Det var hela grejen - Om inte ens Netflix med sina djupa fickor kan levererat svenskt med kvalitet eller ens djup, hur i hela friden ska något inhemskt filminstitut göra det?
Kan vara värt att tillägga att SFI inte producerar något själv, och heller inte äger rättigheterna till särskilt många långfilmer (knappt en handfull, varav Offret från 1986 är mest nämnvärd). Sedan kan man fråga sig vilka Netflix-exklusiva produktioner som fått stöd från SFI också. Inget jag har grävt i men det skulle förvåna mig om ingen fått något stöd.
Budget och ekonomisk framgång har generellt sett väldigt lite gemensamt med konstnärliga egenskaper. Bland svenska regissörer har exempelvis Jan Troell genom sin karriär haft svårigheter att få finansiering till sina filmer, då hans projekt ofta är överambitiösa och haft svårt att tilltala en stor massa. Trots det tror jag att de flesta med ett genuint filmintresse mycket hellre skulle se exempelvis Ingenjör Andrées Luftfärd än valfri Beckfilm...
Enbart Nissling av alla inlägg som är det minsta insatta hur filmfinansiering, stöd och filmpolitiken fungerar.
Tackar!
Jag står helt klart fast vid att filmstöd är nödvändigt för ett litet land som Sverige. Däremot tror jag att det finns utrymme för flertalet förbättringar när det gäller svensk filmpolitik i överlag. Exempel på det vore till exempel långsiktig återbetalning av filmstöd för produktioner som går med vinst för vidare investering i nya projekt (liknande system finns i Danmark). Momsen på biobiljetter bör sänkas till 6% igen. Och i överlag tror jag på att sprida ut filmstöden till mer blandade projekt än det vi oftast ser.
Om man ska backa bandet riktigt långt så var Ingmar Bergman länge den enda riktiga referensmallen för framgångsrik svensk film. Missförstå mig rätt: Jag älskar Bergman men att satsa ett helt lands filmpolitik på honom är lite som att all brittisk film skulle vara i Hitchcockanda. På samma sätt fastnade svensk film i slutet av 90-talet och under 00-talet i ganska mycket polisfilmer och tramsiga komedier då det helt enkelt var ett vinnande koncept. Det är väl den imagen som SFI under 10- och 20-talet sakta har försökt byta ut, med blandat resultat. Östlund var ju som bekant mycket kritisk mot SFI:s filmstöd redan på 00-talet.
Jag tror som sagt att en streamingskatt är fel väg att gå, men de ofta väldigt känslomässiga reaktionerna man ser i tråden säger mycket om folks okunskap och ointresse i filmpolitik generellt. Då blir diskussionen därefter av en tämligen låg nivå.
Nörda ner dig i HDR i min tråd!
Senast analyserade film: Mamma Mu & Kråkan