Alla aktiva nätverksportar kommer att bilda en länk mot enheten de är anslutna till oavsett om det sker nån "nyttotrafik" eller inte, fungerar hårdvaran så bör man idag alltid få en länk med en hastighet på minst 1000 Mbit, får man en länk med 100 Mbit är det oftast nått fel ( väldigt ofta en dålig kabel med bara 2 fungerande par) för det är väldigt få apparater som verkligen har 100 Mbit portar, dock har Asius en del skräp och så finns det på en del tv apparater.
Att kolla länkhastigheten är bland det första man ska göra när man felsöker nätverk för är den inte 1000 Mbit/s så är det nått som inte är normalt och har man ingen länk är det definitivt nått lokalt fel.
Det kan se olika ut i olika routrar men i win så ser man länkhastighet under egenskaper för nätverkskortet, 1000/000 är det som för det mesta ska står där för standarddelar.
Detta är WiFi-anslutningen till routern (som fortfarande visar rött för WAN-porten):
Jag minns att Bahnhof-snubben på telefon ville att jag skulle prova direkt till datorn för att kunna utesluta fel med utrustning och då ville han att det skulle visas en IP-adress lokalt vilket är kanske det du pratar om med "länk"?
Detta är inuti ASUS adminpanel för routern RT-AC55U (gammal):
Det finns en annan dator inkopplad via LAN1 som visar 100/100 i routerns LAN-panel. Det var vid den igår jag först upptäckte att jag blev utan internet.
Har de stängt ner din switchport finns det inte annat att göra än att vänta på att Servanet startar den. Lämna routern inkopplad så ser den när länk kommer tillbaka, behövs ofta ingen omstart.
Händer ganska ofta, folk brukar ha felinkopplat eller utrustning som stör inkopplad.
Du behöver/kan inte prata med Servanet, Servanets kundtjänst får inte hantera felanmälan från dig eller påverka Bahnhofs felanmälan. Att fråga något om ditt ärende hos Servanets kundtjänst är som att fråga vaktmästaren hos Ringhals att starta reaktorn.
Jag gjorde felanmälan hos Bahnhof. De sa då att de gjorde en felanmälan i sin tur till ServaNet för de fann inga fel från sin sida. Jag ringde ServaNet och frågade om de hade fått en felanmälan från Bahnhof. De bad om min hemadress och lägenhetsnummer och sa något om att de hade tydligen fått in något om fel på den adressen runt 15:30-tiden igår vilket var någon timme eller timmar efter att jag själv blivit utan internet. Möjligen är fler drabbade, men jag har inte pratat med några grannar och många kör väl delat trådlöst och bryr sig väl inte så mycket? Själv ogillar jag 5/1 uppkoppling!