Allt från Computex 2023

Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Okey, tack för era inputs... Väldigt uppskattat.
Provade detta först:
You can get it to boot off the optical SATA port-it just requires disabling AHCI and using the "Legacy" mode in the BIOS configuration.

Go into the BIOS configuration utility (F9 at the graphical start up screen)
Go to "System Options" -> "SATA Controller Options" -> "Embedded SATA Configuration" and toggle it to "Enable SATA Legacy Support"
Go back to the main menu and then choose "Boot Controller Order", set Ctlr:1 to "PCI Embedded Intel(R) SATA Controller #2"
You can now go back to the main menu again and go to "Standard Boot Order (IPL)" and set IPL:1 to "Hard Drive C: (See Boot Controller Order)

When installing, as long as you're using a disk that is a different brand or model (it shows the manufacturer and the serial I believe?) from the data disks it should be simple to tell which disk(s) you want to boot off of.

Under uppstart nu står det att hårdddiskarnas Write cache är disabled. Är det dåligt?
Men nu bootar den upp till en DOS command prompt istället för att starta Server2022*suck*

Noterar att du gett upp, men två möjliga lösningar:

1) Kör Debian på min MS. Gjort ytterligare en installation på en USB-sticka som servern bootar från, och från GRUB på den chainloadas GRUB och installationen på en SSD som är inkopplad på ODD-porten. Installationen på USB-stickan dubblerar som rescueinstallation om det skulle behövas. Då den i princip aldrig laddas behöver man inte heller vara så nitisk med säkerhetsuppdateringar heller, brukar bara uppdatera nångång ibland. Givetvis går det att chainloada vilken bootloader/OS man vill.

2) Testade någon gång i RAID mode, och la in SSDn på ODD-porten ensam i en "array". Installerade Debian på den. Funkade bra att boota från. Upptäckte sen av en slump att det även gick att boota en helt annan dator från den disken, vilket ju inte borde gått om det var nåt speciellt RAID-tjossan på den. Misstänker att den kördes i AHCI mode, att det där med RAID bara var kosmestiskt när den var ensam.

Det kanske går att ta vidare, och köra alla diskar ensamma i varsin "array"? Har inte orkat labba vidare med det själv då jag redan har en fungerande lösning, men kanske kan vara något att testa.

Skrivet av maroon2k:

Jag har kört "alt 1" dvs skruva loss sata1 kontakten från första caddyplatsen och koppla till ssd:n, sen dra sata5 kabeln till första caddyplatsen istället. Pissenkelt och tar 5 min, allt du behöver göra. Ja teoretisk maxhastighet sjunker då på första caddyplatsen men du kommer ju inte i närheten av det med en mekanisk disk ändå så det spelar väl ingen roll? Dessutom vill man väl ha 6Gb/s till SSDn? Ser inte problemet. Det enda som stör lite är att numreringen av caddyplatserna kommer i oordning, det blir "5-2-3-4" istf "1-2-3-4", ingen jättesak direkt..

Jag tänker precis tvärtom. Vem behöver throughput på bootdriven, när man bara bootar om någon gång ibland? Större delen av boottiden är ju dessutom initiering av hårdvaran, inte laddning av OS, och det kommer man ju aldrig åt ändå. Vad det gäller transfers till och från den över nätverket är gigabitnätverk flaskhals

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Såg att en större beg.återflrsäljare sålde ut hl ml310e till typ 1700kr/st med ett par diskar och ok CPU men de är sålda nu så kanske att du kan begära typ 2000kr eller iaf 1500kr.

Permalänk
Medlem

Ny Firmware för iLO, version 2.82, släppt

Anger på webben "Fix for Security issue" vilket kan vara allt från ett problem internt till väldigt allvarligt externt.

Ladda ner på HPEs site

Permalänk
Medlem

Jag har byggt lite olika varianter av hemmaserver/nas och min microserver g8 har samlat damm under tiden.

Storleken på microservern är ju verkligen det som gör den så svårslagen, och nu har jag kommit fram till att jag ändå vill köra nas frikopplad från mina appar (Plex osv).

Kan man få in 5st 3.5” i microservern tror ni?
Vilken processor är mest strömsnål? 1610t?
Kan man stänga av ILO och andra saker som ev drar extra ström?

Någon som gjort något fyndigt för att få ner ljudnivå och strömförbrukningen?

Visa signatur

Jobbar som iPhoneutvecklare och gick från PC till Mac 2005. Kör fortfarande Linux på serversidan dock :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag har byggt lite olika varianter av hemmaserver/nas och min microserver g8 har samlat damm under tiden.

Storleken på microservern är ju verkligen det som gör den så svårslagen, och nu har jag kommit fram till att jag ändå vill köra nas frikopplad från mina appar (Plex osv).

Kan man få in 5st 3.5” i microservern tror ni?
Vilken processor är mest strömsnål? 1610t?
Kan man stänga av ILO och andra saker som ev drar extra ström?

Någon som gjort något fyndigt för att få ner ljudnivå och strömförbrukningen?

Tror E3 1220L v2 är den snålaste på 17W.
Tveksam om till att du kan pressa in ytterligare en 3,5” disk - det är tight ovanpå diskburen för dvd kan monteras

Permalänk
Medlem

Att få in en extra 3.5" går nog inte, men där finns 3D-printade adaptrar för att fästa 2st extra 2.5"-diskar på nätaggregatsidan, om det skulle vara till någon nytta.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> P20 Pro
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Finns även utrymme för en 2,5" på ODD-platsen, eller så kan man installera PCIe-kort med m2-plats.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Snart 10 års jubileum sedan jag startade den här tråden. Galet!
Vi har en månad på oss att fundera hur det ska firas

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | Palit RTX 2080 GameRock Premium | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Och så många, inklusive min, rullar fortfarande år efter år!

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Mina 3 rullar fortfarande 😁

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Haha, ja, ganska otroligt att tio år gammal hårdvara räcker till än idag. Fortfarande ett av mina absolut bästa teknikköp, och som parentes förmodligen den enda dator jag haft som ökat i värde sen den var ny

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!