Val av disk till Synology DS220j

Permalänk
Medlem

Val av disk till Synology DS220j

Jag är inne på att skaffa en Synology DS220j, då mina krav är ca 4TB lagring och RAID 1-redundans. Frågan är dock vilka diskar jag ska välja. Jag tänkte nämligen ha den stående ovanpå mitt proppskåp i hallen, så tysthet är också en faktor. Alternativen är:

Ni som kör DS220j eller liknande med 2 st HDD - hur tyst är det? Är det så att det kommer höras på ett par meters avstånd så kan jag tycka det är värt ett par extra tusenlappar för SSD, särskilt då prestanda och strömförbrukning också gynnas.

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...

Permalänk
Medlem

SSD-hårddiskarna har ju fler fördelar än att de är helt knäpptysta, de alstrar ingen märkbar värme så din DS220j kommer sällan behöva köra igång fläkten. Dessutom så behöver du inte oroa dig för att behöva byta ut hårddiskar om 5 år utan den kommer troligtvis kunna snurra på tills att nätdelen eller moderkortet i NAS:en ger upp, eller när den inte längre från DSM-uppdateringar. Jag kör Samsung QVO-diskar i en NAS och det fungerar då hur bra som helst. 😊

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Det är ju inte en buffalo så han får nog uppdateringar
Jag vill slå ett slag för N300. Billiga, snudd 5 grader kallare än de flesta, tysta, bra hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a1992h:

Jag är inne på att skaffa en Synology DS220j, då mina krav är ca 4TB lagring och RAID 1-redundans. Frågan är dock vilka diskar jag ska välja. Jag tänkte nämligen ha den stående ovanpå mitt proppskåp i hallen, så tysthet är också en faktor. Alternativen är:

Ni som kör DS220j eller liknande med 2 st HDD - hur tyst är det? Är det så att det kommer höras på ett par meters avstånd så kan jag tycka det är värt ett par extra tusenlappar för SSD, särskilt då prestanda och strömförbrukning också gynnas.

Du har fått väldigt bra svar redan- inget att fundera på. Välj ssd! Kanske rentav QVO...
Med tanke på placering i proppskåp i hallen. Du kommer att bli galen på diskarna och fläkten annars. Ds 220j är inte gummiupphängd(?), därför är valet lätt.

Tror det räcker att du tejpar fast dom, men annars så finns konsoler som tillval.

Permalänk
Medlem

Här hittar du Synologys officiella 2.5" adapter för deras NAS:ar, de är relativt billiga och gör jobbet. Annars finns det generiska hållare också, men det gäller att hårddisken hamnar rätt i tray:en så den ansluter in korrekt mot kontakten i NAS:en.

https://www.dustin.se/product/5010443766/disk-holder-type-c

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag har gjort lite mer research idag och blivit lite spooked av två saker dock.

1. Samsung 870 EVO är inte listade som kompatibla av Synology och kommer därför behöva köras "in an unsupported state" - lite oklart vad det innebär dock. Vore guld om någon här har erfarenhet av att köra osupporterade diskar och kan försäkra mig om att det går bra

2. Denna tråd i Synologys forum samt omdömen på prisjakt gjorde mig lite orolig för framtiden för DS220j. Tydligen går DMS7 extremt långsamt på den då den endast har 512MB RAM och DMS7 rekommenderas för minst 1GM RAM. DS223 som skulle vara ett alternativ här är tyvärr nästan dubbelt så dyr...

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...