Nvidia siktar på 450 USD med Geforce RTX 4060 Ti

Permalänk
Melding Plague

Nvidia siktar på 450 USD med Geforce RTX 4060 Ti

I de senaste spådomarna om nästa mellanklasskort från Nvidia står strömsnålt utförande och prislapp runt 6 000-kronorsstrecket på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det va la snålt

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Utifrån specsen ser det ut som 3070 prestanda (knappt), vilket är rätt ass med tanke på priset. Blir nog lika svalt intresse som för 4070, om inte värre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Meh… samma mellanmjölk som senaste åren

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag skulle vara förvånad om det här stämmer. Nvidia verkar hålla hårt i trenden att köra varannan generation sedan Pascal.

Pascal = intressant
Turing = hoppa över
Ampere = Intressant
Lovelace = hoppa över
Blackwell = intressant??

Bra sammanfattning:

Kommande prisjustering på g?
https://www.igorslab.de/en/will-thegeforce-rtx-4070-bald-chea...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om priset på dessa blir precis som alla andra 40** kort pressade att säljas för MSRP vid release för att sedan gå upp när första batchen tagit slut =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kan inte säga att jag skulle vara förvånad om det här stämmer. Nvidia verkar hålla hårt i trenden att köra varannan generation sedan Pascal.

Pascal = intressant
Turing = hoppa över
Ampere = Intressant
Lovelace = hoppa över
Blackwell = intressant??

Bra sammanfattning:
https://youtu.be/9neYEf8qoGM

Ampere var väl inte så intressant heller? Utom vid msrp släpp där några få fick bra pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

när första batchen tagit slut =o

om första batchen tar slut

Permalänk
Medlem

Känns som om priset hoppat 50 dollar åt fel håll. Vad motiverar ett högre pris än 3060 Ti?

Permalänk
Medlem

Kostar som ett Xx80 kort borde kosta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, helt klart för mycket med 6000:- för ett kort i den klassen enligt mitt tycke. Det är typ max vad 4070 (eller kanske t.o.m. 4070Ti) skulle ha kostat tycker jag. Tur att man inte behöver nytt grafikkort just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns som om priset hoppat 50 dollar åt fel håll. Vad motiverar ett högre pris än 3060 Ti?

det stå nVidia på sidan och folk kommer köpa det ändå. det räcker för att öka pris. och det kommer nVidia och fortsätta med framöver.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska bli intressant om priset på dessa blir precis som alla andra 40** kort pressade att säljas för MSRP vid release för att sedan gå upp när första batchen tagit slut =o

Dillar du om?

4090 till MSRP: https://www.komplett.se/product/1218888/datorutrustning/dator...
4080 under MSRP: https://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-RTX-4080-Trin...
4070Ti till MSRP: https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4070-Ti-TU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kostar som ett Xx80 kort borde kosta.

@Ozzed

Njaee som ett Xx90 va 🙂

Permalänk
Medlem

Ja, de gjorde ju bort sig totalt när de begärde 1199 USD för 4080. De trodde väl att mining-hysterin skulle fortsätta och prissatte efter vad de kunde sälja 3000-serien för när det var som värst. Att sälja ett x80-kort för 500 USD mer mellan två generationer är ju ett stort skämt. Resten av 4000-serien följer ju denna prisökning i en pristrappa, men är definitivt inte värda dessa priser (enligt mig i alla fall). Jag hoppas ingen köper något av 4000-seriens kort så kan man ju hoppas att de lärt sig något till 5000-serien och sänker priserna.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

ha ha ha 128 Bit bus och 8GB ram för det priset.

Overkliga tider för grafikkort nu.

Permalänk
Medlem

4070 ti kortet är förmodligen ett kort som är kvar från lanseringen, bara att kolla 4070 ti tuf hos komplett.

Sen sure ser lite annorlunda ut nu med 4080 korten men handlar nog bara om att ingen köper korten för kollar man snittpriset för 4080 hos tillexempel komplett så ligger merparten av modellerna runt 18 000kr

Det hela handlar om att Nvidia tvingar partnertillverkarna att tillhandahålla X% av deras chip vid lansering till MSRP vilket är en bra sak, MEN efter ett tag så försvinner dessa och ersätts av en OC/GS modeller som är avsevärt mycket dyrare, va exakt samma veva med 30XX korten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ja, de gjorde ju bort sig totalt när de begärde 1199 USD för 4080. De trodde väl att mining-hysterin skulle fortsätta och prissatte efter vad de kunde sälja 3000-serien för när det var som värst. Att sälja ett x80-kort för 500 USD mer mellan två generationer är ju ett stort skämt. Resten av 4000-serien följer ju denna prisökning i en pristrappa, men är definitivt inte värda dessa priser (enligt mig i alla fall). Jag hoppas ingen köper något av 4000-seriens kort så kan man ju hoppas att de lärt sig något till 5000-serien och sänker priserna.

Priserna lär bestå till 5000-serien men förhoppningsvis får vi rejäla skutt i pris/prestanda i mer kort än 5090. Tror inte Nvidia kommer backa en millimeter från dessa priser såvida inte AMD börjar inse att det faktiskt är straffspark i öppet mål just nu. Behåller Nvidia sina marknadsandelar kan de bara skala tillbaka produktionen lite, vilket de redan verkar göra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

4070 ti kortet är förmodligen ett kort som är kvar från lanseringen, bara att kolla 4070 ti tuf hos komplett.

Sen sure ser lite annorlunda ut nu med 4080 korten men handlar nog bara om att ingen köper korten för kollar man snittpriset för 4080 hos tillexempel komplett så ligger merparten av modellerna runt 18 000kr

Det hela handlar om att Nvidia tvingar partnertillverkarna att tillhandahålla X% av deras chip vid lansering till MSRP vilket är en bra sak, MEN efter ett tag så försvinner dessa och ersätts av en OC/GS modeller som är avsevärt mycket dyrare, va exakt samma veva med 30XX korten.

Finns kort till under MSRP på komplett också
https://www.komplett.se/product/1219993/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1223278/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1220343/datorutrustning/dator...

Du tror väl inte att lägsta MSRP betyder att alla kort ska kosta så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ja, de gjorde ju bort sig totalt när de begärde 1199 USD för 4080. De trodde väl att mining-hysterin skulle fortsätta och prissatte efter vad de kunde sälja 3000-serien för när det var som värst. Att sälja ett x80-kort för 500 USD mer mellan två generationer är ju ett stort skämt. Resten av 4000-serien följer ju denna prisökning i en pristrappa, men är definitivt inte värda dessa priser (enligt mig i alla fall). Jag hoppas ingen köper något av 4000-seriens kort så kan man ju hoppas att de lärt sig något till 5000-serien och sänker priserna.

Är väl snarare ampere som gjorde den ökningen, 3080 har kostat mer runt 1000USD hela sin livsläng. Och jag tror dom var rätt medvetna om att mining-hysterin var över och att det inte skulle flyga av hyllorna med det priset, det är prissatt där för att inte underminera enorma lager av 3000-kort i dom prisklasserna. Missberäkningen här var att Nvidia inte började skära ner på 3000-produktionen i tid.

Hur många 3080-3090Ti satt ÅFs på när 4080 lanserades, kort säkert köpts in för mining-priser? Hade 4080 vart rimligt prissatt hade det blivit en enorm ekonomisk smäll någon måste tagit för att bli av med dom korten. Nu fick vi dela allihop på den smällen.... Vet för lite om retail-branschen för att veta om det ens hade vart ett alternativ eller om det i huvudtaget förekommer att att tillverkaren går in å kompenserar alla i kjedjan i sånna här situationer? ÅF hade sakert vart tvungen att backa flera tusen per kort för att bli av med dom.

Men till 4060Ti, får ju hoppas att den iaf tar 3070 i 1080/1440p för att det där priset ska kännas acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ampere var väl inte så intressant heller? Utom vid msrp släpp där några få fick bra pris

Prestandaökningen i absoluta tal var faktiskt bra. Sen blev de för dyra, men hela serien hade en känsla av att Nvidia fick ta i lite. Sen var specifikt 3060 ingen höjdare, och det blev ju ingen 3050 Ti, men högre upp i spannet var det rätt bra.

Skrivet av Clasito:

Priserna lär bestå till 5000-serien men förhoppningsvis får vi rejäla skutt i pris/prestanda i mer kort än 5090. Tror inte Nvidia kommer backa en millimeter från dessa priser såvida inte AMD börjar inse att det faktiskt är straffspark i öppet mål just nu. Behåller Nvidia sina marknadsandelar kan de bara skala tillbaka produktionen lite, vilket de redan verkar göra.

AMDs problem är att det finns en massa som inte köper deras kort ändå - det kommer nåt argument om Gsync eller CUDA eller nåt och så är det bara Nvidia som gäller ändå. Alla dessa vill bara att AMD skall sänka priserna för att Nvidia skall sänka. 6700XT kan man få för en billig peng just nu, och 6950XT är om inte billig så åtminstone kraftigt prissänkt. Billigare blir det nog inte att köpa GPUer på ett tag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hahahahahahahahahahahahahahah alltså dessa löjliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kan inte säga att jag skulle vara förvånad om det här stämmer. Nvidia verkar hålla hårt i trenden att köra varannan generation sedan Pascal.

Pascal = intressant
Turing = hoppa över
Ampere = Intressant
Lovelace = hoppa över
Blackwell = intressant??

Bra sammanfattning:
https://youtu.be/9neYEf8qoGM

Kommande prisjustering på g?
https://www.igorslab.de/en/will-thegeforce-rtx-4070-bald-chea...

Ja dom måste ju testa vattnet lite då och då för att se hur mycket dom kan lura sina kunder och samtidigt komma undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AMDs problem är att det finns en massa som inte köper deras kort ändå - det kommer nåt argument om Gsync eller CUDA eller nåt och så är det bara Nvidia som gäller ändå. Alla dessa vill bara att AMD skall sänka priserna för att Nvidia skall sänka. 6700XT kan man få för en billig peng just nu, och 6950XT är om inte billig så åtminstone kraftigt prissänkt. Billigare blir det nog inte att köpa GPUer på ett tag.

Så är det, mindshare och features är en stor orsak till att många aldrig kommer ens se AMD som ett alternativ men å andra sidan har deras market share aldrig varit så här låg så något måste de göra.

Också synd att AMD är rätt dåliga på att ta vara på situationen med RDNA3. Att exempelvis sätta 7900XT för 900$ och få dåliga reviews som ligger kvar i bakhuvudet hos konsumenter kan ju inte vara värt det bara för att kränga några kort för desperata fanboys på launch. AMD borde förstå att de inte har råd att göra sådana grova misstag.

Sen att Navi32 verkar dröja till sommaren är väldigt synd. Trodde RDNA3 skulle vara deras Zen 2 moment men där fick man redigt fel. Känns som ett stort steg tillbaka jämfört med RDNA2 faktiskt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Ozzed

Njaee som ett Xx90 va 🙂

1080 TI gick väl på en sådär 10 papp för de fläskigaste modellerna och det var ju då konsumentmodellen av 102-kislet. Så nej jag begär inte att nuvarande modeller av 102-kislet skall vara billigare än så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl snarare ampere som gjorde den ökningen, 3080 har kostat mer runt 1000USD hela sin livsläng. Och jag tror dom var rätt medvetna om att mining-hysterin var över och att det inte skulle flyga av hyllorna med det priset, det är prissatt där för att inte underminera enorma lager av 3000-kort i dom prisklasserna. Missberäkningen här var att Nvidia inte började skära ner på 3000-produktionen i tid.

Hur många 3080-3090Ti satt ÅFs på när 4080 lanserades, kort säkert köpts in för mining-priser? Hade 4080 vart rimligt prissatt hade det blivit en enorm ekonomisk smäll någon måste tagit för att bli av med dom korten. Nu fick vi dela allihop på den smällen.... Vet för lite om retail-branschen för att veta om det ens hade vart ett alternativ eller om det i huvudtaget förekommer att att tillverkaren går in å kompenserar alla i kjedjan i sånna här situationer? ÅF hade sakert vart tvungen att backa flera tusen per kort för att bli av med dom.

Men till 4060Ti, får ju hoppas att den iaf tar 3070 i 1080/1440p för att det där priset ska kännas acceptabelt.

Exakt. Jag tror det kommer dröja längre än vanligt till 5000 serien lanseras. 3000 serien är nya mellansegmentet och Nvidia kommer tuffa på långsamt med tillverkning av 4000 serien tills bägge serier är borta från lager. De har all tid i världen eftersom AMD inte förmår hålla upp tempot och Intel är för långt efter.

Ingen kommer vilja ta smällen av alla kort som är på lager. Det krävs att AMD eller Intel kör med helöppna spjäll sedan en tid tillbaks och fortsätter för läget är liknande det som när AMD körde över Intel på CPU sidan.

Vad AMD borde satsa mest på är RayTracing och liknande lösningar som DLSS. Om AMD kan öka sin RT prestanda med ett par 100% för sina mellansegmentskort som hamnar i nästa generation konsoler så finns det mycket att hämta. Fler och fler är villiga att ge upp PC för konsol, än mer så pga priserna och när prestandagapet minskar blir de ännu fler.

Permalänk
Medlem

Kommer väl vara sjukt energieffektivt. Men ett 6700xt/6750xt/3070(ti) som den kommer troligvis kommer konkurrera med prestandamässigt är ju inga strömmonster direkt. 6700xt finns för under 5 lax och 50% mer VRAM

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

6 lakan för 3070 prestanda plus 128 Bit bus, 8GB vram år 2023 ? Samma stagnation som 4070, det är ju helt ointressant. Givetvis måste man kunna påvisa bättre prestanda per krona vid varje generation om det ska vara aktuellt öht.

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll om det presterar som ett 3070 eller 3090 TI när det bara har 8 GB VRAM. Inom något år kommer det ändå ge 3 FPS när spelen kräver 16 GB.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

3000 serien är nya mellansegmentet och Nvidia kommer tuffa på långsamt med tillverkning av 4000 serien tills bägge serier är borta från lager. De har all tid i världen eftersom AMD inte förmår hålla upp tempot och Intel är för långt efter.

Ingen kommer vilja ta smällen av alla kort som är på lager.

Jag undrar vem det är som ska köpa korten när priserna inte faller. Jag blir ju inte mer sugen på att köpa dom för varje år som går utan mindre sugen.

Visst, alla 8-åringar som ska få sin första dator är ju en ny kund och Nvidia och återförsäljarna får väl hoppas på att det är många sånna som vill ha PC istället för konsol då. För alla andra som är intresserade till nuvarande priser har väl redan köpt för länge sedan.