Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att man har dragit fram trefas betyder inte i sig att anläggningen är dimensionerad för stora uttag av extra ström. Den skulle kunna vara det, men någon sådan automatik finns knappast. Beroende på vad det är för anläggning bör det förvisso ha uppstått mer marginal för det fall att anläggningen ursprungligen är byggd för kvicksilver eller natrium och är konverterad till LED.

Vi kan ju tänka oss samma argument för min elspis. Där är det också framdraget trefas. Hur bra tror du det går om jag sätter dit en 11 kW laddare på samma kabel/avsäkring och sedan vill använda spisen ordentligt samtidigt som laddaren?

Precis, lite det jag menade i mitt inlägg. Oavsett en fas eller tre fas så är det dimensionerat för den last som anläggningen är byggd för. Visst, byta mot led drar ner mycket, för vägbelysning äldre modell drar en hel del. Men när man plockar in billaddning så försvinner fort marginalerna. Ja tror mest att denna lösningen är nått som går att göra om man inte har någon annan billigare lösning. Flesta bostadsområden har ju parkeringar antar jag? Bättre att sätta upp stolpar dedikerade och byggda för laddning istället. Och dra om kabeln till gatubelysning i de fall det bästa.

Hybrider är väll en sak, dom är ju fulla över en natt, men min c40 tuggar i evigheter på det tycker jag. Än värre blir det då om man får dra ner effekten för att alla ska dela på det lilla som finns.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att man har dragit fram trefas betyder inte i sig att anläggningen är dimensionerad för stora uttag av extra ström. Den skulle kunna vara det, men någon sådan automatik finns knappast. Beroende på vad det är för anläggning bör det förvisso ha uppstått mer marginal för det fall att anläggningen ursprungligen är byggd för kvicksilver eller natrium och är konverterad till LED.

Vi kan ju tänka oss samma argument för min elspis. Där är det också framdraget trefas. Hur bra tror du det går om jag sätter dit en 11 kW laddare på samma kabel/avsäkring och sedan vill använda spisen ordentligt samtidigt som laddaren?

Man använder ju inte mer än vad som är ledigt och iom de flesta lyktstolpar gått över till LED belysning finns det kapacitet.
Får väl hoppas att Vattenfall kan dom sakerna och enligt deras uppgifter tar det upp till 30 min att installera en laddare på en lyktstolpe.
Sen handlar det inte om snabba laddare utan i huvudsak 3,7 kW på 1-fas och 16A, men enligt dom finns det möjlighet att använda alla 3 faser och få 11 kW.
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/ladda-el...

Skulle det sen vara fel på uppgifterna som Vattenfall skriver är det väl tur att ingen talat om det för dom stolpar som redan är ombyggda enligt detta koncept.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Skulle tro att maskinskadeförsäkringsdelen kommer putta upp Tesla till att kosta som tyskarna gör över tid när man får mer data, min i4a kostar mycket mer att försäkra än mina Model 3 gjorde och ligger mer på Model S-nivå t.ex..

Jo, frågan är hur det ser ut när man väl behöver helförsäkring. Sen är det extrema skillnader mellan hur olika bolag bedömer olika bilar tyvärr.

Citat:

Man kan reparerar Teslan i massa år också, det är väl bara det att risken för fel är högre än för BMWn. Man verkar inte bli ruinerad på att äga den dock eftersom folk haft bilarna i massvis med år redan men jag hade inte tagit den risken själv efter att ha sett vilka fel som kan uppstå. Det räcker med någon halvdyr reparation för att komma för nära kostnaden av att ha en ny bil för att motivera att köra en 4 år gammal för mig. För andra gäller såklart andra gränser.

Jo precis. Gamla bilar är inte nödvändigtvis så billiga i längden utan det beror ju på exemplaret och förstås om man har tur.

Citat:

BMW å andra sidan verkar helt enkelt inte bry sig om att stödja redan sålda bilar med mjukvara, de kör på samma tankar som gammeltillverkarna alltid haft att när man fått pengarna från kunden kan man skita i dem. Jag tycker det är illa nog att de inte vill fortsätta ge ny mjukvarufunktionalitet till redan sålda bilar men att de inte ens ordnar det som skulle finnas vid lansering är galet.

Jag tycker förstås de borde supportera plattformen i minst tio-femton år, men det betyder inte att man kan begära ny funktionalitet som inte fanns när bilen köptes liksom, hårdvaran är ofta begränsningen som sätter stopp för det, även om det förstås är trevligt att få det.

Men BMW är väl inte så dåliga på att supportera sina äldre bilar vad jag förstår. Snarare är de rätt bra på att hålla delar i lager och även tillbehör och så. Man kan exempelvis köpa ett officiellt kit för att få BT för musik och telefoni på 7-serien från nittiotalet.

Citat:

Mjukvara är mer centralt idag än tidigare och tillverkaren bör hålla den uppdaterad till det senaste i flera år på samma sätt som t.ex. telefontillverkarna gör, det är en sak som Tesla har fattat förlänger ”hållbarheten” på bilen. Det är väl därför folk är villiga att ha överseende med vissa andra brister i kvaliteten med bilarna, man slipper iaf planerat åldrande via mjukvaran.

Det stora problemet med att inte få uppdateringar är ju säkerheten, och det är en mycket större risk med dagens uppkopplade bilar förstås, så uppdateringar är förstås bra. Samtidigt har ju Tesla fått titeln "The World’s Most Hackable Car 2020" av Consumer Watchdog (pdf) så snabba uppdateringar betyder inte säkrare.

Citat:

Just för elbilar blir jag lite extra orolig över BMWs gammaldags inställning för där behöver man ju ha deras support längre för att t.ex. navigationen skall ha laddstationerna i sig. De har redan visat att de bara lägger in de stationerna där de verkar få kickback om man använder BMW-laddkortet så frågan är hur uppdaterad den kommer vara över tid.

Tja, det hade förstås inte varit kul om de slutar uppdatera sina kartor, men de verkar ju hålla tidigare kartor uppdaterade i runt 15-20 år i alla fall, dock inte gratis. Jag kan tänka mig att betalmodellen kan vara en fördel här för de har ju mer incitament att uppdatera saker om de får betalt för det. För min BMW ingick det tre års uppdateringar och sen kostade det 590 per år, vilket är samma pris som nu för alla aktuella och många äldre modeller.

Jag vet inte varför Teslas mer iterativa process för mjukvaran skulle betyda att de håller kartorna uppdaterade längre egentligen, utan det känns mer baserat på någon allmän känsla.

Skrivet av martinot:

Vill inte lägga mig i er lite mer interna debatt och "fight" för mycket, men tycker det är tråkigt när "tesla-fans" och liknande uttryck kommer upp i debatten. Om jag inte minns rätt så kör Aktsu dessutom inte Tesla, utan BMW, men oavsett tråkigt med den typen av diskussionston i forumet (om det hade varit så att Aktsu körde Tesla). Är ingen skillnad mot när argument tryter mellan iPhone och Android, och debattanterna då börjar dra datorkrigskort som "Google-fans", "Apple-fans", etc. Aldrig kul eller ens bra för debatten.

Det var kanske lite fel val av ord absolut, men jag syftade på att det sågs som en fördel för Tesla, att det är värt att byta bil efter bara ett år för att få nyheterna medan man får vänta i flera år på andra märken.

Citat:

Att det kommer ut fler beg. elbilar på marknaden tror jag dessutom inte är en dålig sak. Om vi som har det gott ställt och råd att hålla oss med nya elbilar, kan hjälpa till att få ut beg. elbilar på marknaden så är väl det bara en bra sak tycker jag.

Men att köpa nytt hela tiden är förstås en onödig påfrestning på miljön. Även om det är fint att det kommer ut mer begagnat förstås.

Citat:

Det kan ju gå åt båda håll. Tesla, tack vare sina mjukvaruppdateringar, förlänger ju livet på deras produkter. Precis som Apple ofta förlänger livet på deras produkter genom långa perioder med bra mjukvaruuppdateringar. Något som nu även fått Samsung att förbättra sig på den punkten.

Men vet vi det eller är det bara en förhoppning? Tesla måste följa samma lagkrav som andra när det gäller säkerhetsåterkallningar och liknande, men utöver det så lovar de väl inte något specifikt egentligen, vad jag sett i alla fall. Jag säger inte att det är sämre än någon annan dock, men inte nödvändigtvis bättre heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker förstås de borde supportera plattformen i minst tio-femton år, men det betyder inte att man kan begära ny funktionalitet som inte fanns när bilen köptes liksom, hårdvaran är ofta begränsningen som sätter stopp för det, även om det förstås är trevligt att få det.

Men BMW är väl inte så dåliga på att supportera sina äldre bilar vad jag förstår. Snarare är de rätt bra på att hålla delar i lager och även tillbehör och så. Man kan exempelvis köpa ett officiellt kit för att få BT för musik och telefoni på 7-serien från nittiotalet.
Det stora problemet med att inte få uppdateringar är ju säkerheten, och det är en mycket större risk med dagens uppkopplade bilar förstås, så uppdateringar är förstås bra. Samtidigt har ju Tesla fått titeln "The World’s Most Hackable Car 2020" av Consumer Watchdog (pdf) så snabba uppdateringar betyder inte säkrare.

Idag tycker jag man helt klart man bör få mjukvaruparitet med nya bilar under en längre tid, hårdvarufunktioner går såklart inte att kräva men mjukvaran bör hållas uppdaterad längre. Det är bland annat det som Tesla och andra uppstickare satsar så hårt på och en anledning till varför de vinner så mycket mark, till och med VW satsar här för de ser vart vi är på väg.

Ingen hade accepterat att deras mobil inte fick det senaste operativsystemet ett år efter lansering och fler och fler känner samma sak med deras bilar. Känner flera som tog bort BMW från sin lista över val när jag nämnde hur de hanterat mjukvaran.

Men BMW levererar inte ens det som skulle finnas där från början innan de går över till ett nytt operativ som bara finns i nytillverkade bilar. Nackdelen är ju att det gör det dyrare för oss ägare då värdeminskningen ökar ifall bilens mjukvara är gammal redan efter ett år och rena mjukvarufunktioner som är rätt viktiga saknas (även saker borde funnits från start om de tänkt till).

Skrivet av snajk:

Tja, det hade förstås inte varit kul om de slutar uppdatera sina kartor, men de verkar ju hålla tidigare kartor uppdaterade i runt 15-20 år i alla fall, dock inte gratis. Jag kan tänka mig att betalmodellen kan vara en fördel här för de har ju mer incitament att uppdatera saker om de får betalt för det. För min BMW ingick det tre års uppdateringar och sen kostade det 590 per år, vilket är samma pris som nu för alla aktuella och många äldre modeller.

Jag vet inte varför Teslas mer iterativa process för mjukvaran skulle betyda att de håller kartorna uppdaterade längre egentligen, utan det känns mer baserat på någon allmän känsla.

Med tanke på att de redan nu bara lägger in de laddare som de tjänar pengar på så blir det ju högst troligt att de inte kommer ändra på det i framtiden. Så vad händer då ifall nästan alla laddoperatörer i framtiden inte vill skriva avtal med BMW? Finns det inga laddare i navigationen då? Skall man dessutom tvingas betala 590 kr om året för att ha en möjlighet att få uppdaterad databas av laddare i bilen? Att Tesla uppdaterar kartorna under lång tid och dessutom utan kostnad vet vi redan då de hållit på sedan 2012 och inte slutat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men att köpa nytt hela tiden är förstås en onödig påfrestning på miljön. Även om det är fint att det kommer ut mer begagnat förstås.

Om elbilarna inte används så är det negativt för klimatet att elbilarna tillverkas, men körs de mer än ett par tusen mil så går de plus klimatmässigt jämfört med en ICE-bil.

Det sämsta för klimatet är att det fortsatt körs med så mycket fossilbilar i trafiken.

Gällande miljön så är det en förbättring direkt med elbilar, och speciellt om de körs i centrum av städer.

Tycker det är en felaktig och falsk grund att oroa sig att det kommer ut för mycket elbilar på marknaden. Lite Toyota-vibbar som jag får där (rätt eller fel).

Sedan finns det de som helt vill avskaffa bilar helt och håller, och det är ju sjävklart det bästa för klimatet. Men det är inte en lösning som jag själv tror på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu när Elli skrotat sina 12 månaders abonnemang och markant höjer priserna, vad finns det för alternativ kvar?

Kollade precis Kias alternativ, de har också ändrat Ionity abonnemanget, så istället för ett fast pris på 3:10, så ger de nu bara en rabatt på - 1.60kr per kWh vilket också är sjukt dåligt.

Mitt "gratis" abonnemang löper ut sista juni.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Idag tycker jag man helt klart man bör få mjukvaruparitet med nya bilar under en längre tid, hårdvarufunktioner går såklart inte att kräva men mjukvaran bör hållas uppdaterad längre. Det är bland annat det som Tesla och andra uppstickare satsar så hårt på och en anledning till varför de vinner så mycket mark, till och med VW satsar här för de ser vart vi är på väg.

Alla satsar på mjukvara och alla diskuterar hur de ska hålla den aktuell och säker på olika sätt, det är inte något unikt för något märke eller för elbilar.

Citat:

Ingen hade accepterat att deras mobil inte fick det senaste operativsystemet ett år efter lansering och fler och fler känner samma sak med deras bilar. Känner flera som tog bort BMW från sin lista över val när jag nämnde hur de hanterat mjukvaran.

Du verkar rätt missnöjd med hur de har hanterat din bil, men du har inte riktigt föklrat varför. Vad är det som saknas, vad är det du inte har som nästa årsmodell får eller vad nu problemet är?

Citat:

Men BMW levererar inte ens det som skulle finnas där från början innan de går över till ett nytt operativ som bara finns i nytillverkade bilar. Nackdelen är ju att det gör det dyrare för oss ägare då värdeminskningen ökar ifall bilens mjukvara är gammal redan efter ett år och rena mjukvarufunktioner som är rätt viktiga saknas (även saker borde funnits från start om de tänkt till).

Jag tror du överskattar betydelsen av senaste mjukvaran. Men som sagt får du gärna beskriva vad det är som saknas, som borde funnits från start och vilka utlovade funktioner som de inte levererat.

Citat:

Med tanke på att de redan nu bara lägger in de laddare som de tjänar pengar på så blir det ju högst troligt att de inte kommer ändra på det i framtiden. Så vad händer då ifall nästan alla laddoperatörer i framtiden inte vill skriva avtal med BMW? Finns det inga laddare i navigationen då? Skall man dessutom tvingas betala 590 kr om året för att ha en möjlighet att få uppdaterad databas av laddare i bilen? Att Tesla uppdaterar kartorna under lång tid och dessutom utan kostnad vet vi redan då de hållit på sedan 2012 och inte slutat ännu.

Model S kom 2012 (senare i Europa) så det vi vet är att Tesla har uppdaterat den modellen i tio år, men det betyder inte att den kommer att fortsätta uppdateras eller att andra modeller kommer att hållas uppdaterade så länge.

Skrivet av martinot:

Om elbilarna inte används så är det negativt för klimatet att elbilarna tillverkas, men körs de mer än ett par tusen mil så går de plus klimatmässigt jämfört med en ICE-bil.

Det sämsta för klimatet är att det fortsatt körs med så mycket fossilbilar i trafiken.

Gällande miljön så är det en förbättring direkt med elbilar, och speciellt om de körs i centrum av städer.

Tycker det är en felaktig och falsk grund att oroa sig att det kommer ut för mycket elbilar på marknaden. Lite Toyota-vibbar som jag får där (rätt eller fel).

Sedan finns det de som helt vill avskaffa bilar helt och håller, och det är ju sjävklart det bästa för klimatet. Men det är inte en lösning som jag själv tror på.

Jag oroar mig inte för att det kommer ut för mycket elbilar på marknaden. Men jag tycker att konsumtion för sakens skull, för att det är roligt med nytt, innebär en onödig belastning på miljön.

Vi behöver inte gå så djupt på det ämnet för det kommer förstås inte att vara så framöver. Det är inte normalt att kunna sälja en ett år gammal bil för nypriset eller ännu mer, så det problemet är övergående.

Jag tycker bara den här idén om att man är miljövänlig för att man köper elbil är väldigt beroende på specifika förhållanden och inte alltid sann. Tar det säg två år för en elbil att "gå med plus" miljömässigt och någon byter till en ny bil varje år så orsakar ju den, om man tittar på den i isolering, mer utsläpp än om den hade kört en fossilbil.

Man kan argumentera för att den gör utbudet av begagnade bilar mer miljövänligt, vilket förstås stämmer från en synvinkel, men allt beror ju på olika specifika faktorer för varje bilköpare liksom. Vilken bil skrotas i slutet av kedjan? Hade ägaren till den behållit den längre om inte det fanns ett större utbud av nyare bilar? Hur långt går bilarna per år? Gör fler bilar på begagnatmarknaden att snittet för hur långt en bil går innan skrotning ner, och kompenserar eldriften för alla dessa faktorer? Innebär fler begagnade bilar på marknaden att personer köper en bil som annars inte hade gjort det?

Jag tycker förstås att alla som ska köpa bil ska överväga en elbil. Den är bättre än en fossilbil i nästan alla situationer på nästan alla sätt. Men det betyder inte att det är bra att köra bil jämfört med att inte göra det exempelvis, så om någon väger mellan att köpa en elbil och att fortsätta cykla/åka kollektivt så är det ju bättre för miljön om den inte köper en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Nu när Elli skrotat sina 12 månaders abonnemang och markant höjer priserna, vad finns det för alternativ kvar?

Kollade precis Kias alternativ, de har också ändrat Ionity abonnemanget, så istället för ett fast pris på 3:10, så ger de nu bara en rabatt på - 1.60kr per kWh vilket också är sjukt dåligt.

Mitt "gratis" abonnemang löper ut sista juni.

Tesla är nog det bästa just nu. Den 6/6 kommer Ionity med ett för 135kr/mån så man får ladda 6,44kr/kWh hos dom men då tar jag hellre Tesla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla satsar på mjukvara och alla diskuterar hur de ska hålla den aktuell och säker på olika sätt, det är inte något unikt för något märke eller för elbilar.

Olika tillverkare satsar olika mycket och på olika saker. BMW verkar satsa rätt lite i allmänhet och mest på saker som hur de skall kunna sälja abonnemang och väldigt lite på hur de kan leverera mervärde till kunderna. På 9 månader har jag fått 2 uppdateringar, varav en krävde att jag satt hos handlaren i flera timmar och väntade vilket är rätt illa när bilen ska ha "OTA". Ingen innehöll någonting som gav mig mervärde eller fixade någon av alla de buggar som jag har märkt med bilen (vissa som är direkt farliga som att filhållningsassistansen plötsligt viker åt vänster och försöker köra in i mittenräcket på rak väg med jämna mellanrum).

Skrivet av snajk:

Du verkar rätt missnöjd med hur de har hanterat din bil, men du har inte riktigt föklrat varför. Vad är det som saknas, vad är det du inte har som nästa årsmodell får eller vad nu problemet är?

Jag tror du överskattar betydelsen av senaste mjukvaran. Men som sagt får du gärna beskriva vad det är som saknas, som borde funnits från start och vilka utlovade funktioner som de inte levererat.

En sak de sa skulle finnas i bilen är EV-routing via CarPlay, det har de helt struntat i att lägga in. Istället hänvisar de till sin egen navigation som bara fungerar med laddare där de får kickback, dvs en stor del av laddarna i Sverige finns inte med. De har till och med en bugg som gör att GPS-koordinaterna som de skickar in till CarPlay är felaktiga som de struntat i att fixa.

En sak som de inte utlovade men som är en viktig sak för en elbil (speciellt när de inte levererat EV-routing och gömmer laddare i sin egen mjukvara av girighet) är att manuellt kunna starta förvärmningen via en knapp i mjukvaran. Detta la de till men bara för bilar som tillverkas efter datumet då de implementerade den mjukvaruknappen, att den inte fanns från början var förmodligen bara för att de inte tänkt på det då de mest verkar tänka fossilbil när de designar mjukvaran. Det var gissningsvis kunderna som fick ge det som förslag så det är extra snålt att då säga att man måste köpa en ny bil för att få en mjukvaruknapp.

Finns såklart fler exempel men det här var två olika iaf. De släpper också OS 8.5 nu vilket också är en typ av uppdatering jag tycker man bör kunna förvänta sig att få på en modell som inte ens är 2 år gammal. De kom på att tidigare UI var gammaldags och klumpigt så de fräschar upp det lite, om tillverkaren har en modern approach till mjukvara så tycker jag helt klart även befintliga kunders bilar skall få sådana saker. BMW verkar som sagt leva kvar i att så fort de har fått kundernas pengar kan man skita i dem.

Permalänk
Medlem

@Chippen2188

När kommer din fullständiga "analys" av Q4 på YT?

Noterade även att du inte gillade displayen för att den gav "för mycket information", visningsläget du använde i den testen är väl kanske inte det bästa men det finns ju andra visningsläge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Olika tillverkare satsar olika mycket och på olika saker. BMW verkar satsa rätt lite i allmänhet och mest på saker som hur de skall kunna sälja abonnemang och väldigt lite på hur de kan leverera mervärde till kunderna.

Tja, jag vet inte om det är så dock. Att du får känslan av att det verkar vara så kan ju bero på specifika saker som hänt dig eller din bil liksom. Tesla verkar (i mina ögon förstås) satsa mycket på gimmickar, gaming-dator inbyggd i bilen exempelvis och liknande "fräcka" funktioner som kanske inte tillför så mycket.

Citat:

På 9 månader har jag fått 2 uppdateringar, varav en krävde att jag satt hos handlaren i flera timmar och väntade vilket är rätt illa när bilen ska ha "OTA". Ingen innehöll någonting som gav mig mervärde eller fixade någon av alla de buggar som jag har märkt med bilen (vissa som är direkt farliga som att filhållningsassistansen plötsligt viker åt vänster och försöker köra in i mittenräcket på rak väg med jämna mellanrum).

Det är förstås inte kul, men jag har inte hört talas om någon annan som haft sådana problem med BMW's filhållningsassistent varken på forum eller i biltester (vilket förstås inte betyder att det inte finns problem med den), däremot hör man ju en del sådan kritik mot Tesla, och ser på Youtube och så förstås.

På samma sätt verkar det ju ofta vara problem med uppdateringar på hos flera märken, även Tesla, att de tar timmar att genomföra och emellanåt försämrar saker och så.

Citat:

En sak de sa skulle finnas i bilen är EV-routing via CarPlay, det har de helt struntat i att lägga in. Istället hänvisar de till sin egen navigation som bara fungerar med laddare där de får kickback, dvs en stor del av laddarna i Sverige finns inte med. De har till och med en bugg som gör att GPS-koordinaterna som de skickar in till CarPlay är felaktiga som de struntat i att fixa.

Det låter ju inte bra förstås. Det är konstigt att bilen har prisats för sin infotainment och dess förmåga att förvärma batteriet när man lägger in stopp på snabbladdare och så i alla tester som nämner något om detta, om det är så illa, men jag har ingen el-BMW att testa med så det du säger stämmer säkert.

Citat:

En sak som de inte utlovade men som är en viktig sak för en elbil (speciellt när de inte levererat EV-routing och gömmer laddare i sin egen mjukvara av girighet) är att manuellt kunna starta förvärmningen via en knapp i mjukvaran. Detta la de till men bara för bilar som tillverkas efter datumet då de implementerade den mjukvaruknappen, att den inte fanns från början var förmodligen bara för att de inte tänkt på det då de mest verkar tänka fossilbil när de designar mjukvaran. Det var gissningsvis kunderna som fick ge det som förslag så det är extra snålt att då säga att man måste köpa en ny bil för att få en mjukvaruknapp.

Tja, det kan man förstås tycka, men det är ju ganska standard inom bilbranschen. Te4sla, för att ta ett "random" exempel, har ju sålt FSD för rätt mycket pengar i många år utan att någonsin leverera det exempelvis.

Citat:

Finns såklart fler exempel men det här var två olika iaf. De släpper också OS 8.5 nu vilket också är en typ av uppdatering jag tycker man bör kunna förvänta sig att få på en modell som inte ens är 2 år gammal. De kom på att tidigare UI var gammaldags och klumpigt så de fräschar upp det lite, om tillverkaren har en modern approach till mjukvara så tycker jag helt klart även befintliga kunders bilar skall få sådana saker. BMW verkar som sagt leva kvar i att så fort de har fått kundernas pengar kan man skita i dem.

Ja ja, inte senaste versionen med uppfräschat utseende. De har i alla fall inga NDA:er man behöver skriva under eller avtal som hindrar skadestånd mot företaget, som Tesla. Så vem som skiter mest i kunderna efter de fått betalt kan man förstås diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Chippen2188

När kommer din fullständiga "analys" av Q4 på YT?

Noterade även att du inte gillade displayen för att den gav "för mycket information", visningsläget du använde i den testen är väl kanske inte det bästa men det finns ju andra visningsläge.

Om jag lyckas hålla mitt publiceringsschema så kommer Q4an den 14/6

Nä så är det, Audi erbjuder flera, bland annat ett avskalat som jag tyckte bäst om. Tyvärr sparade den inte det vid uppstart Men knappast någon dealbreaker, hellre för mycket i skärmen med möjlighet att stänga av än ingen alls, som Tesla eller Volvo EX30

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag vet inte om det är så dock. Att du får känslan av att det verkar vara så kan ju bero på specifika saker som hänt dig eller din bil liksom. Tesla verkar (i mina ögon förstås) satsa mycket på gimmickar, gaming-dator inbyggd i bilen exempelvis och liknande "fräcka" funktioner som kanske inte tillför så mycket.
Det är förstås inte kul, men jag har inte hört talas om någon annan som haft sådana problem med BMW's filhållningsassistent varken på forum eller i biltester (vilket förstås inte betyder att det inte finns problem med den), däremot hör man ju en del sådan kritik mot Tesla, och ser på Youtube och så förstås.

Är en del som har exakt samma problem med filhållningsassistansen om man kollar på i4 forum osv. Kan också säga att skillnaden mot Tesla är väl att Tesla faktiskt iaf försöker fixa saker med uppdateringar, sen funkade Teslas filhållningsassistans många resor bättre från första början också då BMWs variant inte fungerar vid minsta tillstymmelse av snö på vägen. Föredrar dock BMWs sätt att koppla i/ur så man kan ge styrinput utan att den kopplar ur så det hade varit trevligt om de kunde försöka lösa problemet.

Visst har Tesla mycket gimmickar men de satsar också mycket på användbara saker som kunderna efterfrågat, det verkar som sagt BMW göra också förutom att de inte släpper det som mjukvaruuppdateringar till alla utan låser det till nya bilar istället.

Skrivet av snajk:

På samma sätt verkar det ju ofta vara problem med uppdateringar på hos flera märken, även Tesla, att de tar timmar att genomföra och emellanåt försämrar saker och så.

Jag struntar i tiden det tar ifall det kan göras på min parkering men att tvingas åka till en handlare och vänta där i flera timmar medan mjukvaran uppdateras av dem på en bil som sålts med OTA är inte okej.

Skrivet av snajk:

Det låter ju inte bra förstås. Det är konstigt att bilen har prisats för sin infotainment och dess förmåga att förvärma batteriet när man lägger in stopp på snabbladdare och så i alla tester som nämner något om detta, om det är så illa, men jag har ingen el-BMW att testa med så det du säger stämmer säkert.

Ja det blir ju så när folk uttalar sig om saker de inte riktigt har koll på som en majoritet av biltestarna gör, de gör på sin höjd översiktliga tester för att generera klick. Det är dessutom regionala skillnader i vad som syns i systemet då det verkar bestämmas lokalt så en testare i ett land behöver uppleva samma sak som någon i ett annat. Förvärmningen fungerar bra (förutom att navigationen i allmänhet är riktigt långsam att använda) men den fungerar bara på laddarna som BMW lagt in vilket bara verkar vara de som de tjänar pengar på, det vill säga finns det bara 50 kW laddare att använda i relativt stora delar av landet om man går efter BMWs navigation.

Skrivet av snajk:

Tja, det kan man förstås tycka, men det är ju ganska standard inom bilbranschen. Te4sla, för att ta ett "random" exempel, har ju sålt FSD för rätt mycket pengar i många år utan att någonsin leverera det exempelvis.

Ren "whataboutism", två fel gör inte ett rätt. Men du kanske tycker att Tesla gjort rätt som sålt FSD utan att leverera någonting och det är alltså bra att BMW tar efter? Själv tycker jag båda är dåligt och ett kundfientligt beteende.

Skrivet av snajk:

Ja ja, inte senaste versionen med uppfräschat utseende. De har i alla fall inga NDA:er man behöver skriva under eller avtal som hindrar skadestånd mot företaget, som Tesla. Så vem som skiter mest i kunderna efter de fått betalt kan man förstås diskutera.

Jag kan säga att Tesla faktiskt skickade ut massvis uppdateringar som inte bara löste buggar utan också innehåll många nya användbara funktioner och förbättringar.

Rent generellt känns det som du mest är intresserad av att basha på Tesla och att framhäva allt som BMW gör som rätt. Båda har för och nackdelar och det intressanta är väl att diskutera vad de gör bra och dåligt så potentiella kunder av elbilar kan se vad de bryr sig om och inte. Att kunder ger feedback är också bästa sättet för att få tillverkare att få veta vad de måste förbättra.

Jag köpte BMWn från första början för att BMW pratade så mycket om hur de tänker nytt med mjukvara och skall släppa OTA med förbättringar löpande osv. Men det visade sig vara rent BS och det är samma gamla beteende som vanligt där en redan såld bil inte får en jota extra än vad den såldes med. Det tycker jag är viktigt att framhäva så inte andra går på samma luring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag köpte BMWn från första början för att BMW pratade så mycket om hur de tänker nytt med mjukvara och skall släppa OTA med förbättringar löpande osv. Men det visade sig vara rent BS och det är samma gamla beteende som vanligt där en redan såld bil inte får en jota extra än vad den såldes med. Det tycker jag är viktigt att framhäva så inte andra går på samma luring.

Tack för att du informerar om detta. Jag trodde också på deras snack om OTA men då behöver jag inte fundera mer över det. Vi håller inte alltid med varandra men det är skönt med någon mer som inte bryr sig om märke utan vad som faktiskt levereras.

Behåller min MS ett tag till tror jag. Den är allt annat än perfekt men jag vet iaf vad jag får och den uppdateras fortfarande med grejer jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Om jag lyckas hålla mitt publiceringsschema så kommer Q4an den 14/6

Nä så är det, Audi erbjuder flera, bland annat ett avskalat som jag tyckte bäst om. Tyvärr sparade den inte det vid uppstart Men knappast någon dealbreaker, hellre för mycket i skärmen med möjlighet att stänga av än ingen alls, som Tesla eller Volvo EX30

Blir intressant att höra din åsikt, får förhoppningsvis min innan midsommar, dock inte sportback.

Lite märkligt att det inte sparades, vad jag kommer ihåg så skall det valet sparas, har för mig att även inställningen med view knappen skall sparas.
Men kanske inte konstigt eftersom mjukvaran har varit lite si sådär i tidiga versioner, senaste 3812 skall dock vara betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Nu när Elli skrotat sina 12 månaders abonnemang och markant höjer priserna, vad finns det för alternativ kvar?

Kollade precis Kias alternativ, de har också ändrat Ionity abonnemanget, så istället för ett fast pris på 3:10, så ger de nu bara en rabatt på - 1.60kr per kWh vilket också är sjukt dåligt.

Mitt "gratis" abonnemang löper ut sista juni.

Samma även om man väljer power-tillägget på Kia charge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Tack för att du informerar om detta. Jag trodde också på deras snack om OTA men då behöver jag inte fundera mer över det. Vi håller inte alltid med varandra men det är skönt med någon mer som inte bryr sig om märke utan vad som faktiskt levereras.

Behåller min MS ett tag till tror jag. Den är allt annat än perfekt men jag vet iaf vad jag får och den uppdateras fortfarande med grejer jag använder.

Ja jag gillar att testa saker och struntar i vad för märke det är, tycker i4:an är riktigt trevlig i övrigt och när de pratade så mycket om modernt tankesätt kring mjukvara så kändes det som ett givet val även för mig som är teknikintresserad. Men det har som sagt ändrats lite nu när jag levt med bilen ett tag. Kanske är det Polestar jag får testa på nästa gång för att se om de passar mig bättre.

Permalänk
Medlem

Ska ut och resa om 2 veckor.. hade Kia kortet med 3,10 på ionity innan.. frågan är vad man behöver ha för app eller abonnemang nu för att klara sig en månads resande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ska ut och resa om 2 veckor.. hade Kia kortet med 3,10 på ionity innan.. frågan är vad man behöver ha för app eller abonnemang nu för att klara sig en månads resande..

Om du fotfarande har bindningstiden kvar så är det samma pris tills det löper ut. Men det gick ut nu precis kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Om du fotfarande har bindningstiden kvar så är det samma pris tills det löper ut. Men det gick ut nu precis kanske?

Har redan gått ut tyvärr.

Permalänk
Medlem

Apropå mjukvaruuppdateringar. Way back when saker var bra med Volvos Pilot-Assist integration i C/XC40, sådär pre version 1.6. Det vill säga innan C40:n hade börjat levereras. Då kunde man enkelt med knapparna på ratten växla mellan farthållare med radar och full Pilot Assist. Sedan ca. 1.6 flyttades dessa val och kontroller in i centralskärmen. Alltså för att växla mellan vanlig adaptiv farthållare och Pilot Assist krävde att man grävde i förarmenyn (alternativt hade sidan uppe och under färd försökte pricka rätt ikon/knapp på touchskärmen). Jättesmart och säkert drag av Volvo.
Har svurit över denna försämring sedan dag ett, 5 januari 2022 med första C40:n (som kom med v.1.8). Det har även princip alla andra som någon gång kört med Volvos Sensus-mjukvara eller pre version 1.6 där rattknapparnas funktion var felfri. I Android-bilarna har man istället haft en ratt med TVÅ "döda" knappar en stor del av tiden. Premium som f.

Idag fick jag version 2.9
Överst på listan av förändringar står att läsa: "Nu kan du växla mellan Pilot Assist och adaptiv farthållare med rattens vänstra knappar."
Äntligen...? Ja, och lite nej. Det är löst på ett lite annat sätt nu. Pilar man nu åt höger växlar man mellan adaptiv farthållare och Pilot assist. Alltså: vänster pil-knapp är fortfarande "död". Men nu är Pilot-Assist åtminstone enkelt aktiverat och mycket mer användbart.

fel datum
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Nu när Elli skrotat sina 12 månaders abonnemang och markant höjer priserna, vad finns det för alternativ kvar?

Kollade precis Kias alternativ, de har också ändrat Ionity abonnemanget, så istället för ett fast pris på 3:10, så ger de nu bara en rabatt på - 1.60kr per kWh vilket också är sjukt dåligt.

Mitt "gratis" abonnemang löper ut sista juni.

Skrivet av Alrik:

Ska ut och resa om 2 veckor.. hade Kia kortet med 3,10 på ionity innan.. frågan är vad man behöver ha för app eller abonnemang nu för att klara sig en månads resande..

Handlaren som ska leverera min EV6 mejlade ut i veckan att man senast 31 maj kunde registrera sig för ett års gratis Charge Plus och 3,10kr/kWh på Ionity. Tecknade 31: a maj, snacka om tur! Tecknade bara för all eventuell laddning i sommar. Brukar i princip aldrig snabbladda.

  • Ett år kostnadsfritt Kia Charge Plus och Ionity Power med laddning för 3,10 SEK per kw för nya EV6 kunder är förlängt till 31 maj 2023.

  • Aktiverar du ditt erbjudande innan den 31 maj 2023 kommer du att bibehålla 3.10 kr/kw under 12 månader framöver.

  • Viktigt att du aktiverar erbjudandet senast den 31 maj 2023, därefter kommer erbjudandet inte att inkluderas i köp av en Kia EV6

  • Allt du behöver är chassinummer till din Kia EV6 vid registrering. Även om du ännu inte fått bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Apropå mjukvaruuppdateringar. Way back when saker var bra med Volvos Pilot-Assist integration i C/XC40, sådär pre version 1.6. Det vill säga innan C40:n hade börjat levereras. Då kunde man enkelt med knapparna på ratten växla mellan farthållare med radar och full Pilot Assist. Sedan ca. 1.6 flyttades dessa val och kontroller in i centralskärmen. Alltså för att växla mellan vanlig adaptiv farthållare och Pilot Assist krävde att man grävde i förarmenyn (alternativt hade sidan uppe och under färd försökte pricka rätt ikon/knapp på touchskärmen). Jättesmart och säkert drag av Volvo.
Har svurit över denna försämring sedan dag ett, 5 januari 2021 med första C40:n (som kom med v.1.8). Det har även princip alla andra som någon gång kört med Volvos Sensus-mjukvara eller pre version 1.6 där rattknapparnas funktion var felfri. I Android-bilarna har man istället haft en ratt med TVÅ "döda" knappar en stor del av tiden. Premium som f.

Idag fick jag version 2.9
Överst på listan av förändringar står att läsa: "Nu kan du växla mellan Pilot Assist och adaptiv farthållare med rattens vänstra knappar."
Äntligen...? Ja, och lite nej. Det är löst på ett lite annat sätt nu. Pilar man nu åt höger växlar man mellan adaptiv farthållare och Pilot assist. Alltså: vänster pil-knapp är fortfarande "död". Men nu är Pilot-Assist åtminstone enkelt aktiverat och mycket mer användbart.

Super att höra! Kör en v60 cc idag med den smidiga funktionen att byta mellan pilot och adaptiv. Väntar på en c40 (lev v32) där jag bävat för det här nya, så riktigt skönt att läsa att de gjort om gjort rätt (typ).

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

"Paketering" av bilar, hur man rymmer alla delar essentiella för en bil, har på senare tid blivit mer intressant för mig. Det var framförallt det som gjorde att jag valde bort i4: an. Jag med familj och packning får bättre plats i våran kompakta C40 än i i4: an, som är längre. Varför? Förmodligen mycket beroende på att man fortfarande har kvar den långa huven på i4:an trots att det mest är luft under (den traditionella) huven.

Enastående Jason, Engineering Explained, snackar paketering och Lucid Air:

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi behöver inte gå så djupt på det ämnet för det kommer förstås inte att vara så framöver. Det är inte normalt att kunna sälja en ett år gammal bil för nypriset eller ännu mer, så det problemet är övergående.

Jag tycker bara den här idén om att man är miljövänlig för att man köper elbil är väldigt beroende på specifika förhållanden och inte alltid sann. Tar det säg två år för en elbil att "gå med plus" miljömässigt och någon byter till en ny bil varje år så orsakar ju den, om man tittar på den i isolering, mer utsläpp än om den hade kört en fossilbil.

Man kan argumentera för att den gör utbudet av begagnade bilar mer miljövänligt, vilket förstås stämmer från en synvinkel, men allt beror ju på olika specifika faktorer för varje bilköpare liksom. Vilken bil skrotas i slutet av kedjan? Hade ägaren till den behållit den längre om inte det fanns ett större utbud av nyare bilar? Hur långt går bilarna per år? Gör fler bilar på begagnatmarknaden att snittet för hur långt en bil går innan skrotning ner, och kompenserar eldriften för alla dessa faktorer? Innebär fler begagnade bilar på marknaden att personer köper en bil som annars inte hade gjort det?

Jag tycker förstås att alla som ska köpa bil ska överväga en elbil. Den är bättre än en fossilbil i nästan alla situationer på nästan alla sätt. Men det betyder inte att det är bra att köra bil jämfört med att inte göra det exempelvis, så om någon väger mellan att köpa en elbil och att fortsätta cykla/åka kollektivt så är det ju bättre för miljön om den inte köper en elbil.

Som sagt; vad du missar är att dessa beg. elbilar inte kommer stå outnyttjade i någon lada som en gammal dator eller mobiltelefon. Det kommer ut på marknaden och används. Därmed så ör det inte någon "överkonsumtion" som så mycket annat onödigt med telefoner som köps varje 1-2 år i onödan. Mycket värre slöseri!

Så länge som vi inte skall sluta med personbilar, så är det positivt för både miljön och klimatet att fler tillgängliga elbilar kommer ut i fordonstrafiken i förhållande till avgasbilar.

Alternativt att vara ännu mer miljövänlig och klimatvänlig är att sluta helt med alla personbilar. Så länge du inte gör detta så har du totalt fel i din slutsats att detta kommer bli fel och onödigt med elbilar som tillverkas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Nu när Elli skrotat sina 12 månaders abonnemang och markant höjer priserna, vad finns det för alternativ kvar?

Kollade precis Kias alternativ, de har också ändrat Ionity abonnemanget, så istället för ett fast pris på 3:10, så ger de nu bara en rabatt på - 1.60kr per kWh vilket också är sjukt dåligt.

Mitt "gratis" abonnemang löper ut sista juni.

Är nu ute och reser med en icke-Tesla, och kikade på lite olika priser för snabbladdning och abb. Kom fram till att Elli inte alls var aktuellt med deras priser. Galet oprisvärt, och ändå inte möjlighet att köpa en enda månad på sommaren.

Ladde på OKQ8 150 kW-laddare för 5,8 kr/kWh vilket jag tyckte var helt OK.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är nu ute och reser med en icke-Tesla, och kikade på lite olika priser för snabbladdning och abb. Kom fram till att Elli inte alls var aktuellt med deras priser. Galet oprisvärt, och ändå inte möjlighet att köpa en enda månad på sommaren.

Ladde på OKQ8 150 kW-laddare för 5,8 kr/kWh vilket jag tyckte var helt OK.

I mina ögon är det fortfarande Teslaappen som är mest värd alltså. Man betalar det fasta priset för den månaden man behöver, och sen betalar man det som Teslaägarna själva betalar. Dessutom på det bästa laddnätverket där de har flest laddare per lokation. Man tjänar ju typ in den fasta kostnaden på två laddningar känns det som.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SunQ:

Brukar vara väldigt små kablar till lyktstolpar. Så om detta ska göras så behöver ändå ny el dras till stolparna.
Inte helt 100% på hur små kablarna är men det läggs bara 50mm tom-rör mellan varje stolpe och i den ska det ifnnas minst 2 kablar för att ha redundans ifall något händer med stolparna.

Man kunde tänka sig en situation där laddarna som är ihopkopplade till en krets kommunicerar med varandra för att lastbalansera - typ om bara enstaka bilar laddar kan de få en större strömtilldelning, än om ett flertal bilar laddar. Och någon bil kanske är ganska välladdad, och skulle även då kunna få en lägre strömtilldelning - i sann socialistisk anda för att det är viktigare att få upp en bil med låg laddstatus så snabbt som möjligt, än att tanka en bil som redan är relativt nära toppen helt full.

Skrivet av snajk:

Bilar i allmänhet har ju sakta gått allt mer mot att bli förbrukningsvaror, men Tesla verkar accelerera den utvecklingen tyvärr. Nedan XKCD kanske snart är verklighet:

Nog för att XKCD ofta är väldigt huvet på spiken, men reparationer som kräver åtgärder på chassit blir lätt enormt stora och omfattande. Inredning som måste tas isär, kabelbuntar som måste flyttas, skadad metall som måste sågas bort, reservdelar kapas till på nytt, passas in, svetsas, tätas, lackas osv och sedan inredning monteras tillbaks igen - det tar enormt med tid och när det tar mer än en gubbe i anspråk så springer timkostnaden iväg. Hade två VVS-arbetare hemma hos mig som satte in en duschkabin åt mig förra hösten. Kostade 8.5k för några timmars jobb och lite materiel (inga dyra grejer, någon slang, något beslag typ), och då var det ett rabatterat pris...

Det är typ hobbyfixare som gör sådana mastodontjobb, på fritiden. Eller reparatörer av exotiska fordon. Inte vanliga vardagsbilar. Tar man sedan säkerhets- och andrahandsvärdesfrågan i beaktande blir det ännu mer tveksamt. Skulle du vilja köpa en bil i andra hand där chassit krockats snett, även om det påstås att det har blivit fixat? Kan du lita på att det blev korrekt gjort? Kan delar av den omkringliggande konstruktionen ha stressats, så att krockskyddet inte längre är lika bra om det blir en smäll till på samma ställe? Svårt att sia om, och är det värt att rulla tärningar? Du och din familj lever bara en gång, och det handlar bara om en bil - bättre att skrota än riskera köra omkring en osynlig nitlott.

Det är väl sådana bedömningar försäkringsbolagen gör, typ.

Permalänk
Inaktiv

Förresten, såg inget om detta nämnas, och vissa har kanske sett redan men ändå...

Intressant video om amrikanschka, förlängda versionen av ID Buzz!

Snabbsammanfattning:
Längre, med större batteri
Permanent andra rad, löstagbar 3:e rad
AC för rad 2 o 3
Glastak med elektronisk dimfunktion
Elektriskt manövrerade glidande sidofönster i skjutdörrarna
Elektriskt manövrerade skjutdörrar också
Ny instrumentering, ny infotainmentprogramvara
Ljudanläggning med upp till 14 högtalare
Ny, kraftigare bakre motor på 280nånting pållar, ny inverter, allt är effektivare
Ny främre motor som tillägg med låg räckviddsförlust (AC-induktion)

Med mera! Jäkligt schysst skåpbil måste sägas, den såg inte direkt lyxig ut, men SNYGG! Stilig, stilren, och verkade ha bra kvalitet med många fina detaljer. Stor dock såklart, men sånt gillar ju Amrisarna. Fyrhjulsdrivna versionen lär skutta iväg ganska bra dessutom så ingen borde klaga på det.

Dock, Buzz ska tydligen bara tillverkas i 100k exemplar/år ("bara" med VW-mått), så väntetiden lär bli lång, och verkar som de inte har några konkreta planer att direkt försöka öka produktionstakten heller. Låter som ett bakåtsträvande besked som förmodligen inte hade tagits under förra VDn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Man kunde tänka sig en situation där laddarna som är ihopkopplade till en krets kommunicerar med varandra för att lastbalansera - typ om bara enstaka bilar laddar kan de få en större strömtilldelning, än om ett flertal bilar laddar. Och någon bil kanske är ganska välladdad, och skulle även då kunna få en lägre strömtilldelning - i sann socialistisk anda för att det är viktigare att få upp en bil med låg laddstatus så snabbt som möjligt, än att tanka en bil som redan är relativt nära toppen helt full.

Innan de gick över till LED så var det väl inte ovanligt med ett par 1000W HPS-lampor i en lyktsolpe, idag räcker det kanske med 100-200W så det borde finnas kapacitet över liksom.

Citat:

Nog för att XKCD ofta är väldigt huvet på spiken, men reparationer som kräver åtgärder på chassit blir lätt enormt stora och omfattande. Inredning som måste tas isär, kabelbuntar som måste flyttas, skadad metall som måste sågas bort, reservdelar kapas till på nytt, passas in, svetsas, tätas, lackas osv och sedan inredning monteras tillbaks igen - det tar enormt med tid och när det tar mer än en gubbe i anspråk så springer timkostnaden iväg. Hade två VVS-arbetare hemma hos mig som satte in en duschkabin åt mig förra hösten. Kostade 8.5k för några timmars jobb och lite materiel (inga dyra grejer, någon slang, något beslag typ), och då var det ett rabatterat pris...

Det är typ hobbyfixare som gör sådana mastodontjobb, på fritiden. Eller reparatörer av exotiska fordon. Inte vanliga vardagsbilar. Tar man sedan säkerhets- och andrahandsvärdesfrågan i beaktande blir det ännu mer tveksamt. Skulle du vilja köpa en bil i andra hand där chassit krockats snett, även om det påstås att det har blivit fixat? Kan du lita på att det blev korrekt gjort? Kan delar av den omkringliggande konstruktionen ha stressats, så att krockskyddet inte längre är lika bra om det blir en smäll till på samma ställe? Svårt att sia om, och är det värt att rulla tärningar? Du och din familj lever bara en gång, och det handlar bara om en bil - bättre att skrota än riskera köra omkring en osynlig nitlott.

Det är väl sådana bedömningar försäkringsbolagen gör, typ.

Försäkringsbolagen gör nog framför allt en ekonomisk bedömning. Jag har haft kollegor som fått en ny (begagnad) motor efter något haveri till en kostnad av säg 50K med arbete och så när de bedömde att bilen var värd 55K exempelvis.

Men Tesla gör det ju svårare att reparera bilar. Dels genom att de inte har några tydliga skiljelinjer mellan årsmodeller eller liknande så det blir extremt komplicerat att få tag i rätt delar och så (något som har ställt till det för mig med äldre bilar med tydliga modeller på relativt bra verkstäder och så), och dels genom att de använder byggtekniker som består av mycket färre men också då förstås mycket större komponenter.