Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kul att det går att modda så mycket! Mitt tålamod med liknande åtgärder har minskat med tiden, så vi får se om jag ger mig på det.

Angående FSR-framegen, hur tycker du det ser ut? Jag var otroligt besviken på FSR-uppskalning på min steam deck, så därför jag undrar.

Ser ut? Det är DLSS med mer fps. Så det ser jättebra ut.
Glöm inte att fixa så du inte får ghosting. Det är vanligtvis en inställning i spelet eller ändra en 1 till en 0 i en ini fil.
I detta spelet så räcker det med att stänga av DLSS sharpening i spelets grafikmeny.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan Crysis gå i pension.
Det nya är: "....men klarar det Hellblade II?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Obefintlig

Vet du inget om.

Att nått är tungdrivet innebär inte automatiskt att det är ooptimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ser ut? Det är DLSS med mer fps. Så det ser jättebra ut.
Glöm inte att fixa så du inte får ghosting. Det är vanligtvis en inställning i spelet eller ändra en 1 till en 0 i en ini fil.
I detta spelet så räcker det med att stänga av DLSS sharpening i spelets grafikmeny.

Som jag förstår din länk så ersätter den DLSS-framegen (som bara stöds på 4000-serien) med FSR-framegen. Så även DLSS används för uppskalning så är det en helt separat teknik som används för framegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Sicket skitspel det verkar vara på PC, troligen optimeringen som fått folk att inte köpa det.

Spelet har peakat 3,982 spelare på Steam.
https://steamdb.info/app/2461850/charts/

vem tror du köper ett <10timmars spel på Steam när du får en månad gamepass för 150kr?

Antal spelare på Steam är självklart jättelitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Angående tungdrivet så känns det ju nästan som att spelutvecklarna idag tänker lite "Finns ju DLSS, FSR osv så vi behöver inte optimera det så mycket" Tycker man har sett det med tanke på att så många PC-släpp på senaste har varit i bra dåligt skick vid release.

Ja, lira att i 720p med ai-genererat blur är framtiden

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

"Lumen" och "Nanites" i all ära.
Något UE5 brukar snacka om.
Men inte ett ord om raytracing eller path tracing här.
Brukar inte tas upp i samband med just dom här för mig lite luddiga "flummetoderna" där jag aldrig fått klart för mig vad dom gör egentligen och vad som utnyttjas hårdvarumässigt.
Normalt så brukar ju alltid RT on/Off eller tom pathtracing on/off också testas.
Men inte ett ord om det här alltså....
Och snack om att DLSS varmt rekommenderas vid högre upplösningar, men inget test av det heller. Det som man verkligen behöver veta.

Lumen är en form av Ray Tracing, om Lumen kör i mjukvara eller på hårdvara är upp till spelutvecklaren.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på det glada 90 talet när id släppte spel anpassade för datorer som inte fanns ännu, ja ni som var med då minns Quake och sånt.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Men seriöst, spelet är inte alls så tungdrivet som vissa tror. Crysis var mycket mer krävande när det kom, för att ge ett exempel många kan relatera till.
Detta spelet kan dom flesta som inte brukar sucka över prestandan med sin dator spela utan problem.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

vem tror du köper ett <10timmars spel på Steam när du får en månad gamepass för 150kr?

Antal spelare på Steam är självklart jättelitet.

Titta på andra gamepass spel.

Jämför forza palworld persona halo mcc mfl. Day 1/week 1 med hellblade.

Bara för att:
Forza vid släpp 2021 på Steam hade över 80000 spelare day 1.
Persona 3 Reload vid släppet 2024, i Februari, hade över 45000 day 1.
Palworld vid släppet i Januari 2024, så hade spelet över 370000 spelare day 1. Detta klev till 2.1 miljoner på 1 vecka.

Samtliga av spelen fanns på Gamepass, day 1.

Att använda Gamepass som en ursäkt till att spel säljer mindre på PC är inte riktigt en bra ursäkt. Gamepass är bra mycket mer populärt på just Xbox än PC.

Skrivet av SCORPIUS:

Men seriöst, spelet är inte alls så tungdrivet som vissa tror. Crysis var mycket mer krävande när det kom, för att ge ett exempel många kan relatera till.
Detta spelet kan dom flesta som inte brukar sucka över prestandan med sin dator spela utan problem.

30 till 40 fps i 2560 för i snitt 8000 kr är tungdrivet så in i helvete.

Skrivet av ipac:

Vet du inget om.

Att nått är tungdrivet innebär inte automatiskt att det är ooptimerat.

Sweclockers är nog det enda forumet där folk försvarar dåligt optimerade spel. Där 30fps anses vara okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Sweclockers är nog det enda forumet där folk försvarar dåligt optimerade spel. Där 30fps anses vara okej

Der är värre än så. Det finns de som inte riktigt förstår innebörden av ordet optimering.

Eller än värre, de som inte begriper att man kan justera mängden data att processa mha inställningar.

Simulerat exempel:

Citat:

30 till 40 fps i 2560 för i snitt 8000 kr är tungdrivet så in i helvete.

Allt är relativt. Cyberpunk är mycket sämre optimerat, där kan 4070 ägare bara få ut 16 till 24 fps.

Permalänk

Tycker denna var rätt bra

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Simulerat exempel:
Allt är relativt. Cyberpunk är mycket sämre optimerat, där kan 4070 ägare bara få ut 16 till 24 fps.

Haha va?

Har du spelat Hellblade? Gå in i spelet och ändra Reflection Qualtiy från Low till High, prestandan håller sig exakt identiskt, kanske 1-2 fps i skillnad som mest. Du går från software Lumen till hardware Lumen och du får ingen prestandaskjuts eller sänkning. Varför? Är inte detta dålig optimering? Varför ens sänka inställningarna då? Alan Wake 2 var dåligt optimerat men man fick åtminstone en rätt trevlig boost på AMD grafikkort om man körde med software lumen istället.

Sänker du Global Illumination så får du som mest en boost på runt 10 fps från Med till High. Ingen alls från Low till Med. Ser man någon skillnad? Nej inte alls.

9 av 10 inställningar har i princip ingen visuell skillnad, om det är någon är det såpass minimalt att endast pixelpeepers ser dem. Man har i princip tagit Very High som bas prestanda och sedan lagt till lite kosmetiska inställningar som gör i princip ingenting.

Dags att folk inser: Spel idag är inte optimerade i grunden utan uppskalningstekniker. Uppskalning är framtiden, inte native. Tyvärr.
Varför ska de ta sig en mass tid och pengar på optimering när de kan släppa något dåligt optimerat, men sålänge det ser fint och skitigt ut så kommer det finnas en del folk, som oftast sitter på 4090 eller motsv, att påstå att det är bra optimerat. Trots att spelet kräver uppskalning för att spela det för alla andra. "Framtiden" som en del kallar det. Precis som Starfield var designat för framtida hårdvara(tm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Haha va?

Har du spelat Hellblade? Gå in i spelet och ändra Reflection Qualtiy från Low till High, prestandan håller sig exakt identiskt, kanske 1-2 fps i skillnad som mest. Du går från software Lumen till hardware Lumen och du får ingen prestandaskjuts eller sänkning. Varför? Är inte detta dålig optimering? Varför ens sänka inställningarna då? Alan Wake 2 var dåligt optimerat men man fick åtminstone en rätt trevlig boost på AMD grafikkort om man körde med software lumen istället.

Sänker du Global Illumination så får du som mest en boost på runt 10 fps från Med till High. Ingen alls från Low till Med. Ser man någon skillnad? Nej inte alls.

9 av 10 inställningar har i princip ingen visuell skillnad, om det är någon är det såpass minimalt att endast pixelpeepers ser dem. Man har i princip tagit Very High som bas prestanda och sedan lagt till lite kosmetiska inställningar som gör i princip ingenting.

Dags att folk inser: Spel idag är inte optimerade i grunden utan uppskalningstekniker. Uppskalning är framtiden, inte native. Tyvärr.
Varför ska de ta sig en mass tid och pengar på optimering när de kan släppa något dåligt optimerat, men sålänge det ser fint och skitigt ut så kommer det finnas en del folk, som oftast sitter på 4090 eller motsv, att påstå att det är bra optimerat. Trots att spelet kräver uppskalning för att spela det för alla andra. "Framtiden" som en del kallar det. Precis som Starfield var designat för framtida hårdvara(tm).

Ingen visuell skillnad (ska dock tas med en nypa salt eftersom det kommer från nån som inte ser vad som har hänt sen Battlefront 2...) och ändå bättre fps, låter positivt!

Men nej, du förstår fortfarande inte vad optimering betyder (nej det har inget att göra med vilken hårdvara man sitter på). Och kommer förmodligen aldrig göra det heller, det är inte direkt så att du har uppvisat nått större mått av "flexibilitet" i den här tråden, så vi får nöja oss med det.

Vad folk borde inse är förövrigt det är det visuella slutresultatet som räknas, inte upplösningssiffran på skärmbufferten eller vad grafikinställningarna råkar ha för namn. Och vad vi har är ett spel som rent visuellt är bland det "mest slående" hittils (som sig bör när man bockat för allt UE5 erbjuder), vilket är i linje med den beräkningskraft det efterfrågar (som sig bör när man bockat för allt UE5 erbjuder).

DF berättar mer förövrigt:

Permalänk
Medlem

En intressant diskussionspunkt är just optimeringen.
¤ Om ett spel är det snyggaste som någonsin släppts, kan man då förvänta sig att det flyter på tex ett 2070 i upplösning X? (sen är just ordet "flyt" en viktig punkt, snackar vi 60fps eller 120fps? Skärmarna får allt högre uppdateringsfrekvens)
¤ Hur mycket kan man optimera ett spel ur en ekonomisk synvinkel?
¤ Är all teknik som slängs in i ett spel verkligen viktig om den nu kostar mycket i rasterprestanda?

En sak är säker, nVidia (och AMD i efterhand) hade inte tryckt så mycket på Frame Generation om de inte själva ansett att rasterprestanda helt enkelt inte hänger med den tekniska utvecklingen gällande grafik i spel.

Sen känns spel som detta rätt så ovanliga faktiskt. Alan Wake 2 var väl en liknande situation som krävde extremt mycket av hårdvaran men som samtidigt så otroligt snyggt ut. CP2077 innan dess efter Path Tracing patchen, osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

En intressant diskussionspunkt är just optimeringen.
¤ Om ett spel är det snyggaste som någonsin släppts, kan man då förvänta sig att det flyter på tex ett 2070 i upplösning X? (sen är just ordet "flyt" en viktig punkt, snackar vi 60fps eller 120fps? Skärmarna får allt högre uppdateringsfrekvens)
¤ Hur mycket kan man optimera ett spel ur en ekonomisk synvinkel?
¤ Är all teknik som slängs in i ett spel verkligen viktig om den nu kostar mycket i rasterprestanda?

En sak är säker, nVidia (och AMD i efterhand) hade inte tryckt så mycket på Frame Generation om de inte själva ansett att rasterprestanda helt enkelt inte hänger med den tekniska utvecklingen gällande grafik i spel.

Sen känns spel som detta rätt så ovanliga faktiskt. Alan Wake 2 var väl en liknande situation som krävde extremt mycket av hårdvaran men som samtidigt så otroligt snyggt ut. CP2077 innan dess efter Path Tracing patchen, osv.

Om folk kan säga att Star Citizen är dåligt optimerat men samtidigt säga att Hellblade är bra optimerat. Så är det helt omöjligt att ta dessa individer på allvar. För den ena har tiotals tusen gånger skalan än det andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Ingen visuell skillnad (ska dock tas med en nypa salt eftersom det kommer från nån som inte ser vad som har hänt sen Battlefront 2...) och ändå bättre fps, låter positivt!

Men nej, du förstår fortfarande inte vad optimering betyder (nej det har inget att göra med vilken hårdvara man sitter på). Och kommer förmodligen aldrig göra det heller, det är inte direkt så att du har uppvisat nått större mått av "flexibilitet" i den här tråden, så vi får nöja oss med det.

Vad folk borde inse är förövrigt det är det visuella slutresultatet som räknas, inte upplösningssiffran på skärmbufferten eller vad grafikinställningarna råkar ha för namn. Och vad vi har är ett spel som rent visuellt är bland det "mest slående" hittils (som sig bör när man bockat för allt UE5 erbjuder), vilket är i linje med den beräkningskraft det efterfrågar (som sig bör när man bockat för allt UE5 erbjuder).

DF berättar mer förövrigt:
https://youtu.be/cpsRNCKiVCk?si=I7gALJDi3geP4KKZ>

Om det nu bockat i allt vad UE5 erbjuder hur kommer det sig att UE5s tech demos ser så sjukt mycket bättre ut?

Glöm inte bort att DF prisade Alan Wake 2 också som ser ut som rena skiten up close och under dagtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Om folk kan säga att Star Citizen är dåligt optimerat men samtidigt säga att Hellblade är bra optimerat. Så är det helt omöjligt att ta dessa individer på allvar. För den ena har tiotals tusen gånger skalan än det andra.

Samtidigt är Hellblade 2 på en totalt annan planet (ha!) än Star Citizen rent grafiskt när det kommer till vad som visas på skärmen.

Och Hellblade 2 verkar vara enormt GPU-bundet och Star Citizen (senast jag testade) är CPU-bundet. Olika spel helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Måste klaga rejält på en grej, Virtual Super Resolution funkar inte!
Spelet flyter på bra i 4K så tänkte testa högre upplösningar men nej dom har satt taket till 4K.
Alan Wake 2 gjorde man rätt med upplösningar och FSR.

Man måste sätta VSR högre upplösning på skrivbordet för å få VSR alternativen i spelet..
Men vem kör VSR på skrivbordet liksom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Samtidigt är Hellblade 2 på en totalt annan planet (ha!) än Star Citizen rent grafiskt när det kommer till vad som visas på skärmen.

Märker att du inte spelat Star Citizen.

Hellblade 2 ser ut såhär för det mesta, eller så är det svag belysning eller nattetid. Typ som att utvecklaren försöker dölja något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Märker att du inte spelat Star Citizen.

Hellblade 2 ser ut såhär för det mesta, eller så är det svag belysning eller nattetid. Typ som att utvecklaren försöker dölja något?
https://i.imgur.com/DSMzsBZ.png

Jag skriver rätt ut i nästa stycke att jag har spelat Star Citizen. Du kan ju försöka att på ett mindre otrevligt sätt skriva att du inte håller med.

Permalänk
Medlem

Ändå kommer vi se någon på Sweclockers skriva "Inget spel har maxxat min GTX 1080 Ti än så ser inget behov av uppgradering."

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Jag skriver rätt ut i nästa stycke att jag har spelat Star Citizen. Du kan ju försöka att på ett mindre otrevligt sätt skriva att du inte håller med.

Vad tunna skal folk har här på forumet.

Spelet är generellt mörkt, har vignetting och en massa damm, dimma och annat skit som döljer den magiskt ultra bra grafiken som det påstås ha. Ta bort stenarna som verkar vara all detaljrikedom spelet har, så kommer det se ut som vilket spel som helst från 2020.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Vad tunna skal folk har här på forumet.

Spelet är generellt mörkt, har vignetting och en massa damm, dimma och annat skit som döljer den magiskt ultra bra grafiken som det påstås ha. Ta bort stenarna som verkar vara all detaljrikedom spelet har, så kommer det se ut som vilket spel som helst från 2020.

Tag bort all atmosfäriska inslag så ser alla spel oftast väldigt B ut iofs.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Titta på andra gamepass spel.

Jämför forza palworld persona halo mcc mfl. Day 1/week 1 med hellblade.

Bara för att:
Forza vid släpp 2021 på Steam hade över 80000 spelare day 1.
Persona 3 Reload vid släppet 2024, i Februari, hade över 45000 day 1.
Palworld vid släppet i Januari 2024, så hade spelet över 370000 spelare day 1. Detta klev till 2.1 miljoner på 1 vecka.

Samtliga av spelen fanns på Gamepass, day 1

Och de här är ju spel som spelas under en längre tid. Då finns det ju en helt annan poäng att äga spelen. Hellblade 2 tar ca 8h och är inte direkt gjort för att spela om flera ggr. Så gamepass en månad är mkt bättre än att köpa spelet för nästan alla. Det gäller verkligen inte t ex FH5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Och de här är ju spel som spelas under en längre tid. Då finns det ju en helt annan poäng att äga spelen. Hellblade 2 tar ca 8h och är inte direkt gjort för att spela om flera ggr. Så gamepass en månad är mkt bättre än att köpa spelet för nästan alla. Det gäller verkligen inte t ex FH5.

Och halo?

Hellblade är runt 6h varav 3 är cutscenes. Så jag förstår varför folk väljer att inte köpa det utöver prestandan.

Skrivet av Swedishchef_90:

Tag bort all atmosfäriska inslag så ser alla spel oftast väldigt B ut iofs.

Atmosfäriska inslag gör ju att allt ser bra ut, det maskerar allt som annars inte är ultraextremedeluxequadrillionpolygonterrain så varför ens ha det med istället för att kurera dessa detaljer endast där det syns hela tiden man är i de områdena? Känns lite som slöseri med resurser om man ändå inte ser det.

Permalänk
Medlem

@Leiri

Handlar inte om att jag (och sannolikt andra) har tunt skal, utan att du går till någon form av mini-attack mellan raderna i nästan alla dina inlägg.

I detta fall så är jag personligen otroligt imponerad av det Star Citizen gör. Att kunna sömlöst röra sig till fots från var som helst till sitt skepp, lyfta och flyga ut ur atmosfären och sedan flyga vidare var som helst i planetsystemet är unikt häftigt, och emellanåt väldigt snyggt. Men det är ett helt annan typ av spel än Hellblade 2 som är ett fokuserat SP-spel som uppenbarligen inte faller dig i smaken. Och ja, jag tycker det är det med marginal snyggaste spelet jag sett. Detaljrikedomen är löjligt hög. Samtidigt fattar jag att väldigt många stör sig på att man inte kan stänga av alla post-effekter som Chromatic Abberation, motion blur och film grain. Finns massa andra spel för de som inte fixar det. Helt OK det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Leiri

Handlar inte om att jag (och sannolikt andra) har tunt skal, utan att du går till någon form av mini-attack mellan raderna i nästan alla dina inlägg.

I detta fall så är jag personligen otroligt imponerad av det Star Citizen gör. Att kunna sömlöst röra sig till fots från var som helst till sitt skepp, lyfta och flyga ut ur atmosfären och sedan flyga vidare var som helst i planetsystemet är unikt häftigt, och emellanåt väldigt snyggt. Men det är ett helt annan typ av spel än Hellblade 2 som är ett fokuserat SP-spel som uppenbarligen inte faller dig i smaken. Och ja, jag tycker det är det med marginal snyggaste spelet jag sett. Detaljrikedomen är löjligt hög. Samtidigt fattar jag att väldigt många stör sig på att man inte kan stänga av alla post-effekter som Chromatic Abberation, motion blur och film grain. Finns massa andra spel för de som inte fixar det. Helt OK det också.

Håller med dig.

Post-effekter går att stänga av. Men inte i spelet. Vilket är urbota dumt.
Där tycker jag att vi ska få bestämma helt själva hur vi vill ha det.
Det känns lite som att vara tillbaka i Skyrim och äldre att behöva pilla i ini filer 2024 för sådant.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Atmosfäriska inslag gör ju att allt ser bra ut, det maskerar allt som annars inte är ultraextremedeluxequadrillionpolygonterrain så varför ens ha det med istället för att kurera dessa detaljer endast där det syns hela tiden man är i de områdena? Känns lite som slöseri med resurser om man ändå inte ser det.

Jag gissar för att dagens hårdvaran är för kass.

Lite som att servera kött med sås på restaurang, man döljer hur bra grund man använt för att man vet att folk inte vill betala för det bästa på marknaden.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Någon som kan förklara för mig varför spelet endast nyttjar max 8gb vram på mitt 3080?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10