Meta ska fylla Twitters tomrum med Threads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Uppmärksamhet, hat, oro och karens. Det är det världen vill ha, tydligen.

Vi tog väl bort karensdagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Skriver det igen. Det är absolut inget fel med ett tak då ingen människa kommer upp i dom volymerna utan det drabbar endast botar. Man lär se mindre Only-fans spam och annan skit

Problemet är att det förstör för folk som har Twitter som sin marknadsplattform, t.ex. för mindre artister och konstnärer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Menar du att detta är någonting som tillkommit på twitter sedan Musk tog över?

Annars får jag förtydliga:

T.ex högerextremister har dykt upp som svampar som får ropa sina budskap obehindrat, och precis som mobbaren på skolgården dränker den utsattes persons röst. Även Putinister som driver anti-svenskt, anti-demokratiska budskap medans den nya algoritmen nedprioriterar, och rent av markerar humanitär hjälp i Ukraina som "kontroversiellt".

Lögner härjar numera fritt och omodererat, och har i högsta grad tillkommit på en skala sällan tidigare skådat. Twitter var absolut inte bra förrut, men det var inte ens i närheten så illa som den rena parodin det har blivit nu.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

T.ex högerextremister har dykt upp som svampar som får ropa sina budskap obehindrat, och precis som mobbaren på skolgården dränker den utsattes persons röst. Även Putinister som driver anti-svenskt, anti-demokratiska budskap medans den nya algoritmen nedprioriterar, och rent av markerar humanitär hjälp i Ukraina som "kontroversiellt".

Lögner härjar numera fritt och omodererat, och har i högsta grad tillkommit på en skala sällan tidigare skådat. Twitter var absolut inte bra förrut, men det var inte ens i närheten så illa som den rena parodin det har blivit nu.

Tycker du att lösningen på detta problem är att bara låta den ena sidan komma till tals över huvud taget? (Som tidigare). Där allt som inte höll med pkpropagandan flaggades som hatespeech och togs bort? Vaccinpropagandan är väl det tydligaste exemplet på detta.
Nu kan jag inte påstå att jag hängt speciellt mycket på twitter (mycket på grund av anledningen här ovan). Men med yttrandefrihet får man räkna med att höra och lära sig bemöta saker man inte håller med om eller tycker är rent sagt felaktiga. Många gånger får man ifrågasätta sin egen världsbild och sitt synsätt och det är ju detta som är det fina med yttrandefriheten.
Om åsikter luftas istället för att tystas kan man iallafall försöka hitta en väg framåt.

Och, om du rannsakar dig själv. Är du säker på att inte ditt sista stycke är någonting du tycker eftersom vad du tidigare såg på twitter ligger mer i linje med dina egna åsikter?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

wow, så du förespråkar censur? varför ska vänstern enbart få komma till tals?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Och, om du rannsakar dig själv. Är du säker på att inte ditt sista stycke är någonting du tycker eftersom vad du tidigare såg på twitter ligger mer i linje med dina egna åsikter?

Nä. Nazister och högerextrema florerade även innan men då stängdes åtminstone folk som uppmuntrade till hatbrott av. Numera händer det inte längre vilket är fullkomligt galet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Tycker du att lösningen på detta problem är att bara låta den ena sidan komma till tals över huvud taget? (Som tidigare). Där allt som inte höll med pkpropagandan flaggades som hatespeech och togs bort? Vaccinpropagandan är väl det tydligaste exemplet på detta.
Nu kan jag inte påstå att jag hängt speciellt mycket på twitter (mycket på grund av anledningen här ovan). Men med yttrandefrihet får man räkna med att höra och lära sig bemöta saker man inte håller med om eller tycker är rent sagt felaktiga. Många gånger får man ifrågasätta sin egen världsbild och sitt synsätt och det är ju detta som är det fina med yttrandefriheten.
Om åsikter luftas istället för att tystas kan man iallafall försöka hitta en väg framåt.

Mycket bra skrivet. håller med dig till 100%. Alla sidor måste få kommas till tals, vi har tydligen problem i 2023 med appar fyllda av Bots och propaganda. vi behöver på något sätt få bort detta. då kan både vänster och höger få debattera obehindrat och därmed skapas demokrati.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Nej, det är inte censur.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Argumentationsfel. Block på dig.

Skrivet av Mizccc:

Är man ointresserad av att stå på samma grund, så som medicinsk forskning så har jag svårt att se någon mening med vidare diskussion. Du påstår att solen är full av grodor och blir förnärmad när jag inte har intresse av att motbevisa stolligheten.

Och så avslutar du med argumentationsfel, jag har inte använt Twitter sedan kanske 6-7 år tillbaka med ett inaktivt konto. Meningslöst att diskutera med andra ord, så det blir block där med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Hur menar du med att det inte går att diskutera eftersom många är "bajsnödiga"? Förklara

Skrivet av Rixxz:

"Folk blir arga på mig för att jag säger grovt förolämpande saker om diverse folkgrupper, och det gör mig ledsen i ögat".

Nu säger jag inte att det är vad han menar, men det är inte direkt ovanligt att det är just det som är grejjen.

Ja det behöver inte ens vara förolämpningar.
Folk blir endå förolämpade eller attackerar med alldeles för stora propotioner, så det går helt enkelt många ggr inte att föra diskutioner

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nä skulle inte tro det va!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk

Jag tror vissa förvirrar det där med folk som faktiskt vill förbjuda vissa uttryck lagligen. Ofta florera de i samma kretsar så det kan vara svårt att skilja dem åt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja det behöver inte ens vara förolämpningar.
Folk blir endå förolämpade eller attackerar med alldeles för stora propotioner, så det går helt enkelt många ggr inte att föra diskutioner

Vad är alternativet? Att censurera dom? I ett hälsosamt klimat bör alla åsikter vara välkomna, det är upp till mig att bestämma om jag vill vara delaktig.

Grundprincipen att någon man inte tycker om bör få säga saker man inte vill höra bör råda på alla dessa platformar. META kommer faila hårt med sin nya satsning, precis som dom gjorde med VR satsningen.

Permalänk

Det här åldrades dåligt, att det finns folk som fortfarande tror att twitter kommer försvinna är ju otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det här åldrades dåligt, att det finns folk som fortfarande tror att twitter kommer försvinna är ju otroligt.

Fast det kommer det absolut garanterat att göra eventuellt. Ingenting varar för evigt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Vad är alternativet? Att censurera dom? I ett hälsosamt klimat bör alla åsikter vara välkomna, det är upp till mig att bestämma om jag vill vara delaktig.

Grundprincipen att någon man inte tycker om bör få säga saker man inte vill höra bör råda på alla dessa platformar. META kommer faila hårt med sin nya satsning, precis som dom gjorde med VR satsningen.

Att ni fortfarande inte har koll på toleransparadoxen kan inte vara någon annans fel än ert egna vid detta laget. Nej, långt ifrån alla åsikter bör vara välkomna. I ett hälsosamt klimat bör vissa åsikter vara väldigt ovälkomna rentav.

Och med samma logik som du använder bör ju även blockningsfunktioner rimligen plockas bort? Annars kan du ju begränsa folks rättigheter(!!) att uttrycka sina åsikter så du hör dem, och det om något måste ju vara censur(!!).

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Chilkey ND75, MMD Vivian V2 53g | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Hitscan Hyperlight | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ur askan, in i elden.
Facebook är inte heller någon man vill hoppa i sängs med. Kan alltid hoppas dessa två slår ut varandra nu.

Vad är det för fel med facebook? Tycker det funkar ganska bra. Använder hela tiden deras messenger app, även whatsapp. Scrollar även på instagram/facebook ibland när jag inte har annat för mig.

Har inget att klaga på facebook. Inte twitter heller för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Argumentationsfel. Block på dig.

Är man ointresserad av att stå på samma grund, så som medicinsk forskning så har jag svårt att se någon mening med vidare diskussion. Du påstår att solen är full av grodor och blir förnärmad när jag inte har intresse av att motbevisa stolligheten.

Och så avslutar du med argumentationsfel, jag har inte använt Twitter sedan kanske 6-7 år tillbaka med ett inaktivt konto. Meningslöst att diskutera med andra ord, så det blir block där med.

vilken vetenskaplig grund talar du om?
Det finns ju hur många läkare/forskare som helst som är helt emot det så kallade vaccinet mot covid19.
Det sjuka är att vi har läkare som rekommenderar att alla ska ta det men sedan själva inte tar det för det inte känns säkert.
visst dom har order på att säga det men ändå, jag skulle ha aningen skuldkänslor om jag skulle sitta och rekommenderar något jag själv inte tycker är säkert...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Lunarstorm/Skunk/Helgon. Reliker från en enklare tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeosoth:

Att ni fortfarande inte har koll på toleransparadoxen kan inte vara någon annans fel än ert egna vid detta laget. Nej, långt ifrån alla åsikter bör vara välkomna. I ett hälsosamt klimat bör vissa åsikter vara väldigt ovälkomna rentav.

Och med samma logik som du använder bör ju även blockningsfunktioner rimligen plockas bort? Annars kan du ju begränsa folks rättigheter(!!) att uttrycka sina åsikter så du hör dem, och det om något måste ju vara censur(!!).

Det är skillnad på om JAG blockar någon eller ifall tex twitter, facebook etc blockar någon för sina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Det är skillnad på om JAG blockar någon eller ifall tex twitter, facebook etc blockar någon för sina åsikter.

Det är fortfarande inte censur.
Eller anser du att Swecs trivselregler är censur?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vilken vetenskaplig grund talar du om?
Det finns ju hur många läkare/forskare som helst som är helt emot det så kallade vaccinet mot covid19.
Det sjuka är att vi har läkare som rekommenderar att alla ska ta det men sedan själva inte tar det för det inte känns säkert.
visst dom har order på att säga det men ändå, jag skulle ha aningen skuldkänslor om jag skulle sitta och rekommenderar något jag själv inte tycker är säkert...

Sjukt många som tycker det är osäkert för vad? Har du någon läkare som säger det på rak arm? Har inte sett någon som kan argumentera emot vaccin med mer än foliehattargument eller att det är "för otestat" fast vaccinet inte är nytt för mer än just Covid-19.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Mycket bra skrivet. håller med dig till 100%. Alla sidor måste få kommas till tals, vi har tydligen problem i 2023 med appar fyllda av Bots och propaganda. vi behöver på något sätt få bort detta. då kan både vänster och höger få debattera obehindrat och därmed skapas demokrati.

Problemet är väl inte debatterna utan att man blir swampad av freethinker19173826243
med "argument" som att man är Kulturmarxist (jude) och att man är för dum för att förstå att heila det gjorde romarna så det är helt ok.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Inte vet jag, jag sa bara att det går ofta inte föra nån diskution för att det mer eller mindre alltid spårar ut eller leder ingen vart eller slutar med att folk kallar varandra för olika saker.
Många beter sig helt enkelt på ett sätt som dom till 99% inte hade vpgat bete sig om dom stog person mot person.

Meta har inte failat med VR satsningen, drar du den jämförelsen så kommer Meta ta över från Twitter

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Inte vet jag, jag sa bara att det går ofta inte föra nån diskution för att det mer eller mindre alltid spårar ut eller leder ingen vart eller slutar med att folk kallar varandra för olika saker.
Många beter sig helt enkelt på ett sätt som dom till 99% inte hade vpgat bete sig om dom stog person mot person.

Meta har inte failat med VR satsningen, drar du den jämförelsen så kommer Meta ta över från Twitter

Från: https://fortune.com/crypto/2023/02/01/after-losing-13-billion...

Titeln säger allt haha

"Meta’s Reality Labs lost $13.7 billion in 2022—and just reported its worst quarter ever"

VR satsningen blev misslyckad, det är inte jag som säger det, googla bara på det så ser du själv. Dom misslyckades med att få antalet användare som krävs för att få det lönsamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Testa och gå runt på stan och prata med folk om olika ämnen så får du se hur samtalen spårar. Vi är alla olika och det är upp till var och en att få prata om vad man själv vill.

Att börja kontrollera yttrandefrihet är vägen till katastrof. Det har historien visat oss gång på gång (om man kan sin historia dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Titeln säger allt haha

"Meta’s Reality Labs lost $13.7 billion in 2022—and just reported its worst quarter ever"

VR satsningen blev misslyckad, det är inte jag som säger det, googla bara på det så ser du själv. Dom misslyckades med att få antalet användare som krävs för att få det lönsamt.

De fanns aldrig någon ambition att få det lönsamt fram till år 2022.
Meta/Facebook sa redan för 6 år sedan att det kunde ta 10+ år innan RealityLabs blev lönsamt:
https://www.roadtovr.com/facebook-mark-zuckerberg-10-year-vr-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Testa och gå runt på stan och prata med folk om olika ämnen så får du se hur samtalen spårar. Vi är alla olika och det är upp till var och en att få prata om vad man själv vill.

Att börja kontrollera yttrandefrihet är vägen till katastrof. Det har historien visat oss gång på gång (om man kan sin historia dvs).

Så du menar att folk runt på stan stort börjar kalla varandra idioter och allt möjligt för ingenting så som en del håller på med på nätet?
Nej IRL känns det mer som folk faktiskt acceptera att man tycker olika men på nätet ska alla argumentera i nån sorts tävling "jag har rätt du har fel" för att känna att man "vinner"

Jag har inte sagt nått om att kontrollera yttrandefriheten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Titeln säger allt haha

"Titeln säger allt haha?"
Misslyckas ja det är ju hur man ser på saken.
VR satsningen är inte misslyckad och avslutad, VR satsningen är fullt pågående.
Om du tittar hur VR marknaden ligger till ser du att Meta är störst på alla områden fortfarande ich det växer hela tiden generellt.
I till hösten släpper dom ett nytt VR headset.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

"Titeln säger allt haha?"
Misslyckas ja det är ju hur man ser på saken.
VR satsningen är inte misslyckad och avslutad, VR satsningen är fullt pågående.
Om du tittar hur VR marknaden ligger till ser du att Meta är störst på alla områden fortfarande ich det växer hela tiden generellt.
I till hösten släpper dom ett nytt VR headset.

Gå till sin närmsta närhet, vänner familj osv, hur många äger ett VR headset? Var ärlig

I min närhet noll. Dom redovisar usla ekonomiska siffror, det säger sig självt.

Fattar inte varför du försöker argumentera emot, är det av ren princip?