetodologi. Det finns alltid tillräckligt många som kan stå ut med vad som helst för att tjäna lite pengar. Vilket jag förmodar att de som är kvar gör. Annars behöver de sinnesundersökas.

Det skulle inte facket gilla. Det är dessutom snudd till lagbrott. Man får inte kolla in folks in och utpassningsloggar hur som helst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Angående att han gjorde sig av med 75%(?) av de anställda så får ju de som säger "siten fungerar ju fortfarande" tänka på att väldigt många jobbade med olika slags content moderation och liknande "mjuka" uppgifter utspridda över hela världen.

Lyssnade på en podcast där de bl. a diskuterade reklam, säkerhet och moderatiion på twitter och där en företrädare för stora reklamuppköp sa att de förlorat nästan all kontakt med twitter. Ville de diskutera något som hade med sånt här att göra så gick det inte längre att nå någon på twitter för hela team som jobbade med dessa uppgifter utåt hade fått sparken.

Sånt här märker ju inte normalanvändaren men det kan komma att spela stor roll för andra, bl.a reklamuppköpare.

Men siten funkar ju fortfarande... ... ...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Angående att han gjorde sig av med 75%(?) av de anställda så får ju de som säger "siten fungerar ju fortfarande" tänka på att väldigt många jobbade med olika slags content moderation och liknande "mjuka" uppgifter utspridda över hela världen.

Lyssnade på en podcast där de bl. a diskuterade reklam, säkerhet och moderatiion på twitter och där en företrädare för stora reklamuppköp sa att de förlorat nästan all kontakt med twitter. Ville de diskutera något som hade med sånt här att göra så gick det inte längre att nå någon på twitter för hela team som jobbade med dessa uppgifter utåt hade fått sparken.

Sånt här märker ju inte normalanvändaren men det kan komma att spela stor roll för andra, bl.a reklamuppköpare.

Men siten funkar ju fortfarande... ... ...

Fungerar ÄN. Sprickor i fundament märks inte direkt utan det är ju först när huset rasar som man märker dessa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har han blockat folk pga vad dom skrivit på plattformen? eller för att dom skrivit det någonannanstans? tycker fortfarande twitter eller andra har all rätt att välja vilja användare dom vill ha.

Även EU och FN har gått in och sagt att det bryter emot lagen om pressfrihet:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-63996061

Så det är ett klart större övertramp än vad som någonsin gjorts tidigare på sajten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läs vad du vill *Läser lögner om att valet blivit riggat*

gör vad du vill med information.
*Deltar i stormningen av Capitolium*

DET ÄR DEMOKRATI!

Precis, det är din tanke.
Min är förmodligen annorlunda.
Å låt de vara så.
Om vi inte varit privatpersoner på ett forum utan ex varit journalister så hade detta varit en "nyhet" som nån annan läst å tolkat som nån typ av sanning.

Hoppas du ser min syn på hur just censur ska man vara väldigt försiktig med.
För innan du vet ordet av det så är du instängd i lagar/paragrafer som tvingar folk.
Låt folk själva avgöra om dom gillar PK å fientlig feminism eller Diktatur med fet joint.
Personlig tror jag med tanke på enkelhet att resa så kommer länder automatisk förändras oavsett lagar/paragrafer å särspegla olika människors vilja där.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

I och för sig sant. De flesta företag däremot ser inte människor som enbart siffror utan ser dem som dels som människor.

Jobbar du på ett företag med mer än 20-30 anställda (give or take) så är du inget annat än en kolumn i ett Excel-ark.
Det är oundvikligt.

Skrivet av Xinpei:

I USA verkar detta dock vara extremt pga. väldigt svaga skyddslagar för människor generellt.

Behöver man lagar för att åstadkomma det du vill åstadkomma så är det ju kört redan där.

Skrivet av Xinpei:

Att ta över ett företag och sparka 75% är verkligen anmärkningsvärt.

Det anmärkningsvärda är såklart att driva ett företag med 75% overhead/waste.

Eller hur är det med dig själv, betalar du 100kr för 1.5Liter mjölk trots att den egentligen kostar 25kr?