Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Har loggat med Wireshark i timmar för att få fram data och pratat med Tele2, dock ger de 0 support om man bryggar deras utrustning.

Detta är lite sjukt, det är bevisligen deras utrustning som inte fungerar korrekt och deras sak att hantera.

Tänkte gå in på deras sida och se om de skriver något om funktionen på deras sidor. Men just nu är det error 500 på deras kundservicesidor. Jaja, får väl vänta och kolla någon annan dag.

Permalänk
Medlem

Hittade inte direkt någon info om bryggning, de kanske tagit bort den och anser att det är osupportat. Tråkigt ifall man har en egen lösning och vill köra bryggat.

Såg också att de kommit med en ny router nu "Wi-Fi Hub C4". Men märkte i specen att den har en nedgradering jämfört med C3. Den äldre modellen har en ethernetport som är 2,5Gbit. Denna har bara 4 st 1Gbit. Det innebär att om man har bredband 1200 kan man inte få max kapacitet över kabel eftersom C4 begränsar hastigheten till 1Gbit över ethernetkabel.

WiFi Hub C4
https://www.tele2.se/kundservice/bredband/tele2-wifi-hub-c4

Här är tidigare C3 med 1st 2,5Gbit
https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/tele2-wifi-...

Permalänk
Medlem

Milda faster!
Sitter det fortfarande folk med kabelmodem hemma?
Jag hade bredband från comhem som dom hette då fram till 2016 via kabeltvnätet.
Sen fick jag fiber.
Jag avundas inte er som fortfarande måste använda kabelmodem för att få bredband.
Förhoppningsvis kommer alla hem att vara fiberanslutna inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Milda faster!
Sitter det fortfarande folk med kabelmodem hemma?
Jag hade bredband från comhem som dom hette då fram till 2016 via kabeltvnätet.
Sen fick jag fiber.
Jag avundas inte er som fortfarande måste använda kabelmodem för att få bredband.
Förhoppningsvis kommer alla hem att vara fiberanslutna inom en snar framtid.

Snar framtid kommer det inte bli förrän samfälligheter och bostadsrättföreningar förstår bättre.
Tele2 säljer ju in TV till de äldre generationerna som är svårt att få bort.

Lättare att flytta från bostaden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hittade inte direkt någon info om bryggning, de kanske tagit bort den och anser att det är osupportat. Tråkigt ifall man har en egen lösning och vill köra bryggat.

Såg också att de kommit med en ny router nu "Wi-Fi Hub C4". Men märkte i specen att den har en nedgradering jämfört med C3. Den äldre modellen har en ethernetport som är 2,5Gbit. Denna har bara 4 st 1Gbit. Det innebär att om man har bredband 1200 kan man inte få max kapacitet över kabel eftersom C4 begränsar hastigheten till 1Gbit över ethernetkabel.

WiFi Hub C4
https://www.tele2.se/kundservice/bredband/tele2-wifi-hub-c4

Här är tidigare C3 med 1st 2,5Gbit
https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/tele2-wifi-...

Ja det var lustigt att dom slopat 2,5Gbit-uttaget som finns på C2 och C3.

Skrivet av Brandx:

Milda faster!
Sitter det fortfarande folk med kabelmodem hemma?
Jag hade bredband från comhem som dom hette då fram till 2016 via kabeltvnätet.
Sen fick jag fiber.
Jag avundas inte er som fortfarande måste använda kabelmodem för att få bredband.
Förhoppningsvis kommer alla hem att vara fiberanslutna inom en snar framtid.

Jag måste ju säga att jag faktisk är nöjd med mitt bredband sedan nätet fram till fastigheten uppgraderades, sedan dess får jag utlovad hastighet, och bra pris är det också iom. gruppavtal genom brf.
Jag betalar 299kr/månad for 1200/100 inkl. 100GB mobilt bredband utan extra kostnad.

Såhär ser hastigheten ut just nu, med bryggat C2-modem och pfSense router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ja det var lustigt att dom slopat 2,5Gbit-uttaget som finns på C2 och C3.

Jag måste ju säga att jag faktisk är nöjd med mitt bredband sedan nätet fram till fastigheten uppgraderades, sedan dess får jag utlovad hastighet, och bra pris är det också iom. gruppavtal genom brf.
Jag betalar 299kr/månad for 1200/100 inkl. 100GB mobilt bredband utan extra kostnad.

Såhär ser hastigheten ut just nu, med bryggat C2-modem och pfSense router.
https://i.imgur.com/yGUx312.png

Bra pris och bra download men inge vidare ping och inge vidare upload

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Bra pris och bra download men inge vidare ping och inge vidare upload

Pingen 13ms är väl helt ok men såklart inte 2-3ms som med fiber, men säg när du märker den skillnaden?
Uppladdningshastigheten 115Mbps får man väl ändå säga är väldigt bra, särskilt som den angivna maxhastigheten är 100Mbps

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Jag betalar 299kr/månad for 1200/100 inkl. 100GB mobilt bredband utan extra kostnad.

Vissa har det bra, jag betalar 629 kr för 600/50. Kan inte kalla det något annat än ett rån, mina föräldrar betalar 299 för 1G (men dom har ju riktig fiber).
Kommer aldrig välja detta skitföretag igen, har tyvärr inget val som det är nu. Ringde och ville nedgradera (för det kan man ju inte göra på deras skitsida, bara uppgradera) och det bästa dom kunde erbjuda var 300/10 för 539 kr (obundet). 10 upp 2023 och hutlösa priser, dom borde fan skämmas! Det är första gången i mitt liv jag överväger bredband via mobilnätet.

Permalänk
Medlem

För min del skulle jag förstås vilja ha fiber med det är upp till bostadsföreningen. Som iller ovan nämde så har Comhem Tele2 sålt in hårt och låst upp och sen sitter mycket äldre folk som tycker det är bra med Comhem Tele2 och inte vill ha mer kostnader för att dra in fiber hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vick3sson:

Vissa har det bra, jag betalar 629 kr för 600/50. Kan inte kalla det något annat än ett rån, mina föräldrar betalar 299 för 1G (men dom har ju riktig fiber).
Kommer aldrig välja detta skitföretag igen, har tyvärr inget val som det är nu. Ringde och ville nedgradera (för det kan man ju inte göra på deras skitsida, bara uppgradera) och det bästa dom kunde erbjuda var 300/10 för 539 kr (obundet). 10 upp 2023 och hutlösa priser, dom borde fan skämmas! Det är första gången i mitt liv jag överväger bredband via mobilnätet.

Ring och säg upp i stället . får du inte nåt bättre erbjudande så kan du alltid ångra uppsägningen eller teckna nytt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av vick3sson:

Vissa har det bra, jag betalar 629 kr för 600/50. Kan inte kalla det något annat än ett rån, mina föräldrar betalar 299 för 1G (men dom har ju riktig fiber).
Kommer aldrig välja detta skitföretag igen, har tyvärr inget val som det är nu. Ringde och ville nedgradera (för det kan man ju inte göra på deras skitsida, bara uppgradera) och det bästa dom kunde erbjuda var 300/10 för 539 kr (obundet). 10 upp 2023 och hutlösa priser, dom borde fan skämmas! Det är första gången i mitt liv jag överväger bredband via mobilnätet.

Tänk på att du också kan få obegränsad molnlagring, och mobilt bredband utan extra kostnad, dock bara 40GB/mån med ditt abonnemang.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Tänk på att du också kan få obegränsad molnlagring, och mobilt bredband utan extra kostnad, dock bara 40GB/mån med ditt abonnemang.

Jag har dessvärre ingen användning av detta då jag har obegränsad surf gratis via jobbet och den gratis molnlagring som OneDrive + Google Drive för mobilen erbjuder täcker mina behov med god marginal. Så det är snarare så att jag tvingas betala för tjänster jag inte har någon användning utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vick3sson:

Jag har dessvärre ingen användning av detta då jag har obegränsad surf gratis via jobbet och den gratis molnlagring som OneDrive + Google Drive för mobilen erbjuder täcker mina behov med god marginal. Så det är snarare så att jag tvingas betala för tjänster jag inte har någon användning utav.

Då kan du ju skänka SIM-kortet till någon i familjen eller annan bekant som kanske har användning för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg också att de kommit med en ny router nu "Wi-Fi Hub C4". Men märkte i specen att den har en nedgradering jämfört med C3. Den äldre modellen har en ethernetport som är 2,5Gbit. Denna har bara 4 st 1Gbit. Det innebär att om man har bredband 1200 kan man inte få max kapacitet över kabel eftersom C4 begränsar hastigheten till 1Gbit över ethernetkabel.

Om jag hade köpt 1200 Mbit och fått ett modem som bara klarade 1000 Mbit så skulle jag känna mig grundlurad.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför tele2 byter mediaomvandlare när man tecknar deras villafiber abonnemang? Är det för att låsa fast mig som kund i framtiden eller har det någon verklig anledning?

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Skrivet av Simonsky:

Någon som vet varför tele2 byter mediaomvandlare när man tecknar deras villafiber abonnemang? Är det för att låsa fast mig som kund i framtiden eller har det någon verklig anledning?

Det är väl både för att säkra kompatibilitet (det är orimligt att de ska kontrollera att alla andra operatörers medieomvandlare ska vara kompatibla med deras fiber) men också att försvåra byte till annan operatör i framtiden skulle jag tro.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är väl både för att säkra kompatibilitet (det är orimligt att de ska kontrollera att alla andra operatörers medieomvandlare ska vara kompatibla med deras fiber) men också att försvåra byte till annan operatör i framtiden skulle jag tro.

Trodde mediaomvandlaren tog och konverterade från fiber till RJ46, eller gör den mer?

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Skrivet av Simonsky:

Trodde mediaomvandlaren tog och konverterade från fiber till RJ46, eller gör den mer?

Den syncar väl mot operatören också? Med det sagt så tror de flesta fiberomvandlare funkar med de flesta operatörer ur boxen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Någon som vet varför tele2 byter mediaomvandlare när man tecknar deras villafiber abonnemang? Är det för att låsa fast mig som kund i framtiden eller har det någon verklig anledning?

Du borde få behålla den gamla, den fyller ju ingen funktion för dem

Permalänk
Medlem

Det är väll kanske lite samma koncept som "Bahnhof Villafiber", dvs. att man skippar själva KO/stadsnätet och de sätter en egen switch precis innan kunden. Därför har också KO/stadsnät's mediaomvandlare/CPE spelat ut sin roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det är väll kanske lite samma koncept som "Bahnhof Villafiber", dvs. att man skippar själva KO/stadsnätet och de sätter en egen switch precis innan kunden. Därför har också KO/stadsnät's mediaomvandlare/CPE spelat ut sin roll.

Lite det jag misstänkte, så det betyder indirekt att jag låser upp mig som kund till Tele2 och när den rabatterade perioden går ut så har jag inget vidare förhandlingsläge?

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Låst och låst, det går ju säkert att patcha om till KO/stadsnät-switch igen, eller annan operatörs switch såklart.

Tyvärr verkar operatörerna föredra att alla ringer och tecknar om sig varje år, istället för ha långsiktigt betalande kunder år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Någon som vet varför tele2 byter mediaomvandlare när man tecknar deras villafiber abonnemang? Är det för att låsa fast mig som kund i framtiden eller har det någon verklig anledning?

Telia tillåter inte andra att "ta över" deras mediaomvandlare hur som helst. Vilket innebär att Telia som jag förstått det vill ha tillbaka den om man byter fiberoperatör. Hur som behöver Telia lämna över "nycklarna" (lösenord med mera) för att andra skall kunna konfigurera om den för att matcha just deras nät.

Det är också därför Telia gör samma sak om du kopplar tillbaka till dem:
https://www.telia.se/privat/bredband/fiber/byt-till-telia

Citat:

På dagen för bytet kommer vår installatör hem till dig en tid som ni kommit överens om och byter ut din medieomvandlare. När det är färdigt är fiberbytet klart.

Edit:
Insåg just att Bahnhof gör detsamma.
https://bahnhof.se/privat/kundservice/installationsguide-vill...
Den "svarta boxen" är i praktiken samma sak som Telia och Tele2 med fler sätter upp, skillnaden är att den enbart har en port. Jag har också lite svårt att se deras 10G lösning fungera utan deras egna box då det verkar vara PON om man ser till att de ex kör/kört HN8255WS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det är väll kanske lite samma koncept som "Bahnhof Villafiber", dvs. att man skippar själva KO/stadsnätet och de sätter en egen switch precis innan kunden. Därför har också KO/stadsnät's mediaomvandlare/CPE spelat ut sin roll.

"De sätter en egent switch"
Jag hänger inte med på denna alls.
"Bahnhof Villafiber" gissar jag på är den "villafiber" där Bahnhof hyr skanova-fiber för att ta sig mellan ett hus som skanova grävt fiber till, och till bahnhofs switch som sitter i en av skanovas noder (eller annan svartfiberleverantör som erbjuder samma system)?

Så med "egen switch", avser du switchen i noden, eller avser du "mediaomvandlare/CPE"? För även den är i praktiken är en liten switch med, men en switch som "stadsnät/KO" har konfigurerat, och ska ha verifierat matchar hur deras nät fungerar när det kommer till eventuell vlan-taggning, IGMP-konfiguration för IPTV med mera?

För jag tror aldrig den kommer spela ut sin roll helt. Du vet inte som nätoperatör hur en fiber-länk mår om du inte kan se saker som räknarna i båda ändar av fiber-länken.
Switchar till exempel loggar väldigt sällan antal byte som skickades trasiga för de vet inte, de vet bara hur många de mottog som var trasiga, och sedan lämnar de till TCP/UDP och programmen som bygger på det att avgöra hur det skall hanteras.
Så om du som nätoperatör inte kan avläsa saker som antal fel som räknas i båda ändar av en länk, ljusnivån mer mera så är det skitsvårt att supportera ett nätverk. Och tro mig som jobbat med högre support av sådant nät, även entusiater gissar ofta fel på vad de tror sig se, och därför ger inte all relevant information för de redan tror sig veta vad felet är och kan därför vara otroligt ohjälpsamma.

MVH, en som sett folk efterfråga att få brygga sitt fibermodem (som alltså är en switch utan L3-funktioner mer än möjligtvis DHCP-snooping/IGMP-snooping för att motverka effekter av loopar och andra felkopplingar).
Och om du inte förstår varför det är en dum fråga att brygga en sådan switch så tillhör du nog den klungan jag just refererade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

där Bahnhof hyr skanova-fiber för att ta sig mellan ett hus som skanova grävt fiber till, och till bahnhofs switch som sitter i en av skanovas noder (eller annan svartfiberleverantör som erbjuder samma system)?

Precis det jag menade. Istället för att gå via "operatörsneutral" switch som ett stadsnät eller KO hanterar.

Permalänk
Medlem

Ni som kör koax och fått erat hus uppgraderat till 10G har det blivit möjligt att välja snabbare hastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av export3:

Ni som kör koax och fått erat hus uppgraderat till 10G har det blivit möjligt att välja snabbare hastigheter?

Hur vet man om de har uppgraderat? Bor i hyresrätt och vi är oftast de sista som får redan på sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hur vet man om de har uppgraderat? Bor i hyresrätt och vi är oftast de sista som får redan på sådana saker.

Sen Tele2 tog över Comhem har det varit rätt tyst, Comhem började med 10G för drygt 2,5 år sedan.

Kanske är 10G en hägring så att fastighetsägare inte ska lockas koppla in på fiber där de man välja en annan leverantör och inte är så inhägnad som med tre hål i väggen och coax. Vem vet... : P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Sen Tele2 tog över Comhem har det varit rätt tyst, Comhem började med 10G för drygt 2,5 år sedan.

Kanske är 10G en hägring så att fastighetsägare inte ska lockas koppla in på fiber där de man välja en annan leverantör och inte är så inhägnad som med tre hål i väggen och coax. Vem vet... : P

Det är väl i praktiken vad deras coax-affär är? Man erbjuder vid förlängning av avtal för fastighetsägaren uppgradering av nät i hopp om att de väljer den lägre kostnaden av uppgradering framför den högre kostnaden det skulle innebära att dra in en ny infrastruktur? Men det innebär ju också att uppgraderingen antagligen inte görs utanför avtalsförlängningar, eller kanske med fastighetsägare som har tillräckligt många år kvar på avtalet för att uppgraderingenskostnad skall hinna tjänas in.
Ser inte någon bygga infrastruktur någonstans som de inte tror de kan kommer kortsiktigt hinna tjäna pengar på innan de kanske tvingas överge den. Det är lite så vår nuvarande version av ett kapitalistiskt samhälle är uppbyggt.

Det sagt ät inte frågan om man som slutkund kommer märka när de anser att nätet är uppgraderat? Att tjäna extra på att sälja på folk en högre hastighet till en högre kostnad med mer marginaler är ju liksom ett effektivt sätt att öka vinsten, så borde inte ta lång tid efter uppgradering innan man får ett brev om "nu kan du uppgradera!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Precis det jag menade. Istället för att gå via "operatörsneutral" switch som ett stadsnät eller KO hanterar.

Ah, jag tror jag fel-läste dig för du just snackade om KO/Stadsnäts CPE/medieomvandlare skulle spelat ut sin roll, vilket just medieomvandlaren inte egentligen gjort. Den behöver bara omkonfigureras, och om man inte kan omkonfigurera den till något man som nätleverantör kan garantera tjänstekvaliteen över så behöver den bytas.

Det är få nät som erbjuder "använd din egna optiska switch" om man inte avropar företagstjänst, detta för att privatsupporten behöver utgå ifrån att de vet vad som sitter i andra änden, hur det är konfigurerat och hur det fungerar för att åtminstone kunna ställa frågan om alla lampor som borde lysa också lyser. Så medieomvandlaren i sig kommer inte spela ut sin roll, den behöver bara vara anpassad för nätet den är kopplad till.