Permalänk
Medlem

Inhadla dator från Datorbutiken

Får en dubbel lön nu i Augusti, så det nu ska det ske.
En dator ska köpas på Datorbutiken för cirkus 11000:-.

Några korta frågor.

Ska man välja Intel (blir en 2,4 isf) eller AMD som proccesor?
Har hört att Intel är mer stabil, snabb och överhettas inte lika fort som en AMD.

Grafikkortet blir nog en Leadtek WinFast A340 GeForce FX5200 Ultra 128Mb. Såg att den har en minneshastighet på 2,8ns, och om jag inte är helt ute och cyklar så ju mindre den är, destå bättre är det.

Finns ett Leadtek 256Mb i samma prisklass men som hade en minneshastighet på 5ns. Vilket av dem ska jag välja?

Ska man prioritera minnehastighet eller minnesmängden?

Sen när det gäller moderkortet fattar jag inte ett någe faktiskt.
Minst 6st PCI-platser är väl kanske att föredra.
Men vad ska jag tänka på när jag köper det?
Ska jag ta en relativt billigt och köpa ett nytt eller måste jag ha något som passar bra med andra komponenter i datorn?

Om ni har några andra tips så tackar jag ödmjukast.

//Lukas

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

ska du ha skärm och allt annat i burken? sen är det grafikkortet inte mycket att hänga i julgranen....

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Re: Inhadla dator från Datorbutiken

* Smaken är som baken, delad. Vissa köper AMD andra Intel, själv föredrar jag Intel.

* Desto lägre söktid på minnet, desto bättre, som du säger. Men då skall man fråga sig själv om man är bered att betala de extra hundralapparna för lägre söktid, som kanske inte ens blir märkbar i spel (mot ett grafikkort med lite högre söktid på minnet)!

* Jag skulle priorierat minnesstorlek framför hastighet (upp till en viss nivå givetvis)...

* Angående antal PCI platser. 6st räcker nog mer än tillräckligt. Låt oss säga att du har ett grafikkort för AGP, ljudkort för PCI, nätverkskort för PCI. Då får du ändå 4 PCI platser över! D.v.s. när man köper moderkort behöver man inte ens bry sig om att ta med antal PCI-platser som en parameter i din inköpsstrategi (enligt min åsikt!).

* Jag skulle köpa ett relativt billigt moderkort. Dock skulle jag föredra ett billigt MSI/ASUS/ABIT framför något annat... men återigen; smaken är som baken...

Lycka till.

MVH Henrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
ska du ha skärm och allt annat i burken? sen är det grafikkortet inte mycket att hänga i julgranen....

Beror ju på vilken budget man har. Är ett bra kort till det priset. Klart som korvspad att man kan köpa ett snabbare grafikkort, men då får man ju punga upp med ett antal tusen (vet dock inte om det var just FX5200 som hade problem med högt fläktljud?)

MVH Henrik

Permalänk
Medlem

FX5800 som lät så mkt, sen är FX5200 ett bra budget men inte så mkt för spel.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

radeon 9600pro är långt mycket bättre.
intel P4 2.4Ghz / twinmos-winbond 3200 minnen (2x256mb)/ Abit Ic-7

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa för grafikkort?
Många säger att Radeon-korten är att föredra.
Och att 9500pro är bättre än ett Radeon 9600pro.
Såg nån som skrev att 9500pro var 10% snabbare.
Stämmer detta? Finns det några tester som visar detta?

Jag ska iaf köpa ett kort som får kosta nånstans runt 2000:-.
Ett Sapphire ATI Radeon 9600PRO kostar 1967kr.
Kortet har en minneshastighet på 3.1ns.
Men kortet Leadtek GeForce FX5200 Ultra 128Mb kostar 1779:-, den verkar vara snabbare (2,8ns) och billigare.
Är det något mer än antalet ns och minnesmängden man kollar på när man väljer kort?

Och vilket moderkort ska man köpa?
Något som passar till ovanstående grafikkort och Intel 2,4 GHz.
Ett Abit IC7 i875P för 1324:-, är det ett bra val?
Vad ska man tänka på när man köper ett moderkort?

Och kommer jag behöva någon xtra kylning till detta?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk

fx5200 är inget att rekomendera i spel.
ic7 über bra.

Visa signatur

alla barnen hade roligt på lanet utom kjell han hade en pc från dell

Permalänk
Medlem

FX5200 duger bra om du inte hade tänkt spela Känns som att man förlorar en massa pengar på att köpa ett FX5200 i vilket fall som hälst.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4,5ghz| Asus P8P67 pro | 8gb corsair | Asus HD 6970 DirectCU II | Fractal Design 650w | Fractal Design R3 vit

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Intel, men det är en smaksak.

Skulle inte köpa ett Fx5200, inget vidare kort. Ett bra kort om du inte måste ha det senaste är Geforce 4 4800, eller 4800SE som är långsammare.

Visa signatur

-dool