Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Sweclockers omnämns i der8auers senaste Video om den här kylaren och kritiken runt den.

https://youtu.be/dSvNFRUY2vg?t=409 (tyska)
EDIT: Nu även i engelsk version. https://youtu.be/cHNXFgSonWI?t=468

https://i.imgur.com/jaW7Kei.png

Jäklar, här snackar vi ett praktexempel på hur man förstör sin karriär.

Permalänk
Medlem
Citat:

The Alphacool Apex Stealth promises gold and green forests but grossly underdelivers.

Roligt med lite svenska uttryck. Kan dock tänka mej många ute i världen som rynkar lite på ögonbrynen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Sweclockers omnämns i der8auers senaste Video om den här kylaren och kritiken runt den.

https://youtu.be/dSvNFRUY2vg?t=409 (tyska)
EDIT: Nu även i engelsk version. https://youtu.be/cHNXFgSonWI?t=468

https://i.imgur.com/jaW7Kei.png

Den där AI-översättningen är verkligen skrämmande bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Sweclockers omnämns i der8auers senaste Video om den här kylaren och kritiken runt den.Alp

https://youtu.be/dSvNFRUY2vg?t=409 (tyska)
EDIT: Nu även i engelsk version. https://youtu.be/cHNXFgSonWI?t=468

https://i.imgur.com/jaW7Kei.png

Tänkte postat den med men du han före.

Men jag har varit extremt tvivelaktigt till Igors lab sedan 2019 när jag började höra och läsa derasartiklar, det har varit fail efter fail.
Fel om 12VHPW, Fel om EVGA 3090 bran upp (EVGA gick ut med korrekt info själva).
Bevisen dom presenterade var ofta inte bevis upplevde jag eller stämde inte överens med vad man borde förvänta sig och vad andra publicerade.

Det jag finner alarmerande är att först går fläkt tillverkaren ut med att dom tagit fram en fläkt som utpresterar allt enligt dom själva och dom vet inte riktigt hur men ramen verkar vara the shit.
Media världen över hypar upp fläkten genom att subjektivt klämma och känna på dem på en mässa och tro på hypen.
Sedan går Igors lab ut med tester som bekräftar detta.
Alphacool använder reviewn som marknadsföring fast dom borde veta att tesen skiljer sig med en faktor 3-4x vad dom själva borde se i sina labb.
Nu går en anställd ut och försvarar sina tester och tillverkaren....
Det såldes nog en hel del fläktar på preorders där, så sälja fläktar är det nya sälja spel på preorders med ren bullshit marketing där man inte håller vad man lovat.
.

Igors lab kan inte svara på kritiken korrekt.
En anställd går ut i en video där jag bara kan tolka att Igors lab befinner sig i et universum med andra fysikaliska lagar (snarare brist på total förståelse för fysikenslagar) för hur fan kan man annars komma fram till resultaten man gjorde och sedan gå ut och göra karriärsmord genom att stå fast vid dom genom att säga att alla andra har fel och vi har rätt för vi testar inte som alla andra! No shit att ni inte testade som alla andra för ni fick ju fram absurda siffror!
Även med olika test metoder och maskiner bör resultaten bli ungefär den samma då fysikens lagar gäller oss alla.

Tydligen har dom gjort lika dant med AIO's, men som sagt jag har hittills nog noterat 4 fall hos Igors lab där saker lagts fram som "fakta och sanning" där andra testare sedan kommit fram till andra slutsatser, jag kan faktiskt inte tänka på nån Igor artikel jag tyckt varit korrekt, finns säkert men i slutändan är Igors Lab nåt man nog bör undvika.
Han har ju inga problem att ta äran för en artikel med felaktig information, då får han stå för problemen också om han inte kollar över resultaten någon annan producerat.

Igor säger ju att han inte tänkte stoppa anställda från att släppa videon som direkt reflekterar på han, dessutom ska personen jobba kvar och testa vidare så vi kan väl anta att övriga tester kommer vara lika felaktiga, men om Igor sätter sig själv som skribent hur fan ska vi veta om man kan tro på testet då när vi inte vet vem som gjort det?

Så med den slutsatsen kommer jag ALDRIG att tro på nåt Igors lab skriver någonsin!

Men hans ryckte för mig är bara baserat på 100% att dom skriver och sprider felaktigheter så, mest synd att man ska få rätt för detta gäller ju folks karriärer och levebröd, men det verkar dom ju själva inte bry sig om så vi kan ju inte stoppa dom från att hälla bensin på sig själva och tända på som jag ser det.

R.I.P Igors Lab 2023

Permalänk
Medlem

Lite trist med Alphacool som jag faktiskt tycker har en del bra grejer när det kommer till vattenkylning, jag var en av dem som hade förbokat fläkten via Inet men som tur var upptäcktes detta. Lite synd ändå att de nu "mördade" fläkten i stället för att bara erkänna sitt misstag och försöka sälja in den som en helt okej Tyst fläkt.

Även om detta inte fick så snygg utgång och att jag sett framemot fläkten så är nog mitt anseende för Alphacool överlag oförändrat.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Shit, Igor's lab har visst testat på samma felaktiga sätt fler gånger.. det är inte bara apexfläkten som är uppf**kad..

Kolla här, ett jämförande test med gamla och nya upplagor av nf-a12x25:
https://www.igorslab.de/noctua-nf-a12x25-pwm-im-test-wenn-dat...

Notera att luftflödet ökar när man går upp till 60 mm radiator......
Kan liksom inte se att mer motstånd kan ge ökat flöde. Det går inte ihop. Exakt samma sak var det ju i apex testet.

De har rejäla problem med sin testutrustning.. de håller den högt men det verkar tyvärr inte vara mer än en sh*tbox..

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GuessWho:

@JonasT

Har du någon bild på Phanteks T30 monterad på den kylaren ?

Det jag tänker på är att om man hade skruvat fast fläkten,
Likt på Colermasters Hyper 212 så spelar tjockleken ingen roll (om man inte har väldigt tajt om utrymme.
Men hur blir det när Noctua kylaren använder klipps över hela fläktens tjocklek?
Går det att få tag i andra klipps för 30mm tjocka fläktar ?

Det funkar fint med clipsen som medföljer NH-U12A då de är relativt flexibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Shit, Igor's lab har visst testat på samma felaktiga sätt fler gånger.. det är inte bara apexfläkten som är uppf**kad..

Kolla här, ett jämförande test med gamla och nya upplagor av nf-a12x25:
https://www.igorslab.de/noctua-nf-a12x25-pwm-im-test-wenn-dat...

Notera att luftflödet ökar när man går upp till 60 mm radiator......
Kan liksom inte se att mer motstånd kan ge ökat flöde. Det går inte ihop. Exakt samma sak var det ju i apex testet.

De har rejäla problem med sin testutrustning.. de håller den högt men det verkar tyvärr inte vara mer än en sh*tbox..

<Uppladdad bildlänk>

Tror det handlar om okunskap, Pascal verkar inte vara en stjärna direkt

Det finns alltid kritiska dimensioner och begränsningar när det kommer till känslig utrustning, han kanske bara litar på att den gör rätt utan att inse att han är utanför någon gräns eller att hans setup är felaktig eller i alla fall inte samma för alla

Vi får se vart det landar, men jag lutar likt Roman att detta inte är medvetna felaktigheter:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor

Permalänk
Medlem

Hittar inte bilden på Stephen Colbert när han tuggar på popcorn, men ujujuj vad en fläkt av allt verkar kunna kan skapa drama

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem
Skrivet av biew:

Hittar inte bilden på Stephen Colbert när han tuggar på popcorn, men ujujuj vad en fläkt av allt verkar kunna kan skapa drama

Dramat fixade Igor & Pascal, jag hoppades att deras mätningar var rätt men vågade inte tro på de då prestandavinsten var för stor!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det intressanta för mig är inte uppståndelsen kring Igors Lab eller hans anställda. Det är istället att Alphacool själva marknadsförde denna fläkt som något speciellt innan andra oberoende tester kommit. Jag hade då antagit att dom själva via sitt eget "forskningslabb" utvecklat och testat denna fläkt, för att veta vad dom pratar om. Det hela är ytterst konstigt hanterat.

Permalänk
Medlem

Sorry om det redan nämnts, men vill kommentera en sak om själva testet på SweC. Det känns lite meningslöst att plotta luftflöde mot varvtal och göra några som helst slutsatser baserat på det. Nu plottar ni ju ljudnivå mot varvtal också, men det känns inte som att ni kombinerar dessa, utan ni kommenterar båda för sig.

Varvtal i sig är ju helt meningslöst. Jag har ingen anledning till att alls bry mig om en fläkt snurrar i 500 eller 5000 rpm, för det är inte vad fläktens prestanda är. Visst, det kan ge någon slags fingervisning, som klockfrekvens hos en processor, men jämför man olika arkitekturer utan att titta på IPC så är klockfrekvens inte prestanda.

Vad som hade varit intressant är om ni hade kombinerat datan för luftflöde/varvtal samt ljudnivå/varvtal, skippat varvtalet, och sedan plottat luftflöde mot ljudnivå. Det är ju egentligen endast detta som är intressant (mätt vid olika motstånd med galler osv).

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ajp_anton:

Vad som hade varit intressant är om ni hade kombinerat datan för luftflöde/varvtal samt ljudnivå/varvtal, skippat varvtalet, och sedan plottat luftflöde mot ljudnivå. Det är ju egentligen endast detta som är intressant (mätt vid olika motstånd med galler osv).

Håller helt med om att en graf med luftflöde mot ljudnivå hade varit trevligt. Rent testtekniskt, och även tidsmässigt, var detta dock svårt att få till då ljudmätningarna inte kunde göras direkt på vindtunneln p.g.a. turbulens.

Själva testmetoden för den här artikeln togs ursprungligen fram för att sätta Alphacools marknadsföringssiffror (det vill säga Igors Labs siffror) på prov, och då var det högst relevant med en varvtalsbaserad metod, då det var så de resultaten var presenterade.

Men om det blir mer fläkttester framöver (det här är trots allt det första renodlade recensionen vi publicerar på produktgruppen) så ska jag se över om det finns ett mer överskådligt sett att mäta och presentera siffror.

Permalänk
Medlem

Att läsa testet o diskussionerna i denna tråd fick mig att beställa och ersätta Arctic P12 med "P12 Max" på min lilla 240 rad Hann snabbtesta lite nu innan julfirandet börjar.

grafen innan

grafen efter

Något hände ju! Trodde när jag köpte P12 att den kanske var tyyp likvärdig deras "Bionix" men på sidospår från denna tråd så förstod jag att så inte var fallet. Tack o god jul!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Att läsa testet o diskussionerna i denna tråd fick mig att beställa och ersätta Arctic P12 med "P12 Max" på min lilla 240 rad Hann snabbtesta lite nu innan julfirandet börjar.

grafen innan
<Uppladdad bildlänk>

grafen efter
<Uppladdad bildlänk>

Något hände ju! Trodde när jag köpte P12 att den kanske var tyyp likvärdig deras "Bionix" men på sidospår från denna tråd så förstod jag att så inte var fallet. Tack o god jul!

Missar jag något eller? Ser ut som väldigt likvärdiga resultat i dina två bilder…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Missar jag något eller? Ser ut som väldigt likvärdiga resultat i dina två bilder…

Med efterkloksamhet skulle jag maximerat fönstret innan jag tryckt på save men fattade inte när jag tryckte första gången att saveknappen bara gjorde screenshot!

Här blir det lite tydligare. Får fiska sen om AIDA kanske faktiskt loggade siffrorna från de olika rundorna.

Iaf, 90 grader var sällan skådat sedan med Max-fläktarna.

edit: "efterkloksamhet" får 152 hits på google och är således säkert inte ett riktigt ord. Men ja, ni fattar!
Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Med efterkloksamhet skulle jag maximerat fönstret innan jag tryckt på save men fattade inte när jag tryckte första gången att saveknappen bara gjorde screenshot!

Här blir det lite tydligare. Får fiska sen om AIDA kanske faktiskt loggade siffrorna från de olika rundorna.
<Uppladdad bildlänk>

Iaf, 90 grader var sällan skådat sedan med Max-fläktarna.

Jo men 89 vs 92 är ju inge direkt stor marginal när datat varierar så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo men 89 vs 92 är ju inge direkt stor marginal när datat varierar så mycket

Var hittar du 89 nånstans?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo men 89 vs 92 är ju inge direkt stor marginal när datat varierar så mycket

Är ju ändå en tio minuter lång graf med en tydlig trend. Så jag skulle påstå att det uppstod en klar skillnad. Om än inte världsomvälvande och absolut onödig, men så är det ändå rätt ofta med den här hobbyn.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Var hittar du 89 nånstans?

Gula siffran på högra grafen, det är väl en annan kärna på processorn

Skrivet av Teddis:

Är ju ändå en tio minuter lång graf med en tydlig trend. Så jag skulle påstå att det uppstod en klar skillnad. Om än inte världsomvälvande och absolut onödig, men så är det ändå rätt ofta med den här hobbyn.

För mig ser det väldigt likt ut på den grafen, det är samma avstånd till grafen som visar 34, liknande slumpmässiga variation, alla siffror mellan 80-92

Det var en ärlig fråga första gången, vad är det jag missar?

(80+82+92) / 3 = 254/3 = 84.66C
(78+85+89) / 3 = 252/3 = 84C

Inom felmarginalen skulle jag säga
(Detta använder såklart bara de siffror jag ser här, och inte core1 som är grön)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gula siffran på högra grafen, det är väl en annan kärna på processorn

För mig ser det väldigt likt ut på den grafen, det är samma avstånd till grafen som visar 34, liknande slumpmässiga variation, alla siffror mellan 80-92

Det var en ärlig fråga första gången, vad är det jag missar?

(80+82+92) / 3 = 254/3 = 84.66C
(78+85+89) / 3 = 252/3 = 84C

Inom felmarginalen skulle jag säga
(Detta använder såklart bara de siffror jag ser här, och inte core1 som är grön)

Du verkar ha hängt upp dig på sista numrena som syns på höger sida. Det är alltså sista mätpunkten, sista rapporterade sekunden. De numrena kan man inte avgöra så mycket på.

Kolla helt enkelt grafen istället.

Är ledsen att det inte blev jätte-scientific med massa siffror att bita i, var lite därför jag förebyggde med att säga "snabbtest innan julfirandet". Men rent visuellt på grafen så påvisas ändå en skillnad!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du verkar ha hängt upp dig på sista numrena som syns på höger sida. Det är alltså sista mätpunkten, sista rapporterade sekunden. De numrena kan man inte avgöra så mycket på.

Kolla helt enkelt grafen istället.

Är ledsen att det inte blev jätte-scientific med massa siffror att bita i, var lite därför jag förebyggde med att säga "snabbtest innan julfirandet". Men rent visuellt på grafen så påvisas ändå en skillnad!

Jo jag förstår att det är sista mätpunkten endast, och antagligen inte representantiv för hela körningen, men när den är så snarlik så förstod jag bara inte vad man skulle se. Mina ögon ger graferna ungefär samma betyg (men såklart svårt utan tydlig skala eller medelvärden eller annan metadata)

Antagligen är det alltså inte så mycket tydligt att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo jag förstår att det är sista mätpunkten endast, och antagligen inte representantiv för hela körningen, men när den är så snarlik så förstod jag bara inte vad man skulle se. Mina ögon ger graferna ungefär samma betyg (men såklart svårt utan tydlig skala eller medelvärden eller annan metadata)

Antagligen är det alltså inte så mycket tydligt att se

Tycker på högsta allvar att åtminstone på andra bilden jag fixade blev det mycket tydligt men nåja Jag är också väldigt van att pixel-peepa i och med yrket mitt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Med efterkloksamhet skulle jag maximerat fönstret innan jag tryckt på save men fattade inte när jag tryckte första gången att saveknappen bara gjorde screenshot!

Här blir det lite tydligare. Får fiska sen om AIDA kanske faktiskt loggade siffrorna från de olika rundorna.
<Uppladdad bildlänk>

Iaf, 90 grader var sällan skådat sedan med Max-fläktarna.

Är det P12 max på samma varvtal som P12 ?

Permalänk
Medlem

Fin fläkt med topp prestanda, inväntar 140 mm version innan köp.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Fin fläkt med topp prestanda, inväntar 140 mm version innan köp.

?? Det är en dyr flopp. Hur är det topp prestanda?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

?? Det är en dyr flopp. Hur är det topp prestanda?

Mata inte trollet.
90% av hans/hennes inlägg är enbart för att provocera.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den där AI-översättningen är verkligen skrämmande bra

Jo, läskig
Man bra till lektionsplanering
Hela veckans planering fixat

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Annars producerar Alphacool topp saker
Hoppas de kan rädda situationen. Gör en fenix grej som några andra tillverkare har gjort

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Tja. Jag kör med dubbla fläktar på min Noctua nånting, på lågt varv, att det totalt sett tar mer plats det ligger jag inte sömnlös över.

Om tjockare fläktar ger mer kylning utan att gå upp i ljudstyrka låter det som en bra deal. Beroende på användningsområde.

Min gamla macbook pro har 2 radialfläktar tror jag. Vid under 2000rpm låter de knappt alls, när de går över 5000rpm tror jag datorn ska lyfta från skrivbordet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7