SVT Play får stöd för 4K och Dolby Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tror inte jag sett på SVT sedan björnes magasin på 80talet.

Din förlust. Då och då kommer de med sevärda saker (ofta inköpt material förvisso men man kan väl se SVT som en lättillgänglig container).

Permalänk
Skrivet av ipac:

Då är det appen/mediaspelaren om ska göra om och göra rätt. Inte SVT. De ska inte behöva ändra för att "du" gör fel på mottagarsidan.

Och nej, 50Hz är inte föråldrat.

Fast då bör det ju vara SVTs fel ändå, med tanke på att det är deras app. Dom har inte, vad jag vet, stöd i deras Android TV-app för att auto-ändra Hz på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad jag vet finns det inga moderna TV-apparater som kan visa 50Hz-material korrekt. De kan TAR EMOT 50Hz, och meddelar att de spelar upp i 50 Hz. Men de uppdateras ändå alltid i 60/120 Hz (möjligtvis 96Hz för filmer).

Så JO, SVT borde gå över till 60 Hz som är vedertagen standard på i princip all digital video. 50 Hz är en förlegad relik från den analoga tiden.

Då vet du fel då.

60 Hz är inte mer "vedertagen standard" för digital video än vad 50 Hz är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

Fast då bör det ju vara SVTs fel ändå, med tanke på att det är deras app. Dom har inte, vad jag vet, stöd i deras Android TV-app för att auto-ändra Hz på TV.

Nu var det ju vad SVT producerar och distribuerar sitt material i som diskuterades men ja, gör SVT appen på Android fel (och felet beror på appen i sig - är inte helt uppdaterad men "match framerate" är väl överlag so-so på Android?) så ligger det förstås på SVT att fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Det uppskattas.

Det upptaxeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad jag vet finns det inga moderna TV-apparater som kan visa 50Hz-material korrekt. De kan TAR EMOT 50Hz, och meddelar att de spelar upp i 50 Hz. Men de uppdateras ändå alltid i 60/120 Hz (möjligtvis 96Hz för filmer).

Så JO, SVT borde gå över till 60 Hz som är vedertagen standard på i princip all digital video. 50 Hz är en förlegad relik från den analoga tiden.

Det var ett problem på tidiga och billigare LCD-skärmar. Inte ett problem på vettiga apparater.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nu var det ju vad SVT producerar och distribuerar sitt material i som diskuterades men ja, gör SVT appen på Android fel (och felet beror på appen i sig - är inte helt uppderad men "match framerate" är väl överlag so-so på Android?) så ligger det förstås på SVT att fixa det.

Ahh sorry! Läste för mycket Hz och inte FPS. Det är ju ett ickeproblem med 25fps, så länge allt lirar som det ska. Då är jag med dig! 👍

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig!

Permalänk
Skrivet av chrisrolex:

Jag fick Dolby Vision med min Apple TV 4K (2021) på en Sony A80J

Får du det om du kollar direkt från tvn? Jag provade på en A80J nu och det var lika dålig kvalite som innan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Tycker att SVT får mycket skit här men genom olika media (telefon, smarttv, dator, Apple TV, Android TV) är SVT det som krånglar absolut minst och alltid streamar snabbast. HBO är helt hopplöst att strömma från mobiltelefon till Android TV tex.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag se på Babblarna i 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De får gärna släppa sitt föråldrade 50Hz-tänk också efersom frameraten matchar dåligt med dagens 60Hz-skärmar.

Vet inte om detta är relevant, jag kanske tolkar detta fel här så problemet är inte detta men från @laxpudding i årets TV guide (grymt jobb som vanligt!):

https://www.sweclockers.com/artikel/37721-tv-guiden-2023-24-h...

"”50 Hz” är inget problem utan är ett i första hand inbillat eller åtminstone missförstånd baserat på oklar kommunikation. Alla TV måste hantera 60 Hz och det är panelernas basfrekvens. Däremot kommer tillverkarna och butiker som följd av gamla osunda vanor beskriva en TV som ”50 Hz” eller ”100 Hz” som om det fortfarande vore 1998 och statsministern bar stora byxor.

Detta med att 60 Hz kan eventuellt bli ett problem när du försöker köra 720p- eller 1080i- till en TV från 2007 eller äldre. Så pass gamla TV kan ha problem 50 eller 60 Hz i HD-upplösningar. Allt denna problematik löste sig med HD Ready-licensen som krävde full funktion för 60 Hz och tog effekt med 2008-utbudet. Efter det har ”50 Hz” aldrig varit ett faktiskt problem, utan endast ett missförstånd."

Vänder man på detta borde det väl vara samma missförstånd på själva källan också kanske tänker jag? Dvs 50hz nämns osv men det är 60hz egentligen?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

När vi överväger SVT:s roll i den svenska medielandskapet och dess senaste rörelser mot att expandera sitt utbud, inklusive möjligheten att streama i 4K, är det viktigt att granska både finansiella och innehållsmässiga aspekter. SVT, finansierat genom en public service-avgift på upp till 1 300 kronor per person och år, samlar in en potentiell summa på omkring 13 miljarder kronor årligen från Sveriges 10 miljoner invånare. Denna finansieringsmodell väcker frågor om huruvida dessa investeringar ger tillbörlig valuta för pengarna till medborgarna.

Från ett innehållsperspektiv är kvaliteten på programutbudet kritisk. I en tid där tittarvanor och teknik utvecklas snabbt, kan det vara lockande att investera i tekniska uppgraderingar som 4K-streaming. Men den verkliga nyckeln till framgång ligger i att erbjuda engagerande, relevant och mångsidigt innehåll. För tittare spelar det ingen roll hur hög upplösningen är om programmen som erbjuds inte fängslar deras intresse.

En potentiell lösning på dessa utmaningar är att omstrukturera SVT. Genom att skapa en tydlig uppdelning mellan public service-verksamheten och en mer kommersiellt orienterad del, kan SVT fortsätta att tjäna sitt public service-uppdrag samtidigt som man ger utrymme för att utforska nya tekniska och innehållsmässiga arenor. Denna modell skulle innebära att skattebetalarnas pengar primärt används för att stödja kärnverksamheten inom public service, medan den kommersiella delen finansieras separat, kanske genom abonnemangsavgifter eller liknande modeller.

I den public service-fokuserade delen skulle SVT kunna koncentrera sig på att skapa och distribuera högkvalitativt, relevant och inkluderande innehåll som speglar de demokratiska och humanistiska värden som är centrala för dess uppdrag. Å andra sidan, i den kommersiella grenen, skulle SVT ha friheten att experimentera med nya teknologier och innehållstyper för att konkurrera med andra mediehus på en mer likvärdig marknadsplats.

Denna strategi skulle inte bara säkerställa en mer ansvarsfull användning av skattebetalarnas medel utan också möjliggöra för SVT att fortsätta vara en dynamisk och konkurrenskraftig aktör inom medievärlden. Genom att balansera sitt public service-uppdrag med kommersiella ambitioner på detta sätt, kan SVT bättre tjäna det svenska samhällets behov och preferenser.

Oavsett om de delat upp det i två olika delar så borde de absolut uppgradera till den nya standarden 4k. Finns ingen anledning att de ska vara kvar i något gammalt bara för att de ska leverera -> högkvalitativt <- relevant innehåll. Så nog är denna investering korrekt oavsett vad man tycker om SVTs programutbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad jag vet finns det inga moderna TV-apparater som kan visa 50Hz-material korrekt. De kan TAR EMOT 50Hz, och meddelar att de spelar upp i 50 Hz. Men de uppdateras ändå alltid i 60/120 Hz (möjligtvis 96Hz för filmer).

Så JO, SVT borde gå över till 60 Hz som är vedertagen standard på i princip all digital video. 50 Hz är en förlegad relik från den analoga tiden.

Vad snackar du om? 😄
Aldrig haft en TV i modern tid som inte visar upp 50hz 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Får du det om du kollar direkt från tvn? Jag provade på en A80J nu och det var lika dålig kvalite som innan.

Då har de bara börjat med Apples app, än så länge då, verkar det som. Får hoppas de andra följer efter snart. I första hand standardversionen för Android, så klart, men sedan även de enskilda för respektive tillverkare av tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

Läste för mycket Hz och inte FPS.

Offtopic nu men i min värld går det bra att använda såväl Hz som FPS här.

Det viktiga är att man särskiljer på Hz/FPS i den distribuerade videoströmmen och Hz/FPS från den aktuella mediauppspelaren (och vidare, Hz/FPS hos bildsignalen som går vidare till displayen - som i sin tur visar bilden i en viss Hz/FPS).

Ser ingen jättevinst i att hålla på att byta frekvens-beteckning bara för att växlar mellan vilken av dessa man menar.

Permalänk
Medlem

50hz på min Philips OLED funkade inte utan tydliga hack. Det berodde på att Android OS är låst till 60hz vilket gjorde att 50hz material ryckte till hela tiden. TVn kunde dock ta emot 50hz signaler från externa enheter så som Apple TV 4K.

Bra av SVT att äntligen börja sända 4K och HDR, även om bitraten är låg. Fortfarande ett stort hopp från deras förra 1080p kvalité.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Vet inte om jag missat eller är dum men känns som att dom borde lösa engelska undertexter till de egenproducerade programmen.

Permalänk
Bildexpert

Vad som gäller 50Hz:s vara eller icke-vara kan man konstatera att det inte finns några tekniska hindren för moderna skärmar och TV-apparater stt visa upp en sådan bildfrekvens. Däremot finns två andra problem…

1. Merparten av alla appar samt OS konverterar den utgående bildfrekvensen från 50Hz till 60Hz. Undantag finns, såsom AppleTV, men använder man den inbyggda appen i ens Smart-TV är det lite rysk roulette över resultatet.

2. SVT (samt i vissa fall deras underleverantörer) gör i vissa fall katastrofala konverteringar. Något jag märkt vara vanligt är att 24p ändras till 25p genom att repetera var 24e bildruta. Alltså ändras inte hastigheten (vilket är standard för 4% PAL speedup) utan man får ett hack i sekunden. Extremt irriterande.

Permalänk
Medlem

Lite skillnad i diskussionen på Feber igår där man iallafall inledningsvis mer gnällde på att man använde Dolby Vision som Samsung eventuellt inte stödjer/för snål för att licensiera.

Försökte med Historien om Sverige igår, som påstås ha stöd, och det jag fick ut på min 42" C3 evo var inte någon UHD klass. Möjligen att det fungerade med TV-appen men nu kör jag bara denna som en bildskärm i dagsläget.
Men att de nu börjar förbättra och möjliggöra framtida produktioner med högre kvalitet är tacksamt. Hade gärna sluppit SVT-logon i hörnet hela tiden iallafall. Samt ökad bitrate då den trots allt är rätt låg.

Ett steg åt rätt håll iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

När vi överväger SVT:s roll i den svenska medielandskapet och dess senaste rörelser mot att expandera sitt utbud, inklusive möjligheten att streama i 4K, är det viktigt att granska både finansiella och innehållsmässiga aspekter. SVT, finansierat genom en public service-avgift på upp till 1 300 kronor per person och år, samlar in en potentiell summa på omkring 13 miljarder kronor årligen från Sveriges 10 miljoner invånare. Denna finansieringsmodell väcker frågor om huruvida dessa investeringar ger tillbörlig valuta för pengarna till medborgarna.

Från ett innehållsperspektiv är kvaliteten på programutbudet kritisk. I en tid där tittarvanor och teknik utvecklas snabbt, kan det vara lockande att investera i tekniska uppgraderingar som 4K-streaming. Men den verkliga nyckeln till framgång ligger i att erbjuda engagerande, relevant och mångsidigt innehåll. För tittare spelar det ingen roll hur hög upplösningen är om programmen som erbjuds inte fängslar deras intresse.

En potentiell lösning på dessa utmaningar är att omstrukturera SVT. Genom att skapa en tydlig uppdelning mellan public service-verksamheten och en mer kommersiellt orienterad del, kan SVT fortsätta att tjäna sitt public service-uppdrag samtidigt som man ger utrymme för att utforska nya tekniska och innehållsmässiga arenor. Denna modell skulle innebära att skattebetalarnas pengar primärt används för att stödja kärnverksamheten inom public service, medan den kommersiella delen finansieras separat, kanske genom abonnemangsavgifter eller liknande modeller.

I den public service-fokuserade delen skulle SVT kunna koncentrera sig på att skapa och distribuera högkvalitativt, relevant och inkluderande innehåll som speglar de demokratiska och humanistiska värden som är centrala för dess uppdrag. Å andra sidan, i den kommersiella grenen, skulle SVT ha friheten att experimentera med nya teknologier och innehållstyper för att konkurrera med andra mediehus på en mer likvärdig marknadsplats.

Denna strategi skulle inte bara säkerställa en mer ansvarsfull användning av skattebetalarnas medel utan också möjliggöra för SVT att fortsätta vara en dynamisk och konkurrenskraftig aktör inom medievärlden. Genom att balansera sitt public service-uppdrag med kommersiella ambitioner på detta sätt, kan SVT bättre tjäna det svenska samhällets behov och preferenser.

För det första ingår mer än SVT i public service avgiften/skatten (SR, UR). SVT har en budget på cirka 5 miljarder SEK av en total om cirka 9 miljarder SEK för public service.

För det andra är inte alla svenska invånare vuxna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

När vi överväger SVT:s roll i den svenska medielandskapet och dess senaste rörelser mot att expandera sitt utbud, inklusive möjligheten att streama i 4K, är det viktigt att granska både finansiella och innehållsmässiga aspekter. SVT, finansierat genom en public service-avgift på upp till 1 300 kronor per person och år, samlar in en potentiell summa på omkring 13 miljarder kronor årligen från Sveriges 10 miljoner invånare. Denna finansieringsmodell väcker frågor om huruvida dessa investeringar ger tillbörlig valuta för pengarna till medborgarna.

Från ett innehållsperspektiv är kvaliteten på programutbudet kritisk. I en tid där tittarvanor och teknik utvecklas snabbt, kan det vara lockande att investera i tekniska uppgraderingar som 4K-streaming. Men den verkliga nyckeln till framgång ligger i att erbjuda engagerande, relevant och mångsidigt innehåll. För tittare spelar det ingen roll hur hög upplösningen är om programmen som erbjuds inte fängslar deras intresse.

En potentiell lösning på dessa utmaningar är att omstrukturera SVT. Genom att skapa en tydlig uppdelning mellan public service-verksamheten och en mer kommersiellt orienterad del, kan SVT fortsätta att tjäna sitt public service-uppdrag samtidigt som man ger utrymme för att utforska nya tekniska och innehållsmässiga arenor. Denna modell skulle innebära att skattebetalarnas pengar primärt används för att stödja kärnverksamheten inom public service, medan den kommersiella delen finansieras separat, kanske genom abonnemangsavgifter eller liknande modeller.

I den public service-fokuserade delen skulle SVT kunna koncentrera sig på att skapa och distribuera högkvalitativt, relevant och inkluderande innehåll som speglar de demokratiska och humanistiska värden som är centrala för dess uppdrag. Å andra sidan, i den kommersiella grenen, skulle SVT ha friheten att experimentera med nya teknologier och innehållstyper för att konkurrera med andra mediehus på en mer likvärdig marknadsplats.

Denna strategi skulle inte bara säkerställa en mer ansvarsfull användning av skattebetalarnas medel utan också möjliggöra för SVT att fortsätta vara en dynamisk och konkurrenskraftig aktör inom medievärlden. Genom att balansera sitt public service-uppdrag med kommersiella ambitioner på detta sätt, kan SVT bättre tjäna det svenska samhällets behov och preferenser.

Mrn vart skulle vårt land vara utan mello?! 😱

Testade precis på min Shield med Sveriges Historia men ingen 4K där inte.

Permalänk
Medlem

Bra där SVT, uppskattas! Både ljud och bild är en del av upplevelsen.
Det här er ju en sak som SkyShowtime aldrig fattat. De öser på med "bra" bildkvalitet men envisas med högkomprimerat stereo-ljud (2-kanal) för i stort sett hela deras utbud inklusive Star Trek-serierna, egna filmer m.m. Det är så dj*kla dåligt ljud att det låter fågelkvitter pga alla ljudartefakter. Det jag aldrig fattat är varför ingen verkar störa sig på det...? Förutom jag då uppenbarligen. Sorry för min OT-rambling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

När vi överväger SVT:s roll i den svenska medielandskapet och dess senaste rörelser mot att expandera sitt utbud, inklusive möjligheten att streama i 4K, är det viktigt att granska både finansiella och innehållsmässiga aspekter. SVT, finansierat genom en public service-avgift på upp till 1 300 kronor per person och år, samlar in en potentiell summa på omkring 13 miljarder kronor årligen från Sveriges 10 miljoner invånare. Denna finansieringsmodell väcker frågor om huruvida dessa investeringar ger tillbörlig valuta för pengarna till medborgarna.

Från ett innehållsperspektiv är kvaliteten på programutbudet kritisk. I en tid där tittarvanor och teknik utvecklas snabbt, kan det vara lockande att investera i tekniska uppgraderingar som 4K-streaming. Men den verkliga nyckeln till framgång ligger i att erbjuda engagerande, relevant och mångsidigt innehåll. För tittare spelar det ingen roll hur hög upplösningen är om programmen som erbjuds inte fängslar deras intresse.

En potentiell lösning på dessa utmaningar är att omstrukturera SVT. Genom att skapa en tydlig uppdelning mellan public service-verksamheten och en mer kommersiellt orienterad del, kan SVT fortsätta att tjäna sitt public service-uppdrag samtidigt som man ger utrymme för att utforska nya tekniska och innehållsmässiga arenor. Denna modell skulle innebära att skattebetalarnas pengar primärt används för att stödja kärnverksamheten inom public service, medan den kommersiella delen finansieras separat, kanske genom abonnemangsavgifter eller liknande modeller.

I den public service-fokuserade delen skulle SVT kunna koncentrera sig på att skapa och distribuera högkvalitativt, relevant och inkluderande innehåll som speglar de demokratiska och humanistiska värden som är centrala för dess uppdrag. Å andra sidan, i den kommersiella grenen, skulle SVT ha friheten att experimentera med nya teknologier och innehållstyper för att konkurrera med andra mediehus på en mer likvärdig marknadsplats.

Denna strategi skulle inte bara säkerställa en mer ansvarsfull användning av skattebetalarnas medel utan också möjliggöra för SVT att fortsätta vara en dynamisk och konkurrenskraftig aktör inom medievärlden. Genom att balansera sitt public service-uppdrag med kommersiella ambitioner på detta sätt, kan SVT bättre tjäna det svenska samhällets behov och preferenser.

Är texten ai genererad? Känns som någon gpt.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

768 kbps Atmos är (tyvärr) standard för streamingtjänster, full TrueHD ser man i princip bara på bluray. Att videobitraten är så låg är mer olyckligt imo då jag antar att det inte handlar om AV1.

Jag tycker att det är ett stort tyvärr med ljudbitraten, petar man i en dvd från 90/00 talet så kan man få dubbla ljudkvalitén.

Sitter man med ett hyfsat ljudsystem, så är det riktigt tråkigt.

Däremot så håller jag med om att det är värre för gemene man att videobitraten är så låg.
Blir spännande att se hur mosig bilden blir och om banding m.m infaller i Dolby Vision material.

Gissar att det är en kostnadsfråga, både utrustning, lagring, bandbredd m.m. och att antagligen de flesta inte kommer att märka hur ljud/bildkvaliteten är.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsat genom hela tråden. Min erfarenhet av streaming tjänster är ju att det är det är knappt värt att streama över 720k för fanken. HUr funkar streamingen nuförtiden om man har bandbredd nog för det?
Kommer ihåg förr i tiden då jag hade filmer hemma lokalt. En lokal film i DvD(typ 720×576) krossade ju vilken streamingstjänst som helst i 1080k då och gör det fortfarande.
Så streamingstjänster över 720k låter ju bara löjlligt?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Kanske korkad fråga: Men en Samsung-TV stödjer ju inte Dolby Vision...betyder det att man inte får HDR då?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Bra där SVT, uppskattas! Både ljud och bild är en del av upplevelsen.
Det här er ju en sak som SkyShowtime aldrig fattat. De öser på med "bra" bildkvalitet men envisas med högkomprimerat stereo-ljud (2-kanal) för i stort sett hela deras utbud inklusive Star Trek-serierna, egna filmer m.m. Det är så dj*kla dåligt ljud att det låter fågelkvitter pga alla ljudartefakter. Det jag aldrig fattat är varför ingen verkar störa sig på det...? Förutom jag då uppenbarligen. Sorry för min OT-rambling...

Jag håller med dig, jag är åsså känslig både för bild och ljud kvalite. I min mening är DvD/Blueray tämligen överlägsna allt streamingstjafs om du vill ha kvalite.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Kanske korkad fråga: Men en Samsung-TV stödjer ju inte Dolby Vision...betyder det att man inte får HDR då?

Bör defaulta tillbaka till "vanlig" HDR då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag håller med dig, jag är åsså känslig både för bild och ljud kvalite. I min mening är DvD/Blueray tämligen överlägsna allt streamingstjafs om du vill ha kvalite.

DVD vet jag inte (576p), ljudmässigt är det ok... DVD är ett format som borde vara dött tillsammans med VHS. Men bluray är finfint fortfarande även om det "bara" är HD.