Däckfirma pajar det ena och det andra, vägrar ta ansvar!

Permalänk
Medlem

Däckfirma pajar det ena och det andra, vägrar ta ansvar!

Hej nu är det så att i vintras körde jag in min bil till en bilfirma för att byta och skifta över nya däck till mina fälgar. Så här börjar problemet med att när det skiftar över ena däcket så kommer de ut och säger att de råkade ta sönder en tpms. Vänster bak däck.

Dagen efteråt åker jag iväg och fiskar när jag kommer tillbaka till bilen så har jag punktering på ena bak däcket (höger). Så kör tillbaka till firman där de säger att ventilen på höger däcket gått sönder. När de ska ta bort däcket från bilen hörs en smäll och ena hjulbulten har gått av.

Så åker tillbaka till firman säger de att tpms som sitter på höger bak läcker luft och behöver bytas.

Så lämnar in bilen till annan verkstad efter detta. Som lagar bilen. Så åker och pratar med däckfirman igen över vad allt kostade att laga den men de säger att de ej har tagit sönder något på bilen och slår ifrån sig allt. Kostnad att laga allt med däcken och hjulnavet gick på 9k.

Finns det något man kan göra här eller bara skita i det och betala andra verkstaden och bita i det sura äpplet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tizzue:

Hej nu är det så att i vintras körde jag in min bil till en bilfirma för att byta och skifta över nya däck till mina fälgar. Så här börjar problemet med att när det skiftar över ena däcket så kommer de ut och säger att de råkade ta sönder en tpms. Vänster bak däck.

Dagen efteråt åker jag iväg och fiskar när jag kommer tillbaka till bilen så har jag punktering på ena bak däcket (höger). Så kör tillbaka till firman där de säger att ventilen på höger däcket gått sönder. När de ska ta bort däcket från bilen hörs en smäll och ena hjulbulten har gått av.

Så åker tillbaka till firman säger de att tpms som sitter på höger bak läcker luft och behöver bytas.

Så lämnar in bilen till annan verkstad efter detta. Som lagar bilen. Så åker och pratar med däckfirman igen över vad allt kostade att laga den men de säger att de ej har tagit sönder något på bilen och slår ifrån sig allt. Kostnad att laga allt med däcken och hjulnavet gick på 9k.

Finns det något man kan göra här eller bara skita i det och betala andra verkstaden och bita i det sura äpplet?

Har du:
1. Gett företaget möjlighet att åtgärda skadorna?
2. Fullständigt och skriftligt reklamerat detta ärende?

Om du bara direkt gått till en annan verkstad så känns det konstigt att du skulle kunna bli ersatt från verkstad 1. Du har många rättigheter men de sträcker sig inte hur långt som helst. Första firman måste ha chansen att få försöka ställa det till rätta.

Rubriken redigerades, "Däck firma" beskriver inte trådens innehåll. Se §3.1 i forumreglerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du:
1. Gett företaget möjlighet att åtgärda skadorna?
2. Fullständigt och skriftligt reklamerat detta ärende?

Om du bara direkt gått till en annan verkstad så känns det konstigt att du skulle kunna bli ersatt från verkstad 1. Du har många rättigheter men de sträcker sig inte hur långt som helst. Första firman måste ha chansen att få försöka ställa det till rätta.

Rubriken redigerades, "Däck firma" beskriver inte trådens innehåll. Se §3.1 i forumreglerna.

Yes varit inne 3 olika gånger och varje gång har något annat gått sönder. Plus att de vill att jag ska betaöa allt material och kostnad för lagning. Sen är det stora problemet att den butiken är bara öppen en viss tid om året så största delen av året finns ej butiken.

Permalänk
Medlem

Låter ju väldigt märkligt varför man byter hela hjulnavet? en bult går ju att byta?

och med vänster tpms, stog de för bytet av den eller ska du betala saker de förstör?
vilken firma gäller det? anmäl till ARN till att börja med, jag skulle ju dock krävt redan från första början att de skulle laga allt de pajar.. en hjulbult måste man ju i stort sett vara hjärndöd om man lyckas paja vid ett däckbyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Låter ju väldigt märkligt varför man byter hela hjulnavet? en bult går ju att byta?

och med vänster tpms, stog de för bytet av den eller ska du betala saker de förstör?
vilken firma gäller det? anmäl till ARN till att börja med, jag skulle ju dock krävt redan från första början att de skulle laga allt de pajar.. en hjulbult måste man ju i stort sett vara hjärndöd om man lyckas paja vid ett däckbyte

De ville jag skulle betala allt både arbete och material som de tog sönder.

Det var Däckskiftarna som tog sönder allt.

Sen var det Holmgrens bil som sa att hjulnavet behövdes byta för bulten var sönder

Permalänk
Medlem

Om en bult sitter i navet, avbruten, pga att någon dragit sönder den, då tycker jag som lekman att det låter rimligt att byta hela navet om en märkesverkstad eller motsvarande säger det. Vet ju inte hur det såg ut, men om någon borrar ur bulten - hur vet man att gängorna är bra nog att hålla 20 år till?

Tveksam till om däckbytarfirmor har annan kompetens än att byta däck, om det är saker på bilen som går sönder alltså. Det kan säkert finnas, speciellt på kombinerade verkstäder/däckbytare, men inte om man bara slänger av/på hjul/fälg/däck.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

En del bilar har fasta bultar så att man faktiskt måste byta hjulnavet om en bult går av, inget konstigt med det. Andra har inknackade bultar, superenkelt att byta.

Du får skicka ett krav till dem ang. kostnaderna du har haft. Det spelar faktiskt ingen roll om man gett dem möjlighet att laga eller ej, man har ändå rätt att skicka krav för kostnader man haft pga ett företags klanteri. Du HAR ju dock gett dem möjlighet att fixa och de har misslyckats. Hur de har lyckats misslyckas så här mycket är ju rätt konstigt då de brukar klara av sitt jobb bra enligt min erfarenhet.

Ang. kravet så skickar du i princip en faktura till dem där du specificerar de kostnader du haft pga strulet. Tänk på att ta med ALLT, alla delar du fått köpa som de haft sönder, alla resor du har haft, all arbetstid som gått förlorad o.s.v. Du ger dem gott om tid att betala typ 30-60 dagar och om de inte betalar så kräver du in pengarna via kronofogden. Om de INTE betalar så får du stämma dom i civilrättslig domstol. Då är det bra att man har sina saker iordning, så se till att spara screenshots på all sms-konversation eller mail där de erkänner sina fel för annars blir det bara ord mot ord i rätten och då kan de gå hur som helst.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det enda företaget säger när jag tar kontakt med dem är att ta det genom Arn anmälan.

Permalänk
Medlem

Du kan göra det om du vill. Förhoppningsvis följer de ARN's bedömning.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om en bult sitter i navet, avbruten, pga att någon dragit sönder den, då tycker jag som lekman att det låter rimligt att byta hela navet om en märkesverkstad eller motsvarande säger det. Vet ju inte hur det såg ut, men om någon borrar ur bulten - hur vet man att gängorna är bra nog att hålla 20 år till?

Tveksam till om däckbytarfirmor har annan kompetens än att byta däck, om det är saker på bilen som går sönder alltså. Det kan säkert finnas, speciellt på kombinerade verkstäder/däckbytare, men inte om man bara slänger av/på hjul/fälg/däck.

Du kan nog utgå ifrån att klåparfirma dragit bultarna alldeles för hårt med mutterknacken och att det var därför den gick av (särskilt mtp deras track record). Då kan man med ditt resonemang ifrågasätta skicket på gängorna på de andra 3 naven också.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Du kan nog utgå ifrån att klåparfirma dragit bultarna alldeles för hårt med mutterknacken och att det var därför den gick av (särskilt mtp deras track record). Då kan man med ditt resonemang ifrågasätta skicket på gängorna på de andra 3 naven också.

Ja är väl problemet när du använder knack till att sätta dit hjulskruvarna att du inte vet vilket moment du får på åtdragningen av skruvarna. Därför jag själv släpper med knack och drar åt med momentnyckel.

Permalänk
Medlem

Har bara hört skit om Däckskiftarna, jag skulle undvika dom som pesten och byta däck hos typ en gummiverkstad eller liknande istället om man inte klarar det själv.

Permalänk
Medlem

Bara att kolla Trustpilot, pajas företag.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Ja är väl problemet när du använder knack till att sätta dit hjulskruvarna att du inte vet vilket moment du får på åtdragningen av skruvarna. Därför jag själv släpper med knack och drar åt med momentnyckel.

Man kan ju också använda momentstav på mutterknacken. Dock är det inte lika exakt som en momentnyckel och beror tydligen bl a lite på hur snabbt den knackar.

Annars kan man ju gänga på bultar/muttrar förhand, sedan dra fast med mutterknacken men inte hårt och sedan dra med momentnyckel till rätt moment - så brukar jag göra.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Efter jag gjorde Arn anmälan tog det 2 dagar innan ägaren ringde upp och pratade med mig. Han tog på sig ansvaret och sa att det skulle stå för kostnaden för verkstads kostnaden och det tog totalt 1 dag att lösa detta med ägaren och pengarna är redan inne på mitt konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Efter jag gjorde Arn anmälan tog det 2 dagar innan ägaren ringde upp och pratade med mig. Han tog på sig ansvaret och sa att det skulle stå för kostnaden för verkstads kostnaden och det tog totalt 1 dag att lösa detta med ägaren och pengarna är redan inne på mitt konto

Tråkigt att man måste driva allt så långt dock! Skönt att du fick rätt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25