Windows 12 spås dubbla krav på primärminne

Permalänk
Melding Plague

Windows 12 spås dubbla krav på primärminne

Nästa upplaga av Microsofts operativsystem kan kräva 8 GB primärminne, men vilka processorer som stämplas som godkända är högst oklart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var det inte sagt när windows 10 lanserades att det skulle vara det sista OS:et? För mig jag hörde det nånstans...😕

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

8GB låter rimligt som minimikrav, trodde det var krav på det redan idag (Win11).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var det inte sagt när windows 10 lanserades att det skulle vara det sista OS:et? För mig jag hörde det nånstans...😕

Nej, det var fake news.

Permalänk
Snusfri

Ojsan, tror jag klarar mig dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre för Microsoft att bara uppdatera Windows 10 tills företaget lägger ner. Hur ska man någonsin kunna lita på företag som säger en sak och sedan gör en annan.

De här meningslösa kraven på TPM och secure boot och skit ör de ju dessutom inte seriösa men då de själva har instruktioner för hur man kringgår möget, så vad är poängen? Det finns ju ingen. Det skapar bara irritation.

Om Windows 12 har samma sak så lär det ju inte heller få ett särskilt varmt mottagande. Så får hoppas de skärper sig.

Har nu tvingats till Windows 11 på jobbdatorn och upplevelsen är väl typ som att sitta med Windows insider. Idel buggar och prestandaproblem. Känns inte direkt som en produkt som är genomtänkt och färdig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Windows 10 fortfarande är bättre och mer finslipat än Win 11, känns inte som de finslipat Windows 11 än.

Känns bara som de släpper halvfärdiga OS, sen när hypen går ur måste de fram med något nytt som inte har efterfrågats.
Det skulle räcka med nytt os var 5:e år

Förr i tiden var det jättecoolt med ny lansering typ från Win 95 fram till Win 10, sen orkar man inte bry sig mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Varför ha 8Gb som minikrav - kommer windows 12 att svälja så mycket mer än windows 11?
Applikationerna lär väl inte dra speciellt mycket mer så varför klarar sig inte windows 12 med 4gig?
Om det är på grund av en massa nya fräsiga och obligatoriska funktioner så skulle det vara intressant med mer detaljer.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var det inte sagt när windows 10 lanserades att det skulle vara det sista OS:et? För mig jag hörde det nånstans...😕

Det var bara ett uttalande på en Microsoft-konferens som tolkades som att Windows 10 skulle bli den sista versionen, men Microsoft själva sa aldrig uttryckligen att så skulle bli fallet. Poängen var mer att de skulle uppdatera Windows oftare istället för at släppa en stor uppdatering med några års mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var bara ett uttalande på en Microsoft-konferens som tolkades som att Windows 10 skulle bli den sista versionen, men Microsoft själva sa aldrig uttryckligen att så skulle bli fallet. Poängen var mer att de skulle uppdatera Windows oftare istället för at släppa en stor uppdatering med några års mellanrum.

Så var det ja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker Windows 10 fortfarande är bättre och mer finslipat än Win 11, känns inte som de finslipat Windows 11 än.

Jag tycker att W11 är mer finslipat än W10. Bara inställningsappen är mycket bättre på W11 än W10 enligt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, det var fake news.

Got it 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade varit bättre för Microsoft att bara uppdatera Windows 10 tills företaget lägger ner. Hur ska man någonsin kunna lita på företag som säger en sak och sedan gör en annan.

Jag tror det hör ihop mer med just att kunna göra de större ändringar som de vill införa.

Skrivet av Ozzed:

De här meningslösa kraven på TPM och secure boot och skit ör de ju dessutom inte seriösa men då de själva har instruktioner för hur man kringgår möget, så vad är poängen? Det finns ju ingen. Det skapar bara irritation.

Poängen är nog faktiskt just att höja den generella säkerhetsnivån, vilket beror mer på hur de säger att OEM-installationer ska se ut och vad de rekommenderar till enterprise-kunder än vad som går att runda om man vill på en enskild maskin.

Skrivet av Ozzed:

Om Windows 12 har samma sak så lär det ju inte heller få ett särskilt varmt mottagande. Så får hoppas de skärper sig.

Det tror jag vi kan vara i princip helt säkra på. Frågan är väl snarast om kraven höjs ytterligare, men det känns spontant mindre sannolikt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Där väl kravet egentligen inte är ett krav utan mer att de rekommenderar?

Det enda problemet jag ser egentligen är som som jobbar med flera virtuella maskiner och får en sämre laptops från jobbet med 32GB ram eller liknande. Där alla såna laptops inte enkelt går att utöka minnet på.
Sedan visst finns det Microsoft surface och annat som hade 4GB ram och de skulle folk vilja ha senaste windows för de fortfarande har lite värde i sig.

Resterande som har problem med 8GB ram, ja kör då kvar med windows 11 som säkerligen går fint i 10år till. När dessa 10 år har gått, fundera på att det inte är dags för en ny dator?

Ramminnekravet är lite flumigt. Egentligen har MacOS också typ 16GB ram krav, det är bara det att Apple utnyttjar deras supersnabba ssd som en swapdisk väldigt mycket och de på så sätt får OSet att fungera bra med 8GB ram. Hade det suttit en hdd i dessa macbooks Air så hade det ej fungerat lika bra.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför operativsystemet ska använda så mycket RAM-minne. Dess uppgift är att köra program parallellt, tillhandahålla fönsterhantering och liknande. Den biten har inte ändrats och behöver aldrig ändras. Det låter som att de bakar in program i operativsystemet istället för att låta användare välja själva.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var det inte sagt när windows 10 lanserades att det skulle vara det sista OS:et? För mig jag hörde det nånstans...😕

Jo, men sen lanserade de Windows 11 för snart ett år sedan, missade du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Förstår inte varför operativsystemet ska använda så mycket RAM-minne. Dess uppgift är att köra program parallellt, tillhandahålla fönsterhantering och liknande. Den biten har inte ändrats och behöver aldrig ändras. Det låter som att de bakar in program i operativsystemet istället för att låta användare välja själva.

Det är för ännu mer skit, bloatware och övervakningsfunktioner ska kunna köras 🤣🤣🤣

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Nu vänta vi bara på Windows 13... Doh!

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Förstår inte varför operativsystemet ska använda så mycket RAM-minne. Dess uppgift är att köra program parallellt, tillhandahålla fönsterhantering och liknande. Den biten har inte ändrats och behöver aldrig ändras. Det låter som att de bakar in program i operativsystemet istället för att låta användare välja själva.

Ett argument som jag har hört sedan jag först hörde talas om datorer. Det har alltid varit så vid varje större release. Ibland har Microsoft tagit till konstigheter som ReadyBoost, att man kan utöka ramminnet genom en usb sticka.

Jag ser dock 8GB kravet idag inte som exotisk för vanliga användare. Det drabbar dock några som jag har beskrivit ovanför.
Sedan på serversidan så vet man inte hur Microsoft gör, på en terminalserver så blir det fruktansvärt dyrt om varje användare ska ha 8GB ram. Men kanske gör Microsoft det smart (som de nu har), där varje användare ändå fint klarar sig i princip nästan inget mer ramminne exklusive det minne som applikationer de har igång använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Förstår inte varför operativsystemet ska använda så mycket RAM-minne. Dess uppgift är att köra program parallellt, tillhandahålla fönsterhantering och liknande. Den biten har inte ändrats och behöver aldrig ändras. Det låter som att de bakar in program i operativsystemet istället för att låta användare välja själva.

Nja ,ju mer de bakar in i minnet ju mer responstivit blir systemet så det är inte onska.. Det är fullt rimligt att systemet ställer högre krav. Annars kan vi ju likväl sitta kvar på XP, bakåtkompatibelitet är inte bara positivt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, men sen lanserade de Windows 11 för snart ett år sedan, missade du det?

Klart jag inte gjorde
Vart bara mer påmind om det där uttalandet som gjordes.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nja ,ju mer de bakar in i minnet ju mer responstivit blir systemet så det är inte onska.. Det är fullt rimligt att systemet ställer högre krav. Annars kan vi ju likväl sitta kvar på XP, bakåtkompatibelitet är inte bara positivt.

Eller så blir systemet segt för att de bakar in för mycket som ligger och tar resurser - så det är inte alltid av godo.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker att W11 är mer finslipat än W10. Bara inställningsappen är mycket bättre på W11 än W10 enligt.

Jag tycker tvärt om, Win 11 drabbas ofta av prestanda problem osv..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, men sen lanserade de Windows 11 för snart ett år sedan, missade du det?

Snart två år sedan

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade varit bättre för Microsoft att bara uppdatera Windows 10 tills företaget lägger ner. Hur ska man någonsin kunna lita på företag som säger en sak och sedan gör en annan.

De här meningslösa kraven på TPM och secure boot och skit ör de ju dessutom inte seriösa men då de själva har instruktioner för hur man kringgår möget, så vad är poängen? Det finns ju ingen. Det skapar bara irritation.

Om Windows 12 har samma sak så lär det ju inte heller få ett särskilt varmt mottagande. Så får hoppas de skärper sig.

Har nu tvingats till Windows 11 på jobbdatorn och upplevelsen är väl typ som att sitta med Windows insider. Idel buggar och prestandaproblem. Känns inte direkt som en produkt som är genomtänkt och färdig.

vad har du för problem med W11? jag kör w11 på jobbet och hemma på mina burkar , har nada problem. Vi har typ 5K datorer nu på jobbet med W11 och användarna har inga problem där heller.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bättre dom fokuserar på W11 så den blir riktigt bra!
Windosws 12 helt ointressant i min värld!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker tvärt om, Win 11 drabbas ofta av prestanda problem osv..

Jag har inte känt av det på någon av mina datorer. Min 10 år gamla dator startar appar snabbare med W11 än vad den gjorde med W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Bättre dom fokuserar på W11 så den blir riktigt bra!
Windosws 12 helt ointressant i min värld!

Namnet är det minst intressanta i min värld

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Förstår inte varför operativsystemet ska använda så mycket RAM-minne. Dess uppgift är att köra program parallellt, tillhandahålla fönsterhantering och liknande. Den biten har inte ändrats och behöver aldrig ändras. Det låter som att de bakar in program i operativsystemet istället för att låta användare välja själva.

Det kommer säkert gå att köra på mindre RAM om man verkligen vill, men en OEM kommer inte få en "funkar med Windows 12" logga. Förstår varför MS höjer gränsen. Det är alltid en balansgång mellan kostnad, upplevelse och varumärke, och med billigare RAM blir det rimligare för dem att kräva mer av OEMer. MS vill inte att deras OS upplevs som totalt skräp bara för att en OEM sålde en potatis med windows 12 installerat. Börjar du leta hos icke IT intresserade massan hittar du en jättemycket folk som associerar MS med ett sirapssegt OS jämfört med exempelvis apple bara för att deras senaste MS dator var en potatis med slö Celleron CPU, 2-4GB RAM och en 5400 rpm HDD. SSD skulle väll börja bli någon form av krav med (eller kanske redan blivit)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

SSD skulle väll börja bli någon form av krav med (eller kanske redan blivit)?

Det var någon nyhet om att MS vill göra det, men jag har inte läst att det kravet har verkställts än

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig