Permalänk
Medlem

Bästa Julmusten?

Nå, självklart behövs denna tråd minst en gång per år.

För egen del är det alltid Zeunerts julmust som står på topp. Den tydliga tonen av kaffe ger för mig en fulländad smak, som i övrigt också är fyllig. Den sockerfria varianten är inte lika klockren, men funkar fortfarande. Den dras av samma svagheter som andra sockerfria varianter, vilket jag brukar sammanfatta med att den inte är lika fyllig i munnen. Som om att den inte berör lika många smaklökar.

Om du dricker julmust, vad dricker du då för variant?

Permalänk
Discokungen

Jag är en hädare av rang för den enda "julmust" jag uppskattar för närvarande är Trocamust. Ljuvligt god men den kanske inte godkänns av så många.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nygårda Romfat

har inte sett den ihår, bara Bourbon och Ekfat, vilket är otroligt tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Nygårda Romfat

har inte sett den ihår, bara Bourbon och Ekfat, vilket är otroligt tråkigt

Rätt säker på att ICA Munkebäck (Göteborg) har alla tre

För egen del så är det Zeunerts, nygårda (vilken som på glasflaska) eller Grebbestad som gäller

Permalänk

Hammars julmust. Lidl sålde den för 12 spänn för någon vecka sedan. Tyvärr verkar den vara slutsåld där nu. Föredrar den sockrade varianten.

Permalänk
Medlem

Jag är en enkel man. Apotekarnes.
Jag har dock inte provat några "finare" så det är ju svårt att säga

Permalänk
Avstängd

Apotekarnes Julmust

Permalänk
Hedersmedlem

Zeunerts ska det vara

Står fyra lådor i hallen här i väntan på julafton.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Zeunerts var det längesen jag tröttnade på. Nu är det apotekarnes eller nygårda på glasflaska om det ska vara "vanlig", men favoriten för stunden är Bryggverkets Julmusch.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Dricker väldigt lite julmust på senare år, men jag vet i alla fall att jag inte gillar såna som är lagrade på ekfat. Det blir konstiga och äckliga bismaker. Har testat flera sorter. Får nog också säga Apotekarnes eller Nygårda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Den man har i näven i mitt tycke.

Inte så noga med smak för min del tror jag, ganska sällan jag dricker läsk idag och har aldrig gjort ett smaktest dessutom. Men julmust hör till.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag dricker inte saker med socker i. Vatten 🥤 🥃 och kaffe. Jag är för pragmatisk. Jag unnar alla en riktigt GOD Jul...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Zeunerts, bonus om den är lagrad 1-2år.

Permalänk
Medlem

Apotekarnes varje år.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

apotek arnes light går åt så mycket det hinns med

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Zeunerts ska det vara

Står fyra lådor i hallen här i väntan på julafton.

Exilstatus på dem i och med att de står i hallen, nära dörren... Vill du inte ha dem lika kalla som en pingvin på Antarktis?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Förut var det Apotekarnes, men när jag upptäckte Nygårda så kommer jag nog inte vilja återvända till Apotekarnes.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Zeunerts var det längesen jag tröttnade på. Nu är det apotekarnes eller nygårda på glasflaska om det ska vara "vanlig", men favoriten för stunden är Bryggverkets Julmusch.

Var köper man denna? Sjukt sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Var köper man denna? Sjukt sugen.

Jadu, bryggverket är lokalt här i Umeå så jag vet inte riktigt om det går att köpa på annat håll.

Men om du är tillräckligt sugen så kanske nån snäll rackare kan agera onlinebutik och köpa några och skicka med posten 😅😉

Om du inte råkar bo här i trakten då, för då finns dom på stora Coop Ersboda just nu, och brukar finnas på Ica berghem, eller gjorde förra året iaf.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

När jag var barn var det alltid Till-bryggeriets must som gällde. Den fick oftast bäst betyg i tester. Minns tyvärr inte hur den smakade men det var alltid den som stod på bordet.

Sedan Zeunerts började med sin must har det varit den som gällt för min del. I andra hand Nygårda och i tredje hand Icas must. Apotekarnes är åt helsike för söt så den går inte dricka, vilket troligen är orsaken till att de flesta barn gillar den.

Nyckelbryggerier har en riktigt god must också men det är några år sedan den fanns köpa i häradet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vasa bryggeri Julmust Special är den överlägset bästa, tycks dock vara en riktig vattendelare i min erfarenhet.

Annars gillar jag, likt många andra, Zeunerts och den som lagrats på romfat.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vasa bryggeri Julmust Special är den överlägset bästa, tycks dock vara en riktig vattendelare i min erfarenhet.

Menar du hemskheten som ska smaka banan? Köpte en sådan i tron om att det bara var någon finare variant, eftersom det inte någonstans förutom i slutet av den lilla beskrivningen på sidan nämndes nåt om banan. Borde varit en stor gul text på, typ ”Vasa Julmust Special - med smak av äckelpäckel” 😂 😃

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Fanns julmusten innan cola blev en grej?
Tycker det smakar väldigt lika, fast Julmusten inte är lika söt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fanns julmusten innan cola blev en grej?
Tycker det smakar väldigt lika, fast Julmusten inte är lika söt.

Julmust har funnits sedan 1910. Coca-cola kom till Sverige först 1953.

Att de skulle smaka lika kan jag inte hålla med om. Det är stor skillnad. Enbärstonen i julmusten är markant, något som inte finns i colan som exempel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Julmust har funnits sedan 1910. Coca-cola kom till Sverige först 1953.

Att de skulle smaka lika kan jag inte hålla med om. Det är stor skillnad. Enbärstonen i julmusten är markant, något som inte finns i colan som exempel.

Ah okej, är väl en rätt så vanlig smak i guess xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jadu, bryggverket är lokalt här i Umeå så jag vet inte riktigt om det går att köpa på annat håll.

Men om du är tillräckligt sugen så kanske nån snäll rackare kan agera onlinebutik och köpa några och skicka med posten 😅😉

Om du inte råkar bo här i trakten då, för då finns dom på stora Coop Ersboda just nu, och brukar finnas på Ica berghem, eller gjorde förra året iaf.

Snyft, bor i Stockholm... Får ringa och höra om de kan skicka en platta. Väldigt sugen på Cherry Julmusch också.

Permalänk
Medlem

Nu får jag säkert smisk, men jag testade Premier julmust i veckan.
Den är nog min nya favorit.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Dricker kanske ett eller två glas per år….troligtvis apotekarnes då det väl är vad folk generellt bjuder på….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Snyft, bor i Stockholm...

Hade inte önskat min värsta fiende något så hemskt!

Dricker inte så mycket julmust men nygårdas ekfatslagrade är mycket trevlig. Tycker trocamust är helt okej också även om det är en lite märklig skapelse.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Apotekarnes Julmust, har testat diverse andra som inte fallit mig i smaken.Zeunerts är överskattad.