Windows 11 Moment 3 bjuder på flera små nyheter

Permalänk
Skrivet av Pratkungen:

Bättre stöd för flera skärmar. Aldrig mer behöver man återställa alla fönster till där man vill ha dem efter att ha uppdaterat grafik drivrutinerna.

Funkar detta även om man rycker HDMI-kabeln till en extern skärm som är ansluten till en laptop, och sen ansluter igen efter att man använt datorn i sitt naturliga läge?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Hur bra Windows som helst.
Visst behöver det lite fix här och där men annars hur bra som helst.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

@jnsson @KroesusSork @jnsson
En sak som jag dock blivit varse om som är helt värdelös i W11 är att ansluta en telefon via bluetooth. Det är bara att glömma.
Telefonen bara kopplas från. Detta var inget problem med W10.
Inte äns gamla telefonen som jag är tvungen att använda nu hålls ansluten.

Denna sak trodde jag var pga ny telefon, men visar sig nu efter att det du skrev så testade jag med den äldre också, och det är samma problem där. Så detta är det första problem jag faktiskt själv fått med W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Utan att starta gnälltråd utan fokusera på det positiva.
Ni som har uppdaterat till Win 11, vilka är dom mest positiva fördelarna gentemot Win 10, och vilka nyheter kan ni inte längre "vara utan"?

Två saker (bland flera) som verkligen är ett väldigt lyft för mig:

1. Nya Snap-window funktionaliteten. Det där med när man drar fönster uppåt eller till hörn etc för att dom ska ordna sig på olika sätt. Den där nya menyn/miniatyrerna av val av fönstersnappar är en väldig förbättring.
2. Hur multibildskärmshantering fungerar mkt bättre. Windows kommer ihåg lägen för öppna program då man slår på och av skärmar. Överhuvudtaget bättre flerskärmshantering tycker jag.

Sen är et lite annat som tex en förbättrad task-manager och att minneshantering har blivit effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

2. Hur multibildskärmshantering fungerar mkt bättre. Windows kommer ihåg lägen för öppna program då man slår på och av skärmar. Överhuvudtaget bättre flerskärmshantering tycker jag.

Detta hade sparat mig otroligt mycket tid på jobbet tillsammans med den förbättrade Teams-integrationen (dela aktivt fönster).

Skrivet av Magnus303:

Sen är et lite annat som tex en förbättrad task-manager och att minneshantering har blivit effektivare.

Är inte helt imponerad här, då Task Managern i sig tar mer minne. Den förenklade vyn för att tvångsavsluta program är också borta. Sökfunktionen är dock välkommen, men inget jag direkt saknat tidigare.

Permalänk

2FA copy-paste featuren är ju helt underbar, speciellt när man behöver använda detta flera gånger per dag (Fortfarande synd att man inte kan använda detta utan att länka telefonen till sin dator).

Förhoppningsvis har de också fixat buggen där man trycker på "Shutdown and update" där den utför en "Restart and update" istället.

Sen hittade jag precis en ny bugg (Som kanske har funnits tidigare (Om det inte är jag som har tagit bort något):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Sen hittade jag precis en ny bugg (Som kanske har funnits tidigare (Om det inte är jag som har tagit bort något):
https://i.imgur.com/1TSg5wj.png

När/hur får du upp det där?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

När/hur får du upp det där?

Settings -> Windows Update -> Update history -> Sen klicka på "See what's new" under "Feature updates" sektionen (Alla andra "Learn more" länkarna funkar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Settings -> Windows Update -> Update history -> Sen klicka på "See what's new" under "Feature updates" sektionen (Alla andra "Learn more" länkarna funkar)

Ah, jag har inte Feature updates hos mig så kan inte testa det hos mig. Har bara dessa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Utan att starta gnälltråd utan fokusera på det positiva.
Ni som har uppdaterat till Win 11, vilka är dom mest positiva fördelarna gentemot Win 10, och vilka nyheter kan ni inte längre "vara utan"?

Jag spelar mycket, och för mig är det helt klart funktionen "Optimizations for windowed games" som gör Windows 11 värt det. Vad den gör är ändrar om hur Windows hanterar DirectX 11 spel i fönster eller "fullskärms fönster" läge.

I tidigare Windows fick man alltid högre latens på kontroller etc. när man körde fönster läge jämfört med "exklusivt" fullskärmsläge - men så är inte fallet längre när man slår på den funktionen.

Förövrigt så tycker jag start menyn är mycket enklare också. De la ju till att man kan ha mappar med ikoner på start menyn för ett tag sedan, i och med det så blev det väldigt smidigt att organisera alla genvägar man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

För mig är det inte helt oanvändbart men inte långt ifrån.
När man håller på med ett arbete och lämnar allt på för att sova när man vaknar har windows bestämmt sig för att starta om.
Allt arbete förlorat.
Detta har hänt även då jag valt att meddela före omstart.
Och sedan alla buggar, om någon blir fixat så kan man räkna med att microsoft kommer med någon ny funktion som orsakar nya buggar.
Fattar inte vad som har hänt ifrån windows 7 där man kunde välja själv vad man ville. Men nu blir man påtvingad allt.

Jag brukar tycka på en knapp som ser ut som en diskett. Det har, I alla fall för mig, gjort att arbetet kan återupptas trots att datorn varit avstängd.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Och du tror på riktigt att de som gör ikoner, är samma personer som fixar buggar eller lägger till funktioner i operativsystemet?

Lust att förklara hur det är "helt oanvändbart" i dina ögon? Eller är det de nya ikonerna som bländar dina ögon från att kunna se vilka brister som faktiskt finns (och inte de påhittade bristerna som du inbillar dig)

Instämmer helt med det här! Vet inte hur många gånger jag har fått arbete förstört av en spontan omstart.

Funktionen aktiva timmar är värdelös, eftersom jag använder datorn 24/7.

Funktionen som startar samma program igen räddar inte aktiva processer som avbryts mitt i natten.

Vad jag har gjort är att ställa in "ladda inte ned uppdateringar på nätverk med datapriser" och sedan mitt nätverk som "nätverk med datapriser". Sedan laddar jag ned uppdateringar manuellt när jag har tid. Men det känns som en genomrutten workaround att tvingas använda.

Det enda bra med Windows 11 är flikar i Explorer och Notepad.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Fick Win11 på en laptop som skulle användas för debugging med logikanalysator, lite analoga mätningar och strömmätningar osv för att logga data i minst 72h. Det var bara att glömma. Windows startades om titt som tätt trots policies som "ska" stänga av det förfarandet. USB-enheter som Windows tyckte skulle gå ner i energisparläge (eller ja, hela datorn gick ibland ner i sparläget). Vissa donglar som funkade out-of-box på W10 verkar numera inte ha drivrutiner eller felaktiga sådana (USB-2-Serial som inte längre identifierades som COM-ports osv).

Efter en vecka med krångel så blåste IT om laptopen och körde in Win10. Har nu loggat data i snart 3 veckor.

Jag tror jag väntar ett år eller två till innan jag testar på mina egna burkar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med att "sök-öppna" Notepad .txt filer i Windows 11? De öppnas jämt bakom alla andra fönster. Inga andra filformat gör så. Otroligt irriterande då jag har Att-göra listor m.m som öppnas en massa gånger/dag. Windows 10 funkade felfritt.

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Csar:

Är det bara jag som har problem med att "sök-öppna" Notepad .txt filer i Windows 11? De öppnas jämt bakom alla andra fönster. Inga andra filformat gör så. Otroligt irriterande då jag har Att-göra listor m.m som öppnas en massa gånger/dag. Windows 10 funkade felfritt.

Hur menar du med sök-öppna?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du med sök-öppna?

Windows startmenys sök. Klickar jag på en .txt fil i en mapp öppnas den som den ska, det är bara genom sök det inte funkar.

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

För mig är det inte helt oanvändbart men inte långt ifrån.
När man håller på med ett arbete och lämnar allt på för att sova när man vaknar har windows bestämmt sig för att starta om.
Allt arbete förlorat.
Detta har hänt även då jag valt att meddela före omstart.
Och sedan alla buggar, om någon blir fixat så kan man räkna med att microsoft kommer med någon ny funktion som orsakar nya buggar.
Fattar inte vad som har hänt ifrån windows 7 där man kunde välja själv vad man ville. Men nu blir man påtvingad allt.

Men alltså, va? Sparar du inte medan du jobbar? Tänk om strömmen hade gått? Vad hade du gjort då liksom?
Skulle säga att du behöver sparar mer ofta än först när du är klar. och såklart slå på active hours. Men framförallt: BÖRJA SPARA DITT ARBETE under tiden. Som minst när du går ifrån datorn.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

"Ni har flera enorma brister som gör operativsystemet helt oanvändbart"

"....så....ikoner?"

Vem svarar du? Vilka är ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Utan att starta gnälltråd utan fokusera på det positiva.
Ni som har uppdaterat till Win 11, vilka är dom mest positiva fördelarna gentemot Win 10, och vilka nyheter kan ni inte längre "vara utan"?

Stabilare och snyggare. Är väl inget världsomvälvande direkt, den största skillnaden är väl startmenyn kanske.

Känns på något vis som att det är lite mer lättdrivet också och går rätt fint även på gamla sega datorer (fast installation kräver lite handpåläggning för att den inte ska skrika rakt ut att hårdvaran är "för gammal", vilket naturligtvis bara är trams). Men har inte så mycket belägg för detta, mer en känsla när jag jämfört på två likadana gamla laptops..

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

För mig är det inte helt oanvändbart men inte långt ifrån.
När man håller på med ett arbete och lämnar allt på för att sova när man vaknar har windows bestämmt sig för att starta om.
Allt arbete förlorat.
Detta har hänt även då jag valt att meddela före omstart.
Och sedan alla buggar, om någon blir fixat så kan man räkna med att microsoft kommer med någon ny funktion som orsakar nya buggar.
Fattar inte vad som har hänt ifrån windows 7 där man kunde välja själv vad man ville. Men nu blir man påtvingad allt.

100% användarfel. I alla tider har man behövt spara det man gör, för det är mer som kan hända än att datorn startar om. Något program kraschar, strömmen går, etc etc. Alltid spara.

Vad är det förresten för buggar du menar?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

100% användarfel. I alla tider har man behövt spara det man gör, för det är mer som kan hända än att datorn startar om. Något program kraschar, strömmen går, etc etc. Alltid spara.

Vad är det förresten för buggar du menar?

Körde windows 7 i månader utan att datorn startades om.
Ja jag kan ju dra upp några buggar jag kommer på direkt.
Taskmanger random crash när egde körs, skulle ha fixas föra året men inte fixat än
https://piunikaweb.com/2022/01/24/windows-11-insider-task-man...
Srn vet jag inte om du kommer ihåg buggen som gjorde att start slutade fungera pga något server strul eller något cert som hade upphört.
https://www.google.se/amp/s/www.appviewx.com/blogs/microsoft-...
Exporer kan random bli svart på top vilket gör att den inte går att stänga (går att få bort den svarta top genom att minimera och maximera) detta har jag testat på flera datorer med windows 11 med samma resultat, har gått över 1 år och är inte fixat än.
Sedan har vi en box som kommer upp ibland vid boot där man ska "slutföra inställningar" vet inte om det är en bug eller en funktion.
Problem med microsoft egde crashar var en problem förut men tror det är fixat nu.
"Meddela mig föra omstart" blev ignorerad, och datorn startades om ändå pga "viktig uppdatering"
Stänger alltid av defender via local policy men senare versions att microsoft windows 11 kör något skit i bakgrunden som triggar en uppdatering/virus som ställer in settingen tillbaka till vad microsoft vill.
Har råkat ut för mera buggar men dessa är dom jag kom ihåg nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men alltså, va? Sparar du inte medan du jobbar? Tänk om strömmen hade gått? Vad hade du gjort då liksom?
Skulle säga att du behöver sparar mer ofta än först när du är klar. och såklart slå på active hours. Men framförallt: BÖRJA SPARA DITT ARBETE under tiden. Som minst när du går ifrån datorn.

Hjälper ju inte om man tex renderar ut en film tex och datorn startar om sig mitt i arbetet, även om man sparat sin redigering så återupptas ju inte renderingen utan man får börja om från början ännu värre om det är en animering i tex Blender eller liknande program som kanske tar mer än ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Stabilare och snyggare. Är väl inget världsomvälvande direkt, den största skillnaden är väl startmenyn kanske.

Känns på något vis som att det är lite mer lättdrivet också och går rätt fint även på gamla sega datorer (fast installation kräver lite handpåläggning för att den inte ska skrika rakt ut att hårdvaran är "för gammal", vilket naturligtvis bara är trams). Men har inte så mycket belägg för detta, mer en känsla när jag jämfört på två likadana gamla laptops..

Det kan ju knappast vara stabilare än win 10..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det kan ju knappast vara stabilare än win 10..

Varför inte?

Min erfarenhet efter att ha kört win11 sedan i höstas är sådan i alla fall. Nu kan ju det komma att ändras med tiden men hittills har det funkat riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Men har inte så mycket belägg för detta, mer en känsla när jag jämfört på två likadana gamla laptops..

Hur gamla är dessa?

Har kört Windows 11 på nära 10 gamla laptops, men 11:an är inte kompis med Lenovo Thinkpad X240. Där rullade 10:an betydligt bättre för mig. Orsaken bakom kan dock vara iGPU:n samt HDD:n som båda är lite trötta.

På en Asus ZenBook (iGPU + GeForce) med SSD från samma årtal, så flyter allting fint.

Permalänk
Medlem

Av alla Windowsversioner jag använt, trivdes jag nog bäst på Windows 7. Det sista som jag upplevde som rent, logiskt och designat för datorer, med minimala influenser från Microsofts drömmar om expansion till mobila enheter. (Egentligen föredrog jag på sätt och vis XP, men om jag tar två steg tillbaka och tittar på det, var det … inte elegant. Men det kändes som hemma. Det var en bekväm oreda. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Av alla Windowsversioner jag använt, trivdes jag nog bäst på Windows 7. Det sista som jag upplevde som rent, logiskt och designat för datorer, med minimala influenser från Microsofts drömmar om expansion till mobila enheter.

Frågan är varför det gick så fel? Var det 7:ans oförmåga att hantera HiDPI som tvingade in oss i träsket med ett trasigt GUI i Windows 8/8.1 & 10? Varför gick inte Microsoft samma väg som Apple? Dvs dubbla upplösningen och skalningen för HiDPI och strunta i alla halvmesyrer.

Startade nyligen upp min gamla Thinkpad T43p (2,13GHz Pentium M) och häpnade över hur perfekt allt känns i Windows 7. Funkar perfekt på 1400x1050 skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur gamla är dessa?

Har kört Windows 11 på nära 10 gamla laptops, men 11:an är inte kompis med Lenovo Thinkpad X240. Där rullade 10:an betydligt bättre för mig. Orsaken bakom kan dock vara iGPU:n samt HDD:n som båda är lite trötta.

På en Asus ZenBook (iGPU + GeForce) med SSD från samma årtal, så flyter allting fint.

2 st likadana dell laptops från typ 2015-16:ish, i5 prolle, 8 gig ram. 240 gig ssd.
Båda funkar hyggligt men tycker den med 11 går snäppet smuttare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

2 st likadana dell laptops från typ 2015-16:ish, i5 prolle, 8 gig ram. 240 gig ssd.
Båda funkar hyggligt men tycker den med 11 går snäppet smuttare.

Jag känner samma på min HP dator från 2012 med i5 cpu och (hade 12GB) 16GB RAM o 128GB SSD. Efter att jag uppdaterade till W11 så känns den snabbare än med W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

2 st likadana dell laptops från typ 2015-16:ish, i5 prolle, 8 gig ram. 240 gig ssd.
Båda funkar hyggligt men tycker den med 11 går snäppet smuttare.

Skrivet av jnsson:

Jag känner samma på min HP dator från 2012 med i5 cpu och (hade 12GB) 16GB RAM o 128GB SSD. Efter att jag uppdaterade till W11 så känns den snabbare än med W10

Låter lovande! Dock avvaktar jag med Windows 11 tills LTSC-versionen är släppt. Testade Windows 11 IoT Enterprise 22H2 tidigare idag och det var extremt mycket bloatware i den utgåvan. Antar att det är Windows 10 22H2 ni jämför med Windows 11? Windows 10 går fortfarande att slimma lång mer än 11:an, men 22H2 är samma "skit" i 10:an som 11:an enligt mig

Själv kör jag bara 1809 eller äldre för att bland annat slippa Microsoft Edge helt.