Snabba upp din gamla dator med uppgradering

Permalänk
Melding Plague

Snabba upp din gamla dator med uppgradering

Trött och långsam blir pigg och snabb när vi växlar grafikkort och processor i den numera sju år gamla vinterdatorn från år 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Fint exempel på vad man kan åstadkomma på även äldre prylar på AM4.
5600/5600X, kanske även begagnad, kan nog även det räcka fint för många i liknande sits och då är det verkligen en liten investering.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kul test/artikel!
Detta gillas verkligen

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Hade ju varit kul att se vad bara en 5800X3D uppgradering gett i sammanhanget. Orkas det med en liten kompletering på t.ex. CS2 och FC6, Jonas?

Permalänk
Medlem

Gillar artikeln!! Mer sånt här

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Så hur mycket gick uppdatering på? Eller är det bara jag som inte kan hitta detta?=)

Permalänk
Medlem

Kul projekt.
Hade jag suttit på AM4 istället för LGA2011 så hade jag gjort nåt liknande. Nu är det ett mycket större projekt att liva upp burken igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Så hur mycket gick uppdatering på? Eller är det bara jag som inte kan hitta detta?=)

De ger ju bara exempel på prylar, men 7800XT finns från 6000:- och 5800X3D runt 3800:-.

Permalänk
Medlem

Ganska dyr uppgradering på en så gammal dator, men det visar att prestanda finns att hämta

Permalänk
Medlem

Älskar artikeln. Jättekul initiativ.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Bra artikel, mer sånt!

Permalänk
Medlem

Kolla begagnatmarknaden för bra och billiga kort/cpu:er är ju ett tips. Hade varit roligt vad redaktionen kunnat hitta där

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De ger ju bara exempel på prylar, men 7800XT finns från 6000:- och 5800X3D runt 3800:-.

Kan vara värt att titta på svenska Amazon för en 5800X3D, den har funnits där och försvunnit kortvarigt den senaste tiden för runt 3200-3400 eller så. Annars så finns ju lillebrodern 5700X3D för 2800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska dyr uppgradering på en så gammal dator, men det visar att prestanda finns att hämta

Blir ju billigare än att köpa helt nytt, sparar pengar på minne och moderkort. Finns ju dock en gräns beroende på vad man är ute efter, är det låg upplösning och många fps, så kanske man bör uppgradera istället.

Permalänk
99:e percentilen

Otroligt intressant artikel! Det blir knappt mer SweClockers än så här om man inte ska plocka fram blyertspennan typ.

Ser fram emot motsvarande artikel med en gammal Intel-baserad dator. 😇

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det där med kylfläns på SSD:n - spelar det någon roll egentligen?
För mig framstår det ungefär som vattenkylning på RAM, ser coolt ut men gör knappast skillnad för prestandan. Vore kul att se några konkreta siffror på hur det påverkar spel! Långa filöverföringar eller syntetiska tester är en sak, spel och vardagsanvändning någor helt annat

Permalänk
Medlem

Bra test, men lite knasigt att köra CS2 i very high, 8x MSAA, när man inte ens når 240FPS/4ms.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Denna artikel var som gjord för mig! Har ett GTX 1070 idag och har varit sugen på att uppgradera till RX 7800 XT länge nu. Resultaten var bättre än jag trodde de skulle vara.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Denna artikel var som gjord för mig! Har ett GTX 1070 idag och har varit sugen på att uppgradera till RX 7800 XT länge nu. Resultaten var bättre än jag trodde de skulle vara.

Kommer göra brutal skillnad, skaffade ett 7900 GRE för samma pris som majoriteten av 7800xt kostar, vart värt varenda krona, speciellt för dig som kör en 5900x.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Så bra artikel, härligt sweclokigt innehåll. Jag hade liknande komponenter och bytte till 5800x3d och Rtx4070, blev som en ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

För mig framstår det ungefär som vattenkylning på RAM, ser coolt ut men gör knappast skillnad för prestandan. Vore kul att se några konkreta siffror på hur det påverkar spel! Långa filöverföringar eller syntetiska tester är en sak, spel och vardagsanvändning någor helt annat

En SSD som blir för varm throttlar något enormt och kylfläns sänker temperaturen väldigt bra utan att de ska tappa all prestanda. Så har man en vassare SSD-sticka idag är det nästan ett måste, om man inte har en fläkt som blåser rakt på disken.

Permalänk
Medlem

Tack vare AM4. Svårare om det vart Intel även fast Intel var bättre i spel då. Zen 1 var ju typ i nivå med Sandy Bridge och inte Kaby Lake. Men ni gjorde bra val tack vare att AM4 fick så lång support.

Hoppas AM5 får samma. Bytte till det just för Intel inte gick att uppgradera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Beror väldigt mycket på vilken enhet det handlar om och även placering, ventilation och övriga komponenter.
Jag har absolut haft enheter som throttlat utan kylfläns/justerad ventilation.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

En SSD som blir för varm throttlar något enormt och kylfläns sänker temperaturen väldigt bra utan att de ska tappa all prestanda. Så har man en vassare SSD-sticka idag är det nästan ett måste, om man inte har en fläkt som blåser rakt på disken.

Men i vilka scenarion? Ett spel belastar oftast disken mest vid inladdning av assets, inte konstant 100%. Sen beror det väl på prestandan på stickan, de i lägre hastigheter blir väl inte lika varma? Har inte full koll så är mest nyfiken, men tyckte det lät lite väl brutalt att ha fläkt eller kylfläns som ett måste.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Haha, otippad och riktigt trevlig artikel! Man gjorde mer sådant här själv förr och hade nästan glömt av det. Sitter på GTX 1080 och vet inte riktigt varför jag väntar så länge med uppgradering men det verkar som att dagens maskiner är sjukt mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Något sällsynt exempel där man faktiskt kunnat uppgradera datorn en hel del.
Långt ifrån alltid det är möjligt.

Sen ser man att grafikkortet har långt mycket större betydelse än CPU:n. Blir för övrigt intressant i framtiden, om stegen kommer att bli lika stora. CPU:erna har ju börjat bli så pass bra att de inte längre utgör mycket till begränsning.

Vore för övrigt intressant att se hur motsvarande generation Intel & Nvidia klarat sig.

Den här typen av artikel är sådant som Swec bör göra, liksom Noobyggarguiden. Testa och experimentera med prylar, i praktiska exempel som kan vara till nytta för många.
De flesta har någon gång en äldre dator som kanske skulle behöva lite omsorg och ev uppgradering.

Skulle nog även vara bra med en guide i hur man underhåller/städar datorn, ser trådar i forumet ibland där det verkar behövas.
Rengöra/få bort damm på ett bra och säkert sätt, ESD-skydda sig, byta kylpasta, byta CMOS-batteri, installera om Windows & uppdatera allt.

En mindre uppgradering av t ex minne och disk, ev CPU, i kombination med en uppfräschning enligt ovan kan göra att en dator som upplevs som gammal och trött kan få många år längre livslängd. Både för enklare spelande, men även allmän användning.
Det här gäller ju både för stationära och bärbara.
Även om det mest drivande är spelprestandan, så bör man ju kunna se och vidga det mer än så.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra och intressant artikel 👍 GPU:n kan man ju sedan ta med sig till en ny dator aå där är det nog värt att lägga ner en slant.

Permalänk
Medlem

Rolig artikel 😃

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören, mycket bra koncept! Även om jag själv anser mig ha rätt bra koll på läget, är jag övertygad om att artikeln kan hjälpa många medlemmar med resonemang och filosofier kring uppgradering, utöver en vettig uppgraderingsväg just nu.

Hoppas ni itererar om med jämna mellanrum framöver

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Intressant, och som väntat är GPU i nästan alla fall viktigare att uppgradera än CPU.

Har man en lite äldre burk bör man såklart fundera på att överklocka CPU om CPU ofta begränsar mer än GPU i diverse spel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave