Permalänk

Smart grenuttag?

Hej forumet!

I dagsläget bryter jag strömmen till tv, nvidia shield, hemmabiosystem och harmony remote-hubben via strömbrytaren på grenuttaget varje kväll. Det blir lite drygt vid uppstart då allting ballar ur och jag får fixa nån minut innan allt är up and running igen.

Finns det något smart grenuttag jag kan koppla till min harmony remote som bryter strömmen när jag stänger av tv och sätter på strömmen när jag startar tv?

Jag vet ju att det finns master/slave, men funkar ett sånt om jag skulle vilja låta harmony-hubben vara master?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Hej forumet!

I dagsläget bryter jag strömmen till tv, nvidia shield, hemmabiosystem och harmony remote-hubben via strömbrytaren på grenuttaget varje kväll. Det blir lite drygt vid uppstart då allting ballar ur och jag får fixa nån minut innan allt är up and running igen.

Finns det något smart grenuttag jag kan koppla till min harmony remote som bryter strömmen när jag stänger av tv och sätter på strömmen när jag startar tv?

Jag vet ju att det finns master/slave, men funkar ett sånt om jag skulle vilja låta harmony-hubben vara master?

Ja. Det finns både och. Det finns smarta grendosor du kan styra med Google Home, och det finns master/slave grendosor där du kan ställa känsligheten.

Men vad är det som ballar ur, och varför skulle det inte göra samma sak med en annan grendosa?
Och varför får det inte vara i standby över natten?

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Ja. Det finns både och. Det finns smarta grendosor du kan styra med Google Home, och det finns master/slave grendosor där du kan ställa känsligheten.

Men vad är det som ballar ur, och varför skulle det inte göra samma sak med en annan grendosa?
Och varför får det inte vara i standby över natten?

Jag tillhör den gamla skaran som lyssnar på brandförsvaret, hehe.

Det som ballar ur är nog när strömmen bryts till hubben. När jag startar strömmen på grendosan så startar tv'n, shielden och förstärkaren, men inte på rätt utgångar. Min förhoppning är att om strömmen får vara kvar på hubben så fixar den rätt utgångar direkt när allt startar. Och om hubben kan slå på strömmen i slave-kontakterna så slipper jag gå fram och manuellt slå på strömmen. Visst, då blir jag tvungen att ha standby på hubben, men slipper på allt annat

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jag tillhör den gamla skaran som lyssnar på brandförsvaret, hehe.

Det som ballar ur är nog när strömmen bryts till hubben. När jag startar strömmen på grendosan så startar tv'n, shielden och förstärkaren, men inte på rätt utgångar. Min förhoppning är att om strömmen får vara kvar på hubben så fixar den rätt utgångar direkt när allt startar. Och om hubben kan slå på strömmen i slave-kontakterna så slipper jag gå fram och manuellt slå på strömmen. Visst, då blir jag tvungen att ha standby på hubben, men slipper på allt annat

"En tredje myt är att tv-apparater som står i standby-läge är orsak till många bränder. Men sådana bränder är ovanliga, enligt David Widlund."
https://tidningenelektrikern.se/2020/04/09/brandutredaren-som...

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

"En tredje myt är att tv-apparater som står i standby-läge är orsak till många bränder. Men sådana bränder är ovanliga, enligt David Widlund."
https://tidningenelektrikern.se/2020/04/09/brandutredaren-som...

Jag har själv sett bränder i mitt yrke som startat via standby, så jag kommet fortsätta stänga av

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jag har själv sett bränder i mitt yrke som startat via standby, så jag kommet fortsätta stänga av

Hur många bränder orsakas av skarvdosor? Sen måste ju harmony hubben vara på så du vinner bara en eller två enheter som får strömmen bruten.

Permalänk
Medlem

Jag har en så här rackare.
En nackdelen är att man bli en aning låst för att kunna styra varje uttag manuellt utan måste ha app då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Hur många bränder orsakas av skarvdosor? Sen måste ju harmony hubben vara på så du vinner bara en eller två enheter som får strömmen bruten.

Ja, som jag skrev så får jag ju leva med det Men detta har ju inte så mycket med min frågeställning att göra. Jag är inte här för att diskutera huruvida jag är larvig som stänger av strömmen på natten eller inte

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hur många bränder orsakas av skarvdosor? Sen måste ju harmony hubben vara på så du vinner bara en eller två enheter som får strömmen bruten.

Räcker oftast med en brand...

Jag själv kör svardosor med strömkontakt på allt utom ett par saker. Kanske kan du ha vissa saker på som "ballar ur" annars?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har en så här rackare.
En nackdelen är att man bli en aning låst för att kunna styra varje uttag manuellt utan måste ha app då.

Har en exakt likadan, ett tips till @Vintervilan är att använda Tuyas egen app istället för Deltacos (Tuya är tillverkaren) då deras app är mycket bättre och Deltaco saknar ett steg för att kunna ansluta enheten till nätverket. Annars mycket bra smart grenuttag med många möjligheter, behöver bara klura ut hur man får den att funka med Google Hpme så den går att röststyra.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag har en så här rackare.
En nackdelen är att man bli en aning låst för att kunna styra varje uttag manuellt utan måste ha app då.

Skrivet av FireFox:

Har en exakt likadan, ett tips till @Vintervilan är att använda Tuyas egen app istället för Deltacos (Tuya är tillverkaren) då deras app är mycket bättre och Deltaco saknar ett steg för att kunna ansluta enheten till nätverket. Annars mycket bra smart grenuttag med många möjligheter, behöver bara klura ut hur man får den att funka med Google Hpme så den går att röststyra.

Tack för tipsen, det ska jag kika närmare på

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ja, som jag skrev så får jag ju leva med det Men detta har ju inte så mycket med min frågeställning att göra. Jag är inte här för att diskutera huruvida jag är larvig som stänger av strömmen på natten eller inte

Försöker bara förstå problemet du vill lösa, jag hade gått på lösningen nedan. Du kommer ju behöva minst två enheter på standby oavsett lösning. Vilken enhet är det som ballar ur efter strömlöst? Misstänker att TVn och Harmonyn inte gillar det.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Räcker oftast med en brand...

Jag själv kör svardosor med strömkontakt på allt utom ett par saker. Kanske kan du ha vissa saker på som "ballar ur" annars?

Men det spelar oftast ingen roll om man flyttar branden från en tv till en skarvdosa.

Permalänk
Medlem

En sån där tickande timer med nummerskiva kan ju vara mysigt.

Annars har jag för mig kag sett grendosor med diverse z-wave, wifi whatever. Men spelar inte individuell brytförmåga roll så går det lika bra med en smartplugg till en vanlig grendosa. Ta till kapaciteten bara. Utomhusmodeller för bilvärmare brukar klassade för betydligt mer ström.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Försöker bara förstå problemet du vill lösa, jag hade gått på lösningen nedan. Du kommer ju behöva minst två enheter på standby oavsett lösning. Vilken enhet är det som ballar ur efter strömlöst? Misstänker att TVn och Harmonyn inte gillar det.

Men det spelar oftast ingen roll om man flyttar branden från en tv till en skarvdosa.

Problemet är att förstärkaren startar med utgång kopplad mot shielden, medan tv startar med vanlig tv, vilket innebär att jag alltid först måste trycka igång kommandot i harmonyn som går till shield och sedan trycka igång kommandot som startar tv. Tar bara några sekunder, men det är drygt nog, speciellt när barnen ska starta allt på morgonen

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jag har själv sett bränder i mitt yrke som startat via standby, så jag kommet fortsätta stänga av

Vad har störst brandrisk. En rejäl fysisk strömbrytare, eller en elektroinsk switch som ska bryta samma ström?
Tror det är mindre risk med en elektronisk switch i varje apparat, än en som ska belastas med betydligt mer ström i en grendosa.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Vad har störst brandrisk. En rejäl fysisk strömbrytare, eller en elektroinsk switch som ska bryta samma ström?
Tror det är mindre risk med en elektronisk switch i varje apparat, än en som ska belastas med betydligt mer ström i en grendosa.

Nu kommer vi ändå lite off topic här, jag vill ha råd om smarta brytare.

Vet inte om jag hänger med i ditt argument riktigt? Strömbrytaren i grenuttaget har ju noll belastning på sig när den är bruten..

edit: Och ska vi ändå snacka brandrisk, så kan vi väl alla vara rörande överens om att varje belastning, liten som stor, utgör en brandrisk.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Nu kommer vi ändå lite off topic här, jag vill ha råd om smarta brytare.

Vet inte om jag hänger med i ditt argument riktigt? Strömbrytaren i grenuttaget har ju noll belastning på sig när den är bruten..

edit: Och ska vi ändå snacka brandrisk, så kan vi väl alla vara rörande överens om att varje belastning, liten som stor, utgör en brandrisk.

Ja lit OT kanske. Men precis, en fysisk brytare har noll belastning när den är bruten. En elektronisk däremot innebär en krets, hur ser själva brytaren ut i den kretsen? Samma mekaniska grovhet?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja lit OT kanske. Men precis, en fysisk brytare har noll belastning när den är bruten. En elektronisk däremot innebär en krets, hur ser själva brytaren ut i den kretsen? Samma mekaniska grovhet?

Hmm, aldrig reflekterat över det innan. Den ska ju såklart vara korrekt dimensionerad. Det slog mig precis att en smart brytare också innebär stand-by på de inaktiva uttagen. Antar att man inte kommer undan det förutom att göra som jag gjort hittills. Attans

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Försöker bara förstå problemet du vill lösa, jag hade gått på lösningen nedan. Du kommer ju behöva minst två enheter på standby oavsett lösning. Vilken enhet är det som ballar ur efter strömlöst? Misstänker att TVn och Harmonyn inte gillar det.

Men det spelar oftast ingen roll om man flyttar branden från en tv till en skarvdosa.

Skrev fel på skarvdosa. Stänger man av dosan med kontakt är risken verkligen minimal. I garaget kopplar jag ur allt som inte måste vara inkopplat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jag tillhör den gamla skaran som lyssnar på brandförsvaret, hehe.

Det som ballar ur är nog när strömmen bryts till hubben. När jag startar strömmen på grendosan så startar tv'n, shielden och förstärkaren, men inte på rätt utgångar. Min förhoppning är att om strömmen får vara kvar på hubben så fixar den rätt utgångar direkt när allt startar. Och om hubben kan slå på strömmen i slave-kontakterna så slipper jag gå fram och manuellt slå på strömmen. Visst, då blir jag tvungen att ha standby på hubben, men slipper på allt annat

Det finns grendosa med både och. Din TV som master och övriga produkter på slave. Allt medans hubben har ständig ström.
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/stromkabl...

Men är det brandsäkerhet du vill ha så hade jag nog kopplat hubben på en grenpropp innan grendosan så den alltid har ständig ström och så fortsätter du stänga av grendosan som vanligt. En smart grendosa är ju bara ännu en pryl som kan fatta eld.
En sån här alltså, den billigaste och enklaste lösningen egentligen - https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/grenuttag...

Permalänk

Master/slave skulle fungera. Harmony har annars stöd för hue. Detta kräver att du inte bryter strömen till din harmony men då skulle du kunna gröa så strömmen bryts till övriga enheter när du stänger av med din harmony remote. Jag hade det så förr.

Allternativet är att du kör en hue plug på timer som bryter tider då du inte använder enheterna.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@Vintervilan
Hittade även dessa också, har själv ingen erfarenhet av dem men de har ett par fler uttag.

https://teknikveckan.se/mangsidig-grenkontakt-rensar-upp-rora...
https://www.teknikdelar.se/produkt/sign-smart-home-wifi-smart...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Det finns grendosa med både och. Din TV som master och övriga produkter på slave. Allt medans hubben har ständig ström.
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/stromkabl...

Men är det brandsäkerhet du vill ha så hade jag nog kopplat hubben på en grenpropp innan grendosan så den alltid har ständig ström och så fortsätter du stänga av grendosan som vanligt. En smart grendosa är ju bara ännu en pryl som kan fatta eld.
En sån här alltså, den billigaste och enklaste lösningen egentligen - https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/grenuttag...

Vad är det som är så bra med den på Kjells?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som är så bra med den på Kjells?

Det var bara ett exempel på att det finns.