Anmäl dig till Roborock Challenge!

Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Permalänk
Medlem

Det kostar en massa pengar att producera film och tv. Och de som investerar pengar (från Filminstitutstråden så framgår det ju att en väldigt massa vill avskaffa filmstödet, vilket då innebär privat finansiering), vill ju ha avkastning på investeringarna, de är inte altruister. Vi kommer från att streamingföretagen ha slagits om att etablera sig, med låga priser för att locka till sig kunder. Netflix har tex ordentliga skulder som de kommer att behöva betala.

Men är man nöjd med billiga produktioner så kan man säkert lösa det. Mer realitysåpor, och drama filmad med iphones.

Finns ju de som verkar tro att man skall fixa bra TV och film bara genom en prompt till någon "AI". Lycka till säger jag.

Tror att TV har haft sin guldålder när det gäller kostsamma produktioner, för med dålig avkastning försvinner pengarna någon annanstans.

Vänta bara, lootboxes och mikrotransaktioner i spel, där man tjäna pengar...

Priset för livesändning av sport har ju att göra med att priset för rättigheter har trissats upp (marknadskrafter...) inte för att tex viaplay håvar in pengar. De förköpte sig och korthusen håller på att rasa. Priset för rättigheterna till CL i Storbritannien gick ju upp med 20%, så det kommer ju att fortsätta.

Slutligen så har man ingen rätt att se på något, oberoende om man tycker det är för dyrt eller om de med rättigheter inte ger dig rätten att göra det.

Permalänk
Musikälskare

Yup, detta blir effekten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Klart det är krångligt när lönerna går ner, priserna upp, tjänsterna man villhöver blir fler.

Det trista är att det blir allt krångligare att vara laglig. Se via datorn, på 4K-skärm? Njaeöhh...4K får du ju inte på laglig väg. Osv.

För egen del klarar jag mig, men jag har ju en del arbetskamrater som vill se allt dyrare sport, tror någon småbarnspappa ligger på över 1000kr/månad på diverse streaming. Samtidigt har hans boendeparkering blivit nästan 1000kr/månad dyrare. Hur ska han prioritera? Då han är en kollega till mig vet jag att han tjänar långt under svensk genomsnittslön givetvis.

Jag lägger ca 260kr/månad på streaming, en 50-lapp på VPN, och det är nog nära smärtgränsen. Jag är väl gammal, men exempelvis filmer är ju mestadels bara skräp numera. Komediserier? Ok, Big Bang Theory var ok, men, nä, det ser jag inte. Ser bara Fantasy, SF och liknande nutidsflykt egentligen. I takt med att vi får allt fler tjänster blir det också allt mindre "buzz" om serierna som går där. Man smittar inte sina arbetskamrater att se lika ofta. Ska många streamingtjänster gå samma väg som linjär-TV-betalkanaler?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tycker inte 5 miljoner av 27,5 miljoner invånare är helt orimligt.

Håller med, men det är mindre 27,5 miljoner då det gäller de från 15 till 74 år.

Citat:

Idag är har 25 procent av alla 15–74 åringar i Norden laddat ner eller på olaglig väg streamat film, serier eller livesport under den senaste månaden.

Man kan dock tycka att de borde ha läst igenom sin pressrelease, den är inte särskilt lång, iallafall en gång....

Permalänk
Medlem

Så konstigt, när de ber om presis detta 🙄

Permalänk
Medlem

Viaplay har förövrigt precis skaffat rättigheterna till CL i Sverige och Danmark fram till 2027. Frågan är väl om de fortfarande finns kvar 2027.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Du missar nog poängen. Det viktiga är att samhället nu kraftsamlar för att komma till bukt med denna kriminalitet genom utökad lagstiftning, större anslag till polis som kan fokusera på dessa frågor. Sen självklart förebyggande åtgärder där skola och socialtjänst blir viktiga spelare som kan utbilda i dessa frågor och ev vara grund för laglig angiveriverksamhet sk ”lagstiftat civilkurage” så att vi röker ut alla barn som inte gör rätt för sig eller får en inkörsport till tyngre kriminalitet, drogmissbruk m.m.

Jag är inte riktigt säker på om du är sarkastisk eller inte, men hoppet från att ett barn laddar hem en film, och där av hamnar i "tyngre kriminalitet, drogmissbruk m.m." är så massivt att.... jag inte ens finner ord...

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Viaplay har förövrigt precis skaffat rättigheterna till CL i Sverige och Danmark fram till 2027. Frågan är väl om de fortfarande finns kvar 2027.

Ja, lycka till med det. För egen del tycker jag ju att sportkanaler etc har förstört mycket av idrotten. Allt färre betalar allt mer för att se det, på min arbetsplats är det knappt snack om sport ens när det är fotbolls-VM längre, inte Champions League heller. Nästan mer snack om allsvenskan egentligen. Helt andra bullar för 20-30 år sedan när fler kunde se mer av den sport som visades.

Extremexemplet är väl Tipsextra. Man visade ju då 1 engelsk ligamatch i fotboll per vecka. Tittarsiffrorna låg på ett par miljoner.
Nu? Hur många matcher som helst visas, om man betalar för det. Bara de mest insatta/insnöade ser på det.

Som andra varit inne på, det märks att många svettas nu och det kommer allt mer "undersökningar" som visar på hur mycket folk piratar, stödjer kriminella gäng, gör tiotusentals arbetslösa, med mera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Slutligen så har man ingen rätt att se på något, oberoende om man tycker det är för dyrt eller om de med rättigheter inte ger dig rätten att göra det.

Mycket bra, men jag kan absolut inte alls hålla med om detta rent filosofiskt.
Varje människa bör ha rätten att kasta sin blick fritt.
Olika aktörer kan sedan skyla sig bäst dom vill och ta betalt för skaran som tycker det är värt pengar att enkelt få en bra plats att skåda ett skådespel.
Motsatsen blir lätt ganska galen, där man tvingar folk att betala för att ha kastat en blick.

A ha, du tittade ner i urringningen, det blir 20Kr. Betala annars är du tjuv. Vansinne!
Kombinera detta sedan med teknik för att spåra ögonen så har vi en galen dystopi på nolltid.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Keeper of Traditions

Vart har man fått siffrorna från egentligen? Deras källa är dem själva utan någon mer info?

Har de bara slumpmässigt frågat ett gäng personer skulle jag gissa att det faktiska antalet är högre än vad deras siffror visar.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Olika aktörer kan sedan skyla sig bäst dom vill och ta betalt för skaran som tycker det är värt pengar att enkelt få en bra plats att skåda ett skådespel.
Motsatsen blir lätt ganska galen, där man tvingar folk att betala för att ha kastat en blick.

A ha, du tittade ner i urringningen, det blir 20Kr. Betala annars är du tjuv. Vansinne!
Kombinera detta sedan med teknik för att spåra ögonen så har vi en galen dystopi på nolltid.

Ett tips, det blir olagligt när man laddar hem en film man inte har rättigheter till. Oberoende av om man tittar på den eller inte. Det är inte tittandet som är förbjudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vart har man fått siffrorna från egentligen? Deras källa är dem själva utan någon mer info?

Har de bara slumpmässigt frågat ett gäng personer skulle jag gissa att det faktiska antalet är högre än vad deras siffror visar.

Man kan ju alltid försöka att ta reda på saker....

Citat:

Mediavision är ett oberoende nordiskt konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 6700 respondenter mellan 15–74 år intervjuas online varje halvår i Norden.

Permalänk
Medlem

"Illegal entertainment for the whole family. The fictional premise of the series was that the TV pirates broke/hacked into SVT's broadcasts without permission, to display their top secret programs."

En gång ett program på SVT, men nu har det blivit nära nog verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skall bli intressant att se vad det nya månadspriset blir...de lär väl knappast låta bli att höja priset igen, denna gång med hänvisning till CL-rättigheterna.

Permalänk
Medlem

Jag hade helt glömt detta med piratkopiering, tydligen så finns tpb kvar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filbunke:

Man kan ju alltid försöka att ta reda på saker....

Ahh, missade den texten under. Då antar jag att siffrorna är helt opålitliga.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte ett problem.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sarato:

Fullt förståeligt. Varför ska man betala mer för en tjänst som bara blir sämre? Se bara på Godzilla Minus One. Släpps inte på Blu-Ray förrän till hösten men finns att pirata redan nu.
Vad finns det då för motiv till att vänta ett halvår innan man själv legalt ska kunna köpa eller hyra den?

Och köper du den på Blu-ray kan du dessutom glömma att se den med engelska undertexter (som inte är för hörselskadade).

Konsumerar själv varken piratkopierad eller strömmad film, utan endast Blu-ray, men så länge filmbolagen kategoriskt vägrar inkludera något så enkelt och självklart som engelska undertexter är precis varenda piratkopierad byte rätt åt dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Skall bli intressant att se vad det nya månadspriset blir...de lär väl knappast låta bli att höja priset igen, denna gång med hänvisning till CL-rättigheterna.

Priset för rättigheterna i Storbritannien gick upp med 20% jämfört med förra budgivningen. Som också slutade med att Amazon köpte in sig i det vinnande budet med rättigheter till att visa 17 eller om det var 19 matcher och förtur till en tisdagsmatch.

Har priset på rättigheterna gått upp så mycket även här (om det uppstog ett budkrig med tex Telia, eller om UEFA har ett golv för priset som gått upp), så kommer ju priset gå upp för slutkunderna att gå upp, viaplay kommer ju inte kunna äta upp en sådan kostnadsökning.

Permalänk
Medlem

Fler tjänster med sämre utbud där man måste ha flera tjänster för att se det man kanske är ute efter så är det ju kanske inte så konstigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ahh, missade den texten under. Då antar jag att siffrorna är helt opålitliga.

Såvida du inte vill övervaka alla, övervaka all trafik okrypterat, osv, så är det vad man kan göra, fråga folk. Har svårt att tro att man säger sig göra det när man inte gör det, men att det omvända är mer troligt, så siffran är troligtvis högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ingen blir dömd eller jagad för vad dom tittar på.

Exempel:

Du blir hembjuden på filmkväll av en tjej och ni har jättetrevligt. Senare visar det sig att hon har fulstreamat den! Ve och fasa nu kommer Kalle Blå när som helst! Nej, du som tittat har inte gjort något fel alls. Hon som aktivt laddade ner den, i detta streaming fall öppnade/startade streamen, som begått brottet som är att tillskansa sig en kopia av ett material man inte har någon laglig rätt till. Hon ägde ingen licens för materialet hon hämtade.

För att ta ditt exempel. Att titta genom stängslet på en teater är fullt lagligt. Att klättra över staketet och ta en plats är inte det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filbunke:

Såvida du inte vill övervaka alla, övervaka all trafik okrypterat, osv, så är det vad man kan göra, fråga folk. Har svårt att tro att man säger sig göra det när man inte gör det, men att det omvända är mer troligt, så siffran är troligtvis högre.

Jao, det var det jag skrev.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alling:

Och köper du den på Blu-ray kan du dessutom glömma att se den med engelska undertexter (som inte är för hörselskadade).

Konsumerar själv varken piratkopierad eller strömmad film, utan endast Blu-ray, men så länge filmbolagen kategoriskt vägrar inkludera något så enkelt och självklart som engelska undertexter är precis varenda piratkopierad byte rätt åt dem.

Importerade en koreansk film (The Admiral: Roaring Currents) och den hade engelsk text? Kanske är beroende på utgivare?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

(speaks foreign language)

Och när det väl finns saknas viktiga element, som är översatta på det svenska spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Hej allesammans!

Vill bara påminna om att SweClockers forumregler gäller även i kommentarsfält. Inlägg som strider mot reglerna kommer att plockas bort och upprepade regelbrott kommer att leda till avstängning.

Specifikt § 7 - Piratkopiering som vi kommer titta extra på. Ni får gärna diskutera ämnet piratkopiering men all antydan på att ni har piratkopierat material eller hur man piratkopierar material är förbjuden.

Om du vill läsa mer om våra regler kan du se dem här.

Är det inte ganska dumt att skriva nyheter som medlemmarna sen knappt får diskutera? 🤔

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Höjer priser och gör att man inte kan ha samma konto på två ställen (typ sommar hus och lägenhet som i vårt fall). Då blir piratkopiering ett självklart val imo :).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Sämre produkt (utbud, innehåll, villkor)
Högre pris
Fler tjänster

Det är väl korvspad att det blir så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Är det inte ganska dumt att skriva nyheter som medlemmarna sen knappt får diskutera? 🤔

Händer ca 4 gånger i veckan. Oftast gällande politik eller piratkopiering.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

När ni på Sweclockers rapporterar om detta så ha gärna i åtanke att det just nu pågår en välfinansierad och stor PR-kampanj emot "Pirater" av en grupp inom lobbyorganisationen Nordic Content Protection. Gruppen är finansierad av stora contentägare.

Kampanjen går bla ut på att beställa olika undersökningar som visar exakt det man själv anser samt att bedriva aktivt påverkansarbete mot journalister.

Ha gärna därför ett kritiskt öga till den här typen av beställda rapporter, och ha i åtanke att det är partsinlagor med enda syfte att bilda opinion. Det är inte oberoende undersökningar.

Ni kan läsa om PR-kampanjen här:
https://www.ncprotection.com/index.php/nordic-content-protect...